Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.10.2017, 17:52
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Tuo edellisten kuvien napa onkin todellisuudessa XJ/ZJ:n napa. Lienee ollut auton mukana virheellisesti jo jonkin aikaa ja jäänyt huomaamatta, kun ei ole koitettu vaihtaa. Nyt poikkeuksellisesti otti sen verta päähän, että kävin South West Tradesta kovalla hinnalla uuden ja tyrkkäsin paikalleen. Samalla laitoin 10.9 kovuuksiset normaalikantaiset pultit kuparirasvan kanssa, niin saa seuraava vaihtaja ne irti helpommin.

Ymmärrettävästi orkkispulteissa on sellaiset kannat, että tumpelot ei pääse niitä vahingossa aukomaan esim. jarruremppaa tehdessään ja saa aikaiseksi vaaraa navan irtoamiselle vauhdissa.

__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 12.10.2017 12:27
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.10.2017, 22:20
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Tänään pääsin kunnolla koeajolle ja hyvinhän tämä pelittää. Laakeri lakkasi vollaamasta, vaikka etuperän ilmeinen aiempi virheshimmaus pitää pientä ääntä moottorijarrutuksessa. Mukamas viallinen NP247-jakolaatikkokin tuntuu toimivan oikein, eikä jäpitä edes hiekalla, joten vain pikkupuolen potkiminen pois päältä on vikana; sitä missään tiellä tartte.

Kuskin blend door ongelma ratkesi myös. Purin simahtaneen säätömoottorikotelon, pyöräytin moottoria ja annoin sille virtaa suoraan akkulaturilla, niin sehän heräsi toimimaan! Ei kun kasaan ja paikalleen, niin nyt tulee lämmintä ilmaa kuskille ja läppä reagoi asetusarvoon kuten pitää. Samalla selvisi että recirc-door toimii, vaikka sekä siihen että kuskin lämppäriin tulee edelleen vikakoodi liian suuresta liikeradasta yms. No, ihan sama, kunhan toimii.

Tiedossa on pientä huoltohommaa suodattimien, nesteiden ym. pikkuosien vaihdossa ja vaikka tuo jakoaski onkin sellaisenaan nyt toimiva, niin ajatus on kyllä laittaa NP242WJ-loota tuonne tilalle jossain sopivassa välissä.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.10.2017, 15:18
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Seuraavaksi ruvetaan tekemään 247 => 242 swappia ottamalla viallinen 247 irti ja laittamalla tilalle tämä 242 varustettuna edellisen sisäänmenoakselilla.

"Uudessa" 242-jakiksessa kaikki paikat on kuivia eli ei ole vuotanut mistään. Ketju ja vaihdevipu on kummatkin tiukat, sanosko jopa uuden tuntuiset, joten tähän tarttee vain laittaa uudet öljyt kun sisäänmenoakseli on vaihdettu. Tuo takakardaanin lähdön haitarikumi on ollut hyllyssä melkosen monta vuotta ja löysi nyt paikkansa uudelleen. Jäi varmaan ZJ:n vastaavasta remontista yli, kun ei jostain syystä sopinut paikalleen.

Takakardaanit on kokonaisena melko samanpituisia, oikealla kuutoskoneisen ja vasemmalla V8:n. Molemmat yoket siis irrotetaan, vaihdetaan keskenään ja paikalleen laitetaan kasin yoke kuutosen kardaanilla että mahtuu 242:n ja perän väliin. Kunhan saan 247:n irti niin selviää paremmin, missä laatikoiden pituusero ilmenee.



__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 11.10.2017 19:34 Perustelu: Otettu paremmat kuvat ja täydennetty tekstejä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.10.2017, 20:33
Ralu Ralu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.14
Sijainti: Tampereen lähellä
Viestit: 58
Perusasetus

Oliko sulla jotain erikoisempaakin ajatusta kun tohon select-traciin päädyit vai sattuiko se vaan kohdalle?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.10.2017, 21:38
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ralu Näytä viesti
Oliko sulla jotain erikoisempaakin ajatusta kun tohon select-traciin päädyit vai sattuiko se vaan kohdalle?
Emmää enää offilaitetta jaksa rakentaa, mutta seuraava offirakentelija saa tästä kyllä hyvän aihion. 242:n toiminnalliset edut on paremmat kuin 247:n ja onhan tämä mielenkiintoinen, tuttu ja jopa helppo rakenteluvaihtoehto, joka sattui myös sopivasti kohdalle.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.10.2017, 16:44
Ralu Ralu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.14
Sijainti: Tampereen lähellä
Viestit: 58
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Emmää enää offilaitetta jaksa rakentaa, mutta seuraava offirakentelija saa tästä kyllä hyvän aihion. 242:n toiminnalliset edut on paremmat kuin 247:n ja onhan tämä mielenkiintoinen, tuttu ja jopa helppo rakenteluvaihtoehto, joka sattui myös sopivasti kohdalle.
Ok. Aattelin että onko tossa 242 jotain superuber hyvää/huonoa verrattuna muihin ottaen huomioon että se on aika harvinainen. Ittellä on kanssa 242 ja sopii mun filosofiaan että kuski päättää milloin on mikäkin vetotapa käytössä.

Liukkailla saa olla tarkkana jos jää 2wd päälle, sen verran poweria ja kevyt perä että on herkästi koppi käsiä täynnä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.10.2017, 17:45
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ralu Näytä viesti
Ok. Aattelin että onko tossa 242 jotain superuber hyvää/huonoa verrattuna muihin ottaen huomioon että se on aika harvinainen. Ittellä on kanssa 242 ja sopii mun filosofiaan että kuski päättää milloin on mikäkin vetotapa käytössä.

Liukkailla saa olla tarkkana jos jää 2wd päälle, sen verran poweria ja kevyt perä että on herkästi koppi käsiä täynnä.
No sillä pelkällä harvinaisuudella ei tee kyllä ihan mitään. Pitää olla toiminnallisia etuja, kun kyllä tähän pari kokonaista päivää saa varata. Aina tulee jotain ylläreitä yms. ellei näitä ihan työkseen tee.

Liukasta on kaikilla muilla alustoilla paitsi kuivalla ja sulalla asfaltilla. Pyöräytin XJ:n kerran melkein ympäri asfaltilla, kun jalka vähän varomattomasti kaasulla läksin kääntämään liikennevaloristeyksestä vesisateella. Ennen jakiksen irtiottoa testasin tätä WJ:llä hiekalla, jollon lyhyellä pätkällä ei etupää kerennyt ollenkaan mukaan takapään sutiessa. Ei tuo ihmevisko taida olla kyllä kunnossakaan, kun laatikosta tuli metallihiluista ruskeaa öljyä pihalle. Lootalla on nähtävästi ajettu viimeset kilsat ennen mulle tuloa kuivana.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.10.2017, 20:40
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ralu Näytä viesti
Ok. Aattelin että onko tossa 242 jotain superuber hyvää/huonoa verrattuna muihin ottaen huomioon että se on aika harvinainen. Ittellä on kanssa 242 ja sopii mun filosofiaan että kuski päättää milloin on mikäkin vetotapa käytössä.

Liukkailla saa olla tarkkana jos jää 2wd päälle, sen verran poweria ja kevyt perä että on herkästi koppi käsiä täynnä.
Huonoa on esim. 231, 249 ja 247 jakiksiin verrattuna monimutkaisempi ja osin heikompi rakenne (paitsi 242HD:ssa pääakselin ja ketjun osalta), samoin kuin selkeästi huonompi jatkuvan nelihedon toiminta (242 täysin avoin vs. 249 ja 247 visko/ gerotor).
Mut onhan se sitten taas vastaavasti 242:ssa mukava, kun saa pelkän takavedon, ja kiinteän nopean nelikon.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.12.2017, 22:19
Machist:n Avatar
Machist Machist ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.05.11
Sijainti: Pohjois-Karjala, Juuka
Viestit: 455
Perusasetus

Paljos muuten jouduit kärsimään tuosta uudesta jakolaatikosta?

Kun mulla on visko jumissa tuossa omassa ZJ:n 249:ssä niin mietin tilalle 231:stä. Joutuukohan siinäkin tuon inputin vaihtamaan?
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä

Volvo projektia täällä

Pientila Facebook
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.10.2017, 00:01
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.377
Thumbs up

Monipuolisempi....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ralu Näytä viesti
Oliko sulla jotain erikoisempaakin ajatusta kun tohon select-traciin päädyit vai sattuiko se vaan kohdalle?
Siinä on myös pelkkä takaveto ja muitakin vaihtoehtoja...
Kuin pelkät nopea- ja hidas 4-veto.
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.10.2017, 12:04
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

247 jakolaatikko heilahti pois paikoiltaan. Tai no ei se nyt ihan kyllä niin mennyt, kun neljä tuntia vierähti ennen kuin loota oli lattialla. Ainakin se päälle kaksi tuntia meni ennekuin ensimmäinenkään kehämutteri oli irti, kun joutui purkamaan tavaraa edestä, kuten jakotason (kuvassa rako lootien välissä) etupuolella kolmella pultilla kiinnitetty vaihdevaijerin korvake. Viimeinen ylämutteri irtosi vain piiitkällä räikkävarrella, jossa oli kaksi niveltä, kaksi pientä ja kaksi pitkää jatkovartta; oli sen verta ahdasta ja ylin mutteri pahassa paikassa, koska...



... toisin kuin ZJ:ssä on WJ:ssä jakolaatikko käännetty hieman vinoon, kuten vaihdelaatikon päästä näkyy.



Laatikoiden pituuseroa on jotain 3cm, mutta en taida irrotella yokeja ennen kuin saan lootan paikalleen, niin saa tarkan sovitteen.



Etupäissä ei sitten eroa olekaan kuin inputakselien pituus ja vaihdekaavion anturi, jota 247:ssa ei ole ollenkaan. Ja mihinkä sitä tartteekaan, kun lattiakaavio ne kuitenkin kertoo.

__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Jeep Grand Cherokee (WJ) Limited -99, 4,0L WinChester O/M/V Ajoneuvot 5 08.06.2016 23:16
Myyty Jeep WJ 4.7 V8 -99 limited jaiksis O/M/V Ajoneuvot 11 05.01.2015 14:46
Ostetaan Jeep wj 99 bensa kaukkila O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 24.11.2014 16:39
Ostettu Jeep Grand Cherokee WJ 99-01 Quadra-Drive driimis O/M/V Ajoneuvot 4 11.11.2013 17:30
Ostetaan Jeep Grand Cherokee WJ 99-04 kuramatot Joukka O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 26.10.2013 10:03


Sivu luotu: 08:09 (GMT +2).