![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Hyvä että herää keskustelua. Yritän kootusti vastata... Vastasin tähän ketjuun siksi, että muistelin jonkun kaivanneen näistä renkaista talvikokemuksia. Ensinnäkin: Nämä eivät ole boggerit, vaan All Terrain -renkaat. Käyttäköön kuka niitä miten haluaa. Ja Jeeppini on ihan perhekäytössä oleva laite, enkä näkisi mitään järkeä siihen MT-renkaita alle laittaakaan... Nämä renkaat edelleen menee mun mielestä kuvioltaan ja osittain ominaisuuksiiltaankin jonnekin normaalin katukuvion ja mutikan välimaastoon, joten omasta mielestäni toi AT on näille ihan kelpo nimitys. Olen ajanut näillä kesällä myös kevyesti maastossa. En missään suossa, mutta sellaisessa paikoissa, etten noilla vanhoilla 255/50R20 -"katukumeilla" olisi selvinnyt. Eli en väitä näiden olevan maastokumeja, ja kuten sanoin, keväällä on alle laitettu ja toistaiseksi toimii myös talvella hiton hyvin. Mulla oli myös General grabber AT2:t XJ:ssä, joilla menin yhden talven, eli ko. renkaiden ensimmäisen talven... Noi Grabberit vaan on aika samanlaiset kuvioltaan kuin BFG:n AT:t, mutta veikkaan että Generalit on pehmeämpää seosta kuin BFG:t. Mutta en silti laittaisi noita Toyon AT:ta ja Grabberin AT2:ta samalle viivalle. Ja eri rengashan se on alunperinkin; Toyossa on lamellia ja Generalissa ei, ainakaan samassa suhteessa. Ja jos joku ei ymmärtänyt, niin kivikautisella tarkoitin kuvion keksimisvuotta enkä kumin paistovuotta... Tottakai kuluneet renkaat on kuluneita myös suorituskyvyltään. Eli edelleen väitän, että "mitkä tahansa" renkaat (edes uudet) ei ympätivuotisessa yleiskäytössä piekse edes uusia BFG:n AT -kumeja, saati sitten näitä Toyoja. Jos siis laitetaan samalle viivalle "uusien"renkaiden kanssa. Ja renkailla on edelleen ajeltu se n. 10 tkm. Eli ovat uutta vastaavassa kunnossa. Se, miltä ne tuntuu ensi talvena on ihan eri asia. Varmasti huonommilta, vaikken usko että lamellien teho on kokonaan hiipunut. Edelleen suosittelen näitä, jos joku haluaa autoonsa jotain muita ympärivuotisia käyttörenkaita kuin MT -kuvioisia. Edit: Muistuksena vielä, nämä renkaat ja niistä saadut kokemukset on 6-7 vuotta vanhasta koko perheen käyttöautosta, jolla ei (yleensä) mökkitien ulkopuolella käydä. Tällä autolla ajetaan siis pääsääntöisesti etelän talvisissa taajamissa, ja kelpaapahan renkaat talvella myös rouvalle! Enkä autoa edes antaisi vaimolle ajoon, jos siinä olis BFG: AT:t alla... Ja kuten sanoin, en näitä edes myy, joten kaikki saa edelleen ajella millä haluavat. Mutta jos joku vastaavaan käyttöön uusia ympärivuotisia käyttörenkaita halua miettiä, niin suosittelen vahvasti. Jos ajelisin suurimman osan kilometreistä päällystetyn tien ulkopuolella yksinäni ja yhtään vanhemmalla autolla niin valintani voisi olla toinen.
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - Viimeksi muokannut Renegade : 03.01.2016 22:00 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jenkeistähän on jo kuulunut äpinää, kun eivät enää voikaan ajaa samoilla renkailla 200tkm tai 10 vuotta, vaan renkaat kuluu jo viimeistään 50-60tkm ajolla loppuun ![]() Vanhaa AT KO:ta en olisi suositellut kenellekään, en oikein edes kesäkäyttöön. Kuten sanoin itsellä vanhan mallin BFG AT KO oli ihan susipaska rengas talvella, pitoa ei ollut oikein missään olosuhteissa. Märällä asvaltillakin pito oli surkea. Uusi malli tuntuu paljon paremmalta. Vertailukohtana minulla oli nyt tosiaan Golf Sportsvan uusilla kitkoilla kun ajoin samoissa olosuhteissa, ja Jeep lähti takavedolla jääpolanteelta AT KO2:lla ihan hienosti - kuten myös pysähtyi. Ei nämä tietenkään oikeita talvirenkaita päihitä, ja AT- kumeista esim. Goodyear Wrangler Duratrac olisi paremmilla lamelleillaan ja paremmalla kuviollaan varmasti toimivampi niin pakkautuneella lumella kuin syvemmässä hangessa. Mutta silti jo ensituntumalta AT KO2 yllätti positiivisesti, siinä missä vanha AT KO tuntui pohjanoteeraukselta heti ensi metreistä lähtien. Kantavuusluokka molemmissa kumeissa on ollut käytännössä sama, nämä nykyiset vain on hieman leveämmät - ja n.300kg painavamman Jeepin alla.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
En kyllä ole tohon uuteen tutustunut, eli puhun tosta vanhasta AT KO:sta. Sen lisäksi on kokemuksia siitä Grabber AT2:sta. Olisin ostanut silloin alunperin noi Duratracit jos niitä olis jostain järkevään aikaan ollut saatavilla. Kun ei ollut niin otin noi Toyot kun löyty suoraan hyllystä ja oli vieläpä järkevän hintaiset.
Ja onhan noissa uusien renkaiden kumiseoksissa eroja, ja varmaan se lamellointi on toinen olennainen asia mikä tohon talvipitoon vaikuttaa. Mutta jos näillä kumeilla sen 50-60 tkm ajelee ympäri vuoden, niin että pito ei olennaisesti heikkene, niin ovat mielestäni maksaneet itsensä takaisin. Mielummin ostelen uusia suorituskykyisiä renkaita parin, kolmen vuoden välein, kun ajelen ikuisesti puolikuntoisilla kumeilla. Mielummin vaihdan käyttöautosta renkaat siinä vaiheessa kun ne ei enää toimi, kuin siinä vaiheessa kuin kulutuspinta on alle sallitun...
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tuli tänään kurvailtua toistasataa kilsaa tänään pk- seudulla noilla renkailla. Jamantille mennessä loppupään pari mäkeä tuli nätisti ylös takavedolla, ekassa isommassa (pakkautunutta lunta alla ja pakkaslunta päällä) mäessä pysähdyin mäkeen ja koitin takavedolla liikkeelle. Hienosti lähti. On nämä aivan eri renkaat kuin vanha BFG:n AT:t
![]() Minulla oli ykkösvaihtoehtona GY Duratrac, mutta ei ollut saatavilla. Toyon Open Country AT:ta mietin myös, mutta olisin halunnut uudemman version mitä ei ollut oikein saatavilla haluamassani koossa sillä aikataululla kuin tarvitsin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ja noihin renkaisiin vaikuttaa paljon auto minkä alla ne on ja toki minkä kokoiset.
On noitakin kun kehuu miten MT renkailla pärjää hyvin talvella. Joskus aikoinaan HJ.n alla ajelin noita BF At kumeja ja pärjäsi talvella hyvin, samoin Rokyn alla, en muista oliko noi mitkä Hilussa oli uudemman vaiko vanhemman sukupolven BF At renkaat mutta susiliukkaat paskat. Joskus Coopper Discover renkaat oli ja nastoilla, uudesta asti sivupito täys 0.lla, muutama tuttu moitti samaa. Eikös tuo Toyo ole jossakin autossa ensiasennuskumina? Kaveri noilla ajellut useammman vuoden, tötterössä alla ( vanha 4-transu) ja tyytyväinen, ei halvimmasta päästä kylläkään ostaa. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuossa eilen pyörin taas Jeepillä ympäri kaupunkia enemmän ja vähemmän jäisiä katuja koko ajan takavedolla, edelleen olen tyytyväinen AT KO2:een. Katsotaan nyt kun kelit lauhtuu ja tulee liukkaampaa jäätä ja nuoskalunta.. voi vielä mieli muuttua ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 08.01.2016 09:16 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eli jos toi uusi tuli vasta tuolloin niin kaikki mulla olleet oli noita vanhoja ja toiminta muuttui autojen mukaan. Noi viimeiset BF.n kumit on MT KM2 ja viime syksynä ostetut, Ka nastoilla eikä ollut ihastusta niihinkään Hiluxin alla ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Dollysta kysymystä | La tuskaa | Tekniikka & Jutustelu | 108 | 18.05.2020 18:16 |
pakosarja kysymystä. | oojiikoo | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 15.01.2009 13:34 |
Pari niva kysymystä | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 24.09.2005 09:29 | |
Takavinssi kysymystä | AVRO | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 22.02.2005 09:38 |
Kysymystä pukkaa... | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 16.07.2004 10:12 |