![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Offina kiinnostaisi mikä oli tämä JCB mikä kuvissa vilahti?
__________________
Joop |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Käsittääkseni se on JCB 8065.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mitenkähän tuollainen betonin kovettamiskaapeli mahtaisi toimia satunnaisessa sulatuskäytössä? Niiden hinnat olisi alle 100€ per 3500 W, eli n. neljännes varsinaisten lämmityskaapeleiden hinnasta. Tämä ei ole halvin, mutta esimerkiksi http://www.taloon.com/betonin-kovetu...openGroup=5687
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Yleensähän noita käytetään just jäätymisen estoon eli sulana pitoon talvivaluissa, olisko joku käännöskukka tuollanen kovetuskaapeli
![]() Omaan talliin vedin lattialämpöputket ilman sen suurempaa ymmärrystä suunnittelusta. Ostin 240 metrin kiepin ja lähdin toiselta laidalta vetämään edestakas 300mm jaolla ja kolmeen piiriin eli 80m per piiri. Putki loppu puoltoista metriä ennen vastakkaista seinää joten sille laidalle oli hyvä ropata työpöytää sun muuta kiinni. Hyvin ja tasasesti lämmittää. Putken halkasija 17mm ja paksumpi olis vielä tehokkaampaa. Lattiapintaa n. 100 neliötä. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Hovihankkija Jyki hommasi minulle tuollaiset kovetuskaapelit. Isoon laattaan 2 kpl 3500 W ja pienempiään yksi 1400 W. Luulisi noilla jään sulavan. Hinta jäi murto-osaan verrattuna lattialämmityskaapeleihin. Toivotaan että toimivat muutenkin kunnolla.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lattialämmitys asennettu
No niin, nyt voi taas hetken hengähtää. Teetin tosiaan lattialämmityssuunnitelman alan ammattilaisella. Putket yms tuli lopulta Meltexiltä ja suunnitelman tekeminen kuului heidän könttätarjoukseensa. Nyt tuntuu että suunnitelman teettäminen oli hyvä ajatus, sillä jokaisen piirin laskennallinen lämpötila-alenema pitäisi olla nyt sama ja sain sieltä myös ohjearvot kunkin piirin virtaamalle. Suunnitelmassa on 5 piiriä 20 mm putkea ja 200 mm jaolla. Putkea on yhteensä 419 m.
Jos olisi tehnyt suunnitelman oman pään mukaan, niin kämpän olisi taatusti saanut lämpimäksi, mutta eri piirien virtauksen säätäminen olisi arpapeliä ja lämpötila-alenema olisi juuri sellainen kuin siitä sattuisi tulemaan. VILPin hyötysuhteen kannalta on paras että kunkin piirin lämpötila putoaa yhtä paljon, koska silloin menoveden lämpötilaa voidaa laskea. Sitä en osaa arvioida että onko tämä hyötysuhteen paraneminen akateemista haihattelua vai säästääkö sillä ihan oikeaa rahaakin. Isomman luiskan sisällä on nyt 2 kpl 3500 W betoninkovetuskaapelia (käännöskukkanen tai ei ![]() Nippusiteitä on tullut kiinnitettyä lähemmäs 1000 kpl, joten kumarassa oleminen ehti tulemaan tutuksi. Parissa kohtaa joutui vähän soveltamaan suunnitelmaa, kun raudoitusverko jako ei mennyt ihan suunnitelman mukaan. 20 mm putki on vähän hankala kääntää 100 mm säteellä. Parissa kohtaa putki meinasi lommahtaa, mutta onneksi ei pahasti. Jakotukki asennettu väliaikaiseen telineeseen ja koeponnistettu ensin 6 barilla ja sitten yöksi ja valun ajaksi jätin 3 bar. Huomaa ylemmän jakotukin oikean laidan tubeless-venttiili, joka piti patentoida kiinni että sai ilmaa sisään. Ostin 20 kpl vemoa eli valuankkuria koossa M16x90. Ne upotetaan valuun tulevia kiinnitystarpeita varten. Näitä ei meinannut löytyä minkään kaupan hyllystä, mutta taas Jyki hoisi homman kotiin soittelemalla pari puhelua. Voin lämpimästi suositella Karteconin palveluita erilaisiin kiinnitys- ja työkalutarpeisiin. Useimpien firmojen kiinnostus loppuu jos tuotetta ei löydy omasta valikoimasta, mutta täällä homma toimii paremmin kuin hyvin. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lattia valettuEiliseksi oli tilattu valu ja ennuste lupasi hellesäätä. Helletä tulikin ja auringossa ollut lämpömittari näytti mukavaa 51 asteen lämpöä. ![]() Aloituksen viivästymisen vuoksi lattian pinta saatiin valmiiksi vasta pimeän tultua. Tallissa kun ei ole vielä työvaloja niin työ tapahtui auton valojen loisteessa. Nyt minulla on sitten lattia! ![]() Valuankkurit laitettiin vasta valun tekemisen jälkeen, koska niiden kiinnittäminen raudoitukseen olisi ollut liian hankalaa kaadoista johtuen. Ei se ihan helppoa ollut nytkään. Jotenkin ne pitää vielä kopsutella esiin tuolta kun ovat millin-pari pinnan alapuolella. Tälle päivälle on tulossa lämpöistä keliä myöskin, jonka vuoksi kyselin tarkkaan betonin jälkihoidosta halkeilun estämiseksi. Sirotepinnan tekemisen jälkeen betonille ruiskutettiin jälkihoitoaine joka tekee pinnalle jotain taikoja ja hidastaa kuivumista. Tämän vuoksi jälkikäteen kasteleminen tai muovitus ei pitäisi olla tarpeen. Puutarhaletku on tuossa tallin kulmalla, joten saattaa olla että käyn skeptikkona vähän kuitenkin ruiskimassa vettä ja testailemassa kaatojen toimivuutta |
#8
|
|||
|
|||
![]() Siis 7 kw tehoa tuohon isompaan luiskaan?Lainaus:
Kuinka iso tuo luiska on? ja kuinka paksu? Silmämäräisesti tuo on aika pieni, siis tehoa on satoja watteja/m2? siis periaatteessa pysyy sulana pakkasella lumipyryssä. Mutta tuolla kaapelilla metritehot lähentelee 50w, ja se puolestaan tekee sen, että nimenomaan satunnaisessa käytössä lämpötilaerot laatan eri osissa (siis kaapelin välittömässä läheisyydessä ja kaapeleiden välissä/laatan pinnasssa) ovat aika isot. Minä laittaisin nuo kaapelit kiinteästi kytkettynä sarjaan, siis teho tippuisi varmaan vajaaseen puoleen, siis jos tarkoitus on käyttää satunnaisesti nollakelillä/pikku pakkasilla irrottamaan jää laatan pinnasta. (taikka sitten syöttäsin diodin kautta, jolloin teho tippuu ehkä 2 kw/kaapeli kieppeille, ja sähkölaitosta ajatellen samasta vaiheesta, mutta diodi toisin päin toisessa kaapelissa) Tuolla 7 kw teholla jäiden poisto onnistuu onnistuu 40 asteen pakkasella ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Kastele runsaasti näillä keleillä ainakin viikko tai kaksi.
Ykkösbetoni oikeudet sain vuonna 1981, jottain asiasta ymmärtänen. ![]() Hyvältä näyttää hallin teko. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
![]() |
Luokat |
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! | datsun 3.3d | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 10.07.2014 21:36 |
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä | Lars | Uutiset | 0 | 11.10.2012 04:53 |
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä | Mikedeus21 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 02.10.2009 16:33 |
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa | toyota4x4 | Chit-Chat | 5 | 14.06.2009 09:47 |
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 24.05.2006 16:22 |