![]() |
|
|
|||||||
| Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Löytyiskö kuvia tai stooria? Niin voi sitten edes sohvalta fiilistellä reissua...
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Jussilaisella oli aikaa nyt kuvailla...
odotetaan toiveikkaana, että lähitulevaisuudessa jonkinlaista raporttia tulis
__________________
Mä en jätä mitään hiilijalanjälkeä...mä ajan autolla kaikkialle.... |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Mudventures 2015
Keskiviikko Lähdettiin Jnun kanssa tuuppaamaan Räkytäkyllä kohti Imatraa joskus ennen neljää. Matka sujui leppoisasti 80-90 kmh vauhtia ja autokin meni suoraan kun renkaat ei enää vuotaneet. Liimailin ne sikaflexillä ja yksi beadlockin muovikehä kavennettiin. Jännite mittari pimahti ajossa ja sitä pysähdyttiin ihmettelemään, yleismittari kuitenkin toi varmuuden että latausta on. Samalla tutkin onko jotain ongelmaa kun kuului uusi "sivuääni" jostain. Mitään erikoista ei kuitenkaan löytynyt. Vähän Viipurin portin jälkeen sitten alkoi auto puutumaan kalkatuksen säestämänä. Tien sivuun ja pelti auki, arvioin heti että keskeytys tuli, jotain oli pahasti vialla. Kalkatus tulee alakerrasta, männästä tms. Öljykorkista myös huohotti mielestäni normaalia enemmän. Soitto Jopalle ja oli onneksi vielä perässämme. Hetken tutkittiin ongelmaa ja päätettiin koittaa ajaa rajalle noin 20km, paikkaan johon Tapsa4x4 on jättänyt trailerin. Ei päästy montaakaan kilometriä kun räkytäky vain puutui ilman sen kummempaa dramatiikkaa. Laitettiin BJ liinalla HJ:n perään ja hinattiin Imatralle. Siihen jäi Jnun kanssa evakuoiduttiin Jopan HJn kyytiin. Muuten hyvä mutta takapenkin alaosa oli jätetty kotiin joten sai istua oman makuupussin tai telttapatjan päällä. Pääasia oli että päästiin reissuun muuten vitutuksen määrää ei olisi voinut mitata millään asteikolla. Sanoin kyllä Jnulle että jos ei muuta niin hinataan romu kotiin ja KZJ:lla takas makkaranpaistosafarille. Otettiin matkaan vain kaikki välttämättömyydet ja siinä sitte unohtui yksi laturi ja kumisaappatkin. Sveton tullissa ei ollut kovaa jonoa mutta aikaa meni silti pari tuntia kun ei vaan mitään tapahtunut. Katoksen alla sitten äkkäsivät ruotsin armeijan telttalämmittimen ja sitten purettiinkiin kaikki kontista ulos. Aggregat sano ryssä kun telttawebaston näki. Luulivat varmaan salkkuydinpommiksi kun sitä niin moni koppalakki kävi tutkimassa. Maastopukuinen mies oli kovin kiinnostunut Jopan paperikartasta ja kävi sitä sivu sivultä läpi monta minuuttia. Onneks Niko puhuu venäjää ja sai selvitettyä mikä telttawebasto on ja päästiin jatkamaan matkaa. Pikkusessa valkosessa kopperossa huoltiskka vastapäätä vaihdettiin ruplia, kurssi oli jotain 70 pintaan. Ostin myös ekan laatikon lonkeroa ko. kaupasta, mieleen jäi kun myyjä yritti väkisin myydä tupakkaa, kysyi ainakin viisi kertaa "miksi et osta tupakkaa". Huoltsikalla tankit täyteen ja diesel taisi maksaa 34,90rubl/l. Sorvalin valinta RIP. Lopettanut toimintansa? Käytiin jossain pienessä kaupassa oikealla puolella tietä ennen IP:n isoa risteystä. Siiderit oli aika vähissä muuten saatiin about kaikki....paitsi pikkuhousumehua ei ollut. Takapenkin tunnelmia kun eväät saatu hankittua. Matka Pamela leiriin alkoi ja eräällä peltoaukealla pysähdyttiin ihailemaan komeita revontulia. Leirin on laitettu pystyy Pamelan lähelle männikön suojaan, kuten oli suunniteltukkin. Majotuksena perinteinen PJ teltta ja lämmityksenä ruotsin armeijan telttawebasto. Akut hyytyi parina yönä mutta ei ongelmaa kun Suomen armeija makuupussi lämmittää. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Torstai
Aamulla kiertelin katsomassa paikkoja leirin ympärillä. Hieno nuotiopaikka kallion päällä ja vastarannalla on varsinainen pamela leiri. Kalliolle ei vaan saa isoa telttaa ilman hiltiä kiinni. Kävin katsomassa myös nuolella aikaisemmassa kuvassa osoitetun alueen ja se oli kaislikkoa kuten epäilinkin. Pamela leiri mutta näyttää oudolta...syy selviää myöhemmin. Varustelua takapenkille. Testissä "huono/hyllytetty" tabletti joka toimii muuten hyvin navigoinnissa mutta ei jaksanut ladata tupakinsytyttimestä vaikka latureita oli kaikkea 1.5 - 4A välillä. Outoa siillä 1.5A laturi pistorasiasta pitää koneen päällä päiviä. No voi tossa jotain vikaakin olla tai sitten vain se usb piuha on viallinen. Jos kone oli sammuksissa niin sitten latasin mutta ei kun kone oli päällä joka viittaisi virran vähyyteen. Ekalle pätkälle lähdettin mäen ylitykseen jossa LaaLaa katkoi suskan vetarin kun pätkä ekaa kertaa ajettiin. Nyt pellolle oli tehty tie ja yllättäen se vei hienolle metsästyskopille. Normaalisti tästä ajetaan ohi kauempaa peltojen laitaa. Täytyy varmaan tulevaisuudessa kierrellä nämä kopit kauempaa ettei tule sanomista kuten myöhemmin reissussa. Sinänsä mentiin uraa pitkin mutta ehkä kannattaa vaan varmuuden vuoksi pysyä näistä kaukana. Juuri ehdin puhumaan viimekerrasta kuinka pimeässä ajoin syvään kuoppaan kun KooPeelle käy samoin. Heti metsän puolella päästään vinssaamaan. Pieni Kivioja. Tähänkin on murroksia saatu menemään. Lähes mäen päällä. Jöpöttäähän se kun niin komeaa kalustoa lipuu ohi. Kivinen mäki. Kauko-säätö pelaa. "Ei kun tonne". Kuvasta ei oikein selviä että hetken satoi hienoista lunta ja tuuli niin pirusti. Kattoteline meinaa karata RJ:stä. Poraruuvi pelastaa. Taas löytyy pehmeää. Heikot vinssipisteet. Saavutaan pienelle suolle joka ajetaa uutta reittiä oikean kautta. Kuivaa on noin yleensäkkin joten ei paha. Pohjakin löytyy kun RJ pääsee tästäkin kymmenen ykköspakin jälkeen yli. V6 automaatti pajero liikkuu 33" slickseillä ihan siedettävästi kun ajetaan määrätietoisesti. Automaattilaatikon lämmöt vaan nousee suolla. Tauko palo ojalla. Roope ottaa "selfieitä" koska ryhmäkuvat ja vodkat on vanhanaikaisia. Matka jatkuu yli joussuonkorven ojan. Suunta kyllä meinaa olla ennemminkin ali. RJ koittaa maksimivauhdilla ylitystä. Ylitys jää yritykseksi Kapea mutta syvä joussuonkorven oja. Pylpyrällä nousee. Kone stumppaa ojaan ja vettä löytyy öljyn seasta. Öljyjen vaihto suoritetaan heti vastarannalla. Pajeron "silta". Jopalla ei kastu kun lattiamatot ylityksessä. Koopeen reitti. Porttaalit yrittää samasta paikasta... ...mutta pajeron silta kutsuu. Viimeisest pehmeät. Pajero istuu tiukkaan ja etuvinssi toimii huonosti, ukkonen hajottaa takavinsiin yrittäessä vetää pajea irti. Ilta onkin jo niin pitkällä että päätetään ajaa takaisin samaan leiriin koska välitien kautta sinne pääsee helposti. Pamela leirissä on erikoinen "sauna". Samalla nähdään että leirin kuopasta on ajettu hiekkaa ja paljon, korkeä mäki on muisto vain. Jarrujen pesu ja sitten lukkoaria ja samua etsimään. Leiri tehdään aivan samaan paikkaan kun edellisenä päivänäkin. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Perjantai
Aamulla tutkitaan pajeron vinssiä joka vetää kovin hegettömästi. Mittaus osoittaa että releen jälkeen tulee vain 7v jännitettä. Uloskelaus toimii joten piuhat vaihdetaan ristiin jonka jälkeen vinssi toimii vedossa moitteitta mutta uloskelaus on hidasta. Ari, Samu ja pari apparia saapuivat edellisenä yönä. Päätetään ajaa GR:n pilkkomispätkä joka etenee edellisen päivän pätkästä eteenpäin hämy-asfalttitien pätkälle uuden radan vieressä. Sitten päätetään vetää luotisuorasuo yli kohti Pamela leiriä Suo häämöttää, Joppa nimesi tämän joskus luotisuora kakkoseksi kun läpi menee joku hakattu raja. Aika kuivaa kun ajaa vaan nätisti Ruuhka aika suolla Monsterilla helposti Välissä kuivaa. Sit taas pehmeää. Eka yli. Defe istahtaa. Safarikuppilat kuntoon Jnu. Defe istuu tosi tiukassa ja oma vinssi kaputt. Taas ollaan Pamelassa. Taustalla näkyy mäen rippeet. Matka jatkuu eteenpäin kohti itää. Koopeen linja. Kuvasta ei oikein kallistuskulma paljastu, livenä odotettiin vaan milloin kippaa ränniin. Ränniin. Saavutaan suolle. Kuivaa on mutta tämä ei koskaan ole kovin paha ollutkaan vaikkakin jumiin saa ajettua helposti jos ei ole tarkkana. Välillä istahtaa kun liian lujaa kaahaa tai osuu vanhoihin uriin. Kuiville päästään juuri sopivasti kun pimeä laskeutuu. Melkoinen ryteikköralli suon reunasta tielle. Korkeita kantoja ja kiviä, miehen korkuista heinää joka nämä vielä piilottaa. Päätetään lähteä ajelemaan kohti Vuoksenrantaa ja ehkä saunaleiriin. Terhenselän pohjoispäässä ajetaan hiekkatietä komean mökin ohi kun edessä defender keskellä tietä. Pari maastopukuista äijää nousee autosta ja alkaa tivaamaan miksi ollaan täällä. Puhuu hieman Suomea ja selittää että tämä on yksityistie. Pahoittelemme ja sanomme olevamme matkalla Vuoksenrantaan. Ei kelpaa vaan tivaa passeja ja soittelee jatkuvasti puhelimella sinne sun tänne. Toinen mies hakee kiväärin selkään ja toinen hakee porukkaa autoista ulos. Lonkerotölkit lähtee metsään jos sattui kädessä olemaan. Porukka riviin ja kauhee tivaaminen passeista joita pidättelimme koska eivät ole mitään oikeita viranomaisia vaan korkeintaan metsänvartijoita. Lopulta suostutaan näyttämään passit jotka kaikki valokuvataan jostain syystä. Pienempi äijä on tosi hermona ja tönii jo rajusti Joppaa joka ei ole vielä rivissä. Selviää että niillä on maita vuokralla ja ovat huolissaan siitä että alueella retkeilijöitä. Koittavat selvästi pelotella meitä mutta sanovat että eivät halua meille eikä itselleen hankaluuksia ja jos halutaan käyttää alueita pitää olla lupa. Eivät päästä meitä Vuoksenrantaan mutta muualle kyllä, blokkaavat tien defellä. Saadaan puhelinnumero josta voi asiasta kysyä. Myös Suomalainen nimi Joni Putkonen esiintyy mutta ei tietoa kuka hän on. Eilen juteltiin asiasta ja ilmeisesti Putkonen hallitsee tuota ylempää aluetta? Tein sitten salapoliisi työtä ja netistä se löytyi http://ozerskoe.su/ ja sieltä http://www.озерское.рф/contacts niin on kartta edessä mistä näkee metsästysalueen. Rakentelin saman alueen oziin ja tältä se näyttää: Karjalan "El-dorado" Viivoista näkee mitä alueita jää sen sisälle. Sama on kuluneessa kyltissäkin joka tämän pysäytyksen jälkeen kuvattiin. Risteys jossa kyltti on. Tästä voi ajaa kirkolle, varsinainen pysäytys oli sen sivutiellä. En tiedä mutta en usko että näillä oikeutta kieltää ajamasta yleisiä teitä tai karttaan merkittyjä teitä. Ei onneksi koskaan ole ollut jahtia kun ollaan paikalla ja vaikka näillä on näin iso alue niin ampumakoppeja vain peltojen reunassa. Voi tietty olla jahti mutta ei sellaiseen koskaan olla törmätty. Nämä alueet ovat varmaan olleet jo kauan metsästyskäytössä eikä ongelmia ole ollut. Nyt varmaan vain satuttiin huonosti samaan aikaan tielle kuin känniset? metsänvartijat. Sivuilla on sähköposti osoite josta voisi tietysti asiaa tiedustella mutta pitäisi tarkkaan miettiä miten. Kaivoin tietoja metsästysajoista mutta en kaikkea löytänyt. Karhu 15.04 – 15.05, 1.08 – 30.11. Metson-, teerin ja sorsien uroslintujen, lehtokurpan ja hanhien kevätmetsästys tapahtuu 1.toukokuuta – 10.toukokuuta välisenä aikana, 10 kalenteripäivänä vesilintuja ja 10 kalenteripäivää metsälintuja, Karjalan pohjoisalueissa 6-16.05. Vesi-, suo- ja peltolintujen metsästys Karjalassa tapahtuu elokuun 3-sta lauantaista 30. marraskuuta saakka. Metsäkanalintujen metsästys Karjalassa tapahtuu elokuun 3. lauantaista 28. (29). helmikuuta saakka. Pitäisi selvittää: Hirvi? Peura? Villisika? Huono homma on että alueella paljon hyviä reittejä: Vuoksenrantaan olis voinut mennä sillä niittysuo yms. ovat ns. tietä ja luotisuorat ei onneksi alueella. Suursuo taas on alueella mutta liekkö sielläkääm kukaan rämpii pyssyineen. Tässä defe miehet oli ja tuota tienpätkää kannattanee välttää siinä on hieno mökki tien varrella ja varmaan jotain vartiointia. Kartassa menee tie joen yli mutta se on ilmeisesti tahallaan blokattu (Roope kertoi). Tai sitten vaan ajettiin yks risteys ohi kuten kartasta voisi päätellä. Suunta otetaan kohti perusleiriä ja leiriin mennään uuteen paikkaan lähellä tempokeskusta. Viimeksi muokannut mikjus : 16.10.2015 09:05 |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lauantai
Ilkka ja Väihkönen saapuivat leiriin yöllä. Gay-mersun ohjeistusta. Ilkka on varustanut taakse poikittain jonkun jenkin lisäpenkin. Neljä autoa ottaa suunnan suunnitellusti kohti Suomea ja Tapsan jalka niin huonona että pitää mennä lekuriin, jatkamme safaria viiden auton voimin. Itse siirryn Ilkan meseen, tai käytännössä Pajeron takapenkille, koska tulee huono olo autossa ellei naama ole menosuuntaan ja tähän ei siis tarvita alkoholiakaan. Reitin varrelta Päätetään lähteä Kuparsaaren reitille. Alkuun meinataan lähteä Paalijärven ylityksen vaihtoehtoiselle kierrolle mutta on hyvin kyseenalaista mikä sen status on nykyään. Käydään Vuoksen rannalla kurkkaamassa, kaislikkoa pitkin olisi päässyt etenemään mutta kuskit eivät päässeet minkäänlaiseen lopputulokseen joten käännyttiin takaisin reitille. Harmillisesti kierrettiin parhaat savirännit ennen rauniota. Leiriin jäädään Männikköön. Sunnuntai Kotia kohti. Aamulla alkaa rekkaralli männikössä, parantelevat teitä ilmeisesti hakkuita varten. Harhailemme hetken ristiin rastiin teitä kunnes oikea reitti ulos löytyy. Tienviittaa kotimatkan varrelta. Omalta osaltani reissu päättyi huokaukseen vasta tiistaina kun hain auton kotiin Imatralta ja samalla reissulla uuden moottorin Taipalsaaresta. Huvittavinta hommassa on että tein kaupat moottorista edellisenä päivänä ennen reissuun lähtöä. Ostin sen vaan varalle eikä silloin ollut tiedossa että nykyisessä motissa olisi ollut mitään vikaa. Tein kaupat myös toisesta mielenkiintoisesta mootorista. Se vaatii vaan pikkasen soveltamista mutta on melkein bolt-on juttu. Hauska reissu niin kuin aina. Keli oli vähän kuiva joka teki reiteistä helpompia ja aluskasvillisuutta vielä häiritsemässä. Apukuskin elo on huoletonta mutta polte ajamiseen niin kova että on se paljon tylsempää ilman autoa. Viimeksi muokannut mikjus : 15.10.2015 11:35 |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Kiitos näistä kuvista ja stoorista ! Aina mukava lueskella, oli sitten mukana tai sohvalla
![]() ------------------------------ Ja näinhän sitä juteltiin notskilla että noi porttaalimonsterit ku hidastaa pahasti muiden etenemistä ![]() (-Koopeen reitti -Porttaalit yrittää samasta paikasta... -...mutta Pajeron silta kutsuu... )
__________________
Mä en jätä mitään hiilijalanjälkeä...mä ajan autolla kaikkialle.... |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| PäHäMa Mudventures 2012 @ 08-11.11.2012 PÄIVÄMÄÄRÄ LUKITTU??? | _Tero_ | Tapahtumat | 219 | 15.10.2017 09:46 |
| PäHäMa Mudventures 2011 @ 6 - 9.10.2011 | mikjus | Tapahtumat | 151 | 15.10.2017 09:43 |
| PäHäMa Mudventures 2010 | Eetza | Tapahtumat | 296 | 15.10.2017 09:41 |
| PäHäMa Mudventures 9-12.10.2014 | _Tero_ | Tapahtumat | 120 | 31.10.2014 20:38 |
| PäHäMa Mudventures 2013 16-20.10.2013 | _Tero_ | Tapahtumat | 112 | 04.12.2013 00:11 |