![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
En mä mistään mitään tiiä, mut onko hitsikonekin ronkeli noista vaiheista? Oon kuvitellut että ne on vaan moottorit mitkä pitää olla oikein, ettei pyöri väärinpäin. Kun niissä on se tähtikolmiokytkentä tai mikäsenytoli...
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Mulle on opetettu että vaiheet kiertävät tavallaan kehää moottorissa eli pitää olla kiertojärjestys myötäpäivään. Eli 1-2-3 tai 2-3-1 tai 3-1-2. Jos kääntää kaksi vaihetta suunta muuttuu eli numerojärjestys menee pakkia. Siksi kahden karvan vaihto auttaa.
__________________
Tiäräksää tuanoi |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Jos ykkösen ja kakkosen vaihtaa keskenään tulee kierroksi vastapäivään 2-1-3.
__________________
Tiäräksää tuanoi |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Niin, yksinkertaistettuna: Kolmivaihemoottorin staattorikäämitys synnyttää pyörivän magneettivuon joka saa roottorin pyörimään. Vaihejärjestystä muuttamalla saadaan magneettivuon pyörimissuunta vaihtumaan.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Voisiko kotoa olla yksi vaihe pimeänä? Kerrän töissä käynyt niin ja muusta ei huomannut kuin siitä, että lankaan ei saanut kunnolla virtaa. Edes kone ei valittanut mitään vikakoodia.
__________________
RASOR |
|
#7
|
||||
|
||||
Voimavirta pistoke.
Talossani on pikasulkkeet ja kaikki on päällä.
Samalla koneella hitsasin Cargoa viimekesänä tutun tallilla niin ei toiminut sielläkään ja tallin omistaja on sähköasentaja niin hän otti pistokkeen auki ja sanoi että vaihtaa vaiheiden järjestystä ja johan rupesi hitsi laulamaan. Tollaista pistoketta on saatavan misssä on kaksi vaihetappia saman ympyrän sisällä ja sen voi ruuvarilla kääntää. http://www.tyokalutarvike.fi/VOIMAPI...IHEENKAeAeNTOe Tarvii varmaan tollanen ostaa niin sillähän siitä pääsee. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ Viimeksi muokannut ImacInnes : 25.07.2015 19:27 |
|
#8
|
|||
|
|||
|
HiluxMan on ollut sähköopin tunnit hereillä
![]() Tuo kone näyttäisi olevan kolmivaiheinen ilman nollaa eli sitä N-liittimeen kytkettyä (useimmiten) sinistä johdinta. Vaihejärjestystä vaihtamalla alkanee kuumaliimaus sujumaan. Sähköalan ammattilaisen hommia olisi tuo.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Eli olinko kuitenkin oikeassa vaikka vain sähköinsinööri mulle tuon selosti kun tyhmiä kyselin Mut toi, ettei nollaa tartte oli mulle ainakin uutta
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Vaihat ruskean ja mustan tai mustan ja sinisen paikkaa niin pyörimissuunta vaihtuu.
T: Sähkömies Ps. Älä käännä roikan molemmista päistä. |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Miksei sininen ja ruskee käy?
Höhöö. Hauska vitja
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
|
#12
|
||||
|
||||
Voimavirtapistoke vaiheenvaihtimella.
Yks sähkäri vaihtaa tollasen narun päähän maanataina niin eipä tarvi enään ihmetellä.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/38465...din-16A5-napaa t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ Viimeksi muokannut ImacInnes : 25.07.2015 21:16 |
|
#13
|
||||
|
||||
|
nyt jumalauta jos oot sähköalan "ammattilainen" niin ne teidän opettajien nimet ja oppilaitos samantien julki, aletaan puuhaamaan TUKES:ille opetuslupien perumista jos edes opettajat ei tunne sähkötekniikan perusteita.
mut ite asiaan, se pitäs piirtää miten sähkö käyttäytyy tuon maaton suhteen, niin se ois helppotajusempi, mutta lyhyesti: 3~ kytkennässä vaihekuormien ollessa tasan muodostuu ns kelluva maa "niiden vaiheiden keskelle". tai emminä tiedä minne päin palloa se muodostuu, mutta nolla on turha 3~ moottorille, koska vaiheet maadottaa ittensä toisiaan kohden tai miten sen selittäs. kevi on siellä siksi, ettei keltään karkaa henki jos moottori turahtaa oikkariin ja ottaa runkoon, niin on joku mitä vasten turvalaitteet laukiaa. sitten toinen, että VVS laukeaa luonnollisesti lenkitetyissä, koska sehän haistelee tulevan ja menevän virran määrän nollaa vasten ja jos laitteen kuori liitetään siihen piiriin, niin tuleva "törmää seinään", eikä kule vikurin kautta ja vikuri kattoo että vituiks meni ja sähköt poikki. muutenkin nuo pistorasioiden lenkitykset ja "nollaamiset" on ihan homojen ja idioottien hommia, koska nykypäivän vehkeet perseilee ihan tuelta kun sähkö ei kule aidon TN-S systeemin mukaan, eli harkihtisin kahteen kertaan vetäseekö lisäkarvan vai rikkooko jatkossa esim tietokoneet laiskuuden takia. näkkee muuten hyvin miten kirjavaa tuo sähkönki puolen ihmisten suhtautuminen ja taito asioissa on, ko het oli viistoista eri mielipidettä asiaan ko porukka aukas sanasen arkkusa ja meilhän hei pitäs olla vain ja ainoostaan yks ainua totuus miten nuo hommat tehään ja se on kirjattu aapiseen ja noudattamatta jättämisestä saa kakkaa kouraan
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
|
#14
|
||||
|
||||
|
Ysäri Esab oli ainaki nirso vaihejärjestyksestä, jos en väärin muista. Tais olla LKA180.
__________________
RUMARACING Esla T4 |
|
#15
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
Harbor Cruisers |
|
#16
|
||||
|
||||
|
ei pitäs kyl hitsikoneessa olla mitään merkitystä vaiheiden järjestyksellä, eli kiertosuunnalla. sehän käyttää vaan 3~ systeemiä siksi, että 1~ ei saa tarpeeksi virtaa koneelle, että se puikko/lanka palas riittävästi ja jännitettä nostamalla saadaan helposti isompi "määrä sähköä" tulemaan värkistä ULOS. voi olla jotain sankakivikauden värkkejä jotka sekoilee jotain, jos ei ole normaali 1-2-3 järjestys, mutta epäilen, oiskohan sähkölaitteen henki karkaamassa siitä koneesta..
sitä kiertosuuntaa, elivaihejärjestystä sotketaan tarkotuksella siirtohäviöiden minimoimiseksi ja jokaisen liittymän kohdalla se pitäisi asennusvaiheessa tarkastaa, että itse kiinteistöön tuleva on tuo normaali 1-3 suuntainen (tai suunnitelman mukainen). tosin nykypäivän räkänokka linjamiehet ja näppisähköasentajat ei niin tee, koska ne ei edes tiedä mikä kisu-mittari on, saati, että urakoitsijoilla sellainen edes olisi käytössä. talopuolen miehet ei noista ymmärrä oikeasti mitään, vaan ne lätkii piuhat kiinni ja niin kauan kun suojamaanjohtavuus ja eristysvastusmittaus näyttää sinne päin, mitä suunnittelija on antanut kuvissa ohjearvoiksi, homma on valmis toki joskus verkkoyhtiöt asennuttaa vaihejärjestyksen "väärinkin" ihan tarkoituksella ja siihen heillä on muita omia syitään, joita ei välttämättä kerrota talon ulkopuolelle. kiteytettynä, se on joko tarkoituksella yhteiseksi hyväksi, tai sitten asennusvirhe jos vaiheet menee "väärin"
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
|
#17
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
TEMÄHIK |
|
#18
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Edit: niin ja niinkuin tuolla ylempänä joku jo sanoikin niin näköjään puuttuu nolla tosta kytkennästä kokonaan. Sulla ilmeisesti mökillä on "nollattu" ainakin toi voimavirta. Kotona sitte nykyaikasemmat sähköt. Mut kannattaa ottaa joku sähkäri mukaan ropaamaan, sähkö kun on sinistä ja sattuu ihan saatanasti. Viimeksi muokannut vellihousu : 25.07.2015 12:01 |
|
#19
|
|||
|
|||
|
Jos on kolmioon kytketty 3-vaihe hitsikone, niin mihin se tarvitsee nollaa? No jos joku ohjausmuuntaja tai jäähdytyspuhallin on 230V~ niin ehkä sitten, mutta...
Kannattaa ihan ensimmäiseksi varmistaa, että sieltä pistorasiasta tulee ne kaikki kolme vaihetta. Jos ohjausmuuntaja on kahden vaiheen välissä (400V~) , niin ei siitä tule mitään, jos toinen vaiheista puuttuu. Jos pistorasia on ok, niin seuraavaksi kannattaa mitata koneen puolelta, että ohjaukselle asti tulee virta. Piirikortin sulake on varmaan jo katsottukin.
__________________
Jukka |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myydään / Vaihdetaan voimavirta kompressori | pantze | O/M/V Muut | 0 | 01.10.2014 08:01 |
| Myydään Sikkikone, voimavirta | Jjurva | O/M/V Muut | 1 | 09.03.2014 23:34 |
| Myyty voimavirta mig telwin 213. 200e tai vaihto minargmig 170 | sössö84 | O/M/V Muut | 5 | 26.08.2010 17:02 |
| Myyty Voimavirta mig | rhm | O/M/V Muut | 0 | 22.04.2009 12:25 |
| O:UAZ 1. vaiheen ja pakin rattaat | -MAKE- | O/M/V Muut | 0 | 05.09.2005 19:45 |