![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Kyse lienee siitä kuinka hyvin ahdin on kartalla kyseisellä ilmatilavuusvirralla ja ahtopaineella. Hyötysuhde vakion/pienen ahtimen kompressorissa tippuu vaikka se jaksaakin tuottaa huippukierroksille saman ahtopaineen kuin isompi ahdin. Ahdettu ilma on kuumempaa eli harvempaa ja sen tuottamiseen tarvitaan enemmän tehoa/voimaa. Koska tämä teho ja voima otetaan liian pienestä turbiinista jonka hyötysuhde on jotain sinnepäin sekä sen vaatima pakopaine tällöin korkea. Kaikki tämä kertaantuu nopeasti huonona moottorin hengitettämisenä eli tehona ja moottorin lämpökuorma (erityisesti pakolämmöt) on suurempi kuin paremmin huipputehoille mitoitetun ahtimen kanssa. Sadaankin siis sekä suurempi huipputeho että parempi moottorin kestävyys käyttämällä sopivasti isoa ahdinta.
__________________
Ruoste on ystävä. Viimeksi muokannut Vilbo : 26.05.2016 09:15 |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Juuri tuosta asiasta on kyse. Useimmat varmaan tarkoittavat samaa asiaa, mutta eri sanoin. Ja itse ainkakin vertasin sitä tilannetta, että henkilöauton moottorista rakennetaan huipputehokas kilpamoottori.
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Mä tein noin lj:ssä. Herää alhaalta ja pakopaineet menee aikas käsikäessä ahtojen kanssa. Pienemmän ahtimen hukkaportti säädetty 0,5bar. Tarkotuksena oli laittaa ulkonen hukkaportti mut ei oo tullu laitettua. Vesicooleri kans odottelis hyllyssä. Soppa loppuu vakiopumpusta mikä nyt ei yllätä...
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
![]() |
| Luokat |
| pajero, tuplaturbo |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| vähän beejiitä | SumuSimo | TestZone | 14 | 28.03.2013 21:39 |
| Ostettu VÄHÄN KAIKKEA | VooDoo Jeep | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 12 | 14.04.2010 19:49 |
| m: vähän kaikenlaista | vertti | O/M/V Muut | 14 | 27.02.2008 22:43 |
| Vähän pika starttia... | vonsaku | Vuosimallit 1968-1982 | 0 | 23.06.2002 21:37 |
| Jeesatkaa ny vähän!!! | Rudolf | This And That | 0 | 05.05.2002 03:41 |