Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.03.2015, 21:51
JiPe JiPe ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Kuopio
Viestit: 84
Perusasetus

Tässä tämmöinen pikkuasia vaivannut pienen hetken. Oli uutisissa, että oli peräkärrimies saanut sakot kun oli ajanut tyhjän trailerin kanssa (omapaino alle 750kg). Hänellä ei siis ollut pikku e:tä. Oli menettänyt korttinsa kuukaudeksi tästä rikkeestä, kun ei kortti riitä ajamaan traileria täytenä.

No periaatteessa tuo kuulostaa loogiselta, joskin aika tyhmältä, kun hän olisi voinut laittaa trailerin jarruttomaan kärriin ja vedellä sitä (oli laskenut että juuri menisi 750kg kärriin). Mielestäni tuo kuitenkin on turvallisempaa vetää tyhjää traileria, kuin kärriä mihin on traileri lastattu jotenkin päin roikkumaan.

No varsinaisesti tässä nyt ei tuossa ihmetytä mikään, mutta mites kun suurimmalla osalla trailerin vetäjistä ei taida autossa riittää vetokyky siihen trailerin maksimiin? Onko tämä aina ollut näin vai onko joku muuttunut, kun useinhan noi trailerit 2700kg ja yli, eikä näin ollen paljon pakettiautoilla (2-veto) vedellä. Vai onko tämä nyt jotenkin eri asia kuin tyhjän trailerin ajaminen ilman pikku eetä?

__________________
Suzuki Vitara 1.6 "Lumiaura"
MB W124 300d
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.03.2015, 22:02
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiPe Näytä viesti
Tässä tämmöinen pikkuasia vaivannut pienen hetken. Oli uutisissa, että oli peräkärrimies saanut sakot kun oli ajanut tyhjän trailerin kanssa (omapaino alle 750kg). Hänellä ei siis ollut pikku e:tä. Oli menettänyt korttinsa kuukaudeksi tästä rikkeestä, kun ei kortti riitä ajamaan traileria täytenä.

No periaatteessa tuo kuulostaa loogiselta, joskin aika tyhmältä, kun hän olisi voinut laittaa trailerin jarruttomaan kärriin ja vedellä sitä (oli laskenut että juuri menisi 750kg kärriin). Mielestäni tuo kuitenkin on turvallisempaa vetää tyhjää traileria, kuin kärriä mihin on traileri lastattu jotenkin päin roikkumaan.

No varsinaisesti tässä nyt ei tuossa ihmetytä mikään, mutta mites kun suurimmalla osalla trailerin vetäjistä ei taida autossa riittää vetokyky siihen trailerin maksimiin? Onko tämä aina ollut näin vai onko joku muuttunut, kun useinhan noi trailerit 2700kg ja yli, eikä näin ollen paljon pakettiautoilla (2-veto) vedellä. Vai onko tämä nyt jotenkin eri asia kuin tyhjän trailerin ajaminen ilman pikku eetä?
Kortin riittäminen katsotaan papereista eli suurimmista sallituista massoista ja tekniset massat sitten todellisten mukaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.11.2015, 00:31
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Kärryn vetäminen tyhjänä?


Ite just funtsin tätä samaa kun tossa trailerita kattelin vaan turha on hankkia ennen kuin on riittävän vetokykyinen veturi leimassa.

Niinhän se on että on ihan sama onko kärry tyhjä vai täyteen lastattu niin pitää olla sellainen auto vetämässä jolla voi sitä kärryä vetää maksimikuormassa ja sitten pitää kuskilla olla vielä kortti jolla saa tuollaista yhdistelmää kuskata.

Maalaisjärkeen kävisi jotta katsottais kärryn paino + kuorman paino ja veturiksi riittäisi auto jossa vetokyky riittää + kuskilla korrti jolla kuskata.

Pystys myös tyhjää kärryä viemään paikasta toiseen pienemmällä autolla.

Vaan näinhän ei ole???? Kummallista?

t. Ismo Ämmä

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiPe Näytä viesti
Tässä tämmöinen pikkuasia vaivannut pienen hetken. Oli uutisissa, että oli peräkärrimies saanut sakot kun oli ajanut tyhjän trailerin kanssa (omapaino alle 750kg). Hänellä ei siis ollut pikku e:tä. Oli menettänyt korttinsa kuukaudeksi tästä rikkeestä, kun ei kortti riitä ajamaan traileria täytenä.

No periaatteessa tuo kuulostaa loogiselta, joskin aika tyhmältä, kun hän olisi voinut laittaa trailerin jarruttomaan kärriin ja vedellä sitä (oli laskenut että juuri menisi 750kg kärriin). Mielestäni tuo kuitenkin on turvallisempaa vetää tyhjää traileria, kuin kärriä mihin on traileri lastattu jotenkin päin roikkumaan.

No varsinaisesti tässä nyt ei tuossa ihmetytä mikään, mutta mites kun suurimmalla osalla trailerin vetäjistä ei taida autossa riittää vetokyky siihen trailerin maksimiin? Onko tämä aina ollut näin vai onko joku muuttunut, kun useinhan noi trailerit 2700kg ja yli, eikä näin ollen paljon pakettiautoilla (2-veto) vedellä. Vai onko tämä nyt jotenkin eri asia kuin tyhjän trailerin ajaminen ilman pikku eetä?
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/

Viimeksi muokannut ImacInnes : 24.11.2015 01:01
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.11.2015, 08:04
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes Näytä viesti
Ite just funtsin tätä samaa kun tossa trailerita kattelin vaan turha on hankkia ennen kuin on riittävän vetokykyinen veturi leimassa.

Niinhän se on että on ihan sama onko kärry tyhjä vai täyteen lastattu niin pitää olla sellainen auto vetämässä jolla voi sitä kärryä vetää maksimikuormassa ja sitten pitää kuskilla olla vielä kortti jolla saa tuollaista yhdistelmää kuskata.

Maalaisjärkeen kävisi jotta katsottais kärryn paino + kuorman paino ja veturiksi riittäisi auto jossa vetokyky riittää + kuskilla korrti jolla kuskata.

Pystys myös tyhjää kärryä viemään paikasta toiseen pienemmällä autolla.

Vaan näinhän ei ole???? Kummallista?

t. Ismo Ämmä


Mulla on käsitys et kun on pikku-e niin silloin mennään puntarimassoilla ja tossa ukon tapauksessa mentiin paperimassoilla kun ei ollut sitä pikku e;tä


Ja kaikkien typerimmäksi homman teki se, et jossois lastannu sen kärryn muulin päälle niin ois ollu ihan laillinen vetää, kun passatissa ois jarruttomaan riittäny massat


Meilläkin auto traileri jonka omamassa 800kg, niin mulla on käsitys sieltä täältä kyselyn jälkeen, et saan siirtää sitä tyhjänä esim. vectrallani



Mutta mikä se totuus ny sitten tällä hetkellä on
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.11.2015, 09:05
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.391
Blog Entries: 5
Perusasetus

Ite kun ajoin viimevuonna ton pikku e:n ihmettelin noita samoja asioita, kun ensin yritti tavata Trafin ja poliisin sivuilta miten se on.

Lähinnä siksi, kun ajoin "inssin" liisarilla, 4x4 Octavia Scoutilla ja siinä oli vetokoukkupaino pienempi kuin hevoskopin kokonaismassa, mutta kärrin omamassa oli päälle sen, mikä minimissään piti olla ja rekisteriinmerkatulla täydellä lastilla ei auton koukku olisi riittäny.

Eli koitin selvittää, saako sitä tyhjänä vetää vaikka kärrin maksimipaino on suurempi kuin mitä auton koukkuun saa laittaa ja kelpaako ko. yhdistelmä inssiin jos yhdistelmään vaaditut painot täyttyy.

Soitto katsastuskonttorille > käskivät soittaa Trafiin > soitto Trafiin > käskivät soittaa poliisiin, joka valvoo asiaa > soitto poliisiin > käskivät soittaa katsastuskonttorille jossa vastaanottavat tutkinnon/inssin > soitto taas konttorille, sanoivat, että kyllä käy, näin on heillä Trafin ohjeet

Eli viranomaisetkin tuntuvat olevan tosi hyvin perillä tästä...
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.11.2015, 09:14
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes Näytä viesti
Ite just funtsin tätä samaa kun tossa trailerita kattelin vaan turha on hankkia ennen kuin on riittävän vetokykyinen veturi leimassa.

Niinhän se on että on ihan sama onko kärry tyhjä vai täyteen lastattu niin pitää olla sellainen auto vetämässä jolla voi sitä kärryä vetää maksimikuormassa ja sitten pitää kuskilla olla vielä kortti jolla saa tuollaista yhdistelmää kuskata.

Maalaisjärkeen kävisi jotta katsottais kärryn paino + kuorman paino ja veturiksi riittäisi auto jossa vetokyky riittää + kuskilla korrti jolla kuskata.

Pystys myös tyhjää kärryä viemään paikasta toiseen pienemmällä autolla.

Vaan näinhän ei ole???? Kummallista?

t. Ismo Ämmä
Onhan se, siis viimeiseen vastaus. Puitu jo muutamaan kertaan tässäkin säikeessä. Se on KYTKENTÄMASSA mikä määrää auton riittävyyden eli akselin/akseleiden kautta tiehen kohdistuva massa. Kortin riittävyys katsotaan KOKONAISMASSASTA.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.11.2015, 01:24
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Sopivaa vuokra traileria?


Koitimpa sitten estiä josko löytyis sopivaa vuokra traileria käyttööni.

Jeep Libertylläni saa vetää 2160 kg
Vedettävä jeep Cherokee painaa 1590 kg
joten trailerin omapainoksi jäisi max. 570 kg.

Löysin seuraavia vuokra trailereita.
-kantavuus 1430kg ja omamassa 570kg = 2000kg
-kantavuus 1820kg ja omamassa 680kg = 2500kg. Todellisuudessahan koukussa olisi painoa 2270kg joten enään 110kg ylipainoa.
Mahdoton yhtälö siis.

Kumpihan on sakottaessa kalliimpaa.
160kg kärryssä ylipainoa vai
340 kg koukussa ylipainoa?
Ylempi ainakin näyttää pienemmältä pahalta?

Huvittavaa on myös että löysin Nettiautosta Libertyn pienemmällä koneella jossa oli koukku paino 3500 kg?????

t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/

Viimeksi muokannut ImacInnes : 27.11.2015 01:30
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.11.2015, 06:30
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Vaihtoehto 1. ja autosta jos purkaa romua tuon 160kiloo pois ja nakkaa veturin peräkonttiin.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.11.2015, 07:20
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja smgt Näytä viesti
Vaihtoehto 1. ja autosta jos purkaa romua tuon 160kiloo pois ja nakkaa veturin peräkonttiin.

Oon kerran nähny kun jokkis väki purki renkaat ja ovet irti 244 volvosta ja nosti ne farkku volkkariin
Samalla nostivat akun ja tankinkin sinne ja laskivat nesteet kanisteriin

Nyt tuli mieleen, et oisivatkohan sihdanneet siihen lainsallimaan ylikuorma %;saan

Kyllähän maastorenkaista tulee nopeesti 30kg rengas ja riittääkö ees
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.11.2015, 07:57
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Sopiva traileria vuokralle?


Joo.
Tuo 1590kg on Cherokeen rek. otteeseen merkattu omamassa.
Nykyjäänhän Cherokeessa on ,vinssi, maastokumit, putkipuskurit, panssarointia, korotuspalikkaa, joten ei taida punnituksessa tuo 1590kg enään edes riittää.

Tarvii laittaa tuosta pihalta ZJ leimaan (3500kg) niin sitten ompi millä vedellä ja myydä Liberty "vajaa vetoisena" meinaan kuorman suhteen.

t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/

Viimeksi muokannut ImacInnes : 27.11.2015 21:02
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.11.2015, 14:45
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes Näytä viesti
Jeep Libertylläni saa vetää 2160 kg
Mistähän tuo tieto on peräisin? Siis otteessa varmaan lukee, mutta mistä se on sinne kaiveltu? Jenkkivehkeissä ei kovinkaan usein löydy selkeää tietoa sallituista perävaunupainoista, tavan henkilöautoista ainakaan.

Suomi-KJ:ssakin on toisinaan ollut väärät kärrymassat otteella...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Peräkärryn kierrejouset BJ45 Tekniikka & Jutustelu 7 12.10.2007 12:51
Jos peräkärryn rakentaisi Masu Chit-Chat 6 23.03.2007 22:02
Peräkärryn talvirengastus hector Tekniikka & Jutustelu 17 14.11.2006 23:46
OT:Peräkärryn rengaskoko ? Jyri Tekniikka & Jutustelu 2 09.07.2005 21:44
OT: peräkärryn vääntösauvajousituksesta -MaTTi- Tekniikka & Jutustelu 10 29.05.2005 18:42


Sivu luotu: 22:55 (GMT +2).