![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Jarrupaineet voi säätää siitä toisesta päästä siirtämällä venttiiliä . Säätö herkempi eikä tanko muutu niin paljon.
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Jouduin luopumaan KJZ:sta nopealla aikataululla ja HDJ ihan vaiheessa. Ajatuksena oli näpertää sitä aina syksylle asti. Nyt pitäisi saada ajoon mielellään heti.
Takajarrukilpi aika surkeana. Uusi maksaa 590e joten tinattava kasaan. Hiekkapuhallus ja pari paikkaa. Jarrusatulat oli niin heikossa kunnossa että helpompi ostaa uudet. Uusia saa lähtien 50e. Lopullinen ratkaisu lienee lempata koko kilpi jarrukilkkeineen mäkeen ja rakentaa uudet satulat joissa käkkäri samassa. Pitää vaan sopivat satulat etsiä. Nämä yksimäntäiset satulat on ihan henkilöauto kokoa. Pääsisi eroon surkeassa paikassa olevasta käsijarrujen välisestä vaijeristakin. 3" pakoputki on melkoinen palapeli, saas nähdä miten kauan pysyy nipussa. puuttuu vielä takimmainen osa. Pitkästä aikaa tuli ajettua auto pihalle. Jarrut ei pelaa kun vaihdoin taakse ilmausruuvit mutta ne ei jostain syystä tiivistä, väärä malli tms. KZJ:sta jäi 33x12.5x17 Cooperit jotka nyt alla. Vähän on pienen näköiset. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
komia☺
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
3" putken turasin downpipestä eteenpäin. Tässä on ainoa joustopala muuten putki on tällä hetkellä kiinteillä kannakkeilla. Täytyy tutkia pitääkö kannakkeita muuttaa joustaviksi. Piti vähän sisälokarin reunaa rälläköidä että putki mahtui ja koneen kyljestä tuleva kannake poistaa, sen saisi käyttöön pienellä modifikaatiolla. Pitäisi kattoo ettei kone elä niin paljoa että hajottaa jotain jos liian jäykkä kiinnitys.
Ahtaat sovitukset mutta ei kolise. Etukannakkeesta rälläköin varmaan viisi senttiä pois että putki mahtui ohi. Kuvassa putki ei taida olla ihan paikallaan sillä tulee noin kylkipalkin tasoon alareuna. Välissä yksi suora 3" pönttö. Poikkipalkin ali ja rungon yli taakse. Pelotti että panhard ottaisi kiinni sisäänjoustossa mutta tilaa taitaa olla. Äänestä tuli todella maltillinen. Milnerin jarrusatulat asennettu. Samalla laitoin eteen ja taakse tamgearsin 60cm jarruletkun rungosta akseliin, on muuten ihan liian pitkä. Jarrut kun sai ilmattua niin liikennekäyttöön otto ja pesemään kuukausien paskan pois pinnasta. Näillä renkailla woblaa rajusti 60-65kmh välissä, 17x7? ET20 + 30mm spacer = -10 ET, toisilla 33" renkailla ja 7x15 ET lähellä -10? peltivanteilla ei mitään vatkausta? Mitään ilmeisiä väljiä ei löytymyt nopeasti katsottuna mutta auraus pitää tarkastaa. Epäilen että coopereissa tai vanteissa jotain mätää, tai tasapainotuksessa. KZJssa nimittäin rupes ravistaan yli 120 vauhdissa mutta hodari taas menee 150 ilman kummenpia? Muuten menee todella komeesti maantiellä. Ei mitään uraherkkyyttä tms. Jousituskin tuntuu ihan hyvältä tyhjällä kuormallakin. Joskus kun päästää kaasun kuuluu edestä jotain ääntä ja epäilen että tulee etukardaanista. Täytyy tutkia koska näytti olevan niin lähellä pohjapanssaria että liekö vaatii sen muokkausta? Viimeksi muokannut mikjus : 28.04.2017 09:13 |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Tukisin tuon ennen joustoa olevan putken kunnolla, murtuu ennemmin tai myöhemmin. Olisko voinu aloittaa joustolla suoraan? Aina parempi mitä lähemmäs konetta sais.
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Mä olen tehnyt just tolleen lisäjousto pätkällä. Hyvin toimii mut alkupätkään vaati jämyn kumilenkin joka vetää johonki suuntaan, muuten resonoi esim: kovaa vedättäessä. Sen verran on eroa et pajerossa "jousilla" kiinni putken lähtö joka myös antaa joustoa.
__________________
toyotia ja mersuja vain huolletaan, pajeron tankkaaminenkin on korjaamista. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Aloitetaan keväisellä vappukuvalla.
Hieman ollut ongelmia woblauksen kanssa 60-70 vauhdissa, alumiinivanteissa tai kumeissa jotain hämärää, korjautui aika paljon kun vaihtoi renkaita ristiin. Tukivarren apparinpuolen rungonpään pusla ihan kaputt ja liikkuu melko paljon pituus suunnassa. Alkuun oli toinen pyöränlaakeri löysällä mutta sen kiristys ei auttanut. Tukivarsiin tilattu yläpäähän uudet OMEn puslat. En tiedä voisiko tukivarren pusla aiheuttaa woblaamista kun yleensä kysymys sivuttaisliikkestä. Ohjausiskari oli risa ja vaihdoin tilalle ehjän HJ-61 iskarin. Pitää varmaan päivittää isompaan malliin jossain vaiheessa. Nyt jo ihan siedettävä ajaa mutta kokeilen vielä toisia 33" renkaita peltivanteilla. Niillä meni tosi tasaseen. Pitää varmaan etuakseli muutenkin rempata, pyöränlaakerit, ohjauslaakerit ja ehkä jarrulevytkin. Tänään ei meinannu virtalukko toimia millään. On kai niin kulunut että meni jotenkin "lukkoon" eikä kääntynyt mihinkään suuntaan. Vara avaimella lähti toimimaan. Nopeusmittarin kanssa jotain outoa. Alkuun piti meteliä ja se korjautui uudella vaijerilla. Nyt kuitenkin mittari alkaa yhtäkkiä pitämään kauheaa meteliä ja nopeus pomppaa 180 Kmh tai ihan tappiin. Taitaa olla mittari vainaa? Kuulostaa kun "rattaat" pitäs mittarin sisällä meteliä. Takaluukkua tuli oiottua eilen ja nyt sen saa jopa auki. Edellinen omistaja oli lytännyt sen keskeltä johonkin. Vaikea oikoa kun sisä ja ulkopellit pokattu päällekkäin. Väliin ei pääse painamaan lyttyä suoraksi eli pitää vetää ulkopuolelta. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Tänään ei meinannu virtalukko toimia millään. On kai niin kulunut että meni jotenkin "lukkoon" eikä kääntynyt mihinkään suuntaan. Vara avaimella lähti toimimaan.
Voipa olla avainkin kulunut. Hj:ssa ainakin oli samaa ropleemaa, avaimen vaihdolla hoitui vuosiksi. Nopeusmittarin kanssa jotain outoa. Alkuun piti meteliä ja se korjautui uudella vaijerilla. Nyt kuitenkin mittari alkaa yhtäkkiä pitämään kauheaa meteliä ja nopeus pomppaa 180 Kmh tai ihan tappiin. Taitaa olla mittari vainaa? Kuulostaa kun "rattaat" pitäs mittarin sisällä meteliä. Bj:n mittaria olen joutunut elvyttelemään turhankin usein. Putsausta cliinerillä ja aseoljyä tippa mittarin akselille on usein auttanut. Sielläkin ne vanhat valaanrasvat rupeavat joskus menemään jankiksi. Katsoa kannattaa myös matkamittarin välitykset, Hj joskus pakkasella katkaisi rattaan nailontapin. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| peura bj safaripeli | lampola | Maasturiprojektit | 14 | 03.04.2015 23:37 |
| toyota hj 80 full time wd v. 1990 | lelu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.02.2012 13:00 |
| Myyty Suzuki Samurai 1989 safaripeli | 0201346 | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 28.09.2011 12:03 |
| Myyty Suzuki Vitara 1990 projekti | helenal | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 05.11.2009 18:08 |
| Myydään TOYOTA LAND-CRUISER HZJ-80 VM 1990 (10500e) | pasleh | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 17.06.2009 19:24 |