![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() GPS mittarin takia piti sovitella vilkkujen ja pitkien merkkivalo uudestaan. 12V ledimerkkivalot vielä ainakin toimii 24V. Takajarrulevyt vaihtoon kummaltakin puolelta. Alkoi pinta vanhoista loppumaan. Levyt on navan takana joten sorvasi levyjen keskireiät 116mm että meni paikalleen. Samalla taakse tuli uudet jakarien puslat, uudet pyöränlaakerit ja satuloihin patrolin jarruletkut, aikaisemmin oli suoraan jäykkä putki satulaan. Patrolin letkut oli ainoat mitä sattu olemaan omasta takaa ja tulevaisuudessa tulee pidemmät mazdan letkut ainakin eteen ja ehkä taaksekkin. Vanhasta jarrulevystä saa helposti pelkällä rälläkällä spacerin. Ei muuten mennyt eteen hdjn vakio vanteet kun otti satulaan kiinni. Luulin jo että kaikki leimalle valmista kun viimeistä pyörää laittaessa huomasin siinä klappia. No ei muuta kun pyöränlaakeri vaihtoon kun sellainen oli hyllyssä varalla. Laakerin vaihtoon ja rengas kiinni ja vieläkin on klappia. Leikin katsastumiestä ja heiluttelin sorkkaraudalla rengasta, alimmainen kääntöpään laakeri ainakin väljä. Ei muuta kun taas paloiksi. Alalaakerista tippuikin häkki ja rullat pois. Ei ollut häävissä kunnossa. Ylin kooli ja laakeri ruosteessa ja alimmassa hitonmoiset kuopat. Onneksi oli uudet laakerit hyllyssä mutta ne oli valitettavasti pystymmällä kartiolla kuin vakiot joten ei ehkä kovin pitkäikäiset nekään. Samalla tuli rasvattua lonkkari. Melko ruosteessa sekin jo mutta taitaa olla aito chromo joka ollu alla vuodesta 2007! 10v ikä murrokselle on hatun noston arvoinen juttu. Pientä klappia jo havaittavissa uuteen verrattuna mutta ei mitään huolestuttavaa vielä. MADE IN USA LONGFIELD, taitaa olla aika kohta tilata RCV chromot tikkuineen kun meni se lyhyt puoli poikki, vai ottasko vaan halvempaa "LONGFIELD" TG:tä. No 27 boorisia murroksia on vielä 2 tai 3 joten varmaan vielä hommattava 27 boorinen lyhyt chromo tikku.
Viimeksi muokannut mikjus : 03.04.2017 07:34 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Taas oli edessä vuoden kauhein päivä eli leimaus. Konttorille saapuessa LaaLaa ajoi tuoreella leimalla olevan suzukin pihalle. Suzukimiehen mieltä lämmitti se että oli kerrankin isommat pyörät alla kuin bertassa. Katsastusmiehelle naureskeltiin että nyt on kaikki lopunajan vehkeet konttorilla.
Kuva by LaaLaa Leima paukahti melko helposti. Vähän suuntailtiin katsastusmiehen kanssa valoja ja yllätyksenä jarruvalot ei toimineet. Sain onneksi ne toimimaan kun rassasin ratin alla olevaa johtonippua. Huumoripyörillä oli kiva kihnuttaa leimalle. 65 kmh oli huiput mitä kärsi ajaa. Kone huusi jo sellaisilla kierroksilla ettei raaskinut enempää rääkätä. Lahtis Pekkakin naureskeli konttorin hallissa ohimennessään että on laitettu leimarenkaat alle. Hodarin vakiovanteet vaati spacerin alle ettei ottanut satulaan kiinni edessä. Viimeksi muokannut mikjus : 04.04.2017 08:40 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kalbokki ei enää tarjoa parhaita pitoja.
Ensiapua haetaan hankkimalla halpa leikkuri. Piti vaan vaihta jenkkitöpseli kotimaiseen malliin. Ei kun vuolemaan Jos se nyt edes vähän auttaisi. Alkuperäinen leikkaus ei ollut nappulan pohjaan asti. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kerran jo aikaisemmin irroitin pöntön ja tarkistin ettei ole lytyssä sisältä. Nyt oli murikoitunut lisää ja sisäosatkin ottaneet siipeensä.
Uusi putki tilalle kun vanha alkoi rajoittamaan. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Viime safarilta tulon jälkeen ihmettelin kun konehuone on sen näköinen että ruosteista vettä olis roiskunut päälle. Vuotoa ei silloin löytynyt ja lisäsin noin 3 litraa nestettä. Nyt kun auto taas seisoi tallissa huomasin että jostain tiputtelee. Syylliseksi paljastui onneksi vain puhjennut pakkastulppa 3 sylkyn kohdalla kannessa. En ole aikaisemmin huomannut veden hukkaa mutta sellainen ongelma autossa on ollut ettei ole kunnolla lämmennyt, varsinkaan talvella. Liekö tämä vaikuttanut?
Tulpan reuna on oudosti vaurioitunut, ei oikein edes näytä ruostuneelta vaikka sitä se kai on. Tulppa on outo koko 21mm? Pitäisi jostain löytää uusi tai sitten ottaa toisesta kannesta vanha. Motonet ei tunne kuin 22mm tulpan. Kone vaikutti aika ruosteiselta sisäpuolelta joten laitoin pari astianpesukoneen tablettia sisään ja ajoin koneen lämpimäksi. Termari irti, vettä sisään ja huuhtelua. Ruosteista vettä tuli todella kauan. Lopulta kirkastui. Syylärin huuhtelin erikseen alaventtiilin läpi. Casteri vammaan hommasin paddockilta 3 astetta kääntävät tukivarret, oli niin halvat etten jaksanut ruveta rälläköimään korvakoita uusiksi. Varret on hitsattu kasaan tavan raudasta, selittänee halvan hinnan. Huvittaa sivuilla teksti jossa kerrottiin että varret polttomaalattu, noi on kyl jollain miranoolilla vedetty väriin ![]() Sinne ne sujahti ja caster kääntyi silmin nähden paremmaksi eli taakseppäin + asteille. Lyhyt ajotesti oli lupaava mutta katsotaan kun päästää uraisille teille miten vaeltaa. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ikuisuuden vanha ohjausiskari oli tullut tiensä päähän. Yläpään kiinnitys oli löystynyt ja päässyt hakkaamaan sinne tänne, varsi oli myös kiero ja jumitti aika pahasti. Myös vetotanko oli mutkalla ja vaihdoin senkin. Melkoinen niitti tullut siihen koska tanko on lepoantin tekemä paksulla seinämällä. Onneksi otin aikanaan tankoja toisen kierroksen varalle. Vanhan saa toki suoristettua vielä prässillä.
Tapsalta löytyi vähän käytetty trailmaster 66130 iskari joka on land cruiser 60,70,80 sarjaan. Muutaman sentin pidempi kuin vanha mutta just mahtui. Ohjausvarteen kiinnitykseen pitäis joku fiksumpi systeemi keksiä. Täytyisi vähän muutenkin miettiä tuota kiinnitystä, näin päin on ollut tässä aina mutta yleensä iskari on toisin päin eli rungonpään kiinnitys apparin puolella. Niin ylös alas liike olisi pienempi kuin nyt, iskarin pää olisi kiinni simpukan puolella. En ole kyllä huomannut mitään ongelmaa näinkään. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
8x16 vanteet hommattu beadlock aihioiksi Cros4wdn kautta. Halusin ehdottomasti pyöreäreikäisen "modular" vanteet koska ne on mielestäni paremman näköiset kuin perus mankelssit. No saihan näistä pyöreistä rei'istä sitten maksaa vähän extraa vs. esim. vannetukun jack Wheelerit. Toivottavasti on laadukkaammatkin?
Tässä on nyt katsasteltu pariakin sarjaa 16 kehiä jotka on kaikki ollut enemmän tai vähemmän väärän kokoisia. Tai riippuu oikeastaan vanteesta. Johonkin Pajeron 6x16 vanteelle kehä meni paikalleen ihan hyvin mutta ei tähän, huuli varmaan kääntyy lievästi sisäänpäin. Toki tämän olis voinut hitsata vanteen huulen päälle mutta parempi kun se uppoaa sen "sisään", näin ei tule turhaan lisää leveyttä joka tässä tapauksessa on hyvä. Sorvilla otettu pari milliä pois sisäkehästä. Velipoika hitsaa niin ei tarvitse koko iltaa rälläköidä saumoja sileeksi ![]() Integroitu anti-coning systeemi. Läpät käännetään jakarilla ylös ja alareunaan vahvikesauma. Valmis tuote. Ei löytynyt nopeasti kromisena niin maalasin sitten kehät ja vanteet vannehopealla. Vanteet tulee uusiin huumorirenkaisiin tai sanotaanko huumoriboggereihin. Tilasin suoraan Italiasta Uudelleen "valettu" (remoulded) Ziarelli Extreme Forest 37x12.5x16 sarjan. Tässä vielä normi 8x16 vanteella. Joka sekin oli melkoisen työn takana saada vanteelle. Saa nähdä miten beadlockkien jälkeen menee paikalleen. Kuvio on ihan hyvä ja hinta halpa, näitä saa noin 4 sarjaa boggereiden hinnalla mutta... ....onhan se helvetin kapee noin 25-26 cm kuviosta mitattuna. Kunnon sirkkeli. Katsotaan miten toimii. Renkaan runko on joku 900R16 Radial mutta ei tarkempaa tietoa. En tiedä kuinka jäykkä rengas on maastossa ja miten tuollainen kapea rengas uppoaa lervaa. Jospa nämä saisi alle Helatorstain reissuun niin pääsisi testaamaan. Kumin koko on noin 93cm x 26cm. Huomattavasti korkeampi kuin edellinen 37x13x15 boggeri jonka todellinen koko uutena on noin 35.5". Uusi Ziarelli Extreme Forest 37 x 12.5 x 16 / 8 vanne vs. kulunut Interco TSL Bogger 37 x 13 x 15 / 10 Beadlock vanne. Autossa onkin vähän parsimista kun kaksi korin kannaketta antautunut takaa ja toisessa joutuu tekemään ensin hieman peltityötä että on joku pinta mihin kannake tapaa. Viimeksi muokannut mikjus : 19.05.2017 09:12 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty BJ-40 Projekti | mss | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 05.06.2016 20:17 |
Myydään Bj-40 projekti | kares | O/M/V Ajoneuvot | 16 | 19.03.2014 23:04 |
Bj 40 projekti | _JT_ | Maasturiprojektit | 277 | 28.02.2013 22:09 |
M: TOYOTA BJ-40 projekti | tepa78 | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 15.03.2008 15:47 |
Bj 40 -76 projekti | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.03.2008 23:00 |