Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.12.2015, 10:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Miten onnistuuko tolla ohjelmalla tehdä sellaista, että se palkki ei olisi molemmista päistä lukittu, koska harvemmin sitä ajosiltaa asfalttiin pultataan
Eipä se juuri vaikuta, kun tukipisteet on kuitenkin palkin alku- ja loppupäässä. Ajorampin ollessa vinossa kuorma ei tule kohtisuorassa, eli palkkia taivuttava voima on itse asiassa hieman pienempi kuin vaakatasossa olevaan palkkiin kohtisuoraan vaikuttava yhtä suuri voima.

Lainaus:
Ja lisää palikan pituuden kolmeen metriin ja laskisi muutamalle eri lujuudelle lukemia
esim. perus mustaa mitä löytyy joka rautiasta sit joku metalli kaupan halvin ja sit vaikka ihan tarkoitukseen tarkoitettu materiaali
Pitäisiköhän kaivella jostain materiaalitekniikan kirja, jossain arkistoissa mulla taitaa vielä olla siltä ajalta kun vielä luulin että minusta tulee DI tuli silloin alkeiskursseilla vähän näppäiltyä noita laskentaohjelmiakin, aika helposti niillä saa yksinkertaiset rakenteet mallinnettua.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.12.2015, 11:38
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Eipä se juuri vaikuta, kun tukipisteet on kuitenkin palkin alku- ja loppupäässä. Ajorampin ollessa vinossa kuorma ei tule kohtisuorassa, eli palkkia taivuttava voima on itse asiassa hieman pienempi kuin vaakatasossa olevaan palkkiin kohtisuoraan vaikuttava yhtä suuri voima.
Niin, onko kaksinkertainen paljon vai vähän?




1000kg kekelle palkkia, niin maksimi taivutusmomentit:

VAPAA: 1/4*9,81m/s2*1000kg*1m=2452Nm
JÄYKKÄ: 1/8*9,81m/s2*1000kg*1m=1226Nm

Tämmösessä tilanteessa tuskin leikkausjännitys on kovin ratkaiseva tekijä..
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.12.2015, 12:17
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tapsala Näytä viesti
Niin, onko kaksinkertainen paljon vai vähän?
Pitää varmaan oikeasti kaivaa nuo lujuuslaskelmakirjat naftaliinista
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.12.2015, 14:28
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Tuossa jossain kohti oli 60 x 40 x 3 mm profiili puheena ja tonnin paino metrin pätkän keskellä.

Tein tuollaisen vertailun, mitä tapahtuu ja mikä on ero, jos tuon palkin päädyt on pelkästään tuella tai jos ne ovat kiinteät. Vasemmanpuoleisessa kuvassa kiinteät.



Materiaali S235 eli käytännössä heikoin rakenneteräksien laatu.

Viimeksi muokannut vmt : 01.12.2015 14:34 Perustelu: lisätty teräslaatu
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.12.2015, 14:49
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Etenkin palkkimaisissa ja putkirakenteissa juu tietenkin tuo kiinteä vs. tukien varassa vaikuttaa aika paljonkin, kun tietystihän se palkin pään kiinteys auttaa rakenteen jäykistämisessä.. tiedä mikä ajatuskatko tuli kun pähkäilin tuota aiemmin
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 01.12.2015 14:53
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.12.2015, 15:36
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

1 metrin taipumatiedolla ei paljon oo käyttöä, jos palkki pitenee huomattavasti!
Taipuman kasvun määrää ei liene suoraviivainen verrattuna palkin pituuteen.
Maallikkokielellä: kun viäntörauta pitenee niin voima (taivuttava tässä tapauksessa) vähenee
Ja turhaan miekin inssinööriksi opiskelin, kaikkihan seleviää netistä kuhan vaan lukkee ossaa ja ehkä ihan vähän laskee.
Kysyjän kymysys oli kyllä aika vapaat kädet vastaajille antava.
Hyviä vastauksia se kuitenkin poiki (kaupunkilaisille suom. synnytti).
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.12.2015, 11:43
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Millä ohjelmalla turaaja ja nappis mallinsi noita? Itsellä tarkoitus ehtiessään opetella käyttään Inventorin Frame Analysistä. Tarkotus ois suunnitella auton lavalle "kuomu" jossa olisi myös jonkunlainen nosturi että saa isommat kamat kyytiin ilman ähkimistä. Tolla näkee myös näppärästi rakennelmien painot.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ruostumattoman teräksen hitsaaminen tmx50 Tekniikka & Jutustelu 47 19.12.2014 13:07
HJ60 kestävyys ss125 Tekniikka & Jutustelu 16 20.12.2006 22:04
2L-T:n kestävyys? Setä Tekniikka & Jutustelu 7 19.03.2005 21:27
Koneen kestävyys? BlackJack Vuosimallit 1984-1996 8 04.07.2004 20:32
Akselin kestävyys kumilusmu Tekniikka & Jutustelu 21 06.11.2003 22:21


Sivu luotu: 21:32 (GMT +2).