Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.05.2016, 11:39
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
Eikai sen öljyn sinne kattii pitäs joutua? Ainakaa isommissa määrin.
Ai nii mut sehä on jeeppi. Mut silti.
Eihän se varsinaisesti joudukkaan, eikä koneessa ole ohivuotoa (puristuspaineet täydelliset). Mutta yksi syy ZDDP:n määrän pienentämiselle moottoriöljyistä on ollut nimenomaan katalysaattorien takia. Ainahan moottori polttaa jonkin verran öljyä - kysy vaikka VW/ Audi- miehiltä

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.05.2016, 19:27
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Eihän se varsinaisesti joudukkaan, eikä koneessa ole ohivuotoa (puristuspaineet täydelliset). Mutta yksi syy ZDDP:n määrän pienentämiselle moottoriöljyistä on ollut nimenomaan katalysaattorien takia. Ainahan moottori polttaa jonkin verran öljyä - kysy vaikka VW/ Audi- miehiltä
Joo, ja niissä muutenki vähän samantasia ongelmia ku tässä. Pariin vaihtanu nokka akselin ja muut rojut. Semmonen vajaa sentti puuttu venttiilien liikkeestä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.05.2016, 06:59
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Työntötangot saapuivat, ja nyt taas kone kehrää kuin kissa kun on ehjät tönärit paikallaan


Seuraavaksi jäähdytysjärjestelmän kimppuun, alkoi jo olla vähän tiensä päässä. Alkuperäinen syylari on jo ihan morjens, ja ilmastoinnin lauhdutinkenno vuotaa hitusen - näkee että on öljystä kostea alanurkasta, mutta pitää kuitenkin juuri sen verran että aineet pysyy sisällä 5-6 kuukautta.


Tähän projektiin kuuluu samalla laatikon lisäjäähdyttimen asennus; '93-'97 ZJ:ssä on vakiona syylarikierron kaverina lisäjäähdytin, vuosimallin '98 ZJ:hin se poistettiin, ja on vain hieman edellisvuosia järeämpi syylarin sisäinen jäähdytin. Ei riitä offikäytössä - eikä edes kesäisessä kaupunkiajossa.


Vanha syylari - jotain ajan patinaa on havaittavissa




Läjä AN -6 liittimiä ja uusi syylari; kuvassa näkyy myös susipaska (!!!) Valeo:n kenno. Ostin lisäksi 7 metriä teräspunosletkua.

Ko. ilmastoinnin kennon irvikuva on kiero joka suuntaan; propellilla, banaanina, salmiakkina - ja kaikenpäälle kiinteät putket on taivutettu väärin. Mahtuu juuri ja juuri orkkisyylarin kanssa kun muokkaa kaikkia kiinnikkeitä, mutta tuon alumiinisyylarin kanssa ei mahdu koska tankit on hieman orkkista isommat. Auton alkuperäinen kenno mahtuu uuden syylarin kanssa.

Alumiinisyylari on tilattu radiatorexpress.com:ista, ja vaikuttaa todella laadukkaalta. 2- rivinen ja kokonaan alumiininen; TIG- hitsattu kasaan. Tämä maksoi ~250$ + kuljetuskulut + tulli & alv, eli ihan ok hinta.
..samanlaisia myydään eBayssä ~500$ hintaan + siihen samat kulut päälle






Koska Valeon kenno oli ihan paska, niin kävin Jamantilta Omix-Adan kunnollisen - olisi pitänyt hakea alunperinkin kuten mielessä oli. Nyt meni ~120€ hukkaan tuohon valeonpaskaan.

Omix-Adan kenno täsmää orkkikseen kaikinpuolin, on laadukkaan tuntuinen. Hieman kuitenkin muutin alakiinnikkeitä, niin sai täydellisen sopivuuden uuden syylarin isompien tankkien kanssa. Uusi syylari menee alkuperäiselle paikalleen, täsmää siis muuten mittojen mukaan alkuperäisen kanssa ihan täsmälleen

Syylarissa olevat 5/8" SAE 45° laatikon jäähdytinkierron liittimet vaihdettiin hitsattaviin AN -6 (9/16" 37° JIC) liittimiin. Työkaveri hitsasi TIG:illä kiinni. US Partsista noita löytyi suoraan hyllystä, maksoi kokonaiset 2,50€/ kpl








Laatikon lisäjäähdyttimeksi valikoitui Deralen 9000- sarjan 9-rivinen malli. halusin sellaisen missä on kierteet eikä putkinippa + klemmari. Tässä on 1/2" NPT kierteet mitkä on helppo muuttaa AN -6 liittimelle sopivaksi adapterilla.




Sitten armotonta koesovitusta moneen kertaan, on "hieman" ahtaat tilat keulalla vinssin & vinssipedin takia. Muutaman mittauskerran jälkeen lisääähdyttimelle löytyi hyvä paikka, ei kun ilmastoinnin kennon kiinnikkeisiin reikää poraamaan, toinen pää kiinni kennon läpi tulevilla kiristimillä:




..sitten vähän putkitöitä, eli letkun kasausta. Pitäähgän sitä autoon saada vähän blingiä
Täytyy muuten sanoa, että on nämä AN- liittimet aivan perkeleen hyviä






Paikallaan:




Sitten koko paketti autoon, tilaa jää syylarin yläpuolisen tukiraudan väliin reilusti






Tästä vielä puuttuu 90° mutka:

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.05.2016, 07:10
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Halusin laatikon jäähdytyskiertoon termostaatin; lisäjäähdyttimen kanssa talviajossa kadulla/ maantiellä jäähdytystarvetta on reilusti liikaa, ja laatikolla kestäisi ikuisuus lämmetä käyttölämpöön jotta mm. ylivaihde ja muuntimen lukko kytkeytyy (laatikko pitää olla yli +10°C).
pelkällä orkkisjäähdytyksellä talvisin lootan lämmöt ei nouse kadulla/ maantiellä yli 50°C:n.

Termostaatiksi valikoitui Deralen 1/2" NPT- tuloilla ja lähdöillä oleva. Amerikkalaisittain 180°F (~80°C) kokonaan aukeava termostaatti on aika sopiva. Termarissa on kuitenkin jatkuva n.10% virtaus jäähdyttimillepäin, jotta ei pääse syntymään ilmataskuja. Derale ei ilmoita lämpötilaa missä termari alkaa aueta, mutta veikkaisin että jossain 60-70 asteen välillä. En jaksanut testata..




Sopiva paikka löytyi kuskin puolelta öljypohjan ja moottorikannakkeen välistä. Ylimääräistä tilaa jäi taas riittävät muutama milli kiinnikken tein itse, pieni 4mm paksu speiseri öljypohjan lipan väliin, ja 2mm levystä varsinainen kiinnike. Parilla öljypohjan pultilla kiinni, kestää hienosti.

Kuva on vähän tärähtänyt




Vaihdelaatikon kyljessä on alunperin adapterit millä originaali jäähdytinputket tulee kiinni. Vanhat kiinteät putket irti ja adapterit pois. Laatikon kierteet on 1/4" NPT, mihin saa taas hienosti 1/4" NPT -> AN -6 adapterit.
Chryslerin tämän sarjan laatikoissa (30/32RH, 42/44/46 RH/RE) on tyypillisenä vikana että laatikon kuori halkeaa jos menee käyttämään teflonnauhaa kierretiivisteenä, tai kiristää käikäleitä vähänkin liikaa.
Laitoin siis Loctiten kierreliimaa, ja pidin huolen että en varmasti kiristä adaptereita liikaa..

Etummainen (lähtö jäähdyttimelle):



Taaempi (paluu); tämä on se missä laatikon kuori halkeaa helpommin:





Tässä vaiheessa loppui 90° liittimet sekä aika - työt haittasi taas harrastusta ja duuni kutsui. Kävin ennen duunia vielä hakemassa muutaman 90° AN-6 liittimen lisää, niin saan (toivottavasti) viikonlopun aikana tehtyä hommat loppuun.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.05.2016, 20:08
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Sain putkityöt valmiiksi, hyvä tuli
Laatikon lämmöt pyöri ennen normaali kesäpäivinä (ulkolämmön ollessa 15-25°C) kaupunkiajossa ja offatessa 85°-120°C välillä, maantiellä 85°-90°C. Nyt pysyi koko ajan 70°C tuntumassa - eli homma toimii. Ei varmasti enää loota ylikuumene.


Vaimo tokaisi, että harmi kun noin kauniinväriset osat menee auton alle likaantumaan
Lisäjäähdytin:




Syylarin alempi liitäntä on syöttö laatikolta, ylempi jatkaa lisäjäähylle. Yksinäinen letku on paluuletku lisjäähyltä laatikolle:




..tässä näkyy myös termostaatti:




Toinen sille:




Alustan kantavan palkin kylkeen pitää jossain vaiheessa väsätä kiinnike, mutta ei letkut tuolta pääse mihinkään liikkumaan. Eli ei osu kuumaan pakoputkeen tai pyörivään etukardaaniin..




Liitännät laatikkoon:

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.05.2016, 23:09
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Putkitusta.


Siistin näköistä.
Eikös kuvista puutu vielä sähkö flekti?
t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.05.2016, 05:37
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes Näytä viesti
Siistin näköistä.
Eikös kuvista puutu vielä sähkö flekti?
t. Ismo Ämmä
Puuttuu, ei ollut vielä paikallaan kun olisi estänyt kuvien ottamisen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Grand cherokee WJ Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 4 15.03.2010 22:29
Ostetaan Cherokee/Grand Cherokee 4.0 (huoltokirjalla) Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 1 20.02.2010 18:48
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 16.02.2008 17:49
cherokee tai grand cherokee kokemuksia Chit-Chat 8 16.05.2007 18:55
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 18:35 (GMT +2).