![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Jep. Ihan samoja ajatuksia oli mulla, lievällä poistolla ollaan pärjäilty, eikä viihdy kosteus tallissa. Meillä on peltiverhous seinissä ja katossa, eikä oo ikinä hikoillupinnat. Tuo on wanha Ilmava Digit jonka 8 sta vaihteesta saa poistoa 18 - 115 l/s. Ostin siihen aikoinaan kosteusanturinkin, vaan en oo saanut kytketyks, kun ei oo ollut tarvetta.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Jos kiinnostaa niin minulla olisi ylimääräisema Wallox Ilmava 240 ilmanvaihto kone ja riittää tarvittaessa isompaankin tilaan. Ota yv:llä yhteyttä jos kiinnostaa.
__________________
-ISORY- |
#3
|
||||
|
||||
![]() Runko valmis ja tuulensuojalevyt asennettu
Ei ole järin nopeaa tahti vieläkään, mutta omalla tahdilla mennään. Tuulensuojalevyt on nyt asennettu ja kaikki runkotolpat on paikallaan. Kattotuolien kylkeen täytyy niitata vielä pari paperia niin että niiden väliin muodostuu ontelo puhallusvillaa varten. Peltikatto pitäisi tulla viikon-kahden päästä, joten vielä on mahdollista että tavoite saada katto päälle ennen ensilumia onnistuu. Kohtapuoleen pitäisi alkaa päättämään pistorasioita, ilmanvaihtoa, valaistusta yms.
Mobiiliteline-Jeeppi oli tänään tallissa sisällä ja noukin jotain pahvin paloja sieltä maasta. Olipa kiva käydä Jeepin alla kun on pitkästä aikaa tasainen betoni lattiana. Tuli vaan mieleen kun keväällä tein peräremonttia vesisateessa tuolla sorapihalla. ![]() ![]() ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Onko ne levyt kattoristikoiden välissä, yläpaarteen alapinnan tasolla tuulenohjaimet?
__________________
Jukka |
#5
|
||||
|
||||
![]()
On joo. Tuulenohjaimen ja kattotuolin alapaarteen väli on noin 45 cm, eli tuo väli vedetään täyteen puhallusvillaa. Rakennesuunnitelmien mukaan levyt olisi lyöty kiinni vain sivuista, mutta nakuttelin tuollaiset tukirimat/-laudat vielä kumpaakin päähän. Tuulensuojalevy tuntuu muotoutuvan melkoisesti kosteuden ja painovoiman vaikutuksesta, enkä tykännyt siitä että levyt olivat ihan U:n malliset jo pari päivää asentamisen jälkeen.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Pistorasioita
En ole vielä lyönyt lukkoon että tuleeko sähköt pintavetona vaiko laitanko seinän sisään. Jos menee sisään, niin pistorasiat yms täytyy tehdä jo ennen puhallusvillan ruiskuttamista. Tästä syystä aloin laskemaan tarvittavia pistorasioita ja piirtelemään niitä pohjakuvaan. Täilläiset tarpeet tunnistin:
kiinteät asennukset: kattovalot VILP kiertovesipumppu vesivaraaja/virtauslämmitin 32A voimavirta: kompura 16A voimavirta: MIG plasma (varaus) pylväspora autonostin sorvi (varaus) painepesuri lämmityspuhallin 230v pistorasioita: latauspiste Makita-akuille x2 latauspiste puhelimelle radio läppäri ulkovalot ulkopistorasiat sulatuskaapeleille x3 harmaavesipumppu Näiden lisäksi etenkin tavallisia valovirtapistorasioita pitää laittaa useampia niin että joka paikkaan ei tarvii vetää jatkojohtoa. Nyt kaivattaisiin mielipiteitä ainakin seuraavista: -Vedänkö johdot pintavetona vai laitanko seinävillojen sekaan. Sisäseinään ei tule erillistä koolausta, jonka vuoksi putket täytyisi vetää villojen sisään ja runkotolpista läpi ja sitten tuoda vielä läpi höyrysulusta huonetilaan. Työlästä on, mutta onk mitään muuta hyötyä kuin että on vähän siistimpi? -Onko pistorasioiden sijaintiin näkemystä? Koitin laittaa suunniteltujen työkonepaikkojen lähelle ja ovien ympärille voimavirtaa ja valovirtaa etenkin työpisteiden ympärille. -Mikä olisi järkevä korkeus pistorasioille? Ikkunoiden alareuna on n. 130 cm:ssä, ja ajattelin laittaa ainakin ikkunoiden väliin tulevat pistorasiat sen tason yläpuolelle. Olisiko järkevää laittaa osa lähemmäs lattiaa? Missä tapauksessa lattianrajassa oleva pistorasia olisi parempi? -Mikä on sopiva IP-luokitus pistorasioille tallissa? Läpällinen IP44 vai riittäisikö ihan IP21? En usko että autoa tullaan pesemään juurikaan sisätiloissa, mutta aina sitä jotain roiskeita lentelee - Rälläkän pölyä jos ei muuta. ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
En oo kaivannu kertaakaan alhaalla olevia pistorasioita tallilla touhutessa, eli ääni niille ylhäällä oleville, niin ja läpälliset on hyviä. |
![]() |
Luokat |
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! | datsun 3.3d | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 10.07.2014 21:36 |
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä | Lars | Uutiset | 0 | 11.10.2012 04:53 |
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä | Mikedeus21 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 02.10.2009 16:33 |
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa | toyota4x4 | Chit-Chat | 5 | 14.06.2009 09:47 |
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 24.05.2006 16:22 |