![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Kiitokset kommenteista. Pitänee alkaa suunnittelemaan laakeriremppaa. Sitä ennen taidan tehdä RVS käsittelyn ihan vaan testaamisen ilosta ja kokemuksien kartuttamiseksi.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Oliko tosta rvs putelista mitään hyötyä
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Laitoin rvs:t etuperään, lootaan ja jakikseen ja joku maantievauhdissa kuulunut pieni ujellus katosi kyllä. Tiedä sitten oisko etuperästä ollu kyse. Päälaatikon kepin pieni väpinä katos, mutta jakiksessa kuuluu vielä nakutus ja keppi vatkaa äänen tahdissa. Jakikseen ei ollu siis mitään hyötyä. Veikkaan että siellä on tasauspyörästön rattaat loppu. Laakerivika tuskin aiheuttaisi naputtelua tai mistä sen tietää. Tilasin jo ulkomailta laatikoihin uudet laakerit,tiivarit ja öljypumput, mutta pitänee laittaa käsi syvemmälle taskuun ja tilata vielä ne tasauspyörästön rattaatkin. Jos ei niillä tule kuntoon niin sitten pitää ostaa 100-sarjasen lootat, niillä sais kehittyneemmät synkrotkin.
Laitetaan vielä samaan konkkaan rvs:t takaperään ja koneeseenkin ja katsotaan mitä niistä selviää. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos tasauspyörästössä on hammasratasvika, niin ei oireile suoraan ajaessa; siis jos kaikki muu on kunnossa. Onko jakolaatikossa magneetti poistopropussa? jos sieltä on lähtenyt terästä/rautaa liikenteeseen, niin se löytyy magneettipropusta. Tuo naputus, varsinkin kun tuntuu/kuuluu selviten 3- ja 5- vaihteella, ja ei nelosella (käsitinkö oikein?) viittaa siihen että kytkinakselin ja ryhmäpyörästön välisessä hammaspyöräparissa olisi hammasvaurio. Toki tuo hammaspyörävaurio voi olla vaikka etu-/takaperässä, kun resonassit osuu kohdalleen, niin ei värise välttämättä nelosella, kun voima ei kulje kahden "ylimääräisen" hammaspyöräparin kautta... Kokeile onko huomattavaa eroa nopeudessa, missä täristää, jos ajaa pikkupuolella vs. isolla puolella. pitäs olla n. 2-3 kertainen nopeusero, jos vaihteistovika. Kokeile ajaa keskilukko kiinni, mielellään jäisellä/lumisella tiellä, jos suinkin mahdollista. ja mielellään suoralla tiellä. ja lukko lähtee sitten yleensä helpoiten pois päältä peruuttamalla. Kun tuo lumi ja jää alkaa olla katoava luonnonvara, niin kannattaskohan ottaa etukardaani irti molemmista päistä, ja kokeilla sitten ajaa keskilukko kiinni. Ja jos epäilet takaperään iskeneen hammaspeikon, niin ota taka kardaani irti, ja aja etuvetoisena.... p.s onhan kardaanit ns. oikeassa vaiheessa; siis että liukuholkki on oikeassa boorissa? (molemmat kardaanin laipat pitää olla samassa asennossa) |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllä se naputus tuntuu itse asiassa nelosellakin mutta hieman erilaisena. Lootissa on Redlinen öljyt ja naputus lämpimillä öljyillä selvempi kuin ihan kylmillä. Öljyjä kun ekalla kerralla vaihdoin, niin ei ollut metalleja propuissa. Pikkupuolella tuli testattua vähäsen, mutta en nyt muista tarkkaan enää, tais olla pienemmät äänet. Pitääpi testata tuo pikkupuoli uudestaan kunnolla. Sellanen oire lisäks että tyhjäkäynnillä kans joku papatus joka hiljenee kun painaa kytkimen pohjaan. Kytkin ja painelaakeri on uudet. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuo, että vaihde vapaalla ja paikalla ollessa kuuluu "papatus" joka hiljenee kun painaa kytkimen pohjaan, viittaa siihen, että tuo kytkinakselin ja ryhmäryörästön välissä vois olla hammas-vaurio. Hiljeneekö tuo papatus, kun alat painaa kytkintä, vai vasta sitten, kun kytkin on pohjassa? kokeile siten, että ajon jälkeen kokeilet: ensin vaihteisto vapaalla, (jakis nopealla) ja todella hitaasti alat painaa kytkintä, ja kun papatus loppuu, niin työnnä ykkönen silmään. -> pitäs mennä yhtä helposti, kuin kytkin pohjassa, jos vaihde ei mene päälle niin älä yritä väkisellä. jos menee, niin vika löytynee juurikin tuosta kytkinakselin hammaspyöräparista.... Mitä RVS litkua laitoit noihin periin? omassa hodarissa etuperä meinaa elämöidä, kun uudet laakerit meni "väärään-" autoon. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
RVS T3 aineen ostin ja pistin sen kokonaan sinne etuperään kun oli 3 litran tilavuuteen tarkotettu.
Pikkupuolta testasin tänään 1-5 vaihteilla ja se kyllä ulisee, vähän kahisee ja kaupan päälle naputtaakin... Tässä videossa sama ääni kytkimen käyttöön liittyen kuin mulla https://youtu.be/E_c6vEDiSAM En muista onko päälaatikossa alun perin magneetti propussa. Jos on, niin ei siinäkään metallia ollut. Viimeksi muokannut Hessu888 : 11.04.2018 18:19 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Hodari 24V sähköillä? Mikä kokoonpano on?Lainaus:
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Hodarin kone ja laatikko olikohan se pzj 75:ssa
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Hdj80 jakolaatikon osia | Killer-Wo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 20.12.2014 23:37 |
jakolaatikon toiminta? | flstc | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 05.11.2008 10:13 |
O: jakolaatikon välityksiä | Unregistered | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 26.05.2008 06:43 |
Jakolaatikon välitys | Antte | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 10.01.2007 18:00 |
Rangen perä-äänistä | G280E | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 10.07.2003 22:42 |