Jaahas. Pulmaa pukkaa taas. Hoojiin jähdytysnesteen lämpömittarista. Tuossahan on pimeenä kiekkamittari, öljynpaine ja jäähdytysnesteen lämpömittari. niitä ohjannee se mystinen rele josta ei kai kukaan tiedä tarkalleen mitään
Noh, tulen toimeen ilman mitään noista, mutta 1600 kilon kiimakoppia hinatessa koneen lämpötila on kyllä tarpeen tietää.
Enivei.... Ruuvailin huvikseni viikonloppuna tuohon räkkylään 12v Motonet mittarin. Kaappasin virrat radion takaa ja sehän toimii ihan hyvin, mutta Cruiserin oma wanha anturi antaa lämpötiloiksi noin kaksi kertaa suuremman arvon mittariin. Normaali ajolämpö on mittarissa yli 120 astetta. Jos tuikkaan anturin ja anturin johdon väliin jonkun arvoisen vastuksen niin mahtaisiko mittari tarjota oikeampaa lämpötila näyttämää? Vai paukkuuko mittarin neula takaseinään jo virtaa kytkiessä? Onkohan kukaan kokeillut? Vaikuttaako 24v versus 12v jotenkin näyttämään? Ohmejahan tuo anturi kai muuttelee?
Toinen vaihtoehto on vaihtaa vanha anturi pois termostaatin boksista ja ruuvata siihen tuo motonet mittarin anturi kiinni. Pulmahan toki siinäkin on (milloin ei olisi?) nimittäin vanha anturi on noin 15.7mm halkaisijaltaan ja motonetmittari on pari mm paksumpaa tavaraa. Ei mahdu reikään mitenkään. Voisin toki tehdä uudet kierteet, mutta kotoa ei sellaisia vehkeitä löydy. Uuden mittarin anturi on siis reilusti pienempi ja on sovitinpalassa joka on siis sen pari mm paksumpi kuin criuserin oma anturi....
Mistäköhän voisi kysellä sopivaa sovitinpalaa?
Selitinköhän koko homman niin, että kukaan ei tajua tästä mitään?