![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() käykö 2h koneen kampiakseli 12h-t koneeseen?
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Onko näihin kukkaan totteuttanu tehokkaampia lyhyitä valoja esim releytyksellä?
Joo, xenonit ois varmaan helpoin mutta ei niitä viitti varmaan laittaa nuihin perus umpiohin, sokasee vaan vastaantuliat. Ideoita? Kokemuksia?? Kuvia???
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Releistämällä saa KUULEMMA ainakin valojen jännitehäviötä pienennettyä --> polttimot palaa kirkkaammin. Toinen homma on vaihtaa uudet umpiot tai kokeilla jollain kikalla puhdistaa vanhoja umpioita sisältä, jos niissä muka on se peilipinta muuten mahdollisimman vähän hapettunut.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Näissähä on maa ohjatut valot, mites se niitten releytys sitte?
Samallahan sinne vois laittaa tehokkaammat polttimot jos niitä valoja nyt lähtee releyttämää. On kyllä niin luokattoman onnettomat nuo nykyset valot että melkein ois sama ajjaa jo ilman. ![]()
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Releen heräte ja maa alkuperäisiin polttimon johtimiin. Paksummalla (esim. 6mm2) johtimella akulta/startilta/laturilta sulakkeen kautta releelle ja tästä lampuille. Käytä mahdollisimman vähän liitoksia ja hoida kunnon maadoitus. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kahdentaa vaan valot eli vaihtaa sisemmät valot h4:ksi ja sisemmät katkaisijan takaa tuplaamaan lähivalot, näin saa hj:hinkin kohtuullisen hyvät valot. Leimalla muistaa napsauttaa pois.
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#8
|
|||
|
|||
![]() Ajaessa sähkö tulee Laturilta....Lainaus:
http://farm3.static.flickr.com/2405/...ac519aca61.jpg Kyllä se releytys onnistuu juurikin tuolta h4 kannalta ottamalla ohjaus. (pitkien merkkivalo koelaudassa häiritsee joskus pikkusen toimintaa, ei pitäs tulla ongelmia, jos apupitkiä tms. ei ole, jos on, niin niiden ohjaus pitää siirtää releiden ja polttimon väliin) siis molempien releiden 85 ja 86 navat kytketään vain tuonne polttimon kannalle. siis vaikka molempien releiden 85 navat yhteen, ja tuolle yhteiselle navalle polttimon kannassa. Ja sitten umpioiden johdotukset kokonaan uusiksi: H4 polttimoiden yhteinen napa maihin, ja LATURIN +navasta omat johdot sekä lyhyiden- että pitkien releille sulakkeiden kautta; siis sulake mahdollisimman lähelle laturia, ja siitä paksulla johdolla releelle. Siis jos esim. lyhyiden sulake palaa, niin pitkät toimivat siitä huolimatta. Jos haluaa askarrella enemmän, niin laita lyhyille (ja pitkille) 2 relettä (yht 4 relettä), ja sisempiin umpioihin sitten kytkimen kautta tuo lyhyiden ohjausvirta, siis voit laittomasti kytkeä sisempiin umpioihin lyhyet vain tarvittaessa. Jos teet neljällä releellä, niin tuo laturilta toisen sulakkeen kautta oikean puolen valot, ja toiselta vasemman. Noiden johtojen poikkipintaan kannattaa kiinnittää huomiota, vaikka johdot pääsee paljon helpommalla 24v sähköissä, kuin 12v sähköissä. 4mm2 vois olla hyvä poikkipinta-ala sulakkeelta/laturilta releille, ja releeltä (sulake ei välttämätön, toki suotava) polttimolle 1,5 samoin polttimon madoitus. Ja jos haluat hyvät valot, niin laita uudet hellan taikka bosch:in umpiot, ja niihin sitten vaikkapa nightbrakerit tms. paremmat hehkut. tuo vakio 75/70w on jo aika tehokas polttimo noin pieneen umpioon. Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 08.11.2016 00:20 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Sopivasti tuli vaihtokone jonka laitoin tohon omaan toyotaan , eli sitten tuo öljysyöppö , jossa ei oikein nyt loppuajasta ollut sitten kuumana kierroksilla öljynpaineita kuin hädin tuskin 1,5 bar eli viimeisellä 2000 tkm mitkä ajoin tässä kuussa kun tuli yks vähän pitempi reissu tolle, niin putos kuuman moottorin kierroksilla olevat öljynpaineet karvan yli kolmesta tonne 1,5 ja tuon matkan aikana hörsäs 5 litraa öljyä, no eli jäi 650000 ajettu 12 ht moottori ylimmääräiseksi. Mietin , että jos restaurois pitkän aikavälin rpojektina tuon moottorin, joten aloitttelin jo hiemna purkamalla konetta kun kiinnosti tietää miltä sisuskalut näyttää.
Kummasta päästä nuo sylinterit nyt sitten lasketaankaan? No jos etummainen on ykkönen, niin nuo 4,5 ja 6 näytti kyllä siltä , että ainakin öljyrenkaat on palasina. Yllätyin kyllä suuresti kun huomasin että männissä ei ole mitään vikaa renkaatkin oli tiiviisti urissaan eli ei venymää Ja sylintereissä vielä aavistus hoonausjäljestä Kiertokangen laakerit olikin sitten jo huonommassa hapessa 2 sylinterin laakereissa menee ympäriinsä tollainen selkeä ura, ja 3, 4 :ssa on noita syöpymiä, mutta kaikki vielä muuten kuosissaan. Varmaan tuo 2 sylinterin laakerissa oleva ura on syypää öljynpaineiden häviämiseen, vai mitä mieltä asioista paremmin perillä olevat ovat? Pelkäsin kyllä paljon pahempaa, mutta tuohan voi olla ihan kelvollinen aihio kunnostamiseen. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Katseleppa nokka-akselin laakerit huolella/peilillä läpi, ettei sieltä löydy semmoista toukansyömää. (yhdestä bj-42:sta oli takimmainen nokka-akselin laakeri saanut tuommoisen toukansyömän, ja öljynpaineet oli huomattavan matalat; Monta tuntia kävin osina olevaa konetta läpi, oli tuo toukansyömä vielä sinne taaksepäin, ja näytti ihan tehdastekoiselta...) Olihan tuossa 12h-t:ssä männille öljyjäändytys? en muista miten paineventtiili/venttiilit on toteutettu... tarkista ne öljysuihkujen venttiilit huolella/paineilmalla tms. (2L-sarjan koneissa sattunut vastaan noita katkenneita paineventtiilin jousia pahimmillaan 2 vai 3 kpl/kone) Toki öljynpaineen ylipaineventtiilikin voi olla jumissa, mutta se ei oikein selvitä tuota takimmaisten pyttyjen öljyisyyttä, varsinkin jos öljyrenkaat liikkuvat urissaan. Toki turbokin vois olla syyllinen: siis päästää liikaa öljyä läpi/akselilta imupuolelle... |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Täällä on sama homma menossa. Jos joskus koneen vielä tekisi.ja kakkonen oli syyllinen tähän hajoamiseen.6oli hiukan jälkiä muut aika hyviä männän renkaat näytti ainakin hyviltä.tästä koneesta oli epäilys että on mennyt pahasti mutta ei se pahalta näytä.kone siitä vielä tehdään.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa Viimeksi muokannut lepa77 : 08.11.2016 09:24 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tännehhä on tullu valoista hyvin juttua!
![]() Täytyy tehä tuo releytys tässä jollain aikaa niin ei tartte kuvitella ajavansa säkki päässä ennää. Löyty tämmönen kaavio, tämän mukkaan varmaan helppo lähtee totteuttammaan.
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Discovery topic | Heguli | Chit-Chat | 266 | 21.08.2025 08:39 |
Huutonet Topic | psychobilly | Linkit | 15 | 03.03.2016 22:38 |
Syntymäpäiväonnittelu -topic | Skorpioni | Chit-Chat | 116 | 02.03.2014 18:32 |
Flippikeula topic | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 03.12.2007 21:37 |