Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 21.01.2005, 19:58
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Turbosta johtuva ilman lämpeäminen on seurausta pumpun rakenteesta, joka siis on keskipakotyyppinen.

Turbo imee vispilän keskeltä ilmaa ja pyöriessään linkoaa sen yhdestä kehällä olevasta rei'ästä ulos. Vaikka poistoreikä olisi tukittu, voisi turbon siipiä vielä pyörittää, koska siivet eivät ole tiiviisti kuorta vasten, vaan ilma pääsee "valumaan" niiden ohi. Taasen esim. mäntätyyppisessä pumpussa, jos poistoreikä tukittaisiin, paine kasvaisi joka iskulla kunnes joku antaisi periksi (Roots-tyyppisellä ruuvilla sama asia).

Eli kun turbon vastapaine kasvaa, päääsee yhä suurempi ja suurempi osa ilmasta valumaan siipien ohi, tai käytännössä pysymään paikoillaan, ja kun ilma ei pääse virtaamaan tasaisesti, vaan pyörteilee paikallaan, muuttuu siipien ilmaan tuoma liike lämmöksi. Tämähän tapahtuu täysin jouhevasti, eli mitä suurempi vastapaine, sitä suurempi lämpeäminen.

Kone ei kuitenkaan mekaanisen luonteensa johdosta voi tietyillä kierroksilla yhtäkkiä alkaa virrata paremmin, eli ahtopaineiden noustessa koneesta johtuva vastapaine kasvaa, ja sitä myöten se imuilma lämpenee.

Tästä turbulenssin aiheuttamasta lämmösta juontuu tarve jäähdyttää imuilmaa intercoolerilla (vaikka oikeammin termi olisi aftercooler, harvassa laitteessa on nykyään kahta ahdinta, joiden _väliin_ INTERcooler siis tulisi).

330 ilmakehän paineen laitteistossa painetta tuskin luodaan keskipakopumpulla, vai kuinka? Silloin voisi nuo mainitut lämpötilat pitääkin paikkansa, jos jostain löytyisi materiaaleja joista moisia pumppuja saisi valmistettua.

Väittäisin että häviävän pieni osa imuilman lämpenemisestä johtuu turbon kuoren kautta välittyvästä lämmöstä, haihduttava pinta-ala siivissä ja kuoren sisäpinnoilla on kuitenkin niin mitätön verrattuna ilman tilavuusvirtaan.

Että sellaista.

Nonni, siinähän se selkeesti tulikin nyt ymmärän taas hieman lisää tuosta turbo-problematiikasta.
Iso-kiitos!!

-sami-

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-60 turbotus Toni.k Tekniikka & Jutustelu 33 12.10.2009 08:16
HJ-60 turbotus Nerd-O Maasturiprojektit 64 17.03.2009 18:14
l-200:sen turbotus maasteri Tekniikka & Jutustelu 4 16.11.2006 22:09
3B turbotus Tekniikka & Jutustelu 1 27.09.2006 10:28
Turbotus jansku Tekniikka & Jutustelu 8 07.12.2003 19:28


Sivu luotu: 19:58 (GMT +2).