![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Edit: Tuollainen Kankun putkikattila olisi ihan ok vaihtoehto, tuolta löytyy kaupallinenkin versio -> http://www.xn--lmppumput-v2a4r.eu/putkikattila-6-kw .
Viimeksi muokannut offroadjouni : 20.03.2016 07:40 Perustelu: korjaus malliin |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
laiskuus on lahja mutta ahneus synti |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mistä ostit nosto-oven ja mitä makso?
__________________
Toyota hilux 2.4 td ln 170 -99 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tämä isompi ovi oli yksittäiskappale ja löytyi tori.fi:stä. Maksoi 1000 € + alv ja oli siis uusi paketissa kun alkuperäisellä omistajalla ei ollutkaan käyttöä. JSM Tuote Orimattilasta kauppasi samanlaista ovea mutta ilman ikkunoita 1850 eurolla.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lämmitys päällä
Lattialämmityksen jakotukki on nyt kytketty ja 30% glykoli-vesi sisällä putkistossa. Järjestelmässä ei ainakaan vielä ole paisuntasäiliötä, mutta täyttöputkessa on jonkin verran ilmaa joka ajaa samaa asiaa. Vettä meni putkistoon yhteensä 90 litraa.
![]() Sähkökaappi ja ensimmäiset pistorasiat on asennettu. Laitoin mielenkiinnosta kaksi kWh-mittaria joista toinen mittaa VILPin ottamaa lämittysenergiaa ja toinen kaiken tallissa käytetyn sähkön. ![]() Levytys on edennyt siihen pisteeseen että tuplalevyt on paikallaan alimmalla tasolla. Kävin hakemassa lainaan levyhissin, mutta eipä sillä pääse noin ylös. Meinasin nostaa hissin pyörien päällä olevan pöydän päälle, mutta lisämittaa tarvittaisiin 120 cm. Jos hissin nostaa noin ylös niin ei siihen saa nostettua levyjä kyytiin enää ala-asennossa. Täytyy käydä vuokraamosta hakemassa isompi hissi... ![]() Aika mukava puuhastella lämpimässä tallissa. ![]() ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Mikä VILPPI sinulla on tallissa?
__________________
-ISORY- |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Laite on käytettynä ostettu Nibe F2025-8. Nyt kun minulla ei ole VILPissä sähkövastuksia eikä muuta lisälämmönlahdettä niin lämmitysmuoto on eräänlainen karvalakkimalli. Kirjoittelen näitä asioita taas tähän jos siitä on vaikka hyötyä muille lämmitystä miettiville.
Kylmällä kelillä kun VILPin lämmitysteho ei riitä niin tallin lämpö laskee. Aikaisemmissa postauksissa mainitun putkikattilan lisääminen järjestelmään auttaisi tämän kanssa mutta koitetaan nyt ensin tälläisenään. Tallia ei saisi päästää pakkaselle vesijohtojen vuoksi, mutta jos tulee pitkiä pakkasjaksoja niin täytyy virittää puhallin vesipisteiden lähelle. Oletus on kuitenkin että kovaa pakkasta pitää olla useampi päivä ennen kuin tälläiseen järjestelyyn täytyy lähteä. VILPissä ei ole erillistä sisäyksikköä, eli sama vesi kiertää lattiassa ja ulkona koneessa. Sähkökatkon sattuessa ulkona oleva vesi voi siis päästä jäätymään. Tästä syystä laitoin sekaan vähän glykolia. Glykolin käyttäminen huonontaa VILPin hyötysuhdetta, jonka vuoksi päädyin n. 1:3 suhteeseen ja n. -18 pakkasenkestoon. Tässä VILPissä ei pysty säätämään lämpökäyrää suhteessa ulkoilman lämpöön, vaan tätä varten pitäisi hankkia erillinen Niben ohjausyksikkö. VILPin edellinen omistaja on ohjannut lämmitystä sisätermostaatin kautta, mutta minä en tykkää siitä vaihtoehdosta kun ison oven aukaiseminen vaihtaa ilmaa tehokkaasti, ja käynnistää lämmityksen vaikka sille ei olisi tarvetta. 50 tonnia painavaan betonilattiaan + perustukseen varautuu niin paljon lämpöenergiaa että sen lämpötilamuutokset ovat kuitenkin hitaita. VILPin kompressorin käynnistyskertoja pyritään minimoimaan, joten koitan nyt alkuun lämmittää vettä säätämällä paluulämpö vakioksi (nyt aluksi laitoin vaihteluväliksi 18-22 astetta). Laskennallisesti betonin lämpötilan nostamiseen 4 asteella tarvitaan 40 kWh energiaa, eli VILP pitäisi pyöriä 8 kW nimellisteholla 5 tuntia kerrallaan jonka jälkeen tulee pidempi huilitauko. Kuvassa VILPin sisäinen ohjausnäyttö joka löytyy pömpelin kannen alta. ![]() Lattiassa kiertää vettä mitoituksen mukaisesti n. 11 litraa minuutissa ja kiertovesipumppu kertoo että siihen kuluu n. 11 W tehoa. Koska veden nostokorkeus on niin matala, vesijärjestelmässä ei tarvita isoa painetta. Käynnistin järjestelmän avoimena, mutta tulppasin täyttöputken kun vesi oli saavuttanut halutun lämpötilan. Tubeles-venttiilin ja rengaspainemittarin ![]() Edit: Lämmityksen käynnistäminen ei tapahdu ihan vaan nappia painamalla. Lämpöpumput tekevät lämmitysjaksojen välissä myös kennon sulatusta, johon VILP käyttää veden lämpöenergiaa. Tämä kyseinen VILP ei suostu aloittamaankaan sulatusta jos veden lämpö on alle 10 astetta. Tästä meinasi tulla ongelma, koska lattiassa on niin paljon massaa että sitä ei ehdi saamaan lämpimäksi ennen kuin sulatus pitää tehdä ensimmäisen kerran. Tästä syystä VILP pysähtyi virhetilaan parin tunnin käyttämisen jälkeen kun koitin käynnistää sitä. Ratkaisuksi keksin että laitoin 4 piiriä kiinni ja jätin auki vain yhden lattiapiireistä, jolloin lämmitettävä vesimäärä pienenee viidesosaan. Kohta sain kuitenkin virheilmoituksen liian suuresta kaasupaineesta ja ehdin jo manaamaan koko laitteen vialliseksi. Syy oli kuitenkin siinä että kiertävän veden määrä laski niin pieneksi että VILP ei ehtinyt luovuttamaan lämpöä veteen vaan kaatui ylipainevirheeseen. Olin jo aikaisemmin säätänyt kunkin piirin virtauksen halutuksi, jonka vuoksi myös ainoan avoimen piirin virtaus oli rajoitettu (n. 2 l/min vs. yhden piiirin maksimi ~8 l/min). Ruuvasin tuon säädön auki ja laitoin kiertovesipumpun täydelle teholle, jonka jälkeen sain nostettua ykköspiirin lämpötilan yli 10 asteen ennen ensimmäistä sulatusta. Sen jälkeen availin piirejä yksi kerrallaan n. 12 tunnin välein kunnes kaikki on auki, jonka jälkeen rajoitin piirien kierrot taas suunnitelman mukaiseksi. Viimeksi muokannut offroadjouni : 20.03.2016 10:18 |
![]() |
Luokat |
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! | datsun 3.3d | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 10.07.2014 21:36 |
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä | Lars | Uutiset | 0 | 11.10.2012 04:53 |
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä | Mikedeus21 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 02.10.2009 16:33 |
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa | toyota4x4 | Chit-Chat | 5 | 14.06.2009 09:47 |
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 24.05.2006 16:22 |