Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.02.2016, 09:59
Otto Otto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Länsi-Siperia
Viestit: 168
Perusasetus

Albeella on ainakin tuotevalikoimassa Arcal Chrome, joka on juurikin Argon + 2% CO2, mutta en osaa sanoa millä myyntistrategialla ovat noiden harvinaisempien kaasujen kanssa liikkeellä. Lähin jälleenmyyjä varmaan osaisi.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.02.2016, 11:47
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.097
Perusasetus

^ Eipä oo taida täällä myynnissä ainakaan noissa vaihtopanttipulloissa.

Taitaa muutenkin olla niin että ei oo tommonen (Ar+2%CO2) taas sitten kelpo mustalle raudalle. Löysinkin vaihtoehdon rosterin hitsaukseen: http://www.industriacenter.fi/cms/ti...äytelangat.pdf Tulis seoskaasullakin priimasaumaa.
Mutta ongelmana kun ainakaan käyttöohjeen perusteella Kempin MinarcMigiin ei mee kuin max. 1.0 mm lanka. Onko kukaan kokeillut tuolla 1.2 mm langalla pelaako? Ei kai se oo kuin suuttimesta ja syöttörullasta kiinni, yhtä helpostihan se tuo täytelankakin palaa. Syöttörullaa ei tosin taida olla kuin 1.0 mm asti... mut onko se nyt niin nuukaa?

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 01.02.2016 11:59
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.02.2016, 13:46
Jp:n Avatar
Jp Jp ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 14.08.03
Sijainti: KSNK
Viestit: 932
Perusasetus

Suoli muodostuu ongelmaksi jollain asteella, se on mitoitettu toimimaan <1.0mm langoille tosin "poraus" on isompi. Ongelma kiteytyy myös siihen kun 1.2 lanka kelataan 200mm kelalle niin sen suoristuminen enää sinne jo alkujaankin ahtaaseen suoleen pieneltä kiepiltä aiheuttaa riittävän kitkan langansyötön ongelmille. Ongelma korostuu kun lanka vähenee kelalla,

ks koneeseen ei ole isompaa syöttöpyörää kuin se 1.0mm, pyälletty löytyy joka on parempi täyskäreille. Kummassakin tapauksessa saa olla tarkkana ettei laita puristusta liikaa, koska täyskäri menee helposti "luttuun", ja kun se on ovaali niin halkaisijan on taas isompi osassa lankaa -> syöttöongelmat. Summasummarun, 1.2mm lanka ei ole suositeltava tuohon koneeseen + 1.2m langan (minkään) suositeltu toiminta alue ei mene ihan yks yhteen koneen ulos anto tehon suhteen, ainakaan jos pitää yhtään pidempi pätkä hitsata.

Viimeksi muokannut Jp : 01.02.2016 14:00
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.02.2016, 15:29
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.097
Perusasetus

Ok, eli unohdetaan 1.2 mm langat. Mites tää: http://m.motonet.fi/fi/tuote/780709/...-RST-08mm-225g
Seoskaasu tuskin haittaa hitsaamista? Vai vedelläänkö mieluummin pullo kiinni?

Toisaalta oonhan mä poltellu kohta kilon tuolla SK18:llakin umpinaista 0.9 mm rosterilankaa, sauma jees, mut roiskeita vähä turhan paljon. Siks kiinnostais joku oikeesti toimiva kombo ja tollanen kaasua vaatimaton ydintäytelanka ei taas hotsita, sen verran paljon aikoinaan ydinjätesaumaa Gerni-vainaalla räkiny.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.02.2016, 19:17
Jp:n Avatar
Jp Jp ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 14.08.03
Sijainti: KSNK
Viestit: 932
Perusasetus

Ei se suojakaasu siinä pitäisi haitata, mutta miksi laittaa. Jos olet oikeasti etsimässä sitä oikeaa kombinaatiota ja haluat tehdä asiat oikein, on se jo esille tullut fakta siitä että umpilangoille, SS & FE, tarvitset 2 eri kaasupottua 18-25% seoskaasu tai CO2 mustalle ja 2% CO2 tai O2 rostikka/happonen ja jos alua haluaa hitsata niin puhdas argon. Kaikki muut ratkaisut ovat kompromisseja johonkin suuntaan atribuutit huomioon ottaen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.02.2016, 19:54
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.097
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jp Näytä viesti
Ei se suojakaasu siinä pitäisi haitata, mutta miksi laittaa.
No jääny vaan mielikuva että nuo ydintäytelangat ne vasta roiskuukin ja sitä ehkäistäksein tuli mieleen.

Toiselta puolen Atlanttia löytyy 0.9 mm täytelankaa jota tarkoitus hitsuutella hiilarilla ai seoskaasulla: http://m.weldingwire.com/catsubcat/c...CSC1&rewrite=Y

Toi vois olla sopiva kompromissi kun on toi rosterilanka vähissä muutenkin. Selviäis yhellä potulla ja tosta tuskin niin paljoo kuonaa tulee kuin normi ydintäytelangasta.

Löytysköhän tuota lähempää? Blue Demonilla näyttää myös olevan vastaavaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.02.2016, 19:57
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Mikäs sulla on matti koneena?

E: otin silmän käteen
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.02.2016, 22:21
Jp:n Avatar
Jp Jp ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 14.08.03
Sijainti: KSNK
Viestit: 932
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
No jääny vaan mielikuva että nuo ydintäytelangat ne vasta roiskuukin ja sitä ehkäistäksein tuli mieleen.

Toiselta puolen Atlanttia löytyy 0.9 mm täytelankaa jota tarkoitus hitsuutella hiilarilla ai seoskaasulla: http://m.weldingwire.com/catsubcat/c...CSC1&rewrite=Y

Toi vois olla sopiva kompromissi kun on toi rosterilanka vähissä muutenkin. Selviäis yhellä potulla ja tosta tuskin niin paljoo kuonaa tulee kuin normi ydintäytelangasta.

Löytysköhän tuota lähempää? Blue Demonilla näyttää myös olevan vastaavaa.
Niin no, eiköhän tuota vastaavaa löydy Suomestakin, saattaa hinta vaan yllättää. Ihan selvyyden vuoksi, täytelankoja on rutiili, metalli, emäs ja sitten nämä kaasuttomat langat, joiden hitsausominaisuuksista sinulla jo tuntuma onkin. Toki löytyy niitä muutamia kohtuu hyviäkin, mutta ei "autotalli" hitsarin tarpeisiin, lähinnä langan halkaisijoiden puolesta. Älä siis sotke suojakaasun kanssa hitsattavia täyskäreitä näihin motonetin ja bilteman kaasuttomiin, ne on ihan eri asia.

Roiskeisuuteen vaikuttavia asioita on lukematon määrä, muutakuin kaasu. Muutama mainittakoon; hitsausparametrit, kaarityyppi, dynamiikka, perusmateriaali, lisäainellanka, langan ominaisuudet, napaisuus, epäpuhtaudet levyissä, kaasussa, lisäainelangassa (täyskärit muuten imee itseensä melko helposti kosteutta) jne...

Se mitä koneesi tekee eri materiaali asetuksilla on että se hakee "kartalta" tasapaino pisteet jännitteelle, virta/ langasyöttö ja dynamiikka (olkosulkuvirran nousunopeudelle lyhytkaari hitsauksesta) arvoille suhteessa valittuun materiaaliin ja näiden optimit riippuvat materiaalikohtaisesti materiaalivahvuudesta, suojakaasusta, lisäainelangan halkaisijasta ja tyypistä. Koneesi on optimoitu toimimaan 0.8mm langoilla, Alu tais olla 1.0mm, joten sen mukaan on myös automaattiasetusten optimikartta. Tai sitten säädät arvot manuaalisesti.

Viimeksi muokannut Jp : 01.02.2016 22:25
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 08:02 (GMT +2).