Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.09.2016, 11:42
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Onko sulla ollu kardaani jännityksessä kun oot kokeillu ristikoita? Jos oot vaikka jättäny parkille ja auto nojaa laatikkoa vasten niin sillonhan sieltä ei kyllä näpppituntumalla huomaa väljää ristikkoa
Jeps, juuri näin. Mieluiten renkaat ilmassa, ja vähintään vaihde vapaalla ja käsijarru pois päältä.

Muutenkin ristikoiden väljyyden löytäminen ilman että vetari tai kardaani on kokonaan irti on vähän arpapeliä. Mulla oli joku aika sitten Jeepissä takakardaani ihan tiukan oloinen, kardaani irti ja edelleen vaikutti hyvältä. Kun otin kupit irti yksi kerrallaan, niin neulalaakerit oli kuluneet tasaisiksi mutta mitään klappia ei tuntunut. Uusi ristikko ja tuloksena täysin värinätön ja hiljainen kardaani..

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.09.2016, 12:19
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Onko sulla ollu kardaani jännityksessä kun oot kokeillu ristikoita? Jos oot vaikka jättäny parkille ja auto nojaa laatikkoa vasten niin sillonhan sieltä ei kyllä näpppituntumalla huomaa väljää ristikkoa
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jeps, juuri näin. Mieluiten renkaat ilmassa, ja vähintään vaihde vapaalla ja käsijarru pois päältä.

Muutenkin ristikoiden väljyyden löytäminen ilman että vetari tai kardaani on kokonaan irti on vähän arpapeliä. Mulla oli joku aika sitten Jeepissä takakardaani ihan tiukan oloinen, kardaani irti ja edelleen vaikutti hyvältä. Kun otin kupit irti yksi kerrallaan, niin neulalaakerit oli kuluneet tasaisiksi mutta mitään klappia ei tuntunut. Uusi ristikko ja tuloksena täysin värinätön ja hiljainen kardaani..
Näin on ilmeisesti päässyt käymään mulla. Sekin selittää sen, että miksei veto päällä kuulu mitään, mutta heti kun päästää kaasun, niin alkaa toi kauhea kolina. Katsotaan jos viikonlopuksi tulisi osat ja saisi jo laitettua kiinni.

Kardaanin kulma on kyllä aika kauhea tuolla jakiksen päässä, vaikkei taida ollakaan kuin about 2" tuumaa korotusta. Mutta nyt menee jo niin offtopiciksi, ettei mitään järkeä.

Lukko itsessään ei ole äänillään tai käytöksellään häirinnyt juuri ollenkaan. Mutta viikonloppuna voisi ottaa kopan auki ja katsoa vielä varmuudenvuoksi, ettei ole asennuksessa käynyt mitään temppua. Persiissä nytten Mobiluben 80w-90 öljyt ja tosiaan soitin vielä Motonettiinkin ja kysyin, että mites tuo Castrolin 75w-140 LS sopii palalukon kanssa. Eihän siinä pitäisi mitään ihmeellistä olla, vaikka lisäaineistettu onkin. http://www.motonet.fi/fi/tuote/59010...-GL-5-peraoljy
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.09.2016, 12:28
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

[QUOTE=Karvapöpö;1318288]Kardaanin kulma on kyllä aika kauhea tuolla jakiksen päässä, vaikkei taida ollakaan kuin about 2" tuumaa korotusta. Mutta nyt menee jo niin offtopiciksi, ettei mitään järkeä.

Jatkukoon vielä hieman off-topikilla, mutta onko sulla ihan normikardaani (yhdet ristikot per pää + slip yoke)? Jos on, niin eihän perää ole käännetty? Jakiksen lähdön ja pinionin pitäisi olla samassa kulmassa että kardaani skulaa oikein, ja yksillä ristikoilla käyttökelpoinen max. kulma on jotain 10° huitteilla. Sitä enemmän jos on kulmaa niin ihan tuuripeliä toimiiko vain ei..


Lainaus:
Lukko itsessään ei ole äänillään tai käytöksellään häirinnyt juuri ollenkaan. Mutta viikonloppuna voisi ottaa kopan auki ja katsoa vielä varmuudenvuoksi, ettei ole asennuksessa käynyt mitään temppua. Persiissä nytten Mobiluben 80w-90 öljyt ja tosiaan soitin vielä Motonettiinkin ja kysyin, että mites tuo Castrolin 75w-140 LS sopii palalukon kanssa. Eihän siinä pitäisi mitään ihmeellistä olla, vaikka lisäaineistettu onkin. http://www.motonet.fi/fi/tuote/59010...-GL-5-peraoljy
Ei ole mitään väliä vaikka olisi LS- lisäaineistettu. Itselle laitoin Mag1 85W-140 LS lientä, koska se on puolet halvempaa. Eihän tuo ole kylmäviskositeetiltaan kuin pykälää 80W-90 peräöljyä jähmeämpää, eli ei mitään väliä oikeastaan.
Lämpimänä sitten reilusti paksumpaa, eli kovassakaan rasituksessa öljykalvon ei pitäisi antaa periksi.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/59002...ljy-85W140-09l
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.09.2016, 14:15
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

[QUOTE=Timo_L;1318291]

Jatkukoon vielä hieman off-topikilla, mutta onko sulla ihan normikardaani (yhdet ristikot per pää + slip yoke)? Jos on, niin eihän perää ole käännetty? Jakiksen lähdön ja pinionin pitäisi olla samassa kulmassa että kardaani skulaa oikein, ja yksillä ristikoilla käyttökelpoinen max. kulma on jotain 10° huitteilla. Sitä enemmän jos on kulmaa niin ihan tuuripeliä toimiiko vain ei..[QUOTE]

Nyt en osaa vastata, koska auton historiasta ei ole mitään käsitystä, mutta siin ymmärryksessä oon ollut, että ei pahemmin muutoksia ole tehty. Kuvat puhukoon puolestaan.





Näissä kuvissa on siis paino päällä, vaikka nosturin tallat taustalla näkyykin.

Edit: Tänään kävin matkahuollosta hakemassa uudet ristikot ja sitten Rough Countryn T-case drop kitin, jos sillä saisi kardaanin kulmaa loivemmaksi. Ristiriitaista tietoa olen kuullut tuosta kitistä, että miksi korottaa autoa ja sitten laskea maavaraa mahan alta, mutta koitetaan nyt.

Viimeksi muokannut Karvapöpö : 29.09.2016 10:58
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.10.2016, 06:41
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Kävin viikonloppuna taas ajelemassa ja pohtimassa tuota omaa palalukkoa. Kardaanin ristikoiden vaihdon jälkeen vieläkin kuuluu satunnaisia ääniä persiistä. About 40km/h vauhdissa suoraan ajaessa välillä kuuluu ja välillä ei. Metallinen nakutus jos näin voi sanoa. Luulen, että kuitenkin ollaan lukon elämänkaaren alkutaipaleilla, niin äänimaailman kirjo on välttämätön.

Kävin hiekkakuopalla kokeilemassa ja kyllä molemmat takarenkaat piirtää tasan yhtä pitkää viivaa ja nosturilla lukko irroittaa niinkuin ohjeiden mukaan pitääkin. Yhteenvetona voisi siis sanoa, että antaa mennä vaan. Ihmetellään sitten jos ei toimi. Öljyjä tosin meinasin vaihdella lähiaikoina.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.02.2017, 10:53
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Noniin tilannepäivitystä, eli edelleenkin kuuluu Powetraxista ääntä. Löysin youtubesta videon, missä kuuluu vastaavaa ääntä.

https://www.youtube.com/watch?v=HF6tJvzlT7U

Pitäisi omasta saada myös video kuvattua, mutta siis samanlainen ääni kuuluu ohjaamoon asti ja hyvin selvästi. Välillä se tulee satunnaisesti ja välillä siis aivan koko ajan. Tuntuu, ettei ole mitään väliä ajaako suoraan vai kaarteeseen kaasu pohjassa tai ilman. Eli hyppiikö siellä kuitenkin se lukko hampaiden yli koko ajan?`

Dokumentoin koko hoidon kameralla kun asensin Powertraxin ja näyttäisi, että kaikki murikan laakerit ja shimmit meni oikeinpäin oikeille paikoille. Sen tosiaan huomasin, että laakereissä ei preloadia hirveesti tuntunut olevan, nimittäin murikka tuli syliin melkein itsestään kun purin pois.

Powertrax No-slipin pitäisi kuitenkin olla hiljainen ja kun ohjekirjan kanssa yritin troubleshootata, niin ei oikein onnannut.

Kilometrejä ei kyllä lukolle ole tullut kuin muutamia satasia, kun auto on talven seisonnassa. Sisäänajon jälkeen vaihdoin öljyt, eikä siellä nyt näyttänyt olevan silppua tai metallihippua yhtään. Kuvankin nappasin siitä, mutta ei se nyt hirveästi kerro.

Dana 35 kyseessä siis.


Viimeksi muokannut Karvapöpö : 23.02.2017 11:05
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.02.2017, 11:42
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Noinhan sen palalukon kuuluukin ääntää, kuin tuossa videossa. Eli hampaat hyppii yli ulkokaarteen pyörän puolelta, eli antaa kulkea ulkokaareen pyörän pidemmän matkan vapaasti.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
palalukko walle81 Tekniikka & Jutustelu 2 02.02.2015 21:40
"Palalukko"?? anttir Tekniikka & Jutustelu 9 09.05.2012 21:37
palalukko tikkukuski Tekniikka & Jutustelu 11 17.09.2010 11:22
Ostetaan palalukko patrolliin!!! MehtäSika O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 10.03.2009 22:03
HILUXIN napalukko ääntää.apua..apua..:) Tekniikka & Jutustelu 5 03.01.2006 00:36


Sivu luotu: 05:57 (GMT +2).