Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.12.2016, 10:03
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 727
Perusasetus

Jos jotain kiinnostaa niin tässä omat kokemukset levyjarrujen toteutuksesta taka-akselille. Toteutus leimakelpoisilla osilla.

Jarrulevyksi HJ61:n jäähdytetty etulevy. Akselimassa 1400kg.
Vetoakselin laipan joutuu koneistamaan tuohon 166mm halkaisijaan.


Jarrusatulaksi Transporter T5 takasatulat. Akselimassa1550kg.

Jarrusatulalle piti tehdä adapteri. Kuva ei ole mittakaavassa, mutta oleellinen selviää.

Materiaalina 6mm S700MC. Lisäksi tarvittiin 23mm holkit, jotta satula tuli oikeaan linjaan jarrulevyn kanssa.

Rumpujarrun jarrukilven jätin antamaan suojaa ja siihen piti teurastaa kolo adapterille


Itse vaihto oli helpohko. Vanhat romut pois. Samalla uudet laakerit ja stefat. Laakereiden vaihtoon tarvitsee ulosvetäjää ja prässiä tms...


Sitten uutta paikalle. Itse laitoin satulan 'ylösalaisin', jotta sain käsijarrun vaijerin akselin yläpuolelle. Ilmaamista varten satula pitää ottaa irti ja kääntää ilmaruuvi ylöspäin. Jarruputkessa on siis pätkä kumiletkua. Ilmaamisen ajaksi jarrupalojen väliin 20mm teräslevy.



Itsellä iskunvaimentimet vielä alkuperäisillä paikoilla, niin satulat tuli aika lähelle. Jos jaksaisi tehdä adapterit uudelleen, niin kääntäisin satulaa kauemmaksi iskunvaimentimesta (ylöspäin). Mutta nuo kantotutkat siirtyy aikanaan eri paikkaan niin olkoot nyt näin.

Käsijarruvaijerin toteutus vielä kesken, mutta tulee VW omilla osilla. Transporterin omat satulalle tulevat vaijerit ja olikohan Golfin käsijarrun kahvalle tuleva vaijeri, joka on samanlaisella päällä kuin LJ:n vaijeri. Kuvia ehkä viikon päästä.

Sitten katsastustekninen kysymys. Jos autossa on kuorman tunteva jarrupaineensäädin taka-akselilla niin saako sen korvata säätimellä ilman yhteyttä taka-akseliin? Eli ruuvattava säädin ilman tankoa, joka seuraa taka-akselia.

Näin viikonloppuna


Viimeksi muokannut Sumsar : 12.12.2016 10:07
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.12.2016, 10:46
Samppahj:n Avatar
Samppahj Samppahj ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.15
Sijainti: Vähäkyrö
Viestit: 607
Perusasetus

Sopiiko täällä kysyä, että onko isäukon entisen LJ:n nykyinen omistaja palstalaisia? Joskus kattoin rekkarilla, niin Kärsämäen suunnalla menee. Violetti/harmaa -86 LJ ja rekkari JBR-XXX
__________________
SLCK #552

HJ60 -88
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.12.2016, 23:26
Kuusisto Kuusisto ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.10.16
Sijainti: Merikarvia
Viestit: 12
Perusasetus

tiivisteet


eli nyt tuli vaihdettua pumppuun kannen tiiviste ja kaasuakselin o rengas, osat hain suoraan toyotalta, mutta edelleen vuotaa ja tulee suoraan siitä kylmäkäynnistys härpäkkeestä, kysymys onkin voiko sen vain ottaa pois ja tiivistää laipalla sen reiän? vai tuleeko jotain ottaa huomioon?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.12.2016, 08:12
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 727
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar Näytä viesti
Jos jotain kiinnostaa niin tässä omat kokemukset levyjarrujen toteutuksesta taka-akselille. Toteutus leimakelpoisilla osilla.

Jarrulevyksi HJ61:n jäähdytetty etulevy. Akselimassa 1400kg.
Vetoakselin laipan joutuu koneistamaan tuohon 166mm halkaisijaan.


Jarrusatulaksi Transporter T5 takasatulat. Akselimassa1550kg.

Jarrusatulalle piti tehdä adapteri. Kuva ei ole mittakaavassa, mutta oleellinen selviää.

Materiaalina 6mm S700MC. Lisäksi tarvittiin 23mm holkit, jotta satula tuli oikeaan linjaan jarrulevyn kanssa.

Rumpujarrun jarrukilven jätin antamaan suojaa ja siihen piti teurastaa kolo adapterille


Itse vaihto oli helpohko. Vanhat romut pois. Samalla uudet laakerit ja stefat. Laakereiden vaihtoon tarvitsee ulosvetäjää ja prässiä tms...


Sitten uutta paikalle. Itse laitoin satulan 'ylösalaisin', jotta sain käsijarrun vaijerin akselin yläpuolelle. Ilmaamista varten satula pitää ottaa irti ja kääntää ilmaruuvi ylöspäin. Jarruputkessa on siis pätkä kumiletkua. Ilmaamisen ajaksi jarrupalojen väliin 20mm teräslevy.



Itsellä iskunvaimentimet vielä alkuperäisillä paikoilla, niin satulat tuli aika lähelle. Jos jaksaisi tehdä adapterit uudelleen, niin kääntäisin satulaa kauemmaksi iskunvaimentimesta (ylöspäin). Mutta nuo kantotutkat siirtyy aikanaan eri paikkaan niin olkoot nyt näin.

Käsijarruvaijerin toteutus vielä kesken, mutta tulee VW omilla osilla. Transporterin omat satulalle tulevat vaijerit ja olikohan Golfin käsijarrun kahvalle tuleva vaijeri, joka on samanlaisella päällä kuin LJ:n vaijeri. Kuvia ehkä viikon päästä.

Sitten katsastustekninen kysymys. Jos autossa on kuorman tunteva jarrupaineensäädin taka-akselilla niin saako sen korvata säätimellä ilman yhteyttä taka-akseliin? Eli ruuvattava säädin ilman tankoa, joka seuraa taka-akselia.

Näin viikonloppuna
Nyt löytyy käsijarrukin.

-91 VW Golfin vaijeri eteen ja VW Tranporter taakse. Ei siitä nätti tullut, mutta korjataan kun on todettu toimimattomaksi.

Etupäähän pultista säätöruuvi.


Ei niin nätti yhdyspala vaijereiden väliin. Nyt kun on vaijerin pituus tiedossa, niin voi prässätä vaijerin päähän kunnollisen pään. Tässä vielä 5cm työvaraa.


Vähän arveluttaa kuinka ottavalle paikalle tuo tuli. Mielessä on jo parempikin toteutus, mutta nyt mennään tällä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.12.2016, 12:49
Marso Marso ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.07.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 195
Perusasetus

Miten kieputtelit vaijerin tuolla satulan päässä? Saisko siitä vielä kuvaa? Joutuiko sinne tekemään vaijerille kiinnikkeitä?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.12.2016, 16:50
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 727
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marso Näytä viesti
Miten kieputtelit vaijerin tuolla satulan päässä? Saisko siitä vielä kuvaa? Joutuiko sinne tekemään vaijerille kiinnikkeitä?
Aika nätisti se sinne istui. Pari nippusidettä puolelleen tarvitsi. Jos ei kelpaa katsurille niin korvataan nipparit jollakin paremmalla.
Ensimmäinen nippari satulan päässä on pitämässä vaijeria lähellä napaa, jota vaijeri ei jää pohjaanlyöntikumin alle. Toinen nippari on vaijerin puolessa välin pitämässä vaijeria sopivan lähellä akselia. Ei pääse kannot ja juuret niin helposti väliin.





Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.12.2016, 11:48
jarppi88 jarppi88 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.09.14
Sijainti: Raahe
Viestit: 40
Perusasetus

Oisko kellään tietoa, että paljonko on halkaisija vanhemman 2lt koneen suuttimen avautumispaineen säätö shimissä? Hommasin tässä kärjet ja pumppu löytyy vaan shimit uupuu enään Tai sitten jos jollaki ois suuttimet joutilaana nii voisin ne ostaa ja kunnostaa kaikessa rauhassa ku ei pysty tuota autoa päiväkausia seisottaan.

- Jarno
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.01.2017, 16:56
Micco:n Avatar
Micco Micco ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.05
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.768
Perusasetus

Onkos joku hommannut läjään uusia etuovien saranoita jostain? Jos niin mistä?
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hdj:n omistajat tänne. Kratz Tekniikka & Jutustelu 2309 03.09.2025 06:41
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Volvon omistajat tänne hoojii Chit-Chat 77 12.12.2014 23:54
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27


Sivu luotu: 13:49 (GMT +2).