Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #18  
Vanha 17.02.2017, 11:24
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Kaikki asiaan liittyvät määräykset löytyy trafin sivuilta nopealla googlauksella.
Tuossa linkki soveltamisohjeeseen https://www.trafi.fi/filebank/a/1443...nen_versio.pdf
Sieltä löytyy seuraava teksti, "1.3.2. Luotettava selvitys
Ajoneuvon muutoksissa esitettävinä luotettavina selvityksinä voidaan
pitää esimerkiksi ajoneuvoa koskevaa kirjallisuutta tai valmistajan
edustajan antamia dokumentteja ei kuitenkaan internet- sivuilta
löytyvää tietoa."
Eli Mika Teen kirja pitäis kelvata hyvinkin.

Ja myöskin "3.1. Rengasmuutokset
Muutettuja renkaita verrataan rengasmuutoksessa
tyyppihyväksynnässä hyväksyttyyn alkuperäiseen rengaskokoon.
Muutoskatsastuksen tarvetta arvioitaessa renkaan leveyden muutos
alkuperäiseen renkaaseen verrattuna voidaan arvioida metrisen
järjestelmän mukaan mitoitettuun renkaaseen merkitystä mitasta.
Ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko voidaan selvittää ajoneuvon
tyyppitiedoista, valmistajalta, valmistajan edustajalta, muusta
luotettavasta lähteestä tai esimerkiksi USA:n markkinoille
tarkoitetuissa autoissa valmistajankilvestä."
Ymmärtäisin tuon niin, että ei ole väliä mihin maahan renkaat on hyväksytyt.

Tuolla on se varsinainen määräys https://www.trafi.fi/filebank/a/1443...13_maarays.pdf

Sieltä pisti silmään seuraava kohta "Renkaan leveydellä tarkoitetaan renkaaseen merkittyä leveyttä. Renkaan ulkohalkaisijalla
tarkoitetaan STRO:n (Scandinavian Tire & Rim Organization) rengasnormin mukaista kyseiselle
rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa."
Jos oikein tulkitsen tuon, niin leveyden muutosta verrataan nimellisleveyteen, eikä stro mittoihin.

Noilla dokumenteillä ainoa ongelma voi olla vanteen offset, se kun ei saa levitä yli 30 mm kuten yllä jo mainittiin. Toisaalta jos alkuperäisestäkään vanteesta ei löydy tietoja mistään, niin hankala autoa on sen takia hylätä. Tässä tapauksessahan ei olla muutoskatsastamassa vannetta, vaan renkaita. Nuo laputhan voi vaikka tulostaa ja ottaa konttorille mukaan, jos inssi alkaa tinkaamaan vastaan, niin minäkin jouduin tekemään Mersua katsastaessa. Jos ei siltikään onnistu, niin konttori vaihtoon.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HdJ 80 ja 35" alle jrauti12 Tekniikka & Jutustelu 5 26.10.2014 08:54
HJ61:sen alle 35":set... jyrden Tekniikka & Jutustelu 1 03.06.2011 13:58
Ostetaan 33 renkaat lj alle hobro O/M/V Renkaat ja vanteet 3 05.12.2010 20:43
Ostetaan 35/12.5-16 renkaat tai 35" renkaat 8-pulttisilla isommilla vanteilla heicola O/M/V Renkaat ja vanteet 1 30.04.2010 15:18
M: Mäyriksen alle 35/16-15 Bogger + 11x15 BL-vanne KooPee O/M/V Renkaat ja vanteet 0 25.06.2007 14:33


Sivu luotu: 03:29 (GMT +2).