![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Takanavat kasailin loppuun. Tukivarsia aloin mittomaan kunhan sais nivelet kotia niin pääsee oikein kasailemaan.
Viimeksi muokannut Maniac4x4 : 12.11.2017 22:40 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Pikku päivitystä.. Nivelet saapui jospa sitä pääsis huomenna tukivarsien kimppuun.. Eteen ja taakse tulee sisäpäihin 20kpl perus uniball niveliä 12mm koossa.. etunapoihin laitan chromymoly versiot 3/4" kierteellä ja 5/8" reijällä.
Näissä on vähän arvoitus saadaanko kääntyvyyttä riittävästi. Nivelen läpi menee 10mm pultti ja sisä mitta on (5/8") noin 16mm nivelessä. Spacerit sorvaan väliin joss ohuin kohta noin 11.2mm max kulma noin 35-37 astetta. Riittääkö lie tämä? toivottavasti.. Taka pitkittäistukivarsiin tulee 20mm nivelet. Taakse tulee myös navan puolelle 12mm nivelet poikittais varsiin. Raidetankoihin tulee 16mm vasen + oikean kätisillä kierteillä. Hirmu määrä uppoaa niveliä tähänkin.. vielä vaihteen siirron ym nivelet päälle. muutama kuva nivelistä ja holkeista. Viimeksi muokannut Maniac4x4 : 12.11.2017 22:44 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Pitkästä aikaa tärinää tännekkin.. Pohjarunkoputket aseteltu paikalle, päihin 16mm kierteellä olevat holkit ja pulteilla päätylaippoihin kiinni. nyt pystyy purkamaan mm. perämurikat pois helpommin kun saa purettua suoraan päätystä. Tuommonen komia pyötä /teline tehtiin myös alle... jospa se vähän helpottais.
Viimeksi muokannut Maniac4x4 : 12.11.2017 22:59 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Taakse kasailin tukivarret toiselle puolen kuten suunnittelin mutta nyt menikin suunnitelmat vihkoon.. vaaka asennossa ihan ok napa on suorassa mutta kun vedetään joustot ylös niin napa kääntyy "ulos" huomattavasti eli rengas on ylhällä tai alhalla todella kierossa. Kokeilin että auttaako asiaan jos käännän pitkittäistukivarren tuonne lähemmäs rungon keskikohtaa niin kuin kuvasta näkyy mutta ei kyllä auta ainakaan riittävästi.. ei taida muu auttaa kun tehdä A tukivarret alas ja ylös. Tässä lienee se ongelmana renkaan kääntymiselle kun joustoja on kohtuudella ja poikittais tukivarret on niin lyhyet että lähtee nopeasti viemään sisälle päin. Kun tukivarret kääntää ylös napa tulee noin 8cm sisälle päin verrattuna mitä se on tuossa vaaka asennossa.
![]() ![]() ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Etutukivarret olikin näppärä tehdä tuossa jigissä. Taivutin alavarret sen verran kaarelle että tuli semmonen 10-13cm maavaraa tuohon tukivarren mutkan kohdalle, kun varret on suorassa. Joustoja olis sen verran että max. kulma vetoakselilla jotain 42astetta. Pyörii vielä hyvin ilman tarttumista. katsotaan pääseekö ylösjoustoissa tähän mutta alaspäin olis tarkoitus päästä ainakin reilu 40astetta, navan keskelle lattiasta noin 57cm
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Viimeksi muokannut Maniac4x4 : 09.04.2017 20:54 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Spacerit sorvasin tuonne nivelien väliin. noin 16mm nivelet sisältä mutta läpi menee 10mm pultti. Ohuin kohta tais olla 11,4mm. Vielä pitäis jaksaa toiselle puolen tehdä sekä samat raidetangon päihin. Voi olla että raidetangon päihin olka-akselin puolelle laitan ns ristikkonivelen.. ensin olka-akseliin laakeroitu putken pätkä minkä kylkeen tulis tämä uniball nivel. Tällä konstilla saadaan pysymään max joustot ettei ainakaan jää nivelestä kiinni. Ylätukivarren takemman putken joudun vielä muuttamaan niin että taivutettu mutka nousee noin 5cm ylöspäin. nyt ottais olka-akseli kiinni tukivarteen kun on ratti linkussa ja joustot täysin ylhällä. sekä raidetanko osuis samalla tukivarten.
![]() ![]() ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Huomiovalot tulee molempiin päihin.. en kyllä tiiä mitä virkaa näillä on mutta tulipahan laitettua
![]() ![]() Kardaania aloin suunniteleen e34 525tds bmw kardaanista.. ei oikein viisasta sovellusta nyt saanut vaikka löytyy useampia kardaaneita. m45 tai m47 vaihdelaatikko tulee tuohon kardaanin päälle ja ketjuvto siitä alas. mietin jo että laitanko vaihdelaatikon niin eteen että ketju tulee suoraan tuohon etuperän laippaan kiinni. Sais samalla siirrettyä painoa vähän eteenpäin.. sekä kardaani olis vähän helpompi tehdä kun ei tarvis niin jämäkkää välilaakeria. ![]() Tässä aloin suunnitella taakse samalla nelipyörä ohjausta kun ei pystynytkään toteuttamaan noilla pitkittäistukivarsilla. Kun tekee A mallin varret niin samalla onnistuu helposti tehdä ohjaus.. Kertokaapa viisaammat voiko saada vinssin moottorilla ja hammastangon yhdistelmällä toimivaa ohjausta? Tarkoitus käännellä takarenkaita sähköllä (joystikilla).. Rajakytkimet hammastangon päihin tai tuohon hammastangon booriin.. samaan tulee hammasratas ja siitä ketju välitys moottorille. moottoria voidaan säätää taaksepäin millä saadaan ketju pysymään kohtuu tiukalla. Vinssi moottorissa on planeettapyörästö 153:1 ja tämän jälkeen voidaan laittaa välityksen esim 13h / 17h. Vois värkätä esim tuohon hammasrattaseen jonkun mekaanisen lukon eli jos lukko on päällä niin moottori ei silloin toimis ja vois olla hyttiin merkkivalo kun lukko on päällä. Uskaltais ottaa vähän enemmänkin vauhtia kun tietää että takarenkaat on suorassa ![]() ![]() Tässäyhdistelin vetonivelen ja etuhammasrattaan.. nyt saadaan vetoakselista suora kardaani volvon vaihdelaatikkoon. Volvon laatikossa on onneksi sopiva boori mihin löytyy suoraan sopiva nivel. ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Polaris RZR XP900 Turbo ----MYYTY---- | moggi-samuli | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 22.02.2016 17:43 |
Myydään Polaris RZR XP900 Turbo 165hp | moggi-samuli | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 02.10.2014 14:35 |
Myyty Putkirunko projekti | mikas67 | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 12.10.2013 15:06 |
Myyty Putkirunko projekti | K5 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 27.02.2013 17:17 |
Myydään Putkirunko projekti | huru-ukko | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 23.01.2010 10:27 |