![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
"Pyörien, akseleiden ja hammaspyörien pyöriminen on itse asiassa oleellinen ilmiö, johon haluan tässä vaiheessa paneutua. Niin ylivertainen ja kuljettajaa hyväilevä ominaisuus valinnainen neliveto onkin, on se loppujen lopuksi voima, jota on käytettävä vastuullisesti. Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun ja silleen. Ajatellaanpa sitä tilannetta, että kuljettaja on kytkenyt nelivedon. Jakolaatikko jakaa voiman eteen ja taakse. Etu- ja taka-akseli pyörivät aina samalla nopeudella. Aina. Joskus etu- ja taka-akselin välillä on kinaa. Kaikki on hyvin niin kauan kuin ohjaavat eli etupyörät ovat suorassa ja auto mennä jyrää suoraan. Mutta entäpä kun kuljettaja kääntää ohjauspyörää jyrkästi vaikkapa suunnatessaan parkkiruutuun? Tällöin taka-akseli on lähes paikallaan, kun etuakseli vetää hirrrveetä kaarretta. Akselit pyörivät eri nopeudella. Hetkinen, mutta kun akselien piti pyöriä aina samalla nopeudella? Nimenomaan, ja edelleen ne pyörivät siinä kaarteessakin. Jos alusta on liukas, rasitus ei välttämättä nouse kohtuuttomaksi. Liukkaalla alustalla auto tuntuu kuin hytkyvän ja meinaa tahtoa muualle, kuin mihin kuljettaja aikoi sitä ohjastaa. Niinkö siis 4WD-kuskin ylpeydenaihe, mahtava jakolaatikko, aiheuttaakin vain harmia? Valinnainen nelivetohan ei nimenomaan ole tarkoitettu kuiville teille vaan liukkaille ja muuten haastaville pinnoille. Tällöin akselien samasta pyörimisnopeudesta on nimenomaan pelkkää etua: voimaa kulkeutuu puolet eteen edelleen silloinkin, kun etupyörät matelevat kaikessa rauhassa pitävällä pinnalla mutta takapyörät sutivat villiä vauhtia jään päällä. Toimii myös päinvastoin." : http://www.nelivetoa.fi/mika-neliveto/ Et tainut sitten koskaan lukea sen SJ:si manuskaa? Kaikissa valinnaisissa tönkkönelikoissa kyllä ilmoitetaan että älä aja nelikolla pitävällä alustalla, tai vauriot todennäköisiä.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
No mutta. Olipas mulla hirveen hyvä tuuri kun se kesti 4 vuotta ja kymmeniä tuhansia kilsoja eikä mennyt rikki.
On se nyt kyllä hyvä kun tiedän. ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Piti muuten tänään oikeine vielä miettiä tätä asiaa kun jäi häiritsemään. Ja keksin semmoisen selityksen että kun -80 luvun lopun Lappeenrannassa ja maakunnassahan tiet oli jäiset tai lumiset kyllä ihan aina. Jos joskus oli sulaa tietä, niin silloinhan mie tietystikin heitin 2 wd:lle. mutta se oli kyllä silloin niin harvinatsa, että ala-kesoilin pöydässä ihmeteltiin monta viikkoa että jossain oli ollut tie jossa ei ollut lunta ja jäätä. Nykyään on tuokin asia toisin.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Onkos tässä -98 vitarassa muuten itsekantava kori vai erillinen runko?
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Voihan sitä kai ajaa vaikka hitaalla nelivedolla kaupunkiajot jos siltä tuntuu, mutta ei siinä mitään järkeä ole ![]() Taitaa lukea ihan joka ikisen keskilukollisen nelivetoisen manuaalissa, että kiinteällä nelivedolla ajetaan vain tarvittaessa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Bensapumppu ihmettelyä. | kesis | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 10.11.2015 19:17 |
Myydään / Vaihdetaan Suzuki Vitara 2.0 V6 1998 | skoude | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 24.06.2009 10:38 |
Myydään Suzuki Vitara 2.0 V6 1998 | skoude | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 14.06.2009 19:51 |
Moggi osien ihmettelyä. | tapsa4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 25.12.2007 08:22 |
foffi ihmettelyä? | kävikökipiäää | Chit-Chat | 2 | 30.10.2007 16:13 |