Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.02.2018, 07:28
Paukku Paukku ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 12.02.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 8
Perusasetus

Nykyisen vetarin mitta 720mm (kuva). Lyhemmät vetarit / taka-akseli pitäisi tehdä tai ostaa valmiina jos jollain on?
Nykyisen akselin mitta 1460mm laipasta laippaan.
Jos koko akselin leveydeksi tulisi noin 1100mm niin se olisi hyvä.

Ostoilmoitus laitettu vetareista tai valmiista akselista

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	2.jpg‎
Views:	538
Size:	80,9 Kt
ID:	83763  

Viimeksi muokannut Paukku : 21.02.2018 13:50
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.02.2018, 22:02
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Onko pakko olla hiacen akseli?


Toyota Land cruiserin akseleista saa kasattua kapean ja lujan akselin, kun lyhentää banjoa.
Esim. bj-40 lyhyen puolen vetarit ovat lujat ja jäykät, mutta tuo hiacen tyyppimen laakerointi ei taida onnistua, kun vakiona on murikan sisällä vetareiden lukitus c-sokalla. tähänkin onnistuu pienellä modaamisella ja sorminäppäryydellä laittaa hj-60:n kitkalukko.

jos käy täyskevennetty akseli, niin hj-60 lyhyen puolen vetareista onnistuu tehdä melko kapea akseli, ja silloin on vaihtoehtona myös mekaaninen 100% lukko kitkalukon ja vapaastipyörivän ohella. (ja tarvikkeena spoolista jatkuen...)
Jos lyhentää ns. hj-61:n mekaanisen lukkoperän lyhyin vetarien pitkät poorin vapaastipyörivälle/kitkalukolle, niin kapenee vielä noin 10 cm...
Noissa täyskevennetyissä on ongelmana se, että vanteesta läpi tuleva pyörän napa on aika paksu, muistaakseni vakiona vajaa 11 cm, ja paljoa ei pysty ohentamaan.

Jos pitää välttämättä olla hiacen akseliputkessa, niin sorvaa hiacen vetoakselin laipan ja laakerin+ lukitusholkin läpi mahd. iso reijän, ja krymppaa lämmöllä siihen sorvatun bj-40 puolikevennetyn vetoakselin sisään siten että bj:n laippa jää pyöränpulttien ja vanteen väliin....

Vetarin boorit tasauspyörästössä on lähes poikkeuksetta samat sekä hiacessa että land cruiserissa, kunhan puhutaan -70...-90 luvun autoista.
Noissa hj-/bj perissä on se etu hiacen periin, että välitys ja tasauspyörästö on isompia, ja kun vakikoi oikeat komponentit, niin lujuus paljon suurempi... Toki tuo Hiacen miljoonan ajettuna laakeroitu, n. 70 hv vaparidieselin nöyryyttämä perä kestää aikamoista tehoa/vääntöä
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.02.2018, 22:51
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Njjo,sulla tais olla ajatus ottaa LJstä lyhyemmän puolen vetarit ja kaventaa banjo niin että ne LäJän vetarit sopis,mutta taitaa olla LäJässä eri laakerit et ei sikäli käy. Ykshän olis et otat Läjän koko akselin ja kaks lyhyemmän puolen vetaria ja lyhennät toiselta puolelta niin et on kaks lyhkästä vetaria,läjässähän murikka ei oo keskellä. Tai vaikka HJn akselin vetarit+hjn banjosta akseliputken päät laakeripesineen. Sullahan on hiasteessa 8"perä niinku hiluksissa ja LäJässä,ja HJ/BJ on 9ja1/4 ja vetarin poorit on samat. HJ/BJ on erilevyset akselit joten nythän olis hyvä olla taulukko josta sais kaikki edm. akselien vetarien pituudet ni olis hyvä valkata.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.02.2018, 06:06
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 514
Perusasetus

Taitaa käyttötarkoitus olla jotain muuta kuin offroad, ylimääräinen paino on pahasta.

Jos oikein arvaan.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.02.2018, 07:01
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Njjo,sulla tais olla ajatus ottaa LJstä lyhyemmän puolen vetarit ja kaventaa banjo niin että ne LäJän vetarit sopis,mutta taitaa olla LäJässä eri laakerit et ei sikäli käy. Ykshän olis et otat Läjän koko akselin ja kaks lyhyemmän puolen vetaria ja lyhennät toiselta puolelta niin et on kaks lyhkästä vetaria,läjässähän murikka ei oo keskellä. Tai vaikka HJn akselin vetarit+hjn banjosta akseliputken päät laakeripesineen. Sullahan on hiasteessa 8"perä niinku hiluksissa ja LäJässä,ja HJ/BJ on 9ja1/4 ja vetarin poorit on samat. HJ/BJ on erilevyset akselit joten nythän olis hyvä olla taulukko josta sais kaikki edm. akselien vetarien pituudet ni olis hyvä valkata.
Ainakin mulla oli RJ:ssä sama laakeri vetarissa, kuin hiacessa. Onhan se mahdollista, että niitäkin on useita eri variaatioita, ainakin -90 vuoden jälkeen.

Noista HJ/BJ-akseleista sen verran, että niissä on lyhyt puoli takana samanmittainen, pitkällä puolen eroa se 60mm. Edessä samoin pitkä tikku on BJ:ssä 60mm lyhyempi. Pitkä tikku sama Hilux ja HJ.
Kahdella lyhyellä vetarilla HJ/BJ taka-akselista tulee n. metri laipasta laippaan. RJ:n vetarin mittaa en muista, mutta murikassa boorit on 2cm kapeammalla, kuin HJ:n murikassa.

Yhteen amerikanjenkkiin piti saaha pari vuotta sitten parempi taka-akseli, kun fordin omat ei kestäneet. Lisäksi piti saaha kitkalukko ja 3.7 perävälitys. Naitettiin hiacen akselista sitten pätkät banjoa ja vetoakselit HJ:n kitkalukollisen murikan kanssa yhteen. Akseli leveni 2cm. mutta vetarin laippoihin jäi 5x4,5" jako.

Viimeksi muokannut Viipo : 22.02.2018 07:07
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
taka-akselin kestävyys ojaniitty Tekniikka & Jutustelu 27 19.02.2014 19:26
Taka-akselin kolmilinkki Arska-tehtaalta Tekniikka & Jutustelu 0 23.04.2010 16:12
taka-akselin hiekkapuhallus Unregistered Tekniikka & Jutustelu 2 04.06.2008 00:38
Taka-akselin tuenta? sds500 Tekniikka & Jutustelu 9 10.01.2006 22:03
Taka akselin korjausta! Zamppa Tekniikka & Jutustelu 4 26.09.2005 18:17


Sivu luotu: 13:29 (GMT +2).