Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.02.2018, 21:29
Rämpijä Rämpijä ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 14.10.17
Sijainti: Suomi
Viestit: 3
Perusasetus

Ilmamassamittari.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.02.2018, 09:37
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Millainen suodatinjalka on? Onko sellaista nissan mallia jossa paluulinja kulkee jalan kautta ja siinä on sellainen kalvoventtiili jalan päällä?

Jos on, ohita paluulinja suoraan tankkiin, kirkasta putkea väliin, ja tulppaa suodatinjalasta paluulinjan liittimet. 2,2td kanssa painittiin ilmaongelmien kanssa, ja operaation jälkeen auto toimi kuin junan vessa.

Viimeksi muokannut Samppa79 : 10.02.2018 09:48
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.02.2018, 15:49
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Noniin,

Naapurin traktorilla saatiin Terttu ylös ojasta ja tutkimukset pääsivät jatkumaan.

Pakoputki irti: Ei mitään vaikutusta.

Sitten johtonippujen liittimiä auki ja kontaktiputsia väliin. Ei mitään vaikutusta

Pumpulle menevät johdot:

- Toinen menee magneettiventtiilille, joka on ilmeisesti vaakatasossa pumpun päässä -> Edit: paluulinjan vena
- Toinen taas mene pysytysuorassa pumpun moottorin puoleisella kyljellä olevalle jutulle, jonka tarkoitus ei ole vielä selvinnyt -> Edit: sammutin

Pystäyttimen johto kytkettynä, ja se toinen johto katkaistuna, ei mitään vaikutusta.
Sitten johdon välissä olevat räpellykset pois ja johdot kunnolla yhteen: ei mitään vaikutusta.

Sitten hivelsin sitä pystysuoran jutun johtoa, kun etsin mihin se menee. Ja sitten vielä irrotin EGR:n kontrolliyksikön (kuva ylempänä) => Ongelma hävisi!!

Laiton kontrolliyksikön takaisin, ei muuttanut tilannetta.

Vian kuvaus vielä tarkemmin

- Käynnistettäessä ottaa täydet kierrokset
- Yhtäjaksoisesti kierroksia pitämällä yllä, kierrokset putoavat äkisti, ja moottori rupeaa röpötämään ja savuttamaan.
- Röpötys, savutus ja kierrosten hiipuminen kasvaa sitä mukaa kun kaasua pitää pohjassa
- Röpötysvaiheessa kierrokset heiluvat varsin nopealla tahdilla ylös ja alas
- Moottorin sammuttamalla kierrosaluetta saadaan nostettua ylöspäin, joskus täysin joskus vain osittain.


Johtopäätökset:
- Vaikuttaa sähkövialta
- Se pystysuora juttu pumpun kyljessä aiheuttanee ilmiön? -> Edit: Ei vaan se paluulinjan venttiili.
> Tämän komponentin tarkoitus olisi kiva tietää -> Voisikohan se olla joku rikastin / kierrosten rajoitin? -> Edit: sammutin
-Varsinainen vika jäi vielä hämärän peittoon.

Viimeksi muokannut Radis : 12.02.2018 22:05
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.02.2018, 15:58
vellihousu:n Avatar
vellihousu vellihousu ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 26.01.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 646
Perusasetus

Tää nyt on taas tosi kaukaa haettu, mut kaverin saabissa oli samantyppistä onkelmaa kun coolerin putki oli irti.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.02.2018, 17:56
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Teinpä sen kalvohässäkän ohituksen varmuudenvuoksi. Samalla tutkin vielä uudemman kerran niitä pumpulle meneviä johtoja, ja tulin seuraaviin johtopäätöksiin:

- Pystysuora komponentti on se sammutin
- Vaakasuora komponentti on polttoaineen paluulinjassa. Ilmeisesti sulkee tuon paluun, kun moottori sammutetaan.

Spekuloidaanpa:
Paluulinjan venttiilin johdon ollessa rikki, polttoaineen paluu estyy. Kyseisen johdon katkaiseminen ei aiheuttanut mitään muutosta oireeseen, joten tämä tilanne on johdonmukainen. Venttiilin toimimattomuus aiheuttanee pumpun sisälle ylimääräistä painetta. Oletetaan että tämä ylipaine aiheuttaa ylimääräistä syöttöä / sekoittaa syötön. Kun moottorin sammuttaa, niin silloin ylimääräinen paine pääsee purkautumaan tulolinjaan. Tällöin uudelleen käynnistettäessä ylimääräistä painetta ei ole, ja kone kiertää normaalisti. Kun kone käy, painetta kertyy uudelleen, ja ilmiö toistuu. Mikäli tämä venttiili on ollut pitkään kiinni ja jumiutunut, voi olla, että johdon korjaaminen ei tämän vuoksi heti vaikuttanut. Lisähuomiona mainittakoon, että pelkkä virtojen pois päältä käyttäminen ei auttanut, vaan moottorin piti seisahtua kokonaan, jotta kierrokset palautui.

Edellisessä tekstissä mainitut toimenpiteet ”johdon hiveltäminen” ja ”EGR-kontrolliyksikön poistaminen”, eivät välttämättä liity tilanteeseen ollenkaan.

Viimeksi muokannut Radis : 10.02.2018 19:40
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.02.2018, 19:25
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Radis Näytä viesti
Teinpä sen kalvohässäkän ohituksen varmuudenvuoksi. Samalla tutkin vielä uudemman kerran niitä pumpulle meneviä johtoja, ja tulin seuraaviin johtopäätöksiin:

- Pystysuora komponentti on se sammutin
- Vaakasuora komponentti on polttoaineen paluulinjassa. Ilmeisesti sulkee tuon paluun, kun moottori sammutetaan.

Spekuloidaanpa:
Paluulinjan venttiilin johdon ollessa rikki, polttoaineen paluu estyy. Kyseisen johdon katkaiseminen ei aiheuttanut mitään muutosta oireeseen, joten tämä tilanne on johdonmukainen. Venttiilin toimimattomuus aiheuttanee pumpun sisälle ylimääräistä painetta. Oletetaan että tämä ylipaine aiheuttaa ylimääräistä syöttöä / sekoittaa syötön. Kun moottorin sammuttaa, niin silloin ylimääräinen paine pääsee purkautumaan tulolinjaan. Tällöin uudelleen käynnistettäessä ylimääräistä painetta ei ole, ja kone kiertää normaalisti. Kun kone käy, painetta kertyy uudelleen, ja ilmiö toistuu. Mikäli tämä venttiili on ollut pitkään kiinni ja jumiutunut, voi olla, että johdon korjaaminen ei tämän vuoksi heti vaikuttanut. Lisähuomiona mainittakoon, että pelkkä virtojen pois päältä käyttäminen ei auttanut, vaan moottorin piti seisahtua kokonaan, jotta kierrokset palautui.

Edellisessä tekstissä mainitut toimenpiteet ”johdon hiveltäminen” ja ”EGR-kontrolliyksikön poistaminen”, eivät välttämättä liity tilanteeseen ollenkaan.
Tuo yllä kuvattu päättelyketju ei vielä täysin tyydyttänyt tuon pumpun sisälle muodostuvan ylipaineen osalta, ja varsinainen vikamekanismi jäi vielä vaivaamaan. Googlasin vielä vähän, ja löyty oheinen keskustelu:

https://www.tiede.fi/keskustelu/4265...inejarjestelma

Tuon perusteella johtopäätös on, että jos nimenomaan suuttimilta tuleva paluu estyy, sekoittaa se suutinten toimintaa.

Tarkistin autosta, ja tässä sekä pumpun, että suutinten paluu tulee saman banjoon, josta polttoaine sitten virtaa takasin. Tässä banjossa on sitten se magneettiventtiili, jonka johto oli viallinen.

Vika oli siis todennäköisesti seuraava:
Polttoaineen paluuvirtaus suuttimilta oli estynyt viallisen magneettiventtiilin johdon vuoksi. Estynyt paluuvirtaus häiritsi suuttimien toimintaa korkeilla kierroksilla.


Suuret kiitokset vielä kaikille vastanneille monista hyvistä vinkeistä. Näistä kaikista on varmasti apua, jos jollakin muulla tulee vastaava ongelma joskus eteen.

Viimeksi muokannut Radis : 12.02.2018 22:37
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.02.2018, 22:52
petroman petroman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.09
Sijainti: askola
Viestit: 1.322
Perusasetus

Siis TD. Eli polttoainetta ja happea sopivassa suhteessa.
Ei ältsisti pitäis olla sähköä häiriköimässä tuossa maschiinassa..?
Savun sävystä vihjeitä, kumpaa ei riittävästi, niinku karkeesti.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.02.2018, 18:03
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vellihousu Näytä viesti
Tää nyt on taas tosi kaukaa haettu, mut kaverin saabissa oli samantyppistä onkelmaa kun coolerin putki oli irti.
Tässä on vehkeessä ei ole kuuleria (tarkoitit vissiin välijäähdytintä?), mutta imusarjassa on ylipaineventtiili, joka rajoittaa ahtopaineen 0,7baariin. Periaatteessa jos tuo venttiili päästelee paineita ulos miten sattuu, voi se myös olla potentiaalinen syy näihin oikkuihin. Täytyypä heittää kyseinen kikkare mäkeen ja laittaa tilalle tulppa. Pitääpä ensin hommata ahtopainemittari, ettei mahdollisten lisätehojen hurmoksessa poksauta kannetiivistettä

Viimeksi muokannut Radis : 12.02.2018 22:07
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.02.2018, 15:54
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samppa79 Näytä viesti
Millainen suodatinjalka on? Onko sellaista nissan mallia jossa paluulinja kulkee jalan kautta ja siinä on sellainen kalvoventtiili jalan päällä?

Jos on, ohita paluulinja suoraan tankkiin, kirkasta putkea väliin, ja tulppaa suodatinjalasta paluulinjan liittimet. 2,2td kanssa painittiin ilmaongelmien kanssa, ja operaation jälkeen auto toimi kuin junan vessa.
Joo on se tällainen malli, täytyy tehdä vielä tuokin jos ongelmat ilmaantuvat uudestaan.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.02.2018, 15:53
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rämpijä Näytä viesti
Ilmamassamittari.
Tässä mallissa ei ole ilmamassamittaria
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Terrano I 2,7TD ongelmaa ja mietintää? terppi Tekniikka & Jutustelu 9 03.12.2015 16:59
subaru justy ei ota kierroksia ja paukuttaa putkessa, lisää vikoja! Kuljukka Tekniikka & Jutustelu 20 02.10.2014 19:52
12ht käyntihäiriö ei ota kierroksia. Kunnossa ! :) tdi Tekniikka & Jutustelu 65 17.02.2010 19:22
L-200 tdi ei ota kierroksia Kokku Tekniikka & Jutustelu 5 21.05.2009 19:18
opel omega 2.6 ei ota kierroksia. haapala Tekniikka & Jutustelu 41 03.01.2007 00:58


Sivu luotu: 07:54 (GMT +2).