![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
En oikein ymmärrä tuon releen toimintaa. Virtalukon ACC asennossa johtosarja syöttää 24V napaan 4. Navat 1 ja 2 kylmiä. Virtalukon asennossa on johtosarja syöttää 24V napoihin 2 ja 4. 1 on kylmä. Koneen käydessä johtosarja syöttää 24V napaan 2 ja 30V napaan 4. Napa 1 kylmä. Tarkoittaako tämä että rele toimiessaan kytkee lampulle menevään napaan maan vaikka johdossa tulee jännite latauksen merkkivalolta. Nyt ei kyl uskalla kytkeä tuota vaihtorelettä kun napa 2 onkin jännitteellinen ja napp 4 syöttää virtaa koka ajan. Vaihtorele ei toimisi koska laturi syöttääkin virtaa koko ajan eikä vain ladatessa. Rele vissiin vetää kun nelonen syöttää alle hyväksytyn latausjännitteen. Tuota ei sitten niin vain korvatakkaan. Onkohan latauksen merkkivalo ok kun sieltä tulee jännite? Viitsisikö joku mitata toimivasta autosta.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex Viimeksi muokannut JES : 14.07.2016 12:12 Perustelu: mietintää |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Releessä olevat diodit näyttäisi olevan zenerdiodeja jotka määrää releen vetojännitteen.
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
Tohon IG napaa syötetään säätimelle jännitettä diodin kautta ja vastuksella alennettuna. Diodi estää syötön toiseen suuntaan. Releen 2 napaan tulee akulta 24 v ja tohon 4. napaa 30 V eli laturin ulostulojännite ilman, että akkujännite häiritsee sitä. Releen on toimittava niin, että se vetää navan 4 jännite on navan 2 jännitetasossa. Tulloin ei laturi syötä mitään akkuun.
Tuo on piirrosmerkistään huolimatta jonkunlainen alijänniterele. En lähtisi korvaamaan ihan " tavallisella" 24 V releellä.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Se on nyt sitten selvä ettei normirelettä voi käyttää, turhan hienon systeemin on inssi suunnitellut. Riittäis kun valo ei pala jos laturi ei tuota virtaa just kuten itse aiemmin suunnittelin
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Ei suoraan, mutta jos siihen lisää jänniteherkän liipaisun, niin taas toimii. EDIT: poistettu ylianalyyttinen aivopieru Viimeksi muokannut DogeYoke : 15.07.2016 08:17 |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Normirele ei toimi...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Kiitos, alkaa olemaan selvä tämä merkkivalon toiminta. Olin jotenkin siinä uskossa, että jännite ei mene hehkulampusta läpi. Ilmeisesti olin väärässä. Eli jos kytken korista maan tuohon napaan 2 niin mittarivalon pitäisi palaa kun virtalukko on asennossa ON.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Juuri näin.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| kysymys | jäbätsy83 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 27.05.2015 21:21 |
| kysymys? | ärjy | Chit-Chat | 5 | 22.07.2012 18:49 |
| kysymys | ärjy | Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? | 4 | 21.11.2010 18:22 |