Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.07.2017, 01:03
Iltsu Iltsu ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 15.01.17
Sijainti: Oulu
Viestit: 2
Perusasetus

Jonkin aikaa tässä tullu järkeiltyä että mikä mättää etuakselilla ku renkaat menee niinkuin silmissä, 6000km ja Bfg MT sileänä. Kuluu aivan tasaisesti keskeltä ja reunoilta ja nappula kuluu sellaiseen pulpettikaton muotoon, että kulkusuuntaan päin on reuna matalemmalla. Korotettu palikoilla 2'' ja avoin perä. Alkusyksystä otan auton taas kausihuoltoon ja vaihtoon menee ristikkoa ja panhardia ja kysytään nyt kun alan osia haalimaan kasaan että mitä sitä joutaa vielä laittamaan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.07.2017, 07:38
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Renix imu/pakosarjan irrotus


Onkos hyviä käytännön vinkkejä antaa renix 4.0:n imu/pakosarjan irrotukseen? Lähinnä missä järjestyksessä mitäkin ja mikä on yleisin virhe, mitä tulisi välttää?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.08.2017, 14:46
Vormula77 Vormula77 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.10.14
Sijainti: Whitlake, Suami
Viestit: 389
Perusasetus

Mitä kaikkea pitää purkaa että xj:n syylarin saa irti? Kyseessä 4l ho kone.
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään!
Toyotalla ei saa toosaa!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.08.2017, 14:06
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vormula77 Näytä viesti
Mitä kaikkea pitää purkaa että xj:n syylarin saa irti? Kyseessä 4l ho kone.
renixissä ja ho:ssa on varmaan jotain erilailla mutta ei renixissä tarvinnut muistaakseni kuin sähköflekti ja sen viskon muovit pois edestä. Vai pitikö se viskokin ottaa irti.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.08.2017, 11:15
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Kysytääs vaihteeksi yksi mikkihiiri-kysymys. Eli XJ:ssä on 8x15 vanteet ja ET:stä ei mitään hajua. Kolmeen kertaan mittasin https://www.specialfalgar.fi/vanteet...ulttijaon.aspx näiden ohjeiden mukaan ja joka kerralla sain aivan eri tuloksen.

Homman nimi on siis se, että tämänhetkiset vanteet ovat juuri passelit 31x10,5 renkailla. Renkaat jää siis orkkislevikkeiden alle ihan helposti ja mahtuu kääntymään. Mutta mikähän pitäisi olla ET jos hankin uudet vanteet ja lopputulos pitäisi olla sama?

Ts. millä ET:llä olette omissanne pitäneet 31x10,5 renkaita?
__________________
Satunnainen huutelija.

Viimeksi muokannut Karvapöpö : 11.08.2017 11:17
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.08.2017, 14:27
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapöpö Näytä viesti
Kysytääs vaihteeksi yksi mikkihiiri-kysymys. Eli XJ:ssä on 8x15 vanteet ja ET:stä ei mitään hajua. Kolmeen kertaan mittasin https://www.specialfalgar.fi/vanteet...ulttijaon.aspx näiden ohjeiden mukaan ja joka kerralla sain aivan eri tuloksen.

Homman nimi on siis se, että tämänhetkiset vanteet ovat juuri passelit 31x10,5 renkailla. Renkaat jää siis orkkislevikkeiden alle ihan helposti ja mahtuu kääntymään. Mutta mikähän pitäisi olla ET jos hankin uudet vanteet ja lopputulos pitäisi olla sama?

Ts. millä ET:llä olette omissanne pitäneet 31x10,5 renkaita?
Mittaa backspace eli vanteen kiinnityspinnasta siihen takareunaan. Joku suhteellisen suora palikka vaan vanteen takareunaa vasten ja siitä keskiöstä siihen mitta.
Sitten voi vaikka syötellä mittoja tuonne: https://www.rimsntires.com/specspro.jsp
Ja ihmetellä mitä se antaa tulokseksi.
Saahan sen ET:n itsekkin karkeasti laskettua, kun yleensä nimellisleveydeltään jotain-X" oleva vanne on ~tuuman leveämpi kuin se ilmoitettu leveys. Eli 7" vanteen kokonaisleveys on karkeasti 8" ja backspace on 0ET:llä (=offset) likimain 4" eli ~102mm.

Jos siis ne vanteet on 8" leveät, niin ET0 pitäisi backspace olla jokseenkin 115mm. +/- muutama milli valmistustoleranssia ja mittavirhettä.
Jos vanteidesi ET on positiivinen, niin backspace mitta on sitten sen verran suurempi kuin 115 eli ET20 olisi 135mm ja ET-20 taas 95mm.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.08.2017, 14:57
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyopet Näytä viesti
Mittaa backspace eli vanteen kiinnityspinnasta siihen takareunaan. Joku suhteellisen suora palikka vaan vanteen takareunaa vasten ja siitä keskiöstä siihen mitta.
Sitten voi vaikka syötellä mittoja tuonne: https://www.rimsntires.com/specspro.jsp
Ja ihmetellä mitä se antaa tulokseksi.
Saahan sen ET:n itsekkin karkeasti laskettua, kun yleensä nimellisleveydeltään jotain-X" oleva vanne on ~tuuman leveämpi kuin se ilmoitettu leveys. Eli 7" vanteen kokonaisleveys on karkeasti 8" ja backspace on 0ET:llä (=offset) likimain 4" eli ~102mm.

Jos siis ne vanteet on 8" leveät, niin ET0 pitäisi backspace olla jokseenkin 115mm. +/- muutama milli valmistustoleranssia ja mittavirhettä.
Jos vanteidesi ET on positiivinen, niin backspace mitta on sitten sen verran suurempi kuin 115 eli ET20 olisi 135mm ja ET-20 taas 95mm.
Tämän laitan korvan taakse seuraavan kerran kun rengas on irti. Olen tunnetusti huono matikassa, niin tämän takia viimeksikin tulos oli monipuolinen.
__________________
Satunnainen huutelija.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.08.2017, 12:03
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Iltsu Näytä viesti
Jonkin aikaa tässä tullu järkeiltyä että mikä mättää etuakselilla ku renkaat menee niinkuin silmissä, 6000km ja Bfg MT sileänä. Kuluu aivan tasaisesti keskeltä ja reunoilta ja nappula kuluu sellaiseen pulpettikaton muotoon, että kulkusuuntaan päin on reuna matalemmalla. Korotettu palikoilla 2'' ja avoin perä. Alkusyksystä otan auton taas kausihuoltoon ja vaihtoon menee ristikkoa ja panhardia ja kysytään nyt kun alan osia haalimaan kasaan että mitä sitä joutaa vielä laittamaan.
Kerran minulla vääntyi raidetanko vähän huomaamatta ja auraustahan oli sitten reilusti. 500 km jo sitten söi eturenkaita reilusti juuri noin. Eli tarkista aurauskulmat ainakin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 00:41 (GMT +2).