![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Omalla tallityömaalla oli tänään tasoitushommia. Eilen ajetut kasettikuormat 0-16 mursketta tuli tasattua pihalle. Nuorempi tytärkin kävi liippaamassa valmetilla pihan pintaa.
__________________
Jukka |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Katto on lopulta valmis. Kaikki ruuvit kiinnitetty ja syntyneet naarmut paikattu maalilla. Räystäskourut saa jäädä kevväämmälle ja en tiedä pitäiskö jotain lumiesteitä tuonne vielä laittaa jossain vaiheessa. Katolla näkyy vielä vanhat vinssin köydet joista pidempi on viritetty harjan yli ja toinen lyhyempi kiinnitetty lenkillä pidempään. Nämä ovat toimineet turvavälineenä ja ylösnousemuksen avustajana. Harjan suuntaisesti kulkevaan köyteen saa myös turvavaljaat kiinni silloin kun niille on tarvetta.
Myöskin kattotuolien kyljissä olevat tervapaperit on niitattu kiinni ja kattoon tulevat höyrynsulkumuovi kiinnitetty. Kyllä Jeeppi on kätevä asennusteline, ja vielä kätevämpi olisi jos jaksaisi laittaa riittävän pitkän vanerin katolle niin että konepellin kohdalla pysyisi myös seisomaan. Nyt joutuu aina kääntämään auton kun haluaa päästä seinänvierustaan asti. Eipä silti, isosta ovesta pääsee näppärästi ulos ja pihassa mahtuu hyvin kääntämään, joten ei tuo ole oikeasti iso ongelma. Seuraavaksi sitten sisäkaton koolausta tekemään ja sitten puhallusvillaa tilaamaan. ![]() ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Hyvältä näyttää. Mulla tuli just tänään kattopellit pihaan. Jospa ensvkonloppuna saatais asennustalkoot pystyyn. Koolaa katto vähän paksummalla laudalla mielummin kuin normi koolausrimalla...saat enemmän pelivaraa levyn kiinnitykselle
![]()
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
#4
|
||||
|
||||
![]()
100x22 laudalla on koolaus tulossa.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Nyt kun on katto pään päällä niin kiire tallin kanssa on vähän laantunut. Pariin viikkoon en ole juuri tehnyt homima tallilla arki-iltoina vaan pelkästään viikonloppuisin. Tuskailin tuon sisäkaton koolauksen kanssa, kun 480 pitkää lautaa on aika hankala pitää yhdellä kädellä katossa paikallaan ja toisella kädellä naulata sitä. Metodina käytin alkuun sopivan pituista kakkosnelosta jolla pystyy kiilaamaa laudan kattotuolien ja Jeepin katon väliin. Puolessa välissä kattoa keksin sitten että laudan saa pidettyä katossa kun laittaa laudan pätkän puristimella kiinni jo katossa oleviin lautoihin. Kyllä moni asia on helpompaa jos joskus vielä toisen tallin rakentaa kun jipot on tiedossa alusta lähtien.
Seuraavaksi: -Täytyy miettiä läpiviennit ilmanvaihdolle, sähköjohdoille ja vesiposteille. Vedänkö jäteilman katolle vaiko seinästä läpi? -Puhallusvillan tilaaminen. Jos ostaa villat asennettuna niin se on melkein 800 euroa halvempi kuin että ottaisin säkkitoimitettuna pihaan. Asentaisiko itse vai ottaisiko tämän avaimet käteen? ![]() -Nosto-ovia ei voi asentaa ennen kuin seinien puhallusvilla on kuivunut. Täytyy siis kehittää muovista väliaikaiset ovet niin että tallin saa lämpimäksi kuivauksen ajaksi. -Vesi-ilmalämpöpumpulle pitää suunnitella paikka niin että läpivienti osuu oikeaan kohtaan. Harmi että tätä ei saa käyttöön ennen kuin talliinsaa vähintääkin ryhmäkeskuksen asennettua - joka onnistuu tietenkin vasta kuivatuksen jälkeen. ![]() ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tuleeko sulle minkä verran sähköjohtoja sisäkattoon? Aika useinhan kattokoolaukset nykyisin tehdään ristikkäin kahteen tasoon, niin että asennuskaapeli on helppo pujotella väleistä.. puuta menee tuplamäärä, mutta helpottaa monia asioita.
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Eikös tuolla mene MMJ laudan ja muovin välissä sivusuunnassa, lautojen välissä pituussuunnassa?
Mieti valaisinten kiinnitys nyt, kun katto on vielä auki. Jos tarvitsee kiinnityksiä varten tukia, niin on hyvä tilaisuus laittaa ne. Lautarenki oli minullakin kattoa koolatessa käytössä. Korvasin vinkan kiinteällä haarukalla, jossa oli koolingin paksuinen laudan pätkä ja sen päällä ohut vesivanerin pala, kantit pyöreiksi hiottuna. Siitä tuli kannatushaarukka, joka otti tukea reunimmaisesta laudasta. Haarukka oli sen verran pieni, että rengin sai välistä pois, kun käänsi sen ruodelaudan suuntaan. Etäisyystulkkina en sitä renkiä käyttänyt, vaan merkkasin jaon ennalta kattoristikoihin leveällä mustalla tussilla, mikä näkyi muovin läpi. Minulla on katossa leveyttä vähän yli 14m. Jakotulkkia käyttäessä pitää huomata tehdä ajoittain täsmäytysmittauksia, ettei rintama lähde sortamaan kertautuvien virheiden vuoksi.
__________________
Jukka |
![]() |
Luokat |
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! | datsun 3.3d | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 10.07.2014 21:36 |
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä | Lars | Uutiset | 0 | 11.10.2012 04:53 |
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä | Mikedeus21 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 02.10.2009 16:33 |
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa | toyota4x4 | Chit-Chat | 5 | 14.06.2009 09:47 |
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 24.05.2006 16:22 |