![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() XJ:ssä (miksei myös ZJ:ssä) paras tulos tulee kun leikkaa helmakotelon kynnyksen vaakapintaan asti ja sitoo helmapalkin a-, b- ja c-pilareiden alapäähän jätettäviin "lirpakkeisiin". Silloin joutuu hieman muokkaamaan ovien alareunoja, mutta on oikeastaan aika helppo homma, ja samalla kasvaa helman alla maavara n.10cm ![]() Eli siis jokseenkin tällä systeemillä: http://www.jeepforum.com/forum/f11/t...ml#post5107992 ![]() ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Noita samoja kuvia on tullut tutkittua, tosin jostain syystä alkuperäisen helman mallinen ratkaisu miellyttää enemmän. Ehkä on vaan kokeiltava ja uskottava että kestää. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Meinaat, että se alkuperäinen 0,75mm paksuinen on vahvempi rakenne?
![]() Olen itse tiputtanut Jeeppejäni monta kertaa lähes metristä palkkihelmojen varaan, ja käytän niitä koko ajan puiden ja kivien kiertoon nivelpisteinä ja vedän ihan surutta niiden kanssa kivien yli raapien. Ei ole ollut moksiskaan. Pelkät palkkihelmat hitsaamalla niin XJ:ssä kuin ZJ:ssä korin natinat ja nitinät vähenee selvästi. Porukka ajaa jenkkien pahimpia kivikkorytyytyksiä tuolla rakenteella ja ne kestää. XJ:n korin heikot paikat on ihsn muuaalla. Älä turhaan ala keksiä pyörää uudestaan, kun hyväksi ja kestäväksi havaittu totetutustapa on olemassa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Ehkä nämä viime vuodet ilman rakentelua on saaneet mielen liian teoreettiseksi, pitää ryhtyä toteuttamaan. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Tein kahdesta palkista...
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Timo nykäsee minuu pataan, mut tuo et se leikataan 0,7mm pellin pokkauksen kohalta poikki on aivan vitun heikko rakenteena, siihen on _pakko_ jättää hiukan orkkis pokkausta jälelle, kuten mikael on tehny. sil ei saa nii super clearancea auton alle, mut ei sinne tartte kyl laittaa mitään ylimääräsiä vahvikkeitakaan kantoharaksi. tuollaset tyylikkäät kolmiot tökkii ihan joka kiveen ja kantoon kun niitä helmoja on kuitenkin pakko viistättää pitkin kiviä ja niitä kantoja
tuo rakenne toimii varmasti ok kalliokossa ja sillai, mut itäpuolen tukko metissä ja kontteikoissa nuo kantoharat tappaa etenemisen täysin ja miks sinne pitäs laittaa ylimäärästä peltiä kun sentti maavarasta tinkimällä nuo saa yhtä tukevaksi ja kevyemmällä rakenteella? sit tuo palkin koko on vähän makuasia, jos haluaa suojata ovia, niin leveempi, esmes just tuo 150mm mut seuraava ei nyt ole täysin varma tieto, mutta mielestäni mittasin ja 120x60 osuu suoraan sillai et jätti sentin, vähän toista "huulta" oven alalaidasta ulospäin.. sit toinen, kolmonen piisää kevyeen autoon täysillä ja metripaino eli se painonsäästö on viitisen kiloa per metri, eli XJ helmassa 7,5kg/helma. meil tääl idässä ajetaan niin paljon puiden väleistä ja joudutaan muutenkin ajamaan enempi ahtaissa paikoissa, niin tääl on ihan turha levitellä autoo helmoilla ja mitä kapeempi= parempi, suolla nuo palkkihelmat ei autoo kelluta, eli mitä kevyempi auto, sen parempi se on viedä. mut täällä tosiaan ne ovet uhrataan, eli ne on parin reissun jälkeen lähinnä kaunis muisto, et siinä autos oli joskus ehjät ovet, toisethan maalaa autonsa kerran vuodessa, meil se on tarpeetonta ajanhukkaa
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Kevyitä tankinsuojia tai muita polttoaineteknisiä sovellutuksia itse kullakin... mä en enää neljättä kertaa kuukauden sisään jaksaisi ottaa tankkia irti ja korjata kun se taas vuotaa yhden lommon reunasta.
Jos tankin alle tekee 3mm pellistä panssarin niin sen välissä on sitte aina turvetta ja... |
|
#8
|
||||
|
||||
|
3-4 mm:n seinämä riittää hyvin, ei tosiaankaan ole mitään järkeä laittaa 5-6mm:n seinämällä. Etenkin jos helmapalkin tekee kahdesta osasta kuten on Mikaelt:in tekele, tai kuten mm. itselle tein ZJ:hin
![]() Säästyy oleellisesti painoa, ja riittää kestoltaan hienosti. Lainaus:
![]() Väitän kyllä ihan 100% että leikkaamalla koko helmakotelo pois rakenne on vahvempi. Perustelut? A-, b- ja c- pilareiden alapäässä on XJ:ssä nuo kuvissakin näkyvät vahvikelevyt joihin pilareiden alapäät on sidottu. Leikkaamalla koko helmakotelo pois ja osa kynnyksestä jättämällä pilareiden alapäät, saadaan hitsattua isommalta alalta kiinni, ja samalla palkkihelma sidotaan käytännössä suoraan pilareiden alapäähän tukevasti kiinni. Tällöin siis alhaaltapäin tuleva tälli jakautuu suoraan pilareihin, jotka itsessään on vahvat. Jos sinne taas jättä sen alkuperäisen ~0,7mm pellistä tehdyn pokkauksen, on kaikki alhaaltapäin tuleva osuma sen pokkauksen keston varassa. Kuten hyvin on tiedossa, ko. pokkaus - niin XJ:ssä ja ZJ:ssä - pettää jos alkuperäisillä helmoilla täräyttää kiveen tai kantoon. Palkkihelman kulma taasen on täysin sitä orkkis pokkausta vastaava rakenne, mutta seinämältään huomattavasti vahvempi -> rakenne on jo siltä osin parempi. Lisäksi jos helman ja lattian saumaan hitsaa tuon kulmaprofiilin + viistovahvikkee, niin rakenne on aikalailla pomminvarma. Ne ei edes tuo painoa paljon lisää, max.10kg luokkaa ![]() Lainaus:
Rakenne on aina vahvempi noiden tukien kanssa, koska se kuitenkin sitoo helman ja kantavan koripalkin yhteen. Jokainen XJ:n tai ZJ:n koria jäykistävä rakenne on vain plussaa.. se, että painoa tulee pari-kolme kiloa lisää on oikeasti ihan sama. Sen voi säästää vaikka poistamalla alkuperäisen tankin ja laittaa turvatankin takapaksiin. Ei tartte edes painavaa tankin panssaria ![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. | 754 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.09.2010 09:10 |
| Taasen jeep xj kysymyksiä | NORT | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.12.2009 09:09 |
| Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 13.09.2008 11:40 |
| Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) | SuurSyömäri | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 23.11.2005 19:59 |
| Jeep Wrangler kysymyksiä | Tepa | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 12.01.2004 14:13 |