![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kiinnostavia ehdotuksia. esim. Tämä: https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/9353381 Kelkka muuten mutta saattaa joku tykätä huonoa jos ajellaan tietä, autolla ei taas pääse niin helposti sanomaan. Maastoon kelkalla ei ole asiaa kun ei ole omia maita. Siirtymää itsellä tuonne metsiin tulee noin 50km, tämä väli on isoa pääväylää. syksyt on kyllä pärjännyt kaksivetoisellakin mainiosti. probleemia tulee kun perheen kanssa haluaisi mennä talvella laavulle makkaranpaistoon ja laavu on alueiden sisällä puomitetun tien perässä. Ison tien ja laavun väliin jää nelisen kilometriä metsäautotietä jota ei välttämättä ole aurattu. Laavu on kivalla paikkaa ja halu olisi käydä mutta pienten lasten kanssa ei tuota matkaa kävellä. Maasturi itselle tavallaan menettää merkityksensä jos silläkään ei suht kätevästi tuota 4 km matkaa talvella auraamatonta tietä ajele. itse ei osaa ollenkaan arvioida miten nuo kulkee kun ei ole kokemusta. Auto todennäköisesti olisi isoilla renkailla ja korotuksella oleva eikä tarvitsisi olla edes nätti. Pihan koristeena muuten paitsi jahtikauden ja nämä talviretket, toki noita saattaisi olla useinkin jos ajelu olisi yhtä hauskaa kuin kuvittelisin ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://youtu.be/jT1zaw5VsfU Kulkeminen riippuu niin paljon minkälaista lunta on esim. sellainen moottorikelkalla ajettu tie, joka ei kuitenkaan kanna voi olla aika huonoa etenemisen kannalta. Otetaan mukaan pienipyöräinen Jeeppi, jossa on ketjut, lumi ei ihan ehkä pahiten vastustavaa sorttia: https://youtu.be/KHMhaS2AAFQ Omasta mielestä melko normaalit nastalliset talvirenkaat on parhaat metsäautoteille. Offroad maastorenkaat tyyliin mud terrainit taas parhaat mutamömmöön ja teiden ulkopuolelle. Ihan joka autoon ei välttämättä hirveän isot renkaat ole katulailliset. Ehkä parhaimmillaan jossai HJ tyylin autossa on otteessa 35" renkaat, mutta olikos ne sitten hyvät maantiellä ja metsäautotie voi olla jäässä kuten maantiekin. Ennemmin mä ottaisin normaalit talvirenkaat ja vaikka ketjut tai jonkinlaisen kompressorin, jolla voi renkaisiin laittaa lisää ilmaa jos sitä vähentää. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 09.01.2018 11:34 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Oisko joku rj70 soiva peli
|
#4
|
|||
|
|||
![]() ![]() Tuomosta alkutalvesta aurattua mettätietä kävin ajelemassa yli 20km. Aika helvetinmoista työtä se on normaalilla maasturilla tuomosta tietä ajaa. Tuossa oli lunta semmonen 30-40cm (vaikka kuvassa ei näytä olevan lunta paljoakaan, ja pahimmoilleen kelkalla poljettu kesketä) ja vakiokorkuinen vakiokokoisilla nastarenkailla oleva land cruiser 100 alla. Käytännössä ykkönen-kakkonen ja lappu lattiassa lähes kokoajan. Löpöä menee se litra/kilometri ![]() Esimerkkinä siis ettei kannata kuvitella aivan älyttömiä näitten maastureiden talvisista etenemisistä. Telavehkeet erikseen. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
No tojotat erikseen...!
![]() Blatseri eteni tossa vaiheessa ihan hyvin, renkaana oli 35"bogger.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
35" boggeri on niin alamittainen,Ettei tossa kuvassa oo kun pikku pöly lunta? Tietty se voi bläähseri miehelle olla kovakin koettelemus. Pistetään nauruhymiö perään,Niin menee huumorin piikkiin ![]() ![]() ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Kyllähän tuossa lumessa ajossa hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää sitä että niin kauanhan se vehje liikkuu kun maavara riittää. Sitte ku ollaan mahan varassa polanteen päällä nii sitte on kiinni.
Ei se maasturikaan kule renkaat ilmassa vaikka ois kymmenen vetävää pyörää. Puuterilumi erikseen, sitä voi olla vaikka metri, mutta harvonpa on tullu semmosta tilannetta mettätiellä vastaan. Ja on tullu melko paljo auraamattomia teitä tässä elämässä kainuun korkeudella ajeltua. Sitte ku sitä samaa tietä on sahattu talven mittaan useemminki, niin siihen muodostuu vaan ne renkaan urat. Ja niistä jos luiskahtaa sivuun, niin jumi on valmis. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ota koeajoon joku maasturi ja käy kokeilee siellä laavulla pyörähtää😏.
Eikö joltai kaverilta löytys jotain maasturia millä kävis kopasemassa. Sais sitten kokemusta touhusta. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Pääseekö maasturilla lumessa kysymys vaan sisältää liikaa muuttujia. Lunta on sen tuhatta eri laatua ja sitä voi olla sentti tai metri. Maasturi voi olla kiia sorento tai kuuspyöränen volvo 40" renkailla. No meneekö se maasturi ny lumessa vai ei?
![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Maasturi voi olla kiia sorento tai kuuspyöränen volvo 40" renkailla. No meneekö se maasturi ny lumessa vai ei?
![]() Tarkalle männöö tuo 40" telissä, ei jiä kuin 34millii pelivarraa. ![]() |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://youtu.be/4CYP28WOmFI Jollain on aika kovankin näköinen lumimenijä ja vaikka on ketjua, ni melkeen moottorikelkka tai sukset olis hyvä vaihtoehto: https://youtu.be/2p3HjSlVJA0 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Rengas lumessa | Heegi | Tekniikka & Jutustelu | 85 | 18.09.2014 13:39 |
Miten Dodgella pärjää?? | SukiSuki | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 09.05.2013 19:34 |
Jäljet lumessa | toyovoima | Chit-Chat | 16 | 07.02.2008 16:04 |
Millä pärjää? | JERKKU | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 18.02.2005 23:27 |
Lukot lumessa | Niko | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 30.09.2004 08:42 |