Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.02.2018, 05:57
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Oootko minkäikäsiä katellu?

Vanhemmissa toyotissa pajeroissa ja nissaneissa ei keskellä ole tasauspyörästöä. Vaan kepistä vedetään nopea tai hidasnelikko päälle ja toki takaveto asento. Tuollainen on hieman kankea kääntymään kun nelikko on 50/50 aina, toki kun parkkipaikka vekslaa voi nelikon pistää kepistä pois.
Hyvä puoli on että etuvoimansiirto on usein kytkettävissä pois pelistä napalukoin, ei siis pyöri etuvetarit ei perä eikä kartaani kesällä kun tarve on vähäistä.
Ikähän noilla jo on... toyotan cruiseria lj saanee jonain 93na? Hj taitaa loppua 89 tai 90?
Tarkoititko lukkoperällä kitkalukkoa mikä löytyy varmaan aika monistakin vai ihan oikeaa kytkettävää 100% lukkoa.
Uudemmissa citymaastureissa ainakin kantsii selvittää luistoneston poiskytkentä mahollisuus. Eukolla oli 2006 mallin rav4 josta sitä ei suoraan napista ainakaan saannu pois, meitä ei kyllä haitannu eteni lumes sen mitä meillä tarviki. Ja ykkönen ja pakkk oli niin pitkiä että mihkää umpihankeen en ees lähtis jos ei ihan pakko.
Tuo alennusvaihteisto on hyvä painavia kärryjä puljates ei tarvi kytkintä luistattaa ja pääsee hiljaa samoin umpihangessa ei tuhoa kytkintä niin äkkiä.

Meilläkin taas korollaverson vaihto nelivetoon houkuttaa... katellu esim vanhempaa susukin granvitaraa niissä on vielä ihan kepistä nelikko ja pikkupuoli. Noita ei vaan dieselinä löydä vanhoja siis.
Katseltu myös pajeroa gen3 se kai on 2000 tai uudempi, diesel ei kannata kilsoi ni vähä ja kovat verot. Ja pensana noita on tosi vähän tarjolla.
Ite en enää sotkis vakavampaa offiharrastusta ja käyttöautoa.. metässä tuppaa aina tapahtumaan ja remonttia saa tehä.

Riittäskö sulle lava-auto, saahan niitäkin toki 5paikkasena hintoihin en oo perehtyny.

Täältä löytyy varmasti jokamerkin suosiaa, ja suositteliaa.. mikä on hyväkin ni saat kokemuksia kaikista.
Noo tässä jotain ajatuksia asiaan.

__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200

Viimeksi muokannut Vilkutin : 02.02.2018 06:10
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.02.2018, 08:01
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
Oootko minkäikäsiä katellu?

Vanhemmissa toyotissa pajeroissa ja nissaneissa ei keskellä ole tasauspyörästöä. Vaan kepistä vedetään nopea tai hidasnelikko päälle ja toki takaveto asento. Tuollainen on hieman kankea kääntymään kun nelikko on 50/50 aina,.
Eikös pajeron super selektissä ole valittavissa myös jakolaatikossa miedompi nelikko, ei ole kankea.
Kuin myös useassa kytkettävä taka akselin lukko.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.02.2018, 08:29
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Omassa käytössä range, pari toitsua ja pajero on hoitanut vastaavaa hommaa. Kaikilla merkeillä on puolensa. Tuolla budjetilla hyvän yksilön löytäminen on merkkiä tärkeämpää. Itse olen pärjännyt tönkkönelivedolla 20 vuotta. Olisihan keskitasauspyörästö luksusta, mutta mielestäni ilmankin pärjää. Pajero on ensimmäinen lukollinen maasturini, ja toisaalta ainoa jolla en ole offia ajanut. Parantaahan se lukko etenemistä, mutta ilmankin voi elää.

Ehdottelit itse korealaismerkkejä. Noista saisi ainakin oleellisesti uudemman, vähemmän ajetun ja vähäruosteisemman samaan budjettiin. Varsinaista offiautoa en ehkä tuollaisesta tekisi, ainakin muovia on molemmissa päissä runsaasti. Huonot tiet tuollainen hoitaa varmasti yhtä hyvin tai huonosti, kuin vaikka pajero. Osien saanti korealaisiin saattaa olla hiukan heikompaa ainakin käytettynä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.02.2018, 08:49
veikkaaja veikkaaja ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.05.10
Sijainti: Perniö
Viestit: 186
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
Ehdottelit itse korealaismerkkejä. Noista saisi ainakin oleellisesti uudemman, vähemmän ajetun ja vähäruosteisemman samaan budjettiin.
_Kuulemma_ noissa kiia sorentoissa(siis ne joissa on erillinen runko vielä)
on ainakin todella paljon ruoste ongelmia..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.02.2018, 09:58
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 791
Perusasetus

Itse hommasin jokapäivä ajoon, töihin kauppaan koirien kuskaukseen kärryn vetoon ja kelkka hommiin 98 pajeron 2.8 automaatti ja kovilla takapenkeillä, pikkuvero ja saa kuskattua kyytiläisiä. Tyytyväinen olen ajoon ja kulkuun ollut nyt pikku alkukankeuksien jälkeen
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.02.2018, 10:23
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Jos ehdottomasti oltava diesel, niin sitten etenkin tuolla n.6000€ budjetilla Jeepit melkolailla rajautuu pois. Jonkun yksilön voit löytää WJ- mallisarjasta tuohon hintaan mersun tekniikalla, se on kohtalaisen ok vaikka niissäkin omat ongelmansa. VM- diesel-koneisiin en suosittelisi koskemaan pitkällä tikullakaan.

Eli enemmän homma siis noilla kriiteereillä menee Japanin- maan tuotteiden suuntaan. Niistä en osaa sanoa muuta, kuin että kysy muilta niistä mielipidettä ja kokemuksia Eipä niissä Japanin- vehkeissä sen suurempia murheita tai plussia ole verrattuna Jeeppeihinkään, enemmän makuasioita ja sitä että minkä kokoisen auton haluaa. Grand Cherokee on loppupeleissä varsin kompaktin kokoinen kun vertaa 90- luvun/ 2000- luvun taitteen Pajeroon tai Land Cruiseriin.
Korealaisissa on kuuleman mukaan tuon ikäisissä melkoista ruosteongelmaa, mutta toisaalta eipä Japanilaiset eikä etenkään Jeepit ole paljoa parempia jos kyseessä on suomiauto ja ollut vähän sinnepäin pidolla. '93-'04 Grand Cherokeessa (ZJ- ja WJ- mallisarjat) etenkin helmakotelot on aika perisyntejä ruosteen osalta.


Jos bensakone kelpaa, niin sitten Grand Cherokee on oiva vaihtoehto. Hyviä ja mukavia ajaa, mukavat ja toimivat alustat, menee vakionakin varsin hyvin metsässä, etenkin kasikoneisissa on mukavasti ruutia. WJ- mallisarjassa löytyy (yksilöstä/ varustetasosta riippuen) varilok- akseleilla olevia mitkä menee aika mukavasti ihan ristiriipunnastakin.
Bensavehkeissä vaan pitää muistaa, että vakiona kuutoskoneiset vie maantiellä sen 11-13 ja kaupungissa 16-18, kasikoneiset aavistuksen enemmän. Noin vertailuna, mulla rakennetulla 5.9 ZJ:llä bensakulut on ~15 000km vuosiajolla tämän hetken hinnoilla n.4500€ kalliimmat, kuin jos ajan samat kilsat kakkosauto Peugeot 207 1.6HDi:llä Kun ottaa huomioon kaikki kulut, niin silti Peugeot on pelkissä työmatka-ajoissa (n.800km viikossa) vuositasolla yli 4000€ Jeeppiä halvempi.
Toki ero bensa- ja dieselmaasturin välillä on selvästi pienempi, kun kuitenkin sitä dieseliä palaa se 10 litran huitteilla ja dieselverokin on tonnin pintaan tai jopa yli.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.02.2018, 10:30
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 957
Perusasetus

Ite kyl tykkään toyota ljstä näppärä metässä ja kaupungissa lyhyveen takia saa katsastettua myös 3paikkaseksi..itellä metsästys ja normikäytössä alusta kierre jousilla joten pehmeä ajaa tietenkin edessä ei lukkoa jos ei ole jälkeen laitettu mut helppo asentaa vaikka arbi takana kitkalukko..onko tarvis monelle istumapaikalle? Jos esim 5 niin toinen vaihto ehto jeep grand cherokee wj mallina tosi mieluinen kans ajaa ja on jeepin omat lukot..
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.02.2018, 12:03
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hojo85 Näytä viesti
Jos esim 5 niin toinen vaihto ehto jeep grand cherokee wj mallina tosi mieluinen kans ajaa ja on jeepin omat lukot..
Ei ole kaikissa WJ:ssä varilok- lukollisia akseleita; periaatteessa kaikki limited- ja overlandit on niillä, ja osa laredoistakin, mutta variaatoita on ihan sen mukaan miten auto on tilattu.

Se vaan pitää ostaessa varmistaa itse, eli VIN- numerolla haku Jeepin jenkkisivustolta (jos on 1998 tai uudempi) niin näkee build sheetin. Tuossa linkki https://www.jeep.com/webselfservice/...527R%2527%2529, ja sieltä valitsee vas- reunasta "Your vehicle -> Equipment listing" niin näkyy ko. ajoneuvon tiedot.
Tai sitten soitto Jamantille ja pyytää jos ehtii tarkistamaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Maasturi willys89 O/M/V Ajoneuvot 14 28.01.2013 02:30
Ostettu Maasturi ! hoojii O/M/V Ajoneuvot 9 22.01.2013 12:42
Ostettu Maasturi Tikru75 O/M/V Ajoneuvot 1 18.01.2013 09:24
Ostettu Maasturi -ja- O/M/V Ajoneuvot 12 17.06.2010 19:47
O:Maasturi O/M/V Ajoneuvot 0 09.04.2006 22:28


Sivu luotu: 21:01 (GMT +2).