![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Ainakin tavallinen iso kuorma-auton akku on omassa aurinkosähkösysteemissä toiminut. Kai se on tavallinen, en muista että olisi ollut mikään erikoisakku, tavallisen hintainenkin oli. Siinä on paneeli rakennuksen katolla etelään suunnattuna ja akku on kytkettynä siihen ympäri vuoden. Paneeli on ollut noin 20 vuotta käytössä ja siinä on nyt toinen akku käytössä. Ensimmäinen kesti yli 10 vuotta. Monesti akku hiipuu talvisäilytyksen aikana, jos sitä ei ladata säännöllisesti. Huomasin paremmaksi jättää akun aurinkopaneelin ladattavaksi sinne talveksi kylmilleen jäävään rakennukseen kuin jos sen raahaisi autotalliin ja unohtaisi sitten ladata sitä. Kun talvella ei ole virran kuluttajia, riittää paneelin tuotto hyvin korvaamaan akun itsepurkautumisen, joka on vähempääkin, kun akku on kylmässä. Samoin jos on pidempään pilvistä keliä tai muuten enemmän käyttöä kuin tuottoa, niin lataan sitä pienellä hiljaisella aggregaatilla.
__________________
Jukka |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ja varsin tyhjäks saa kyllä akun pienillä virran kuluttimilla, valaistus, jääkaappi ym. 12 V laturit
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä itsekkin panostaisin juuri noihin isoihin kuorma-auto akkuihin.
180-200Ah niin pärjää jonkun aikaa vaikka ei latausta olisi ollenkaan. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa akku hommassa pitää vaan ottaa myös huomioon koko ja paino. Tuollainen kuorma-auton 200ah akku on jo painoltaa n.48kg. Se on 25% koko vaunun kantavuudesta. Lisäksi se on kooltaan niin valtava, ettei se mahdu mihinkään. Nykyinen akku on sijoitettu roskiskaapin perälle. Kooltaan se 75ah. Sinne nyt mahtuisi hieman suurempi, mutta ei kovin paljon suurempi akku. Sen jälkeen saakin jo vähän alkaa pähkäillä, että minne ihmeeseen sen akun oikein tunkee kun ei se mahdu mihinkään. Nykyisessä sijainnissa se on melko lähellä vaunun akselistoa. Näin ollen painon jakaumaan sillä ei ole kovin suurta merkitystä. Tuollaisen 200ah akun kun tunkee sinne vaunun perään sitten vaikka penkkien alle niin se painaa jo sen verran, että keulassakin saa olla jo vastapainoa. Keulaan kun se sijoitetaan niin taas joutuu perään viritteleen vastapainoa. Ei hyvä.
Eilen ihan piruuttain testasin tuota systeemiä kun sopivasti oli pilvistä ja satoi välillä vettä. Päällä oli lämmitysjärjestelmän puhallin (n.30w) ja telkkari (19w). Akun virta oli ennen tuota testiä 13.8v. Virta tippui melko nopeasti 12.5v, mutta siihen se sitten jäi. Parisen tuntia kului ja virta ei pudonnut tuosta mihinkään. Aikaisemmin olin testannut myös paneelia. Silloin aurinko ei paistanut enää paneeliin vaan se oli varjossa. Silloin laitoin kaikki mahdolliset sähkölaitteet päälle. Valaistus, telkku, puhallin ja lisänä jääkaappi (joka siis toimii 12v, 230v ja kaasu). Siinä virran taso tippui nopeasti 11.9-12v. Tuossa se jälleen pysyi vakaasti. Ei tippunut alle tuon. Ei hajuakaan mitä tuo jääkaappi mahtaa syödä virtaa. Käsittääkseni tuon 12v puolen ideana on että kun auto vetää vaunua niin sieltä pistorasiasta saisi virran tuolle jääkaapille? Kovin suurta sen tehon käyttö ei voi olla jos nuo piuhatkin on yleensä 1.5mm paksuja. Mutta tuo on ihan hyvä systeemi, koska öisin voi kaasulla käyttää jääkaappia ja päivisin kytkee sen aina 12v ja käyttää sitä ihan ilmaiseksi. Tänään pitäs lähteä vaunun kanssa reissuun niin tulee vähän testattua tuota lisää. Idea oli ettei sitä vaunua kytketä ulkopuoliseen sähköön. Näkee sitten miten tuo homma toimii käytännössä. Tuohon voisi kyllä rinnalle harkita toista 75ah akkua. Nykyinen on edellisen omistajan toimesta ostettu joskus viime kesänä tai syksynä. Ihan normi vapaa-ajan akku. Kyllä tuossa kennossa potku pitäisi riittää noiden kahden akun lataukseen. Mitä on muilta karavaanareilta kysellyt niin niillä on juuri noita himmeitä 200ah akkuja pari kipaletta siellä. Mikä on kyllä melkoinen akusto jo. En tiedä mihin sitä virtaa noin paljon saa kulumaan edes? Ne akutkit painaa jo niin paljon ettei kyytiin saa laittaa mitään muuta. Nuo aurinkokennot on kyllä mielenkiintoisia kapistuksia. Joka puolelta saa vähän erilaista tietoa. Jotkun sanoo ettei ne lataa yhtään mitään jos ne on varjossa ja aurinko ei paista siihen suoraan. No tuo ei selkeästi pidä ainakaan meikäläisen paneelin kohdalla paikkaansa. Kyllä se vielä 10 aikaan illalla piti akun hyvin virroissa vaikka kulutusta oli. Pilvisellä säällä ja vesisateessa ne ei kuulemma myöskään lataa. Eilisen testin perusteella ei pidä paikkaansa. Vielä on kokeilematta kunnon ukkonen. Eräällä duunikaverilla on mökillä ollut paneelit jostain 90-luvulta lähtien ja se sanoi suurin ongelma olevan juuri ukkonen. Silloin ei kuulemma oikein lataa, mutta muutoin virta riittää. Ehkäpä noiden suurin ongelma on jos porukka ottaa liian pienen kennon kulutukseen nähden? Itsellä pitäisi nyt olla 3 kertaa suurempi kenno kulutukseen nähden ja tuo näyttäisi todella hyvälle yhdistelmälle. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Joskus, vuosituhannen vaihteessa olin kesätöissä saaristossa. Tukikohtana oli joka toinen viikko mökki sähköttömässä saaressa. Virtaa teki nesteen ekan sukupolven paneeli, koko noin 1m2. Tavallinen vapaa-ajan akku oli noin 75-80 ampeerinen. Virran kuluttajina oli lähinnä kuvaputkitelkkari ja valaistus (ei vielä lediaikaa). Normikesänä riitti virta hyvin, kun viikonloppuisin ei ollut kulutusta ollenkaan ja keskimäärin joka toinen viikko oltiin muualla. Yllätyin positiivisesti.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Testasin viime viikolla virran riittävyyttä useamman peräkkäisen päivän ajan kompressorikylmälaukun ja 60W paneelin yhdistelmällä. Paneeli on japanialainen Kyoceran tekemä vuodelta 1997 ja toimii hyvin edelleen. Paneelin maksimijännite ilman kuormaa on 27V ja normiteholla kuormitettuna n. 18-20V. Säädin on MPPT-tyyppinen hakkurisäädin. Näitä myytiin silloin Neste NAPS -järjestelmien osina täällä,
Kylmälaukun kompressori käy ajoittain lyhyitä pätkiä ja ottaa silloin 4A virran. Ympäristön lämpötila oli n. 22-25 astetta. Kaljojen kylmentämiseen sitä ei isommin käytety, vaan enemmänkin ruokien säilyttämiseen. Muuta kuormaa oli käytännösä n. ½-1 tunnin TV:n katselu iltaisin. Pari kännykkää ladattiin yön aikana. Akkuna on kuorma-auton aku 180Ah. Aurinko paistoi joka päivä aamusta iltaan. Akun varaustilan toteaminen tehtiin ominaispainomittarilla. Viiden vuorokauden kokeilulla pysyi akku melko täyteen varattuna. Nyt oli paneelituoton kannalta 100% olosuhteet, eli ei varjoja eikä pilviä. Kaikki haitat paneelin toiminnassa tarkoittaa tässä kokoonpanossa (ja kulutuksessa) aggrekaattivirran tarvetta akun lataamiseksi, jos kulutusta on enemmän kuin 2-3 vuorokautta peräkkäin.
__________________
Jukka |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Yllättävän hyvin se homma toimii noin pienen paneelin kanssa.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Bensanpaineen säädin. | Pajares | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 23.04.2016 15:13 |
HJ:N jarrupaineen säädin. | Heikki L | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 08.07.2009 11:38 |
Ritarin lämppärin säädin... | nana | Chit-Chat | 4 | 07.11.2008 09:17 |
Latauksen säädin | Jyri | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 13.02.2006 10:38 |
O:Jarrupaineen säädin | Killer-Wo | O/M/V Muut | 20 | 04.10.2004 11:13 |