![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Kyllä se perus migillä pitäs sulaa. Tefloni letku, ja sitte vaik iha alumiinille suuniteltu virtasuutin.(ei välttämätön). Syöttörullat alsalle on must juttu. Kaasuks argon. Langaks suosittelen 5356,se on huomattavasti jäykempää kun toinen yleinen 4043. Tarkka kolvin asennosta kun hitsaa että suojaa hyvin, tuppaa tulee "nokea" helposti. En kyl mitää bensatankkii alkas tol yhistelmäl tekee. Pitäs varmaa joskus jaksaa tehä joku opas alsan hitsuutteluu, nii tigillä ku migillä ihan kuvien ja selitysten kans, kun ihmisii paljo tuntuu homma kiinostavan. Edit: jos toho menee iso kela ni voit hakee mult kokeiluu, kuitenki kohtuu kallis kokeilu.jos tuntuu pelaava ni sit hakee oma.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. Viimeksi muokannut tjl : 31.10.2017 20:40 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tee ihmeessä tuo OHJE. Ja jos vara toivoa, niin semmoinen versio, missä myös ohjeet harrastelijalle alkeisiin. Minulla meni 2-3 tuntia, että heitin "hanskat tiskiin", kun yritin tehdä 3 mm meri alumiinilevystä työkalulaatikkoa, ja "lisäainelanka" oli leikattu samasta levystä..... Kukaan ei kertonut, ettei DC- Tig:llä voi hitsata alumiiniä. Kaikki tiesi sen, että sulan hallinta on vaikeaa, ja vaatii opettelua... Ja sitäkin mulle korostettiin moneen kertaan, että pinnat pitää olla puhtaat; lika ja hapettumat vaikeuttaa hitsaamista..... Itse jonkin verran olen hitsannut (oikeampi sanamuoto olisi varmaan "turannut-") alumiiniä -80 luvun 150(vai160)A valovirta Kemppi Super kempomat:lla. Ja tuossahan ei ole edes napaisuuden kääntöä. toki teflon letku ja puhdas Arcon (puhdas argon sen takia, että sillä menee myös rst/hst, toki saumat pitää hioa ulkonäkösyistä)) Ison (150 hv?) perämoottorin evä 8mm alumiinilevystä on kunnianhimoisin, mitä olen hitsannut. Pysyi ainakin sen 5 vuotta, mitä venepakettia seurasin. Vaati sen, että peräkotelo uunissa 275 asteiseksi, ja eväpala vielä kuumemmaksi.... ja sitten hiekkapaperilla viimmeinen puhdistus, tehot tapissa kiinni 2-3mm railolla, ja molemmin puolin.... Jonkin verran olen yrittänyt opetella TIG:llä (merkkiä en muista, olikohan 200 Amppeerinen kaasujäähdytteisellä kahvalla oleva ns. parempi harrastelija kone? ramppia ylös ja alas, yms.) alumiiniä ja rosteria, mutta varsinkin alumiinillä suuria ongelmia sauman tiiveyden suhteen, siis tuppaa "lörähtämään-" sormen kokoisia reikiä... (happi-asetyleeni pillillä teräspellin hitsaaminen onnistuu paljon paremmin, toki se opetettiin peruskoulussa taannoin) Ja jos vielä sais muutaman vinkin, vaikkakin eri ohjeessa, noista raapasu tigeistä. Minulla Kempin Minarc 150 puikko invertterin käytöstä raapaisu tig:nä, kun yhdestä kiinan puikko inrvertteristä jäi tuommoinen tig- varustus. Siis jos nuo ohjeet alkaisi perusteista; Olisi varmaan monelle apua/madaltaisi kynnystä kokeilla... |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Minarc mig 200, kyllä tuolla onnistuu sen mitä mie tartten mm. Vesipumpun lähtöjä on tullu muokattua ja töissä hitsattua al kuljettimien runkoja. Sauma ei kyllä oo yhtä nättiä kun tigillä mutta on nuo turaukset pitäny
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Itsellä löytyy sama kone tallista ja mietiskellytkin tuota Al mahdollisuutta mutta ei ole tullut perehdyttyä aiheeseen. Onko käytössä vakio kahva? ja mitä lankaa kannattaa yrittää k.o. koneeseen survoa?
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Suoli teflonmalliseks ja manuaalisesti pyörittää kaikki jännitteet peliin niin saa tuolla jotain 2,5 millistä korkeintaan sulamaan tyydyttävästi. Jos jääpi kylmäks niin sitten on ruma ja heikko sauma....esapin langalla turannut.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
5356 lanka onpi hyvä tohon touhuun.jäykkää niin ei mee iha heti sotkuu ja kulkee paremmin.
Tosiaan ei tolla minack migillä pitkäst kyl vetää.siis joutuu nupit selällään kolvaa jos vähänkää paksumpaa, aika nopeesti kone haluu jäähylle.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Hyvin palaa.
Muutaman koe-kappaleen vedin,Niin sai säädöt kohdilleen. Havaintoja. -Kauheen tarkka lankansyötöstä -Ei tarvinnut puhdistaa tai hinkuttaa -Alkulämpö on POP,Pikku töhö riitti(jos ei antanut lämpöä,Niin ekat sentit oli kökköä.Sitten kyllä lähti sulamaan hyvin) -alle 10cm Pätkissä saa vetää tota 2mm muuten meinaa holahtaa läpi. Kojelaudan hitsailin suitsaan,Seuraavana vuorossa lokarit+takalattia ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Alumiinin hitsailusta | kuraputti | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 31.12.2010 22:44 |
Hitsaus jyväskylä? | tjoki | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 06.11.2010 10:47 |
hitsaus | Kirk | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.05.2008 19:29 |
invertterillä hitsaus....???? | Rouveri | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 07.04.2008 12:20 |
Alumiinin pilkkominen? (rankun tankinsuoja) | Karju | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 03.05.2006 19:51 |