![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Nykyisen vetarin mitta 720mm (kuva). Lyhemmät vetarit / taka-akseli pitäisi tehdä tai ostaa valmiina jos jollain on? Nykyisen akselin mitta 1460mm laipasta laippaan. Jos koko akselin leveydeksi tulisi noin 1100mm niin se olisi hyvä. Ostoilmoitus laitettu vetareista tai valmiista akselista
Viimeksi muokannut Paukku : 21.02.2018 13:50 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Onko pakko olla hiacen akseli?
Toyota Land cruiserin akseleista saa kasattua kapean ja lujan akselin, kun lyhentää banjoa.
Esim. bj-40 lyhyen puolen vetarit ovat lujat ja jäykät, mutta tuo hiacen tyyppimen laakerointi ei taida onnistua, kun vakiona on murikan sisällä vetareiden lukitus c-sokalla. tähänkin onnistuu pienellä modaamisella ja sorminäppäryydellä laittaa hj-60:n kitkalukko. jos käy täyskevennetty akseli, niin hj-60 lyhyen puolen vetareista onnistuu tehdä melko kapea akseli, ja silloin on vaihtoehtona myös mekaaninen 100% lukko kitkalukon ja vapaastipyörivän ohella. (ja tarvikkeena spoolista jatkuen...) Jos lyhentää ns. hj-61:n mekaanisen lukkoperän lyhyin vetarien pitkät poorin vapaastipyörivälle/kitkalukolle, niin kapenee vielä noin 10 cm... Noissa täyskevennetyissä on ongelmana se, että vanteesta läpi tuleva pyörän napa on aika paksu, muistaakseni vakiona vajaa 11 cm, ja paljoa ei pysty ohentamaan. Jos pitää välttämättä olla hiacen akseliputkessa, niin sorvaa hiacen vetoakselin laipan ja laakerin+ lukitusholkin läpi mahd. iso reijän, ja krymppaa lämmöllä siihen sorvatun bj-40 puolikevennetyn vetoakselin sisään siten että bj:n laippa jää pyöränpulttien ja vanteen väliin.... Vetarin boorit tasauspyörästössä on lähes poikkeuksetta samat sekä hiacessa että land cruiserissa, kunhan puhutaan -70...-90 luvun autoista. Noissa hj-/bj perissä on se etu hiacen periin, että välitys ja tasauspyörästö on isompia, ja kun vakikoi oikeat komponentit, niin lujuus paljon suurempi... Toki tuo Hiacen miljoonan ajettuna laakeroitu, n. 70 hv vaparidieselin nöyryyttämä perä kestää aikamoista tehoa/vääntöä ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Njjo,sulla tais olla ajatus ottaa LJstä lyhyemmän puolen vetarit ja kaventaa banjo niin että ne LäJän vetarit sopis,mutta taitaa olla LäJässä eri laakerit et ei sikäli käy. Ykshän olis et otat Läjän koko akselin ja kaks lyhyemmän puolen vetaria ja lyhennät toiselta puolelta niin et on kaks lyhkästä vetaria,läjässähän murikka ei oo keskellä. Tai vaikka HJn akselin vetarit+hjn banjosta akseliputken päät laakeripesineen. Sullahan on hiasteessa 8"perä niinku hiluksissa ja LäJässä,ja HJ/BJ on 9ja1/4 ja vetarin poorit on samat. HJ/BJ on erilevyset akselit joten nythän olis hyvä olla taulukko josta sais kaikki edm. akselien vetarien pituudet ni olis hyvä valkata.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Taitaa käyttötarkoitus olla jotain muuta kuin offroad, ylimääräinen paino on pahasta.
Jos oikein arvaan. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Noista HJ/BJ-akseleista sen verran, että niissä on lyhyt puoli takana samanmittainen, pitkällä puolen eroa se 60mm. Edessä samoin pitkä tikku on BJ:ssä 60mm lyhyempi. Pitkä tikku sama Hilux ja HJ. Kahdella lyhyellä vetarilla HJ/BJ taka-akselista tulee n. metri laipasta laippaan. RJ:n vetarin mittaa en muista, mutta murikassa boorit on 2cm kapeammalla, kuin HJ:n murikassa. Yhteen amerikanjenkkiin piti saaha pari vuotta sitten parempi taka-akseli, kun fordin omat ei kestäneet. Lisäksi piti saaha kitkalukko ja 3.7 perävälitys. Naitettiin hiacen akselista sitten pätkät banjoa ja vetoakselit HJ:n kitkalukollisen murikan kanssa yhteen. Akseli leveni 2cm. mutta vetarin laippoihin jäi 5x4,5" jako. Viimeksi muokannut Viipo : 22.02.2018 07:07 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
taka-akselin kestävyys | ojaniitty | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 19.02.2014 19:26 |
Taka-akselin kolmilinkki | Arska-tehtaalta | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 23.04.2010 16:12 |
taka-akselin hiekkapuhallus | Unregistered | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 04.06.2008 00:38 |
Taka-akselin tuenta? | sds500 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 10.01.2006 22:03 |
Taka akselin korjausta! | Zamppa | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 26.09.2005 18:17 |