Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.08.2015, 11:42
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Viestit: 537
Perusasetus

Eikös lattialämmitysputken myyjä tehny suunnitelmia asennuksesta, kuuluu yleensä hintaan. Niin lukee oman talon LVI kuvissakin, ja juuri perjantaina soittelivat LVI-tukusta ja pyysivät talosta pohjakuvan lämmityspiirien ja putkimäärien suunnittelua varten.

Nosto-oville laattaan kylmäkatkot (pystyeriste, L-mallinen kulmarauta päälle suojaksi, siihen hitsaten n.30cm tartunnat valuun), ovet yleensä asennetaan rungon sisäpintaan. Ja kai oven lähistölle yleinen tapa asentaa pieni alue sähkökaapelia, vaikka muuten vesiputkella olisikin. Näin ainakin omaan talliin, juuri rakenteilla talon yhteyteen.


Viimeksi muokannut macro : 02.08.2015 11:50
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.08.2015, 12:26
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni on kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja macro Näytä viesti
Eikös lattialämmitysputken myyjä tehny suunnitelmia asennuksesta, kuuluu yleensä hintaan. Niin lukee oman talon LVI kuvissakin, ja juuri perjantaina soittelivat LVI-tukusta ja pyysivät talosta pohjakuvan lämmityspiirien ja putkimäärien suunnittelua varten.
Kyllähän LVI-kuvat saa suunniteltua ja piirrettyä maksua vastaan. Onniselta putket on tulossa, mutta en kyllä tiedä että heillä olisi tälläistä palvelua ainakaan ilman lisämaksua.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja macro Näytä viesti
Nosto-oville laattaan kylmäkatkot (pystyeriste, L-mallinen kulmarauta päälle suojaksi, siihen hitsaten n.30cm tartunnat valuun), ovet yleensä asennetaan rungon sisäpintaan. Ja kai oven lähistölle yleinen tapa asentaa pieni alue sähkökaapelia, vaikka muuten vesiputkella olisikin. Näin ainakin omaan talliin, juuri rakenteilla talon yhteyteen.
Rakennepiirrustuksissa on tarkat kuvat oviaukoista, joten niillä mennään. Lämpökatko on kyllä huomioitu. En laita erillistä sähkövastusta, vaikka sellaista jossain vaiheessa mietinkin. En keksi syytä miksi sellaista kaipaisin. Lämmitysvesi kulkee VILPissä eli ulkona pätkän matkaa, joten paranoidina laitan kuitenkin vähän glykolia putkistoon.

Oven edustalle tuleviin betonilaattoihin suunnittelin vastuskaapelia, niin että talvella voi tarvittaessa sulattaa. Vastsusmatolle tulisi kuitenkin ~1000 euroa hintaa, joten en nää sitä niin tärkeänä asiana.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.08.2015, 14:57
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Viestit: 537
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Kyllähän LVI-kuvat saa suunniteltua ja piirrettyä maksua vastaan. Onniselta putket on tulossa, mutta en kyllä tiedä että heillä olisi tälläistä palvelua ainakaan ilman lisämaksua.
Siis nimenomaan LVI kuvissa ei ollut noita piirretty, vaan teksti että putkien myyjä suunnittelee (tai jotain sinnepäin, tarkkaa sanamuotoa muista). Ja putkien myyjä nyt tekee tuon suunnitelman, tiistaina laitetaan omaan taloon putket, kun kuvat ja putket tontille saapuu. Olen kuullut tämän olevan ihan yleinen käytäntö. Omalla kohdalla nuo lämmitysputket kuuluu kokonaisurakkaan niin siitä lisähinnasta en tiedä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.08.2015, 15:35
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ovien edustan lämmitys


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti

Oven edustalle tuleviin betonilaattoihin suunnittelin vastuskaapelia, niin että talvella voi tarvittaessa sulattaa. Vastsusmatolle tulisi kuitenkin ~1000 euroa hintaa, joten en nää sitä niin tärkeänä asiana.
Minä laittasin noille betonilaatoille lämmityksen, ja nimenomaan sähköllä.
Aivan normaalia lattialämmityskaapelia, ja tehoa suuruusluokka 100w/m2, niin saa jäät sulatettua irti, kun ulkona on nollassa/pikku pakkasta. Ja ohjaus esim. ajastimella/painonapilla. siis kun painaa nappia, niin on päällä esim. 8 tuntia.

Taisin taannoin jo mainita, että mulla on autokatoksessa lattialämmitys juurikin tuosta syystä, tehoa reilusti alle 100w/m2, mutta kun on 10 tuntia päällä nollakelillä, niin jäät lähtee irti/haihtuu pois.

Ja kilowatin lattialämmityskaapeli maksaa alta? 100e, ja ajastin painonappeineen muutaman kympin.

ps. minäkin laittaisin tuonne seinien viereen ja ovien eteen tuon putkituksen tiheämpään, varmaan vähentäisi vedon tuntua pakkasella.

Ja tulevaisuutta varten tekisin tuosta putkituksesta sentin tarkkuudella kartan, että tulevaisuudessa uskaltaisi porata tartuntoja. Ja sitten valua varten nuo putket sitten todella hyvin kiinni, kartasta ei paljon apua, jos putket liikkuu valun aikana....

Ja tuohon laatan valamisesta seinään kiinni: laatta ja seinä elää eri tahtia, siis ei pysy seinässä kiinni taikka halkeaa jostain kohtaa-> pistä ainakin ohut "routamatto" seinän ja laatan väliin, päällimmäisen styroksin alareunaan asti.
Ja valun jälkeen leikkaat laatan tasoon/pikkasen alemmas, ja uretaanikitillä tiiviiksi että kipinät ei polta niin helposti.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.08.2015, 21:32
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni on kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Minä laittasin noille betonilaatoille lämmityksen, ja nimenomaan sähköllä.
Aivan normaalia lattialämmityskaapelia, ja tehoa suuruusluokka 100w/m2, niin saa jäät sulatettua irti, kun ulkona on nollassa/pikku pakkasta. Ja ohjaus esim. ajastimella/painonapilla. siis kun painaa nappia, niin on päällä esim. 8 tuntia.

Taisin taannoin jo mainita, että mulla on autokatoksessa lattialämmitys juurikin tuosta syystä, tehoa reilusti alle 100w/m2, mutta kun on 10 tuntia päällä nollakelillä, niin jäät lähtee irti/haihtuu pois.

Ja kilowatin lattialämmityskaapeli maksaa alta? 100e, ja ajastin painonappeineen muutaman kympin.
Kyllä minä olen näitä laskenut, mutta kalliilta tuntuu silti. Danfossin mitoitusohjeen mukaan suositellaan 200 W/m2 sulatuskäytössä kun ulkolämpö on 0...-5 astetta. Minulla on n. 26 m2 kokoinen betoniluiska, joten suositeltu teho olisi reilut 5 kW. Halvimmat kaapelit on tosiaan luokkaa 100 e/kW eli hintaa tulisi 500 euroa pelkästään isomman laatan kaapelille. Onhan se aika pieni prosentti koko tallin kustannuksista, mutta silti aika iso raha kun muutenkin on näitä menoja tässä.

Viimeksi muokannut offroadjouni : 07.08.2015 06:57 Perustelu: korjaus laatan neliöihin
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.08.2015, 21:40
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni on kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.488
Perusasetus

Raudoitus alkaa valmistumaan ja ensi viikolla valetaan lattia. Isomman oven eteen tulee n. 6,5 x 4 m kokoinen betonilaatta. Päätin lopulta tilata lattialämmityssuunnitelman ammattilaiselta - Suunnitelmat ja putket pitäisi tulla huomenna, joten viikonloppuna laitan ne paikalleen. Odotetaan nyt jotain tajunnan räjäyttävän hienoa suunnitelmaa sieltä sitten.

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.08.2015, 22:04
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Joko oot hommannut talliin sen kulku-oven, jos et niin multa saat (halvalla), karmit ja ovipumppu samassa paketissa.
Joku ton tapanen -> http://www.taloon.com/paloulko-ovi-u...openGroup=7327
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.08.2015, 22:10
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni on kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Joko oot hommannut talliin sen kulku-oven, jos et niin multa saat (halvalla), karmit ja ovipumppu samassa paketissa.
Joku ton tapanen -> http://www.taloon.com/paloulko-ovi-u...openGroup=7327
En ole hankkinut vielä. Jos on kokoa 9x21 niin saattaisi käydä. Soitellaan huomenissa. En tosin tarvi paloluokitusta oveen, joten ajattelin alunperin enempi normaalia talon ulko-ovea.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.08.2015, 12:27
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja macro Näytä viesti
Nosto-oville laattaan kylmäkatkot (pystyeriste, L-mallinen kulmarauta päälle suojaksi, siihen hitsaten n.30cm tartunnat valuun), ovet yleensä asennetaan rungon sisäpintaan. Ja kai oven lähistölle yleinen tapa asentaa pieni alue sähkökaapelia, vaikka muuten vesiputkella olisikin. Näin ainakin omaan talliin, juuri rakenteilla talon yhteyteen.
Meillä ainakin oli piiretty sekä asuintaloon että autotalliin kylmäkatkot kehänä koko lattialaatan ympäri. Muistaakseni vielä niin, että autotallissa suosittelivat jotain 20mm tjsp. paksuna oven kohdalla (~300 oven ohi molemmin puolin), muuten ohuempana. Jotenkin oma järkenikin jo sanoo, että enemmän tai vähemmän suoraan ulkoilmaan yhteydessä oleva sokkeli täytyy olla irrotettuna lämmitetystä lattialaatasta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.08.2015, 12:47
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni on kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Meillä ainakin oli piiretty sekä asuintaloon että autotalliin kylmäkatkot kehänä koko lattialaatan ympäri. Muistaakseni vielä niin, että autotallissa suosittelivat jotain 20mm tjsp. paksuna oven kohdalla (~300 oven ohi molemmin puolin), muuten ohuempana. Jotenkin oma järkenikin jo sanoo, että enemmän tai vähemmän suoraan ulkoilmaan yhteydessä oleva sokkeli täytyy olla irrotettuna lämmitetystä lattialaatasta.
Sokkeli on tehty Soklex-muoteilla, esim. http://www.soklex.fi/wp_2014/wp-cont...hja_2014_2.jpg . Lämpökatko siinä on luonnostaan, mutta betoni jatkuu lattiasta suoraan ulkoilmaan alhaalta kulkevan mutkan kautta. Ei ole siis kaikista paras lämpöhävikin kannalta - toivotaan että siitä ei ihan kamalasti vuoda lämpöä. Reunavahvistettua laattaa ei oikein saa kunnolla eristetyksi... Legalett-tuote oli yksi vaihtoehto, mutta heidän hintansa oli niin paljon kalliimpi että en halunnut sillä tehdä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.08.2015, 14:53
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Viestit: 537
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Meillä ainakin oli piiretty sekä asuintaloon että autotalliin kylmäkatkot kehänä koko lattialaatan ympäri. Muistaakseni vielä niin, että autotallissa suosittelivat jotain 20mm tjsp. paksuna oven kohdalla (~300 oven ohi molemmin puolin), muuten ohuempana. Jotenkin oma järkenikin jo sanoo, että enemmän tai vähemmän suoraan ulkoilmaan yhteydessä oleva sokkeli täytyy olla irrotettuna lämmitetystä lattialaatasta.
Kyllä tottakai laatan ja sokkelin väliin katkaisu. Tämä tulee useimmiten 50mm leveänä, ja rungon sisäpinnan kanssa samaan linjaan. Eli 200/198-rungolle 150 leveä sokkeli, ja 50mm katkaisu. Rungon sisäpinta ja laatan reuna näin samassa linjassa. Tapoja on monia, mutta tämä lienee yleisin.

Useimmiten rungon sisäpintaan asennetaan vielä lisäeristys ja koolaus, vasta sitten levy. Jos nosto-ovi on asennettuna rungon sisäpintaan, ja lattia laatta menee kylmäkatkoon asti, menee laatta 5-10cm ulommaksi kuin nosto-ovi. Eli lämmin laatta on suoraan yhteydessä ulkoilmaan.

Tämän vuoksi nosto-oven kohdalle kylmäkatko samaan linjaan kuin ovi, ja L-teräs suojaksi, että kestää yli ajamisen.

Edit: Tuossa vielä yksi esimerkki kylmäkatkosta rungon sisäpinnan linjassa
http://www.kivitalourakointi.fi/2013...nnysvalut.html
Kivitalo siis hieman eri kuin puutalo, mutta sama idea, ja minusta tuohon kuitenki kannattaa suojaksi 50*50 L-profiili laittaa, ettei pystyeriste jää valmiiseen pintaan näkyviin.
Puurakenteessa yleensä runko kokonaisuutena paksumpi, siksi laatta voi tulla ulommaksi kuin nosto-ovi.

Viimeksi muokannut macro : 02.08.2015 15:05
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 5 (0 jäsentä and 5 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! datsun 3.3d Tekniikka & Jutustelu 20 10.07.2014 21:36
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä Lars Uutiset 0 11.10.2012 04:53
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä Mikedeus21 Tekniikka & Jutustelu 4 02.10.2009 16:33
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa toyota4x4 Chit-Chat 5 14.06.2009 09:47
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä Paavo Tekniikka & Jutustelu 15 24.05.2006 16:22


Sivu luotu: 19:04 (GMT +2).