Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.09.2016, 22:44
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

Timo nykäsee minuu pataan, mut tuo et se leikataan 0,7mm pellin pokkauksen kohalta poikki on aivan vitun heikko rakenteena, siihen on _pakko_ jättää hiukan orkkis pokkausta jälelle, kuten mikael on tehny. sil ei saa nii super clearancea auton alle, mut ei sinne tartte kyl laittaa mitään ylimääräsiä vahvikkeitakaan kantoharaksi. tuollaset tyylikkäät kolmiot tökkii ihan joka kiveen ja kantoon kun niitä helmoja on kuitenkin pakko viistättää pitkin kiviä ja niitä kantoja tuo rakenne toimii varmasti ok kalliokossa ja sillai, mut itäpuolen tukko metissä ja kontteikoissa nuo kantoharat tappaa etenemisen täysin ja miks sinne pitäs laittaa ylimäärästä peltiä kun sentti maavarasta tinkimällä nuo saa yhtä tukevaksi ja kevyemmällä rakenteella? sit tuo palkin koko on vähän makuasia, jos haluaa suojata ovia, niin leveempi, esmes just tuo 150mm mut seuraava ei nyt ole täysin varma tieto, mutta mielestäni mittasin ja 120x60 osuu suoraan sillai et jätti sentin, vähän toista "huulta" oven alalaidasta ulospäin.. sit toinen, kolmonen piisää kevyeen autoon täysillä ja metripaino eli se painonsäästö on viitisen kiloa per metri, eli XJ helmassa 7,5kg/helma. meil tääl idässä ajetaan niin paljon puiden väleistä ja joudutaan muutenkin ajamaan enempi ahtaissa paikoissa, niin tääl on ihan turha levitellä autoo helmoilla ja mitä kapeempi= parempi, suolla nuo palkkihelmat ei autoo kelluta, eli mitä kevyempi auto, sen parempi se on viedä. mut täällä tosiaan ne ovet uhrataan, eli ne on parin reissun jälkeen lähinnä kaunis muisto, et siinä autos oli joskus ehjät ovet, toisethan maalaa autonsa kerran vuodessa, meil se on tarpeetonta ajanhukkaa

__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.09.2016, 23:00
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Kevyitä tankinsuojia tai muita polttoaineteknisiä sovellutuksia itse kullakin... mä en enää neljättä kertaa kuukauden sisään jaksaisi ottaa tankkia irti ja korjata kun se taas vuotaa yhden lommon reunasta.

Jos tankin alle tekee 3mm pellistä panssarin niin sen välissä on sitte aina turvetta ja...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.09.2016, 23:07
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

turvatankki peräkonttiin
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.09.2016, 18:12
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN Näytä viesti
turvatankki peräkonttiin
Kovin hintava ratkaisu hukata varapyörän paikka
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.09.2016, 18:41
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
Kovin hintava ratkaisu hukata varapyörän paikka
Leikkaa peräkontin pohja auki ja nosta tankki alareunastaan runkopalkkien alareunan tasalle? Tosin siinäkin tapauksessa joutuu tekemään pohjapanssarin tynkää, mutta varmaan riittäisi jo parimillinen. Ja kun tekee suljetuksi (ts. takakontin pohja tulee aiempaa alemmaksi), niin pysyy kura ulkona.

Toki sitten tankin päälle pitää tehdä kuomu ja huohotus ulos autosta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.09.2016, 22:12
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Takapenkin selkänoja on kummiski senverran vinossa ettei vararengas sovi juuri kymmentä senttiä korkeammalle mutta olishan sekin jo jotain
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.09.2016, 16:58
Samikoo:n Avatar
Samikoo Samikoo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.12.07
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 124
Perusasetus

Tutkin tuossa -89 XJ:n 2.1TD-moottorin hehkun aikaboksin kytkentöjä, enkä löytänyt yhtään johtoa mikä haistelisi moottorin lämpötilaa. Olinko liian hätäinen vai eikö boksi tosiaan tarvitse moottorin lämpötilatietoa?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.09.2016, 05:26
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

3-4 mm:n seinämä riittää hyvin, ei tosiaankaan ole mitään järkeä laittaa 5-6mm:n seinämällä. Etenkin jos helmapalkin tekee kahdesta osasta kuten on Mikaelt:in tekele, tai kuten mm. itselle tein ZJ:hin
Säästyy oleellisesti painoa, ja riittää kestoltaan hienosti.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN Näytä viesti
Timo nykäsee minuu pataan, mut tuo et se leikataan 0,7mm pellin pokkauksen kohalta poikki on aivan vitun heikko rakenteena, siihen on _pakko_ jättää hiukan orkkis pokkausta jälelle, kuten mikael on tehny.
No minäpä vedän turpaan

Väitän kyllä ihan 100% että leikkaamalla koko helmakotelo pois rakenne on vahvempi. Perustelut? A-, b- ja c- pilareiden alapäässä on XJ:ssä nuo kuvissakin näkyvät vahvikelevyt joihin pilareiden alapäät on sidottu. Leikkaamalla koko helmakotelo pois ja osa kynnyksestä jättämällä pilareiden alapäät, saadaan hitsattua isommalta alalta kiinni, ja samalla palkkihelma sidotaan käytännössä suoraan pilareiden alapäähän tukevasti kiinni. Tällöin siis alhaaltapäin tuleva tälli jakautuu suoraan pilareihin, jotka itsessään on vahvat.

Jos sinne taas jättä sen alkuperäisen ~0,7mm pellistä tehdyn pokkauksen, on kaikki alhaaltapäin tuleva osuma sen pokkauksen keston varassa. Kuten hyvin on tiedossa, ko. pokkaus - niin XJ:ssä ja ZJ:ssä - pettää jos alkuperäisillä helmoilla täräyttää kiveen tai kantoon.
Palkkihelman kulma taasen on täysin sitä orkkis pokkausta vastaava rakenne, mutta seinämältään huomattavasti vahvempi -> rakenne on jo siltä osin parempi.
Lisäksi jos helman ja lattian saumaan hitsaa tuon kulmaprofiilin + viistovahvikkee, niin rakenne on aikalailla pomminvarma. Ne ei edes tuo painoa paljon lisää, max.10kg luokkaa


Lainaus:
sil ei saa nii super clearancea auton alle, mut ei sinne tartte kyl laittaa mitään ylimääräsiä vahvikkeitakaan kantoharaksi. tuollaset tyylikkäät kolmiot tökkii ihan joka kiveen ja kantoon kun niitä helmoja on kuitenkin pakko viistättää pitkin kiviä ja niitä kantoja tuo rakenne toimii varmasti ok kalliokossa ja sillai, mut itäpuolen tukko metissä ja kontteikoissa nuo kantoharat tappaa etenemisen täysin ja miks sinne pitäs laittaa ylimäärästä peltiä kun sentti maavarasta tinkimällä nuo saa yhtä tukevaksi ja kevyemmällä rakenteella?
Voihan nuo helmasta koripalkkiin menevät vahvikkeet tehdä etu- ja takanurkista 45° viistoiksi, jolloin eivät käytännössä töki menoa ollenkaan.
Rakenne on aina vahvempi noiden tukien kanssa, koska se kuitenkin sitoo helman ja kantavan koripalkin yhteen. Jokainen XJ:n tai ZJ:n koria jäykistävä rakenne on vain plussaa.. se, että painoa tulee pari-kolme kiloa lisää on oikeasti ihan sama.
Sen voi säästää vaikka poistamalla alkuperäisen tankin ja laittaa turvatankin takapaksiin. Ei tartte edes painavaa tankin panssaria


Lainaus:
sit tuo palkin koko on vähän makuasia, jos haluaa suojata ovia, niin leveempi, esmes just tuo 150mm mut seuraava ei nyt ole täysin varma tieto, mutta mielestäni mittasin ja 120x60 osuu suoraan sillai et jätti sentin, vähän toista "huulta" oven alalaidasta ulospäin..
Jeps, muistaakseni 120mm riittää XJ:ssä just oven alareunaan. Toisaalta ainakin omasta mielestä tärkeämpää on saada palkin reunat riittävän leveälle että niiden avulla voi kääntää auton kivien/ kantojen ympäri. Levein kohta autossa muutenkin kun tahtoo olla renkaat; ainakaan itseäni ei ole koskaan haitannut että keskeltä autoa on lähes samanlevyinen kuin on renkaan reunasta-reunaan


Lainaus:
sit toinen, kolmonen piisää kevyeen autoon täysillä ja metripaino eli se painonsäästö on viitisen kiloa per metri, eli XJ helmassa 7,5kg/helma.
Jeps, piti itsekin laittaa jo alkuperäiseen postaukseen että 3-4mm riittää ihan hyvin, sitä paksumpi on vain turhaa painonlisää.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.09.2016, 11:51
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Pitää tarkentaa, että kahdesta palkista tein koska yhtä sopivaa ei löytynyt. Lisäksi sisähelma oli ruosteisempi, jotenka sen alareuna 10-15mm korkeammalla kuin ulkohelmassa, siksi palkit eritasossa ja toinen pystyssä. Sisähelma hitsattu sekä ulkoreunasta, että ylempää, pisteillä.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.09.2016, 12:44
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Onko XJ:n rattiputki sama kuin esim. capricessa? Näyttää äkkiseltään ulkomuistista melko samalta ja taitaa olla saman firman tuotteita mutta onko mitat samat?
Eli jos on rikkinäinen xj:n putki ja jossain varaston perällä pitäisi olla tallessa capricen putki, niin käykö ns. heittämällä?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.09.2016, 14:05
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyopet Näytä viesti
Onko XJ:n rattiputki sama kuin esim. capricessa? Näyttää äkkiseltään ulkomuistista melko samalta ja taitaa olla saman firman tuotteita mutta onko mitat samat?
Eli jos on rikkinäinen xj:n putki ja jossain varaston perällä pitäisi olla tallessa capricen putki, niin käykö ns. heittämällä?
XJ:n rattipylväs ON GM-pohjainen, mutta ei ole sama, esim töpselit sähköissä eri kytkennöillä ja viiksi ei sovi keskenään!!
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 05.09.2016, 14:12
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
XJ:n rattipylväs ON GM-pohjainen, mutta ei ole sama, esim töpselit sähköissä eri kytkennöillä ja viiksi ei sovi keskenään!!
Mutta entäs muuten se fyysinen sopivuus kiinnityspisteiden osalta?

Sähköt ja viiksen sopivuus ei nyt ihan ensimmäisenä ole ongelmana...
Tuommoisen varaosavehkeen ostin ja jos sattuisi, että innostuisi hitsaamaan pohjan siitäkin, niin sitten se kaipaisi ehkä toimivaa rattiputkeakin.
Kääntyy se toivottavasti tuollakin.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	WP_20160905_002.jpg‎
Views:	333
Size:	69,2 Kt
ID:	73146  

Viimeksi muokannut toyopet : 05.09.2016 17:03
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 05.09.2016, 18:04
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.071
Perusasetus

Voi taivas, melkoinen viritys taas.....

Ei kyllä mitään tietoa, miten mekaanisesti eroaa.....
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 21:33 (GMT +2).