Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.04.2016, 19:18
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes Näytä viesti
Kävin tänään laittamassa lavettikärryn omiin nimiini vanhaan tyyliin konttorilla ilmoitusosalla.
Tuntuipa tyhmältä kun en saannut otetta enään ollenkaan vaan tyhjinkäsin sain pois lähteä?

Jostain olin lukenut että perävaunua vetäessä pitäisi olla rekisteriote ajossa mukana, vaan näin ei kuulemma olekkaan?

Löysinkin trafin sivuilta maininnan jotta vain yli 3500kg autossa ja perävaunuissa pitää olla ote ajossa mukana.

Trafin sivuilta löytyy kärryn tiedot jatkossa.

Sieltä löytyi erikoisehdoista seuraava teksti:
Vetoaisan rajoittama vetoajoneuvon suurin teknisesti sallittu massa enintään 32000 kg.

Mitähän moinen tarkoittaa ja mihin sitä tarvitaan? 32001 kg vetoautolla ei saa vetää?

t. Ismo Ämmä
Ihme pykälä nimittäin yli 32tonnista kuorma-autoa ei taida olla olemassakaan, mitäs siihen tarttee 6 akselia vai riittääkö 6?

Joitain kuorma-autoksi rekattuja nostureita on joissa on painoa yli 60tonnia, sellainen on villi näky kun kehää laukottaa liikenteen seassa 80Kmh ja olikohan 7 akselinen

__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.04.2016, 19:59
Ranee:n Avatar
Ranee Ranee ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.09.07
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 1.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Ihme pykälä nimittäin yli 32tonnista kuorma-autoa ei taida olla olemassakaan, mitäs siihen tarttee 6 akselia vai riittääkö 6?

Joitain kuorma-autoksi rekattuja nostureita on joissa on painoa yli 60tonnia, sellainen on villi näky kun kehää laukottaa liikenteen seassa 80Kmh ja olikohan 7 akselinen
Eikös viidellä akselilla jo päästä yli tuon 32t?
Joskus ajellut neliakselisella scanialla jossa etuakselilla olevien renkaiden arvot rajoitti kokonaismassan 31500kg
__________________
Joop
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.04.2016, 21:24
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ranee Näytä viesti
Eikös viidellä akselilla jo päästä yli tuon 32t?
Joskus ajellut neliakselisella scanialla jossa etuakselilla olevien renkaiden arvot rajoitti kokonaismassan 31500kg

Mikähän sen sitten rajoittaa tohon 32tonniin
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.04.2016, 21:39
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Mikähän sen sitten rajoittaa tohon 32tonniin
Vaikuttaa vetoaisaan ja -päähän vaikuttavaan vaakasuoraan voimaan ja suosituksena laskea tuolla 32 t vetoauton painolla.

http://www.trafi.fi/filebank/a/14145...n_vetoaisa.pdf

"5. Vetoajoneuvon suurin sallittu massa Vetoaisan rajoittama vetoajoneuvon suurin teknisesti sallittu massa tulee selvittää ja merkitä perävaunun erikoisehtoihin. Vetoaisan rajoittaman vetoajoneuvon suurimman teknisesti sallitun massan voi selvittää vetoaisan EY- tai E-tyyppihyväksyntätodistukseen mahdollisesti merkitystä rajoituksesta tai tutkimuslaitoksen testiraportin tiedoista. Tarvittaessa massan voi selvittää laskennallisesti seuraavalla kaavalla:
missä Dc = vetoajoneuvon ja perävaunun välisen vaakasuuntaisen voiman teoreettinen viitearvo [kN] T = vetoajoneuvon suurin teknisesti sallittu massa tonneina mukaan lukien tarvittaessa keskiakseliperävaunun pystysuuntainen kuorma [t] C = suurinta sallittua kuormaa kantavan keskiakseliperävaunun akselikuormien summa tonneina [t] g = painovoimasta aiheutuva kiihtyvyys (9,81 m/s2). Ensisijaisesti vetoajoneuvon suurimmaksi teknisesti sallituksi massaksi suositellaan kaavaan sijoitettavaksi T = 32 t. Mikäli Dc näin laskemalla on enintään

3 (3)
sama kuin vetoaisan D-arvo, vetoajoneuvon suurimmaksi teknisesti sallituksi massaksi voidaan perävaunun rekisteritietojen erikoisehtoihin merkitä 32 t. Muussa tapauksessa kaavaan sijoitettavaksi ja erikoisehtoihin merkittäväksi tulee hakea sellainen arvo T, jolla Dc ei ylitä vetoaisan D-arvoa. Rekisteritietoihin tehdään merkintä käyttäen täydennettävää erikoisehtoa: Osa-alue: Massat, Erikoisehto: ” Vetoaisan rajoittama vetoajoneuvon suurin teknisesti sallittu massa enintään ( ) kg ” ja ruotsiksi: ” Av dragstången begränsad, tekniskt tillåten största massa för dragfordonet högst ( ) kg ”. "
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.04.2016, 15:07
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Mikähän sen sitten rajoittaa tohon 32tonniin
Jotain hienompaa värähtelyfysiikkaa joka ei meinaa sopia ainakaan mun lanttuun. Voi olla köykäsemmissä aisa rajannut alle 5000 kiloonkin. Mistä se kärry tietää missä se vetokuula on kiinni, eikä oo mitään väliä onko kyseessä rauta- vai ilmajousinen veturi. Mut jostain se sen tietää ja aisa kait vaarassa murtua jos painavampi eli "kiinteämpi" vetopiste.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.04.2016, 15:16
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Jotain hienompaa värähtelyfysiikkaa joka ei meinaa sopia ainakaan mun lanttuun. Voi olla köykäsemmissä aisa rajannut alle 5000 kiloonkin. Mistä se kärry tietää missä se vetokuula on kiinni, eikä oo mitään väliä onko kyseessä rauta- vai ilmajousinen veturi. Mut jostain se sen tietää ja aisa kait vaarassa murtua jos painavampi eli "kiinteämpi" vetopiste.

Faijavainaa joskus sanoi, ettei kaikki asiat ole selitettävissä, tämä lie yksi niistä, mutta pykälä on hieno !
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.03.2018, 11:12
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Jotain hienompaa värähtelyfysiikkaa joka ei meinaa sopia ainakaan mun lanttuun. Voi olla köykäsemmissä aisa rajannut alle 5000 kiloonkin. Mistä se kärry tietää missä se vetokuula on kiinni, eikä oo mitään väliä onko kyseessä rauta- vai ilmajousinen veturi. Mut jostain se sen tietää ja aisa kait vaarassa murtua jos painavampi eli "kiinteämpi" vetopiste.
Kyse lienee siitä kun härvelit on liitetty toisiinsa metalli metallia vasten, kärry ja vetävä ajoneuvo tukeutuvat tiehen ja värähtelee. Mitä enempi painoa, sen jytkymmin värähtelee suhteessa liitettyyn ajoneuvoon ja liitoskohtaan.

Vähän kuin rengas autossa kun se on siihen liitetty vaikka joustavinkin ratkaisun, painavampi värähtelee ja rytkyttää jytkymmin.

Vaikka tilanne olisi niin päin, että se painava ajoneuvo kulkisi täysin tasaisesti, kärry kuitenkin jo itsessään aiheuttaa voimia vetokoukkuun ja aisaan, painavaan jämäkkään jöötiin tulee silloin isot voimat kun se ei anna periksi samanlailla kuin kevyt.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.04.2016, 17:45
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Ihme pykälä nimittäin yli 32tonnista kuorma-autoa ei taida olla olemassakaan, mitäs siihen tarttee 6 akselia vai riittääkö 6?
Sen verran offtopikkia jatkan, että tossa eräs päivä duunissa suoritin säätötoimenpiteitä 5 akseliseen Scaniaan, sallittu kokonaismassa 42 tonnia. Teliveto, ja ensimmäinen, toinen sekä viides ohjaavia.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.04.2016, 18:31
Arska:n Avatar
Arska Arska ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.07.04
Sijainti: Valtimo, Finland.
Viestit: 1.707
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Sen verran offtopikkia jatkan, että tossa eräs päivä duunissa suoritin säätötoimenpiteitä 5 akseliseen Scaniaan, sallittu kokonaismassa 42 tonnia. Teliveto, ja ensimmäinen, toinen sekä viides ohjaavia.
Meillä on neliakselinen teliveto Scania 37t kokonaismassalla, etummainen ja takimmainen ohjaavia.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.04.2016, 21:12
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Jotain hienompaa värähtelyfysiikkaa joka ei meinaa sopia ainakaan mun lanttuun. Voi olla köykäsemmissä aisa rajannut alle 5000 kiloonkin. Mistä se kärry tietää missä se vetokuula on kiinni, eikä oo mitään väliä onko kyseessä rauta- vai ilmajousinen veturi. Mut jostain se sen tietää ja aisa kait vaarassa murtua jos painavampi eli "kiinteämpi" vetopiste.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Faijavainaa joskus sanoi, ettei kaikki asiat ole selitettävissä, tämä lie yksi niistä, mutta pykälä on hieno !
Tätä joskus miettinyt ja on siinä joku järki. Tuota en kyllä tiedä, miten tuo yksinkertainen kaava on johdettu.

Mutta jos esimerkin kautta miettii. Otetaanpa vaikka kärryn kanssa saman painoinoinen vetoauto. Kummatkin 3,5 tonnia vaikka. Jos nyt sitten ajaessa kärryn pyörä putoaa vaikka routamonttuun, niin tuntuuhan se vetoautossa. Kärry kun yhtäkkiä "jarruttaa", niin aisaa vetävä liikemäärä on sen 3,5 tonnin vetoauton massan ja nopeuden kerroin ja se aiheuttaa sitten sen voiman. Otetaan sitten se 32 tonnin vetoauto ja kärrylle sama jarrutus. Eipä tunnu vetoautossa, kun se vetävä liikemäärä on se liki kymmenkertainen. Eli se vetää täysin "tunteettomasti" sen kärryn sen montun yli ja aisaan kohdistuu silloin huomattavasti suurempi veto. Näin sen olen pohtinut ja toivottavasti selostuskin onnistui.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.04.2016, 22:58
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Vetoauton massa.


Joo, tää kuulostaa järken käyvältä.
Mitä isompi vetoauton massa niin sitä vahvempaa pitää vissiin kärryn vetoaisankin olla?

t. Ismo Ämmä


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Tätä joskus miettinyt ja on siinä joku järki. Tuota en kyllä tiedä, miten tuo yksinkertainen kaava on johdettu.

Mutta jos esimerkin kautta miettii. Otetaanpa vaikka kärryn kanssa saman painoinoinen vetoauto. Kummatkin 3,5 tonnia vaikka. Jos nyt sitten ajaessa kärryn pyörä putoaa vaikka routamonttuun, niin tuntuuhan se vetoautossa. Kärry kun yhtäkkiä "jarruttaa", niin aisaa vetävä liikemäärä on sen 3,5 tonnin vetoauton massan ja nopeuden kerroin ja se aiheuttaa sitten sen voiman. Otetaan sitten se 32 tonnin vetoauto ja kärrylle sama jarrutus. Eipä tunnu vetoautossa, kun se vetävä liikemäärä on se liki kymmenkertainen. Eli se vetää täysin "tunteettomasti" sen kärryn sen montun yli ja aisaan kohdistuu silloin huomattavasti suurempi veto. Näin sen olen pohtinut ja toivottavasti selostuskin onnistui.
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 01.05.2016, 17:31
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Alleajosuojat ?


Mitenkäs näissä kärryissä tuo allejosuojaus toteutetaan?
Mistäs löytyy mitat ja määräykset?
t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.03.2018, 20:18
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Onko uusia uutisia tältä rintamalta?

Mielessä on rakentaa joko traileri , tai koneen kuljetus lava tuohon Agadokseen.

Tarvis olisi saada 3 tonnin kantavuus.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Trailerin vuokrausta???? k81 Chit-Chat 8 22.03.2008 11:28
O: Trailerin akselit LRV8 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 10.09.2007 13:11
Peräkärryn/trailerin takavalot? offipete Tekniikka & Jutustelu 16 10.03.2006 13:40
O Trailerin paperit O/M/V Muut 0 23.02.2006 12:00
OT O:Trailerin / teliperäkärryn piirrustukset tttreg O/M/V Muut 0 07.08.2005 20:57


Sivu luotu: 06:49 (GMT +2).