Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.06.2017, 10:33
Ara Ara ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.08.16
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 129
Perusasetus

Itselläni oli 4x4 vm. 2014 dci ja auto jo sinällään karkeammilla renkailla on hyvä menemään huonommissakin paikoissa. Sen voi ihan huoletta pysäyttää ojan päälle täyteen ristiriipuntaan ja matka jatkuu ilman mitään vaikeuksia. Nää nykyiset nissanin kehittämät nelivetoratkaisut dusterissa ja sen traction control systeemit liikuttaa sitä ilman lukkojakin. Mutta se ykkösen välitys saisi olla pienempikin jotta jaksaisi isompihalkaisijakumeilla kulkea maastossa.


Viimeksi muokannut Ara : 01.06.2017 10:35
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.06.2017, 10:47
Hessu_Hopo Hessu_Hopo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.06.05
Sijainti: Heinola
Viestit: 282
Perusasetus

Mä laitoin alle Coopperin A/T 3 kumit 215/70-16 koossa. Välitysten pitenemisen takia en suurempia edes harkitse. Kevyt korotus ehkä. Pienen vinssin jo asensin ja siitä saa lisäturvaa jos pyöristä ominaisuudet loppuu
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.06.2017, 20:48
Borg:n Avatar
Borg Borg ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.08.03
Sijainti: Iitti
Viestit: 181
Perusasetus

Tänään käyty ihmettelemässä nelipyöräsuuntauksessa, et kuinka perseelleen ne on sielä Dacian tehtaalla osannu taka camberin laittaa. No onhan ne takapyörät ku rata-autossa ja camberia ei vakiokikottimessa säädetä, eli tämähän tulkitaan siten että tuota on ihan pakko korottaa että renkaat ei kulu vituralleen.
Takana alla olevat vakio gummithan on jo ihan finaalissa sisäsyrjältä, mut ei sit uusia kumeja viittis kans vinguttaa paskaks. Auraukset oli myös hieman persiillään, mut ne on ny kondikses.
Camberin säätöpultti sarjaa on saatavilla, mut ei se oikein korotukselle ole vaihtoehto tässä kohtaa
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.06.2017, 23:24
Hessu_Hopo Hessu_Hopo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.06.05
Sijainti: Heinola
Viestit: 282
Smile

Samaa katselin että paljon säätöjä ei ole. Jos meinaa korotuksen leimata niin nykyään kaiketi pitää olla todistus pyöränkulmista. Jos ei tehtaalta lähtiessä ole kohdillaan ehkä sitten korotusjousilla korjataan Vaan ei tämä kai pelkästään Dusterin ongelma ole. Kuulemma monissa autoissa pyöränkulmia ei saa säädettyä "tehtaan arvoihin"
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.06.2017, 23:44
Hessu_Hopo Hessu_Hopo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.06.05
Sijainti: Heinola
Viestit: 282
Perusasetus

Tässä kuva vinssivirityksestä:
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Duster.jpg‎
Views:	1889
Size:	260,8 Kt
ID:	79114  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.06.2017, 00:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu_Hopo Näytä viesti
Samaa katselin että paljon säätöjä ei ole. Jos meinaa korotuksen leimata niin nykyään kaiketi pitää olla todistus pyöränkulmista. Jos ei tehtaalta lähtiessä ole kohdillaan ehkä sitten korotusjousilla korjataan Vaan ei tämä kai pelkästään Dusterin ongelma ole. Kuulemma monissa autoissa pyöränkulmia ei saa säädettyä "tehtaan arvoihin"
Eikä tuo ole ongelma pelkästään noissa ns. halpamerkeissä, tiedän yhden ns. kalliimman auton, toki pelkästään etuvetoinen, ja ei konsernin "brändimerkki",
Mutta kulmat oli "perseellään" alle 5000 km ajettuna, ja niitä ei voitu korjata heti, koska (muistaakseni!) k.o osan pultteja ei ole varastossa. (siis tässä autossa pitää vaihtaa useimmat pultit uusiin, kun ne käytetään irti....)

Ja en halunnut kysyä, miten k.o osakomponentin pulttien uusimisen yhdeydessä tapahtuava "säätö" vaikuttaa.... k.o pyöräkulma ongelma olisi saatu korjattua sillä että peräkoppiin olisi lastattu niin paljon painoa, mitä taka-akselin kantavuus antaa myöten....

Ja tuossa minun citymaasturissa; "vararenkaassa" vm. 2002 Audi a3 quatro, PD, on sama (konsernin) ongelma: noita pyöränkulmia ei saa säädettyä kohdalleen, muuten kuin rälläkällä ja Mig-hitsillä.
Ongelma; Tuo suomi-yk?auto on valmistettu sport-alustalla, ja mikään alustageometrian säätö/mittaus ei täytä valmistajan arvoja....

Siis jos ostan AVK:lta kolariauton, esim. nuo kaksi vag verrokkia, niin
Niin pitää pistää nelipyöräsuuntaus kohdalleen jakoavainta paremmilla vehkeillä..... (rälläkkä ja mig)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.07.2021, 23:46
Maastokelpoinen Maastokelpoinen ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 31.07.21
Sijainti: suomi, skutta
Viestit: 2
Perusasetus

Dacian korotus n. 70 mm ja bilstein B6 Sport


Morjens ja kiitos heti kättelyssä hienosta palstasta.
Ehken alussa taustoitan miksi ostin kk sitten edullisen Dusterin käytettynä.
Minulla on metsäpalsta n. 300 kilometrin päässä kotoa ja siellä todella huonoon kuntoon päässyt metsäautotie kiemurtelee ristiin rastiin lääniä. Myrsky kaatoi tien molemmin puolin melko paljon tukkia ja sain päähäni rakentaa niistä palstalle pienen metsäpirtin puron viereen tukikohdaksi.

Nyt tuon metsäautotien alkupäässä odottaa jo aikamoinen viritys eli korotettu Dusterin vetokoukkuun sopiva "metsäkärryn tapainen".

Ainoa mitä tässä hommassa osaan on nuo hirrenveisto&metsänhoitohommat.

Sain edullisesti kunnon traktorissa olleen sähkövinssin kaverihinnalla ja suunnitelmissa on asennetuttaa se keulille ja tehdä homma niin että sen saa irti helposti.

Tässä katselin korotusjousitarjontaa ja päädyin valitsemaan J&M Tech nimisen puulaakin.
Ja nyt kaipaisin arvon palstalaisten kokemuksia sillä ongelma on se että koska palsta sijaitsee tosiaan kaukana Dacian pitäisi olla myös kohtuullinen ajettava asfaltilla.

Takaiskunvaimentimet tuntuvat jo muutenkin olevan ehtoopuolella niin tietysti nekin vaihtoon. Ongelmana on siis seuraava että haluaisin tuolla isolla sähkövinssillä vinssata
puut kärryn viereen ja ajaa ne siitä rakennuspaikalle. Tarvitaan siis kohtuullinen korotus, arvioni mukaan 70 mm suunnilleen riittää. Lisäksi uudet kestävät iskarit korotusjousten lisäksi ja korkeampiprofiiliset renkaat joilla voi myös joskus asfaltilla ajella.

Olisiko teidän mielestä tällainen mahdollisesti järkevä kombinaatio?:
"H&R Korotusjousi kitti Dacia Duster H&R Korotusjousi kitti Dacia Duster 4Wd [28935-1(12)] - 200.00€" https://jmtech.fi/kauppa/index.php?m...ducts_id=60565

Iskareiksi nämä:
"Bilstein B6 Sport - DACIA DUSTER taakse [22-235053(203)] J&M Tech Oy Verkkokauppa, Ilmajousituksen ja autohuollon ammatilaiset" https://jmtech.fi/kauppa/index.php?m...ducts_id=55949


Sitten kolmas ja yksi tärkeä kysymys josta olen myös ihan ulalla koska olen traktorilla hakkurenkailla ja kunnon ketjuilla lähinnä metsissä hommia tehnyt.

Mitkä olisivat kunnon maastokelpoiset renkaat joilla voisi myös rajoitetusti tuon 300 km ajella harvakseltaan asfalttia?

Tähän hätään ei oikein riitä rahkeet lompuukissa ostaa sinne traktoria seisomaan ja tien kunnostaminen taitaa kaatua siihen että tietä käyttävä toinen metsänomistaja ei halua osallistua lainkaan kunnostuskustannuksiin.

Tämä olisi tuommoinen kevyehkö setuppi että saisin piilopirtin tykätarpeet ajettua ja dinne pääsisi sitten Dusterilla vähän huonomman kelin aikaan.

Ei vain yhtään kokemuksia oikein offiajosta autolla ja puut pitäisi saada jo ensiviikon loppupuolella rakennuspaikalle.

Kiitos jo kaikille etukäteen kokemuksista ja vinkeistä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.08.2021, 18:25
Navara Navara ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.10.20
Sijainti: satakunta
Viestit: 32
Perusasetus

Tuossa muijan metsästysautossa on Peddless +40mm jouset ja iskarit. tuon enempää ei oikein kärsi korottaa kun vetoakselin kulmat menee jyrkäksi.
Pyöriäkään ei voi isosti suurentaa kun rupeavat raapimaan etupäässä lokareihin. Tuossa 225/70-16, eikä yhtään korkeammat enää sovi.
Jotkin A/T renkaat on hyvä kompromissa.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_6301.JPG‎
Views:	1419
Size:	158,0 Kt
ID:	99753  
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.08.2021, 09:04
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Maastokelpoinen Näytä viesti
Olisiko teidän mielestä tällainen mahdollisesti järkevä kombinaatio?:
"H&R Korotusjousi kitti Dacia Duster H&R Korotusjousi kitti Dacia Duster 4Wd [28935-1(12)] - 200.00€" https://jmtech.fi/kauppa/index.php?m...ducts_id=60565
Muistaakseni mulla oli nuo korotusjouset. Ostin ne käytettynä. Olivat jollain ollut puolisen vuotta Dusterin alla. Maksoi muistaakseni 80e? Ne korotti alkuperäiseen +50mm. Toki ne alkuperäiset jouset tais olla jo ehtoo puolella. Iskareihin en itse koskenut, koska ne tuntui olevan ihan ok kunnossa. Lisäksi ongelmaksi tulee pidemmillä iskareilla, että vetarit menee liian jyrkkään kulmaan. Minkä takia on ihan jeppis, että iskari rajoittaa ulosjoustoa.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
dacia, duster, korotus, rengasmuutos


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Plymouht trail-duster 360v8 -76 tapsa4x4 O/M/V Ajoneuvot 5 26.09.2013 20:38
Ostetaan Etukardaani -76 ramcharger/ trail duster tapsa4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 25.09.2013 16:15
Myyty Plymouth Duster HannuNurminen O/M/V Ajoneuvot 0 18.05.2011 08:06
Sir Paul Duster MK Chit-Chat 2 15.03.2005 08:16
myydään plymouth trial duster O/M/V Muut 0 05.01.2004 12:38


Sivu luotu: 20:54 (GMT +2).