Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.11.2016, 21:19
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi Näytä viesti
Nuijen modernien Suzukien tekniikkaa enempi tuntematta, mutta itse ainakin ajelin sj-410 aina talvet nelikolla. Mitä hyötyä nelikosta on , jossei sitä käytä? Tuskin Suskan nelikko nyt niin huono on, että se käyttämisestä rikkoutuu?.



"Pyörien, akseleiden ja hammaspyörien pyöriminen on itse asiassa oleellinen ilmiö, johon haluan tässä vaiheessa paneutua. Niin ylivertainen ja kuljettajaa hyväilevä ominaisuus valinnainen neliveto onkin, on se loppujen lopuksi voima, jota on käytettävä vastuullisesti. Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun ja silleen. Ajatellaanpa sitä tilannetta, että kuljettaja on kytkenyt nelivedon. Jakolaatikko jakaa voiman eteen ja taakse. Etu- ja taka-akseli pyörivät aina samalla nopeudella. Aina.

Joskus etu- ja taka-akselin välillä on kinaa. Kaikki on hyvin niin kauan kuin ohjaavat eli etupyörät ovat suorassa ja auto mennä jyrää suoraan. Mutta entäpä kun kuljettaja kääntää ohjauspyörää jyrkästi vaikkapa suunnatessaan parkkiruutuun? Tällöin taka-akseli on lähes paikallaan, kun etuakseli vetää hirrrveetä kaarretta. Akselit pyörivät eri nopeudella. Hetkinen, mutta kun akselien piti pyöriä aina samalla nopeudella? Nimenomaan, ja edelleen ne pyörivät siinä kaarteessakin. Jos alusta on liukas, rasitus ei välttämättä nouse kohtuuttomaksi. Liukkaalla alustalla auto tuntuu kuin hytkyvän ja meinaa tahtoa muualle, kuin mihin kuljettaja aikoi sitä ohjastaa.

Niinkö siis 4WD-kuskin ylpeydenaihe, mahtava jakolaatikko, aiheuttaakin vain harmia? Valinnainen nelivetohan ei nimenomaan ole tarkoitettu kuiville teille vaan liukkaille ja muuten haastaville pinnoille. Tällöin akselien samasta pyörimisnopeudesta on nimenomaan pelkkää etua: voimaa kulkeutuu puolet eteen edelleen silloinkin, kun etupyörät matelevat kaikessa rauhassa pitävällä pinnalla mutta takapyörät sutivat villiä vauhtia jään päällä. Toimii myös päinvastoin." : http://www.nelivetoa.fi/mika-neliveto/

Et tainut sitten koskaan lukea sen SJ:si manuskaa? Kaikissa valinnaisissa tönkkönelikoissa kyllä ilmoitetaan että älä aja nelikolla pitävällä alustalla, tai vauriot todennäköisiä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.11.2016, 23:28
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

No mutta. Olipas mulla hirveen hyvä tuuri kun se kesti 4 vuotta ja kymmeniä tuhansia kilsoja eikä mennyt rikki.
On se nyt kyllä hyvä kun tiedän.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.11.2016, 20:51
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Piti muuten tänään oikeine vielä miettiä tätä asiaa kun jäi häiritsemään. Ja keksin semmoisen selityksen että kun -80 luvun lopun Lappeenrannassa ja maakunnassahan tiet oli jäiset tai lumiset kyllä ihan aina. Jos joskus oli sulaa tietä, niin silloinhan mie tietystikin heitin 2 wd:lle. mutta se oli kyllä silloin niin harvinatsa, että ala-kesoilin pöydässä ihmeteltiin monta viikkoa että jossain oli ollut tie jossa ei ollut lunta ja jäätä. Nykyään on tuokin asia toisin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.11.2016, 13:32
Saimon82 Saimon82 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 01.11.16
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 7
Perusasetus

Onkos tässä -98 vitarassa muuten itsekantava kori vai erillinen runko?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.11.2016, 15:01
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi Näytä viesti
No mutta. Olipas mulla hirveen hyvä tuuri kun se kesti 4 vuotta ja kymmeniä tuhansia kilsoja eikä mennyt rikki.
On se nyt kyllä hyvä kun tiedän.
Johan se nyt pitäisi sanoa terve järkikin että kiinteällä nelivedolla ei tulisi ajaa pitävällä alustalla turhaan. Kestää se jakoaski tai akselit sen ruhjomisen tai ei, niin se on lähinnä vain typerää ja täysin turhaa jurnuttaa keskilukko kiinni kuivalla asvaltilla.
Voihan sitä kai ajaa vaikka hitaalla nelivedolla kaupunkiajot jos siltä tuntuu, mutta ei siinä mitään järkeä ole


Taitaa lukea ihan joka ikisen keskilukollisen nelivetoisen manuaalissa, että kiinteällä nelivedolla ajetaan vain tarvittaessa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Bensapumppu ihmettelyä. kesis Tekniikka & Jutustelu 0 10.11.2015 19:17
Myydään / Vaihdetaan Suzuki Vitara 2.0 V6 1998 skoude O/M/V Ajoneuvot 0 24.06.2009 10:38
Myydään Suzuki Vitara 2.0 V6 1998 skoude O/M/V Ajoneuvot 0 14.06.2009 19:51
Moggi osien ihmettelyä. tapsa4x4 Tekniikka & Jutustelu 27 25.12.2007 08:22
foffi ihmettelyä? kävikökipiäää Chit-Chat 2 30.10.2007 16:13


Sivu luotu: 18:22 (GMT +2).