Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1151  
Vanha 28.11.2016, 21:49
BENJAMIN BENJAMIN ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.09
Sijainti: Kemiönsaari
Viestit: 361
Perusasetus

Sitä minäkin ihmettelen.
Renkaat 305/70-16 ja vanteet 8x16 -10 et.
Alkuperäisillä ns.sirkkelirenkailla sen muutan reissun kun ajelin niin tuntus niilläkin se ohjaus olevan aika herkkä.
Vastaa lainaten
  #1152  
Vanha 28.11.2016, 21:57
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Ei se hodari mulla ainakaan ole mennyt kuin juna koskaan. Vaikka kaikki rojut alustassa on ollut uutta. 285 75 renkailla jotka oli melko olkavat niin veteli urissa aikalailla. 265 75 rattailla ja orkkis aluvanteilla parani. Nyt tuohon projektiin tulossa duratracit 285 leveydellä ja +20 offsetillä. Saas nähdä miten toimii.
Vastaa lainaten
  #1153  
Vanha 28.11.2016, 23:12
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hodarin olkatapin takakallistus alunperinkin liian pieni.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Paljonko porukka on pitänyt hodarin etupäässä aurausta?

Tuo oma vähän haeskelee tienpäällä ja jos tienlaidassa on lunta ja ajolinja ajautuu sinne niin tahtoo aina haukata aika reippaasti ojaanpäin.

Keulaa korotettu 50mm joten alkaa olla siinä ja siinä että kaipaisi jo casterkulman korjaustakin.

Nivelistä en välyksiä löytänyt.
Siis nuo caster-puslat, jo vakioalustalla puoltaa paikkaansa....
Ja jos on korotettu yhtään/50mm niin silloin tuo 2 astetta käy aika vähäksi...

Tuo oma hodari oli taannoin aika matala, siis jouset läsähtäneet pahemman kerran: ja vaikka iskarit/puslat/nivelet olivat hyvin vanhaa vuosikertaa, niin meni huomattavan suoraan.

Sitten Laitoin pikkasen paremmassa ryhdissä olevan alusta (jouset ja iskarit) niin meni aika huonoksi ajaa...
Siis ohjaus ei palauta juuri ollenkaan, ja esim. normaalissa kestopäällysteen urissa ajaessa pyrki kokoajan jomman kumman reunan kautta pois.
Siis kun katsoo ohjauspyörää, kun ajaa uran toista reunaa, ja sitten tuulenpuuskan tms takia vaihtuu toiseen reunaan, niin rattia pitää kääntää reilusti, ettei hyökkää urasta pois.
Tarkistin/vaihdoin olkatapin laakerit, pyörän laakerit, nivelet, simpukan välyksen yms, niin tuli siedettävä ajaa, mutta ei lähellekkään yhtä hyvä kuin muutama sentti alempana.
Hankintalistalla edelleen nuo casterpuslat, tai muu vastaava ratkaisu...

Ja ajoin molemmilla alustoilla vuoronperään orkkisvanteilla 205-16 renkailla ja 275/70-16 renkailla, joissa 8" vanteet n.15mm offsetilla.
-> noilla leveämmillä/pienemmällä offsetilla olevilla vanteilla kaikki välykset yms. tuntui paljon pahemmin ajettavuuteen.

Jos/kun "teen" tuon casterin uusiksi, niin takakallistusta 2,5-3,5 astetta....
(BJ-40 akselissa on nyt n.3,5 astetta, ja menee kuin "juna", verrattuna siihen että on nollassa, taikka jopa negatiivinen)
Vastaa lainaten
  #1154  
Vanha 29.11.2016, 07:18
_kekkula_:n Avatar
_kekkula_ _kekkula_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland
Viestit: 919
Perusasetus

Meillä veturi HDJ:s oli hankittaessa jo +50mm jousi sarja. Ekat pari vuotta ajeltiin uraisilla valtateillä niinkuin mato,oikestaan vähän harmittikin kärryä vedellä kun otti urista hassuja sivu liikkeitä. Remonttia vauhditti vielä jakarin rungonpään puslan rikkoontuminen mikä aiheutti sitten sitä kiemurtelua jarrutuksissa.
Asia ratkaistiin uusillla "alkuperäisen kaltaisilla" puslilla sekä jakarien lasku palikoilla. Alustaa korotettu se 50mm joten palikoilla laskettiin jakarin kiinnitystä se sama 50mm.
Mielestäni autosta tuli tällä muutoksella hyvä ajaa, 12,5" leveät renkaat hairoo edelleen urista,muttei lähellekään niin paljoa. Nyt talvirengas aikaan alla öö 285? /75R16 nastat (ne melkein 33"kokoiset) ja ajaminen taas vähän paremmman tuntuista.




Ei nyt ollut parempaa kuvatusta jakarien asennosta ajokorkeudessa.

Ps.Löytkyikin pikkuisen parempi. Voitte sit kaikki miettiä kummalla jakarien asennolla on kivempi ajella HDJ vs LJ





__________________
PäHäMa
MMC
Slck

Viimeksi muokannut _kekkula_ : 29.11.2016 07:29
Vastaa lainaten
  #1155  
Vanha 29.11.2016, 07:19
BENJAMIN BENJAMIN ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.09
Sijainti: Kemiönsaari
Viestit: 361
Perusasetus

50 mm. Korutus ja casterpuslat ei välttämättä tuo casteria kun 0 pintaan .
Nyt on takakallistuma n. 2 ast. Ja mielestäni sais olla enemmän .
Paljon kehutaan näitä tukivarren pudotuspalikoita rungon ja tukivarren väliin.
En tiedä,olisko se sitten parempi korjamaan takakallistumaa ??

Näitä kekkulan palikoita tarkoitin.

Viimeksi muokannut BENJAMIN : 29.11.2016 07:22
Vastaa lainaten
  #1156  
Vanha 29.11.2016, 07:55
JV73 JV73 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 06.11.05
Sijainti: Ulvila, Finland.
Viestit: 1.242
Perusasetus

vaihtaa hdj 100 autoon niin ei tarvi räplätä mitään casteri puslia/lasku palikoita.
__________________
WWW.RASKAS.FI
Vastaa lainaten
  #1157  
Vanha 29.11.2016, 10:30
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

On hyvät noi palikat.

Ja sen verran tiedoksi, jos vakio HDJ alustan haluaa tehtaan caster arvojen sisään on keula vedettävä liinoilla alas, niin, että 285/75R16 kumi on kaaressa lähes kiinni.

Eli toisinsanoen vakiojousilla joilla ajettu 800000 km on caster ok, millään muilla ei.

Mulla on omassa 2asteen puslat ja toi tukivarren pudotus tehty, menee suoraan kuin juna, oli rengastus mitä tahansa 235/70R16, 16/35R15, 37x12.5R17 väliltä tai vanneoffsetti -20 ja -95 välillä on kokeiltu ei merkitystä.

Jouset on tällä hetkellä +125mm
Vastaa lainaten
  #1158  
Vanha 29.11.2016, 10:32
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Ja johan noilla mun jousilla näki persesilmälläkin, että caster ei oo kunnossa, kun etujousi oli ihan mutkalla eteenpäin noiden pelkkien casterpuslien jälkeen.
Vastaa lainaten
  #1159  
Vanha 29.11.2016, 12:00
_kekkula_:n Avatar
_kekkula_ _kekkula_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland
Viestit: 919
Perusasetus

Nii se jäi vielä että pudotus palikoita saa melkein kaikille korotus asteille. Esim. Bj45lava:n tapauksessa siellä on pidemmät palikat, eikös näin?

http://manafrelv.com/product/man-a-f...drop-brackets/
__________________
PäHäMa
MMC
Slck

Viimeksi muokannut _kekkula_ : 29.11.2016 12:05 Perustelu: linkki lisätty
Vastaa lainaten
  #1160  
Vanha 29.11.2016, 12:03
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Äkkiseltään näyttäis samoilta, ne vaan oli automaatista, joten joutu pilkkomaan sen palkin kiinnityskohdan takia lyhyemmiksi rakenteeltaan.

Eikä tuntunut olevan paljon tiellä viime viikonlopun kivikossakaan ja säästyypä etukardaani, kun on noi paikallaan.
Vastaa lainaten
  #1161  
Vanha 29.11.2016, 12:04
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Ja saahan sinne akselin päähän caster korjauslevytkin.
Ite taidan sellaset laittaa seuraavaksi ja normi koottavat uretaanit.

Noi Omen valetut casterpuslat on ainakin ihan paskaa, kaikki 4 erkaantuneet jo ulkoputkestaan ja varret nojaa reunoihin.

Tai sit jos jostain löytyis kasattavat casterpuslat, niin olis ok
Vastaa lainaten
  #1162  
Vanha 29.11.2016, 16:16
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Tämähän herätti pitkästä aikaa mukavasti porinaa.

Taidan itekkin tehdä jonku patentin että saan lisää casteria.
Uretaanipuslia ei tule. Sen tietää jo etukäteen ettei ne "kivikovat limput"mitään maastoauton alustassa kestä.

Mietin kääntöpallojen kääntämistä mutta koitan päästä helpommalla.
Vastaa lainaten
  #1163  
Vanha 29.11.2016, 16:20
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Tuo on kyllä tosi mitä kekkula ja bj45lava laittoi. Tuollahan se vaeltelu ratkiaa. On vaan aikahyvän hintaset nuo palikat. 245$. eli tulleineen Suomeen siinä ~300e. Ja eivät sovi edes bolt on paikoilleen.
Onko kukaan löytänyt näitä valmiiksi euroopasta. Tai jos sais mallin niin nuitahan vois teetättää erän kotimaassa.
Vastaa lainaten
  #1164  
Vanha 29.11.2016, 16:51
BENJAMIN BENJAMIN ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.09
Sijainti: Kemiönsaari
Viestit: 361
Perusasetus

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=78723

Aikomuksia on ollut en tiedä onko toteutunut.
Vastaa lainaten
  #1165  
Vanha 29.11.2016, 23:01
Ural69 Ural69 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.09
Sijainti: Varkaus
Viestit: 175
Perusasetus

Onko pantu merkille mitä vaikuttaa ajettavuuteen kääntöpään laakereiden kiristys momentti? Jenkkivideoita on että isommilla renkailla 15lbs lähtökitka navalle, ilman tiiviste reteleitä?
Vastaa lainaten
  #1166  
Vanha 30.11.2016, 00:23
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ural69 Näytä viesti
Onko pantu merkille mitä vaikuttaa ajettavuuteen kääntöpään laakereiden kiristys momentti? Jenkkivideoita on että isommilla renkailla 15lbs lähtökitka navalle, ilman tiiviste reteleitä?
Tämä Cruisereiden (ja kaikki 4wd toyotat jäykällä etuakselilla) olka-akselin kartiorulla laakerien alkukireys:

Jos jätetään ns. ei kolkkase käsivoimin, niin yhdistettynä huonosti tasapainotettujen eturenkaiden kanssa:
Siis laakeri kuorman vain parilla rullalla, ja se saa aikaan sen, että hakkaa/vatkaa kolot tuohon kohtaan.
tulee semmoinen tökkäilevä ohjaus, siis pieni kolo keskialueella, ja toinen mutkassa.

Ja noita olka-akselin kartiorullalaakereita löytyy suurimmasta osasta vain kaksi eri kokoa: toinen on ns. bj (hämärä mielikuva että 30303?) ja hdj: oliko numeron eri....
Mutta sitten kun tuon laakerin koon lisäksi tarkastellaan tuota laakerin rakennetta: tuon alkuperäisen laakerin laakerirullan kulmat on aika suuret, ja rullia on paljon: siis laakerin akselin suuntainen kantavuus on pahimmillaan moninkertainen tuohon toiseen "30303?" verrattuna.

Sama ongelma on myös monissa muissa laakereissa; mm. perän laakereissa.
Vastaa lainaten
  #1167  
Vanha 03.12.2016, 18:58
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Mistäs lähdetään vikaa hakemaan kun hodarin takajarrut jää välillä "kiinni"

esim tulet normaalisti risteykseen ja jarrutat niin takajarrut jääkin päälle eikä irrota.
Tekee molemmin puolin samoin. Yleensä irtoavat kun ajaa ykkösellä keskilukko kiinni ja pumppailee poljinta sen minkä jaksaa.

Takarenkaat käytin pois ja satuloiden liukutapit, palat ja männät liikkuu ihan sormivoimin...silloin kun vika ei ole päällä.
Jarrupaineensäädin on vain reilun vuoden vanha.

Itelle tulee mieleen ainoastaan korista akseliin menevä jarruletku...
Vastaa lainaten
  #1168  
Vanha 03.12.2016, 19:13
-TONI- -TONI- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.10.14
Sijainti: Kärkölä
Viestit: 166
Perusasetus

Onkos porukka kuinka paljon hodarin lukkoja rakennellu pelaamaan paineilmalla? Että onkohan kuinka hankala operaatio toteuttaa? Rupee kyllä vituttaa noi sähkövehkeet ku jatkuvasti on ongelmia niitten kanssa
Vastaa lainaten
  #1169  
Vanha 04.12.2016, 00:05
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Haiskahtaa pääsylinteri ongelmalta eihän ole ABS jarruilla?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Mistäs lähdetään vikaa hakemaan kun hodarin takajarrut jää välillä "kiinni"

esim tulet normaalisti risteykseen ja jarrutat niin takajarrut jääkin päälle eikä irrota.
Tekee molemmin puolin samoin. Yleensä irtoavat kun ajaa ykkösellä keskilukko kiinni ja pumppailee poljinta sen minkä jaksaa.

Takarenkaat käytin pois ja satuloiden liukutapit, palat ja männät liikkuu ihan sormivoimin...silloin kun vika ei ole päällä.
Jarrupaineensäädin on vain reilun vuoden vanha.

Itelle tulee mieleen ainoastaan korista akseliin menevä jarruletku...
Siis takalinjaan (-jarru) jää paine, helpon todeta käyttämällä joko takajarrujen ilmausnippa taikka putki löysällä, silloin "pullahtaa" jarruneste tippa/liru ulos paineella.

Jos tekee tuon, kun käyttää pääsylinteriltä takimmaisen piirin putkilähdön auki, niin vika on joko pääsylinterissä, taikka tehostimessa/jarrupolkimessa (-säätötanko liian pitkällä)

Jos tuo jarruletku on irroittanut sisälmykset, niin olisi ensimmäinen kuulemani toyotan orkkis letku joka tuon tekee oikeilla jarrunesteillä; siis onko alkuperäinen vai tarvike?

Jos tuo letku aiheuttaa tun jarrujen päällejäännin, niin jommasta kummasta takajarrusta käytät ilmaroppua löysällä, niin jarruneste tippa/liru pullahtaa pihalle, ja jarrut vapautuu. ja jos käytät esim konehuoneesta em. takapiirin jarruputken löysällä, kun jarrut on päällä, niin jarrut ei vapaudu, jos tuo jarruletku on tukossa.
Vastaa lainaten
  #1170  
Vanha 04.12.2016, 10:51
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

PItääpä ottaa lenkkiavaimia matkaan kun ajelee.

Siitä vittumainen vika kun saattaa pariviikkoa (~1000-1500km) toimia hyvin ja sitten jumii ykskaks.

Jarruletkujen alkuperäisyydestä ei ole kyllä mitään hajua. Oisko nuo vielä alkuperäisiä kun autolla ajettu se 500tkm, tuskin.
Ei ole ABS-jarruja.

Viimeksi muokannut Mika_T : 04.12.2016 10:58
Vastaa lainaten
  #1171  
Vanha 04.12.2016, 19:03
Rauta Rauta ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.05.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 68
Perusasetus

Koneremontin sähkövika


Kone saatu paikoilleen ja piti savut ottaa. Niin eihän se tietenkään mennyt kuin elokuvissa. Savut tuli, mutta piuhoista. Piuhanippu mikä tulee apparin puolelta tulipellistä läpi ja menee koneen takaa kuskin puolelle.

Valkoinen piuha mustalla raidalla.

Mihinköhän mahdollisesti kyseinen piuha menee? mikä voisi mahdollisesti vaikuttaa sen sulamiseen? Kaikki apu otetaan ilolla vastaan.







Vastaa lainaten
  #1172  
Vanha 04.12.2016, 20:34
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Ei ole maadoitukset kunnossa. Tuo valkomusta piuha on maajohto. Ja jos koneen ja rungon sekä auton ja kori välinen maa ole kunnossa niin alkaa maadoittamaan tuota auton johtosarjan kautta.
Vastaa lainaten
  #1173  
Vanha 04.12.2016, 21:29
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Maakapeli tosiaankin tainnut jäädä pois?


Tarkista, ainakin pikaisesti, että ei ole aiheuttanut muuta ongelmaa: (en muista ulkoa, mitä kautta tuo sähkö hodarissa kulkee k.o tapauksessa)

Ainakin maadoittaa lokilämppärin johdon kautta, jos asennettu oikein (tämän pettäminen voi tappaa myöhemmin)

Siis minä tarkistaisin kaasuvaijerin ja Käsijarrunvaijerin. ja rasvaisin kaikki ristikot kardaaneista. (starttimoottori maadoittuu ylläolevien kautta, muistaakseni käsijarrunvaijeri maadoittaa taka-akselin, ja sitä kautta takakardaanin kautta vaihteistot ja moottorin)
Vastaa lainaten
  #1174  
Vanha 06.12.2016, 19:20
Rauta Rauta ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.05.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 68
Perusasetus

Maaongelma tosiaan oli. Alkuperäinen ongelma korjattu. Nyt epätoivoinen etsintä että mitä kaikkea sitä mahdollisesti tuli särjettyä.

Kiitokset näistä vastauksista.

Tämä on tätä harrastamista parhaimmillaan. Kun ei tule tarpeeksi muuten askartelemista niin saa ihan itse lisää hommia aikaiseksi.
Vastaa lainaten
  #1175  
Vanha 13.12.2016, 21:43
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Tulkitsenko nyt oikein tuon taulukon. Eli jos nesteen lämpö on 20C tai alle niin hehkut on päällä 120 s. Ja tällöin hehkun merkkivalo palaa mittaristossa 1 sekunnin.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	glowplug.jpg‎
Views:	181
Size:	59,6 Kt
ID:	75288  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30


Sivu luotu: 08:28 (GMT +2).