Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.09.2015, 22:32
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lacrits68 Näytä viesti
moi!

tuo harkinanna alla oleva auto on 300g vm -80. ruoste kai noita raiskaa? Miten kone ja tekniikka puoli?

Koneena on ilmeisestikin se 5cyl riisseli, mites noi kestää? Ulkomaan foorumeilla haukutaan noi maasta puuhun!?

Saako noihin mitään "jännempää" konetta, ettei nyt ihan pyöri tientukkona.

Maanantaina oli tarkoitus käydä kaupanteossa eli vinkkejä tarkatuskohteista otetaan kiitollisuudella vastaan!

//Janne
Mulla on juurikin tuota vuosimallia. Kuten sanoitkin ruoste on ehdottomasti isoin ongelma nuissa. Minulla ainakin oli näkyvän ruosteen lisäksi kaikki korin kotelot sisältäpäin ruosteessa. Ilmeisesti nuita koreja ei ole maalattu upottamalla, kuten uudemmat. Niitä on todella hankalaa ja työlästä korjata. Kannattaa pohjaa koputella, ettei ihan mätä ole. Jos näkyvää ruostetta ei ole, niin tuskin kotelotkaan sitten pahassa kunnossa on. Rungossa ainoa ruostuva kohta on ilmeisesti takaiskarien ja -jousien paikat.
Tekniikan puolesta nuo on aika luotettavia vehkeitä. Toki iän myötä voi jotain ollakin. Tuo moottori on varmaan yksi kestävimmistä mitä autoihin on koskaan tehty. Tehoa ei kauheasti ole ja kulutus aika kova. Tuosta moottorista on olemassa myös turboversio, jossa on vähän reilu 120 hevosvoimaa. Asensin sellaisen omaani pari kuukautta sitten, aika pienellä sovittelulla se meni. Nyt auto kulkee satasta helposti, mutta kulutus nousee reilusti sellaisella matkanopeudella. 5-vaihteinen laatikko varmasti tiputtaisi kulutusta, mutta vaatii kardaanin lyhennyksen.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.09.2015, 11:40
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Tuosta moottorista on olemassa myös turboversio, jossa on vähän reilu 120 hevosvoimaa. Asensin sellaisen omaani pari kuukautta sitten, aika pienellä sovittelulla se meni. Nyt auto kulkee satasta helposti, mutta kulutus nousee reilusti sellaisella matkanopeudella. 5-vaihteinen laatikko varmasti tiputtaisi kulutusta, mutta vaatii kardaanin lyhennyksen.
Ei G:n ilmanvastuksen omaava auto mene millään tekniikkapaketilla vähällä polttoaineella.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.09.2015, 22:54
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Ei G:n ilmanvastuksen omaava auto mene millään tekniikkapaketilla vähällä polttoaineella.
Ei varmasti, mutta tuolla tekniikalla ja reippaalla ajolla kulutus on luokkaa 15l/100km. Kun laskee ajonopeuden 80 km/h, niin kulutus tippuu useita litroja. Tarkkoja lukemia en osaa sanoa, koska matkamittari temppuilee, mutta ero on kuitenkin huomattava. Harraste käytössä ei varmaan kulutuksella ole merkitystä, mutta kun minulla on päivittäinen työmatka 60km ja työajoja yleensä kymmeniä kilometrejä päivässä, niin alkaa tankatessa ahistaa.

Kierroslukumittarista sellainen kysymys, että onkohan tuo 617:n kampiakselilla oleva kierrostunnistin yhteensopiva minkään muun kuin 123:sen alkuperäisen mittarin kanssa? Niitä kun ei tunnu olevan juuri tarjolla, mutta esim. 124:sen mittareita luulisi löytyvän helposti.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.09.2015, 06:35
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Mulla oli alunperin 230 GE, jossa 5 vaihteisen manuaalin kanssa jälkiahdettu OM 603 ja PPD n tekemä 7 mm elementtinen pumppu. Malttisyötöillä maantieajossa kulutus oli kympin luokkaa, ja suorituskyky puolet parempi kuin alkup koneella. RenGaskokona 265/70-16
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.09.2015, 20:00
Risnii Risnii ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.09.15
Sijainti: Jyväskylä / Heinävesi
Viestit: 75
Perusasetus

Onko om617 nopee lämpiämään vai onko vesipumppu antamassa periksi kun 5km (taajama-ajoa) lämmöt on jo punaisen rajoilla? Lämmöt pysyy kyllä hyvin siinä eikä mene punaisen puolelle, ihmettelen vaan kuinka voi noin nopeasti lämmitä diesel.

Toinen kysymys koskien mittaristoa joka elää välillä omaa elämäänsä. Nopeusmittarissa on kauhea heitto, nyt isoilla renkailla 80kmh mittarinopeus on lähelle 100kmh oikeata nopeutta, ero oli jo pienemmilläkin renkailla. Matka ja trippimittari on jumissa (toimii välillä vähäsen). Ei ole nollattu liikkeessä, mutta onko kauan seisoksissa ollut mittaristo vain pinttynyt liasta jumiin. Uskaltaisiko tuon pestä ultrapesurissa, kellään kokemusta? Vielä nippelitietokysymys, eli mikä pieni mittari on alunperin ollut valittavissa mittareiden väliin? Kiinnostaisi hommata tähän mittari täydentämään mittaristoa.

Kolmantena tuulilasinpyyhkijäiden katkaisija, toimii vain yksi nopeus. Onko tähän hyviä vinkkejä vai suoraan vaan katkasijaa purkamaan ja tutkimaan?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.09.2015, 20:46
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Kierrosluku mittaria on näkyny siinä keskellä

Vaikuttaako lämpömittarin näyttöön ilman valoja ajo, eli muuttuuko viisari paikka kun valot on päällä ??
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.09.2015, 21:25
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Risnii Näytä viesti
Onko om617 nopee lämpiämään vai onko vesipumppu antamassa periksi kun 5km (taajama-ajoa) lämmöt on jo punaisen rajoilla? Lämmöt pysyy kyllä hyvin siinä eikä mene punaisen puolelle, ihmettelen vaan kuinka voi noin nopeasti lämmitä diesel.

Toinen kysymys koskien mittaristoa joka elää välillä omaa elämäänsä. Nopeusmittarissa on kauhea heitto, nyt isoilla renkailla 80kmh mittarinopeus on lähelle 100kmh oikeata nopeutta, ero oli jo pienemmilläkin renkailla. Matka ja trippimittari on jumissa (toimii välillä vähäsen). Ei ole nollattu liikkeessä, mutta onko kauan seisoksissa ollut mittaristo vain pinttynyt liasta jumiin. Uskaltaisiko tuon pestä ultrapesurissa, kellään kokemusta? Vielä nippelitietokysymys, eli mikä pieni mittari on alunperin ollut valittavissa mittareiden väliin? Kiinnostaisi hommata tähän mittari täydentämään mittaristoa.

Kolmantena tuulilasinpyyhkijäiden katkaisija, toimii vain yksi nopeus. Onko tähän hyviä vinkkejä vai suoraan vaan katkasijaa purkamaan ja tutkimaan?
Minusta tuollainen lämpeneminen ei kuulosta normaalilta 617.lle. Jos on infrapunamittari käytettävissä, niin sillä voi ainaki suuntaa antavia lukemia mittoa kannesta. Lämmityslaitteestakin saa jotain käryä, että lämpeneekö se oikeasti, vai valehteleeko mittari.

Nopeusmittareista minäkin kaipaisin tietoa. Ostin "uuden" mittarin, kun vanha vipatti ja matkamittari toisinaan jumitti. Vanhassa oli mittarivirhettä ajonopeuksilla n. 10 km/h, kun taas uudella jo lähempänä 20 km/h. Matkamittari tuntuisi pyörivän suunnilleen samaa nopeutta molemmissa. Olisko nuita tehty erilaisia eri perävälityksiä varten?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.09.2015, 04:09
G280E:n Avatar
G280E G280E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.03
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 1.430
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Risnii Näytä viesti
Onko om617 nopee lämpiämään vai onko vesipumppu antamassa periksi kun 5km (taajama-ajoa) lämmöt on jo punaisen rajoilla? Lämmöt pysyy kyllä hyvin siinä eikä mene punaisen puolelle, ihmettelen vaan kuinka voi noin nopeasti lämmitä diesel.

Toinen kysymys koskien mittaristoa joka elää välillä omaa elämäänsä. Nopeusmittarissa on kauhea heitto, nyt isoilla renkailla 80kmh mittarinopeus on lähelle 100kmh oikeata nopeutta, ero oli jo pienemmilläkin renkailla. Matka ja trippimittari on jumissa (toimii välillä vähäsen). Ei ole nollattu liikkeessä, mutta onko kauan seisoksissa ollut mittaristo vain pinttynyt liasta jumiin. Uskaltaisiko tuon pestä ultrapesurissa, kellään kokemusta? Vielä nippelitietokysymys, eli mikä pieni mittari on alunperin ollut valittavissa mittareiden väliin? Kiinnostaisi hommata tähän mittari täydentämään mittaristoa.

Kolmantena tuulilasinpyyhkijäiden katkaisija, toimii vain yksi nopeus. Onko tähän hyviä vinkkejä vai suoraan vaan katkasijaa purkamaan ja tutkimaan?

-termostaatti?
-mulla oli sama heitto 35" pyörillä.yleistä mittarivirheet näissä.
-kait kello yleisempi siinä keskellä mittaristoa
__________________
W163 ML 400 CDI
Ei ole enää maasturia.
Leipäkää maistu enää leivältä..
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.09.2015, 07:34
Risnii Risnii ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.09.15
Sijainti: Jyväskylä / Heinävesi
Viestit: 75
Perusasetus

Valojen päälle laitto vain vähän heilauttaa viisaria. Lämpöä tulee sisällekkin, joten kyllä tämä oikeasti lämpiää nopeeta. Termostaatissa varmasti vikaa, se oli alkanut itkemään. Mutta taidan kyllä asentaa tähän vähän lisämittareira, ei oikein ole luottoa syntynyt mittareihin
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
mercedes, mersu


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Räjäytyskuvia mersusta Larha Tekniikka & Jutustelu 12 23.06.2015 07:30
Huomio!!! Kaikki metsästystä/ammuntaa harrastavat offroad miehet ja naiset!!!! TOPPAHOUSU Chit-Chat 87 26.11.2008 14:00
Mersusta loppuu joustot! Larha Tekniikka & Jutustelu 13 26.02.2008 20:41
Mersusta huoltoauto MakeH Tekniikka & Jutustelu 2 13.04.2006 17:24
Mersusta Masi Tekniikka & Jutustelu 0 23.11.2005 18:07


Sivu luotu: 07:28 (GMT +2).