![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
BJ45:een aikanaan ostin 255/85 R16 BFG:n Mud-Terrat mutta hyvin pian tuli selväksi että talviajoon kyllä tarvii jonkun hieman paremmin siihen sopivan renkaan. Hankin 7.50 R16 BFG:n TracEdget nastoitettuna. Ero oli huomattava TracEdgien hyväksi. Joka osa-alueella mutta etenkin lumella ja loskassa. Vetoteho off-road ajossa syvässä lumessa oli huippuluokkaa. Kyseiset renkaat seurasivat vielä HJ60:een mutta mitä vanhemmaksi TracEdget tuli sitä syvemmälle nastat upposi kumin sisään (!?). Jääpito heikkeni oleellisesti. TracEdget siirtyi suvikumeiksi ja HJ:n alle hommasin Nokian Hakkapeliitta LT 215/85 R16 nastattuna (30.4" korkeat). Summa summarum... Edellä mainituista renkaista talviominaisuuksien osalta ei Hakkapeliittaa voittanutta. MYÖS peilijäällä joilla TracEdget vain liukuivat (nastoista ei juuri jäänyt enää jälkiä). Hakkopeliitoilla pystyi jopa "leikkimään" jäisellä pihalla jossa nousu... Loskapito ja vesipito oli TracEdge renkaiden ehdoton huippualue. Loska lensi kaaressa pois renkaan alta ja pidon huomasi kyllä rattiin. Hakkojen myötä loskapito huononi. Luulin että Hakkojen myötä talvi off-road loppuu siihen. Ei loppunut. Myös vetoteho syvemmässä lumessa oli yllättävän hyvä... MUTTA off-road käyttöön se rengas ei ole suunniteltu. Alkoi paloja irrota renkaan pinnasta pelkästää suditellessa mäessä jossa lumen alla jäätynyttä hiekkaa (hiekkamonttu). Selväksi tuli se että tästä lähtien varustan ainakin päivittäiskäytössä olevan maasturini aina kunnollisilla "oikeilla" talvirenkailla. Yleisarvosana talvikäyttöön (painoarvo tieominaisuuksissa): BFG M/T: 5 TracEdge: 7 Hakkopeliitta: 9 Maasturista sen verran että olipa auto mikä tahansa ja vetotapa mikä tahansa on sitä OSATTAVA AJAA! Kuskin pitää olla sinut autonsa kanssa... saumattomasti yhtä sen kokonaisuuden kanssa. Eli tunnet käsissä, perslihaksissa ja varpaan päissäkin koko ajan mikä on tilanne ja missä mennään. HJ:n kanssa pääsin tähän ja se auto ei yllättänyt kertaakaan. Tähän liittyy se että sitä "perää on osattava heittää". Että sitten jos se heittää niin tietää mitä tekee... Olemalla sinut auton kanssa se auttaa HUOMATTAVASTI myös maastoajoa!! Note! This message was posted anonymously!
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Maasturin korottamisesta.. | makkus | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 21.09.2006 21:28 |
| Maasturin kaksoiskansalaisuus | offroadjouni | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 26.04.2006 09:55 |
| maasturin välitykset | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 05.03.2006 22:29 | |
| ostaisitko "maasturin"? | arsenix | Chit-Chat | 21 | 21.10.2005 07:52 |
| O:maasturin vanteet!! | Wago-78 | O/M/V Muut | 0 | 20.10.2003 21:19 |