![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Ilmamassamittari.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Millainen suodatinjalka on? Onko sellaista nissan mallia jossa paluulinja kulkee jalan kautta ja siinä on sellainen kalvoventtiili jalan päällä?
Jos on, ohita paluulinja suoraan tankkiin, kirkasta putkea väliin, ja tulppaa suodatinjalasta paluulinjan liittimet. 2,2td kanssa painittiin ilmaongelmien kanssa, ja operaation jälkeen auto toimi kuin junan vessa. Viimeksi muokannut Samppa79 : 10.02.2018 09:48 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Noniin,
Naapurin traktorilla saatiin Terttu ylös ojasta ja tutkimukset pääsivät jatkumaan. Pakoputki irti: Ei mitään vaikutusta. Sitten johtonippujen liittimiä auki ja kontaktiputsia väliin. Ei mitään vaikutusta Pumpulle menevät johdot: - Toinen menee magneettiventtiilille, joka on ilmeisesti vaakatasossa pumpun päässä -> Edit: paluulinjan vena - Toinen taas mene pysytysuorassa pumpun moottorin puoleisella kyljellä olevalle jutulle, jonka tarkoitus ei ole vielä selvinnyt -> Edit: sammutin Pystäyttimen johto kytkettynä, ja se toinen johto katkaistuna, ei mitään vaikutusta. Sitten johdon välissä olevat räpellykset pois ja johdot kunnolla yhteen: ei mitään vaikutusta. Sitten hivelsin sitä pystysuoran jutun johtoa, kun etsin mihin se menee. Ja sitten vielä irrotin EGR:n kontrolliyksikön (kuva ylempänä) => Ongelma hävisi!! Laiton kontrolliyksikön takaisin, ei muuttanut tilannetta. Vian kuvaus vielä tarkemmin - Käynnistettäessä ottaa täydet kierrokset - Yhtäjaksoisesti kierroksia pitämällä yllä, kierrokset putoavat äkisti, ja moottori rupeaa röpötämään ja savuttamaan. - Röpötys, savutus ja kierrosten hiipuminen kasvaa sitä mukaa kun kaasua pitää pohjassa - Röpötysvaiheessa kierrokset heiluvat varsin nopealla tahdilla ylös ja alas - Moottorin sammuttamalla kierrosaluetta saadaan nostettua ylöspäin, joskus täysin joskus vain osittain. Johtopäätökset: - Vaikuttaa sähkövialta - Se pystysuora juttu pumpun kyljessä aiheuttanee ilmiön? -> Edit: Ei vaan se paluulinjan venttiili. > Tämän komponentin tarkoitus olisi kiva tietää -> Voisikohan se olla joku rikastin / kierrosten rajoitin? -> Edit: sammutin -Varsinainen vika jäi vielä hämärän peittoon. Viimeksi muokannut Radis : 12.02.2018 22:05 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tää nyt on taas tosi kaukaa haettu, mut kaverin saabissa oli samantyppistä onkelmaa kun coolerin putki oli irti.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Teinpä sen kalvohässäkän ohituksen varmuudenvuoksi. Samalla tutkin vielä uudemman kerran niitä pumpulle meneviä johtoja, ja tulin seuraaviin johtopäätöksiin:
- Pystysuora komponentti on se sammutin - Vaakasuora komponentti on polttoaineen paluulinjassa. Ilmeisesti sulkee tuon paluun, kun moottori sammutetaan. Spekuloidaanpa: Paluulinjan venttiilin johdon ollessa rikki, polttoaineen paluu estyy. Kyseisen johdon katkaiseminen ei aiheuttanut mitään muutosta oireeseen, joten tämä tilanne on johdonmukainen. Venttiilin toimimattomuus aiheuttanee pumpun sisälle ylimääräistä painetta. Oletetaan että tämä ylipaine aiheuttaa ylimääräistä syöttöä / sekoittaa syötön. Kun moottorin sammuttaa, niin silloin ylimääräinen paine pääsee purkautumaan tulolinjaan. Tällöin uudelleen käynnistettäessä ylimääräistä painetta ei ole, ja kone kiertää normaalisti. Kun kone käy, painetta kertyy uudelleen, ja ilmiö toistuu. Mikäli tämä venttiili on ollut pitkään kiinni ja jumiutunut, voi olla, että johdon korjaaminen ei tämän vuoksi heti vaikuttanut. Lisähuomiona mainittakoon, että pelkkä virtojen pois päältä käyttäminen ei auttanut, vaan moottorin piti seisahtua kokonaan, jotta kierrokset palautui. Edellisessä tekstissä mainitut toimenpiteet ”johdon hiveltäminen” ja ”EGR-kontrolliyksikön poistaminen”, eivät välttämättä liity tilanteeseen ollenkaan. Viimeksi muokannut Radis : 10.02.2018 19:40 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
https://www.tiede.fi/keskustelu/4265...inejarjestelma Tuon perusteella johtopäätös on, että jos nimenomaan suuttimilta tuleva paluu estyy, sekoittaa se suutinten toimintaa. Tarkistin autosta, ja tässä sekä pumpun, että suutinten paluu tulee saman banjoon, josta polttoaine sitten virtaa takasin. Tässä banjossa on sitten se magneettiventtiili, jonka johto oli viallinen. Vika oli siis todennäköisesti seuraava: Polttoaineen paluuvirtaus suuttimilta oli estynyt viallisen magneettiventtiilin johdon vuoksi. Estynyt paluuvirtaus häiritsi suuttimien toimintaa korkeilla kierroksilla. Suuret kiitokset vielä kaikille vastanneille monista hyvistä vinkeistä. Näistä kaikista on varmasti apua, jos jollakin muulla tulee vastaava ongelma joskus eteen. Viimeksi muokannut Radis : 12.02.2018 22:37 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Siis TD. Eli polttoainetta ja happea sopivassa suhteessa.
Ei ältsisti pitäis olla sähköä häiriköimässä tuossa maschiinassa..? Savun sävystä vihjeitä, kumpaa ei riittävästi, niinku karkeesti. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Tässä on vehkeessä ei ole kuuleria (tarkoitit vissiin välijäähdytintä?), mutta imusarjassa on ylipaineventtiili, joka rajoittaa ahtopaineen 0,7baariin. Periaatteessa jos tuo venttiili päästelee paineita ulos miten sattuu, voi se myös olla potentiaalinen syy näihin oikkuihin. Täytyypä heittää kyseinen kikkare mäkeen ja laittaa tilalle tulppa. Pitääpä ensin hommata ahtopainemittari, ettei mahdollisten lisätehojen hurmoksessa poksauta kannetiivistettä
Viimeksi muokannut Radis : 12.02.2018 22:07 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Terrano I 2,7TD ongelmaa ja mietintää? | terppi | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 03.12.2015 16:59 |
subaru justy ei ota kierroksia ja paukuttaa putkessa, lisää vikoja! | Kuljukka | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 02.10.2014 19:52 |
12ht käyntihäiriö ei ota kierroksia. Kunnossa ! :) | tdi | Tekniikka & Jutustelu | 65 | 17.02.2010 19:22 |
L-200 tdi ei ota kierroksia | Kokku | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 21.05.2009 19:18 |
opel omega 2.6 ei ota kierroksia. | haapala | Tekniikka & Jutustelu | 41 | 03.01.2007 00:58 |