![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Vanhaan piristystä...Lainaus: Jeep XJ kysymyksiä ja vastauksia palstalta. Suuttimien vaihto keskustelusta.http://forums.offipalsta.com/showthr...63#post1283063 Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa ![]() Lisää ZJ palstalta mutta 4.0 on kai sama? http://www.jeepforum.com/forum/f13/d...p-how-1305456/ -Onko kukaan tehnyt/käyttänyt ZJ:ssä, paraneeko tyhjäkäynti ja vastaako äkäsemmin kaasun polkasuun? ![]() -Onko hintansa väärti? ![]()
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. ![]() Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Pätee myös kasikoneisiin, eli Siemensin Deka:t yksireikäisinä ei tarjoa ihan yhtä hyvää bensasumua kuin Boschin tai Fordin nelireikäiset. Toisaalta esim. Speedfreaks.net:issä ja "Flyin' Ryan" monesti todenneet että toimivilla orkkissuuttimilla koneesta saa ihan samat tehot irti kuin paremmilla nelireikäisillä. Siitä huolimatta, itsellä on tarkoitus vaihtaa Boschin suuttimet, kunhan löydän sopivat.. ihan vain mielenrauhan ja testaamisen takia ![]() Tuossa video missä on Boschin nelireikäinen ja alkuperäinen (toimiva) Deka vierekkäin. Onhan niissä sumun muodossa eroa ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 11.02.2016 09:44 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
lähinnä kai se heräävyys ja jopa polttoaineen säästö on se juttu, miksi noita vaihdellaan.. sama määrähän sitä bensaa menee grammamääräsesti koneeseen ja jos bensan määrä ei muutu, ei oikein voi muuttua tehotkaan
![]()
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jos syötetyn bensan määrä ei muutu, miten polttoainetta voi säästyä?
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta vähän kyllä hämmentää itseäkin tuolla xj-topicissa nämä suutin asiat, kun wanhaan renix koneeseen suositaan maailmanlaajuisesti fordin (bosch) suuttimia nro: 0280155710 jotka antaa 210cc/min, kun tuon renixin alkuperäiset yksireikäsuihkut antoi 240cc/min samalla paineella....että tuleeko tuossa säästö paremman suihkun/palamisen takia...eli sama teho vähemmällä sopalla? Vai oonko ihan kuutamolla? ![]() ps. uudemmissa HO koneissa sitten eri paineet ja määrät! |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() Näissä ruiskukoneissa anturit antaa PCM:lle tietoa, josta se laskee arvion ilmamäärästä perustuen termodynamiikan lakeihin: jos lämpötila (IAT) kasvaa tai paine (MAP) pienenee, on ilma harvempaa ja imusarjasta tulee läpi vähemmän happimolekyylejä per aikayksikkö. Kaasuläpän asento (TPS) ja koneen kierrosluku kertoo jollakin etukäteen ohjelmoidulla mallilla paljon ainetta virtaa sisään. Kampiakselin asennosta voisi laskea palotilan tilavuuden tiettynä hetkenä mutta näin hienoa tekniikka ei ole. Kampi- ja nokka-akselien asennoista PCM kuitenkin päättelee kierrosluvun ja sen mihin pyttyyn kuuluu annostella bensaa tai kipinää. Suuttimia PCM ohjaa pitämällä niitä auki laskemansa ajan jolloin vakiopaineella bensamolekyylejä menee ennalta päätelty määrä aikayksikössä. Lopuksi vielä PCM lukee lambdalta koneesta läpi virranneen hapen määrää suhteessa ulkoilmaan ja koettaa säätää sen mukaan ilma-bensa suhteen (AFR) optimaaliseksi (huomioiden kaasun asennon), oisko lambda=1.0 vastaava AFR luokkaa 14.7 näin bensakoneessa (RE85:lla taas jotain 9.8) - tämänkin se tekee säätämällä suuttimien aukioloaikaa. Lisää tehoa ja pienempi kulutus saadaan kun - palotapahtuma on puhtaampi (tulpat, puola, kannet/palotilan muoto, sytytyksen ajoitus) Lisää tehoa ja suurempi (maksimi)kulutus tulee kun - pyttyyn menee enemmän happea (tilavuus: imusarja, kannen kanavat, venttiilit, nokka, pakosarjat ei rajoita virtausta, ahtaminen; lämpötila: välijäähy, FIBK, nitro, vesi; polttoaineen mukana: nitro, etanoli) ja PCM pitää suuttimia auki tarpeeksi kauan (ohjelmointi, suuttimien vaihtaminen isompiin). - pyttyyn menee hieman enemmän bensaa kuin suhteessa happea = pienempi AFR ja lambda-arvo (ohjelmointi, erilaiset PCM liittimiin tulevat lisäkikkareet) Pienempi kulutus ja pienempi teho - pyttyyn menee hieman vähemmän bensaa kuin suhteessa happea = suurempi AFR ja lambda-arvo - rajoitetaan sisääntulevan hapen määrää tavalla jos toisella
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
eikös palotapahtuman puhtauteen vaikuta myös se sumun koostumus? jos tulee liriliri, niin vaikka happea tulisi paineella palotilaan, se ei syty yhtä herkästi, kun että se koostumus olisi hienojakoista? jos neste on nestemäisenä, niin sen sitoutuminen happeen on hitaampaa, kuin, että se on sumuna? syytän kemian ja fysiikan opettajiani jos oon väärässä..
![]()
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Eli siis teoriatasolla yksireikäisten suuttimien sylinteriin tuuttaamasta polttoaineesta pieni osa saattaa jäädä palamatta (pitäisi näkyä ainakin päästöissä), tai toisaalta palotapahtuma voi kestää pidempään, jolloin siis voima tulee ikäänkuin hitaammin. Käytännössä tilanne varmaan on se, että menovesi palaa orkkissuuttimillakin aikalailla kokonaan, koska näissä vehkeissä pääosin on aina erittäin hyvät päästöt. Se, että nelireikäisillä suuttimilla kaasuun vastaavuus paranee ja tyhjäkäynti tasoittuu voi johtua juuri tuosta paremman bensasumun nopeammasta palamisesta. Tämä toki on puhdasta spekulaatiota, mutta tuskin kovin kaukana totuudesta. Kuitenkin niin kauan kun kaikki pyttyyn syötetty polttoaine palaa, ja ilman- ja polttoaineen määrien suhde pysyy samana, ja eri suuttimilla syötetään joka tilanteessa sama määrä menovettä, ei koneen teho voi mitenkään parantua.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 | Jeeep | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 02.02.2012 21:06 |
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.03.2008 13:40 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
M: Jeep Grand Cherokee | O/M/V Muut | 1 | 01.11.2005 19:27 |