![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Samalla menttaliteetilla öljyjen suhteen. Maatalousmoottori, laatuöljyt. Tieto lisää tuskaa. Kiitos. Meninpä kysymään. ![]() Lainaus:
Täytyy tsekata tanskankiinnikkeet. Kiitokset vinkistä. Lisälaitteista tulee äkkiseltään mieleen lavanjatke sekä maatalousmallin kolmipistekiinnike. Kyntämään. Löysin amerikkalaisen nosturin vakavuuslaskentaformun. ( https://www.imt.com/common/pdf/manua...bility-ext.pdf ) laskin hihasta vedetyillä akselipainoilla ja eihän se millään kestä pystyssä nimelliskuormilla pahimpaan suuntaan (Viiva tukijalasta etuakselin keskipisteeseen ja nosturi 90 asteen kulmassa tähän.) Se on sentään positiivista että kantaa puominsa ulos levitettynä. ![]() Hyvä laskentalomake siinä mielessä että yhdet tiedot syöttämällä voi ristiinverrata vaihtoehtoja nosturi edessä/takana ja lisätukijaloilla/ilman. -
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Huoltoa ilman huolta.
Off road. Kävin takapellolla kääntymässä. Ilmeisesti oli olevinaan ahdasta kun sain peruutettua pakoputken mutkalle. Tarkoitus oli taittaa tarkasti kuusen vierestä mutta pimeys teki tepposet.
Aiempaan kurakaarikysymykseen liittyen, ilmeisesti on niin ettei n2g -luokan ajoneuvossa edellytetä kaaria mikäli ne 'eivät ajoneuvon käyttötarkoitukseen sovellu'. Tällä hetkellä käyttötarkoitus ei just niitä kestä. ![]() Tanskalaiskiinnitys tms. (Löysin jonkin palfingerin mallin) nosturin kiinnitykseen vaikuttaa toimivalta ratkaisulta. Kiitokset vinkistä! Nosturi on menossa hyvää vauhtia palasiksi. Toistaiseksi ei mitään katastrofaalista ole löytynyt. Ellei katastrofiksi katso sitä että hydrauliletkuja on kaikkiaan 51kpl ja hyvin suuri osa niistä menee vaihtoon. Imutyhjennyspytty on äärimmäisen kätevä laite linjojen tyhjentämisessä. Imu päälle putken päähän ja liitinten avaaminen on siistiä hommaa. Vaihtelin nesteitä. Jäähdytinnesteet ruosteista liejua. Vaihdon jälkeen lämmöt pysyvät termarin lukemissa. Ero ei ole iso (neulan paksuus mittarissa) mutta ilmeinen. Öljynvaihdon jälkeen paineet käyttäytyvät johdonmukaisemmin. Muutenkin panin merkille että ellei öljyä ole yläviivaan ja autoa vähääkään hyppyyttää paineet notkahtavat jonkin verran. Sille militäärimallin mfa-moottorivariantin tuplaöljypumpulle on ilmeisesti ihan asiallinen syy. Ja juu, puolen litran käsikäyttöinen mäntäpumppu ei välttämättä ole oikea työkalu 75w90 -öljyn pumppaamiseen. Asiaa tarkemmin ajattelematta kaavailin että pumpulla on helppo annostella sopivat määrät tuoretta öljyä periin ja laatikoihin. Suit sait. Pumppauksia litramäärä kertaa kaksi ja korkki päälle. ![]() Kardaanin ristikoiden rasvauksesta, näytti siltä että jossain nivelessä rasva tuli ristikon vastakkaiselta puolelta keskeltä läpi. Kuuluuko asiaan? - |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Rasvatessa kun näät vaseliinin tursuavan, tiedät rasvan liikkuvan, ja jos ja kun se on puhdasta, ja tuoretta, voit huokaista ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis siinä ristikossa on vapaa läpi reikä eli puserrus tulee suoraan läpi? laittaisin ite ainakin jotain tulppaa sinne toiselle puolelle, sitä rasvaa ei sit välttämättä kauheasti sinne riskon kuppeihin mene, eli voimaa ei kannata käyttää liikaa
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Täytyypä pudottaa kardaanit lattialle. Toinen mysteerikohde on nimittäin kardaanien pituussuuntaisen liu'un voitelu. Oli rasvaaminen työnä kuitenkin hieman inhimillisempää kuin odotin. Oletin nimittäin että kyseessä on hirveä edestakainen jumppa autoa työntelemässä ja prässiä auton alla tökkimässä mutta tuohan rullaa kuitenkin kun vähän jalalla pyörästä työntää. Sitä on niin orientoitunut siihen että auto on tunkin päällä ja kaikkinainen liikuttelu on työn ja tuskan takana. Heitin just Mannin ruostesuojaamolle. Suojaamolla haastetta esitellessäni pistin merkille että lokasuojanlevikkeen ja korin välissä oli ruostetta joten raksin niiltä lämpimiltä levikekaaret, askelmat ja lokarinpätkät rungosta irti ja vein puhallukseen/maalattavaksi. Auto kun on ihan perus RAL-värikarttaa niin voi käyttää tymäkämpiä teollisuusmaaleja. Massaavat lokarit irtaallaan niin viheliäisimmät paikat korissa tulevat hyvin tehdyksi ja voin sovittaa palaset ajan kanssa paikoilleen. Tulee parempi kuin tehtaalta. Sinällään maalaushomma on lievää hätävarjelun liioittelua sillä muuten kaarten ja rungon välit olivatkin täysin puhtaat. Purkamisesta oli kuitenkin se riemu että kauhulla odottamani porrasaskelmakin (Loukko ja rakenne joka ei talvella kuivu ikinä) osoittautui ihan haltuun otettavaksi tapaukseksi. Siinä on askelmassa epämääräinen kumimaton pala joka on painettu kiinnikkeillään pellistä läpi. Eli odottaa sitä että hiekkaa menee kumin ja pellin väliin hieromaan maalin rikki, odottamaan märkää. Kiinnikkeiden kohdalta pääseekin sitten pellin ja alustamassan väliin jonka jälkeen ruostepiru on irti. Ei siis kuitenkaan saman tyyppistä umpiloukkoa kuin LT-volkkarissa askelman takana. Sielu lepää kun näkee pellin molemmille puolille. Se että siitä seuraa helvetillinen ohjaamomelu on oikeastaan täysin toissijainen juttu. Ruostekammo, kenellä? ![]() Ylistin aiemmin sitä kuumavesipesuria. Pesin tosiaan rungon puhtaaksi, myös suojavahasta. Päättelin siitä että mm. tuo ruostelaikku ja miljoona muuta ruskeaa tiplaa rungossa tuli esiin tämän pesukeikkani jälkeen. Runko tulee nyt samalla suojattua. Vituttaahan yli kaiken että runko pitää peittää öljytahmalla mutta en just tähän hätään ala purkamaan/maalaamaan runkoa. - |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eli levystä kulma jonka päälle nosturi asennetaan kuten puutavara kuormaimen tuppisovitteessa En nyt löytänyt yhtään kuvaa tanskalaisten omasta ![]() ![]() Sit pötköttely herkkyyteen vois auttaa lisäjalat nehän voi olla jopa mekaaniset sopivasti vaan tapin reikiä ja sellaiset, et voi ajamalla kaataa ne vaikka kumpaankin suuntaan jos käy niin, ettei tappi haluakkaan reiästä helpata kuorman päälä ollessa.
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
- |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
tuonkaan palikan ei tartte olla metrien korkuinen Liitteenä kuvatus joka saattaa selventää tai sittei ![]()
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kuinka sattuikaan, tänään juuri istuin lounaspöydässä erään tunnetun suomalaisen pitkän, tai sanoisinko tässä tapauksessa piiiitttkkkän linjan hinausautoilijan kanssa ja hänen kanssaan turistiin (taas kerran) rakenteista ja materiaaleista.
Heittipä hauskan tiedon palasen, oli omaa kalustoa rakentaessaan laskenut hinnan myötörajalle, eli sille pisteelle kun kuormittaessa alkaa metalli taipumaan ja yllätys yllätys, halvin vaihtoehto ei ollutkaan perinteinen "viiskakkonen". Vaikka korkealujuusteräksissä kilohinta on kovempi, jää rakenteen hinta alemmaksi koska sitä niin paljon vähemmän kuluu. Kun saat suunniteltua ja ideoitua, kannattaa kysäistä levytavaraa Jessirec Oy:stä Masalasta, heillä on leikkuri, cnc-plasma ja kantti syntyy paksumpaankin palaseen, palvelu ja hinnat olleet asiallisia. Ainakin Ruukin Optim -levyjä ollut jonkin verran hyllyssäkin.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Tuli mieleen et olisko kiilatappi sovite mitää tuoho pilkkiin. Jos pilkki on perässä niin olis simppeli ottaa pois ja asentaa takas.
Nostaa tukijaloilla ilmaan ja jättää puomin maahan nii voit ajaa auton alta pois. Sama idea kun joissain puutavaranostureissa.
__________________
mikäs siihen nyt tuli? No taasko se hajos |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Hahmottelin nosturin kiinnitystä. Ei tuo paketti nyt onneksi aivan epäsuhtainen ole. Mannin päälirakenneohjeen mukaan vasta metrin yli runkoaisojen oleva päälirakenteen painopiste antaa kimpoilemisen aihetta.
![]() Kääntelin virtuaaliniveliä ja näyttäisi siltä että puomin saa taitettua lavalle nippa nappa niin että nostopuomi on vaakatasossa ja taittopuomin pää lavan etulaidassa. Materiaali olisi pääsääntönä 12mm heavydutyterästä. Materiaalivahvuutta on todennäköisesti mahdollista pienentää tuosta. Kompleksi on koostelma kahdesta eri ideasta. Kiinnitysmekanismi on täysin siekailematta varastettu Palfingeriltä. Mitat brosyyreistä ja detaljit myynnissä olevia käytettyjä zoomailemalla. Ainut muutos on kannakkeen kaventaminen vastaamaan Mannin runkoprofiilin (210x70x5) leveyttä. Kiinnityksen integrointi nosturin tukijalkapalkkiin on mukaelma kahvipöydän ideariihestä jossa esitin täysin puolivalmiin luonnoksen jossa ei ollut kuin nosturi ja auton runko eikä mitään siinä välissä. 'Joku tuki tuohon pitäisi hitsata' johti oivallukseen että nosturi on terästä ja ihmisten (Ruotsalaisten) tekemä. Tottelee siis laikkaa ja hitsikolvia. Painosta jää ~sata kiloa pois. Itse nosturi tule edelleen alkuperäisillä pulteilla tukijalkapalkkiin kiinni ja kääntömaljassa oleva tappi kiinnikkeessä olevaan poikkitukeen niin että nosturin saa tarvittaessa nostettua irti tukijalkapalkista. Nosturia ei todennäköisesti saa tuon alemmas sillä puomi/jatkosylinteri ottaa nipussa ollessaan kiinnikkeisiin kiinni. Hieman lyhyemmäksi kannakkeen olisi saanut tekemällä nosturin 'etutapille' paikan suoraan autoon (Toimii rakenteellisesti sillä irroitettaessa tapilla ei ole käytännössä mitään kuormaa) mutta silloin puomi vie jo pituussuunnassa tilaa lavalta ellei muuta rakennetta niin että nosturi olisi nipussa pystypuomin takapuolella. Siinä mielessä parempi näin että oikaisevan momentin kannalta on parempi mitä etäämmällä tukijalat ovat auton painopisteestä. Ajossa nosturin keulaa nostava momentti on suurin piirtein saman suuruinen kuin moottorin ja voimansiirron alas painava momentti. Keula kevenee muttei aivan tolkuttomasti. En ole ottanut vielä mitään kantaa kiinnitykseen auton runkoon. Nyt kuvassa on neljä identtistä kiinnityslappua mutta todellisuudessa jousien takakorvakkeet menevät uusiksi ja rungon sisäpuolella ei auta edes uudelleenrakentaminen. Vinssi on niillä sijoillaan kuin on. Alhaalta olevassa kuvassa näkyy rungon sisällä pari viivaa kulmassa. Molemmilla puolilla on suurin piirtein kyseisten viivojen mukainen ala vapaana. Kunhan raksii vetopalkin pois.. Sisäpuolisten levyjen virka tuleekin olemaan kiinnikkeen kynsilevyjen tukeminen sisäpuolelta. Varsinaisen kuorman kantavat ja jakavat rungon ulkopuoliset levyt. Vetokoukulle todnäköisesti kannakkeen runkolevyjen takalaitoihin korvakkeet joihin voi pultata sopivan koukkukompleksin. Täytyy kuitenkin tsekata onko koukulle jotain määräyksiä sillä noissa irrotettavissa konsoleissa pruukaa olla niin että konsolin läpi menee aisanpätkä jolla konsolissa kiinni oleva vetokita kytketään auton vetokitaan. Tässä kohtaa kyseeseen tulee kuitenkin lähinnä kuula eli olisko mitä ratkaisu jossa autossa on kuula, nosturissa pätkä aisaa jonka perässä kuula jne. ? ![]() Sivulle kaatavan lavan 'oksien' sijoittelu näyttää tällä akselivälillä olevan melko jännää. Takarenkaan paikan lisäksi sijoitteluun vaikuttaa mm. vinssi joka sojottaa runkopalkkien yläpuolella ja siis estää poikkituen asentamisen sille kohdalle vaikka paikka olisi lavan kannakkeelle hyvinkin bueno. Auto kävi joo ruostesuojaamolla. Perkele. Jos olisin tiennyt millaista smörjaa se tavara on, runko olisi saanut niskaansa korkeintaan jotain kotelosuojaa jollaista oletin aineen olevan. Veikkaan että jokunen kirosana tulee artikuloitua, etenkin ilma- ja hydrauliikkahommien aikana. Onneksi sain mukaan kanisterillisen liuotinta jota massa ihan kiitettävästi tottelee. Maitoon liittyvää vanhaa sanontaa mukaellen: 'turha enää itkeä kun mannin runko on massattu'. - |
![]() |
Luokat |
man 8.136 fae |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|