![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() panhardMoro kaikkille offareille ,ehkä sit omassa HJ60 -ssa on laittetty kierrejouset ja panhard tanko ei ole ihan samasuuntainen akselin kanssa ja ajettavuus on vähän semmoinen vetelä,vaikka on hydrauliohjaus ,pitäisko sitten saada se tanko jotenkin paremmaan paikkaan ehkä ohjaus paranes vähesen
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä se panhard kannattaa olla kunnolla kiinni ja ajatella sekin että runko kestää kiinnityspisteissä.
Sehän ottaa vastaan kaikki ratin vääntelystä tulevat voimat, woblauksen(eikö olekkin positiivisesti ajateltu ![]() + jos se on kulmaan asennettu niin jokainen pystysuuntainen joustoliike kohdistaa siihen sivusuuntaista voimaa.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kuten todettua, panhardiin kohdistuu tosiaan kaikki akselia sivusuunnassa liikuttavat voimat. Eli siis kaikki akselin joustoliikkeet, korin heilahdukset, renkaiden kääntö, yms.. voimat on isoja jo kohtuu pienessäkin autossa. Kannattaa tehdä vahvat kiinnikkeet, ja kiinnitys 12-14mm läpipulteilla - mieluiten 10.9 tai 12.9. pulteilla.
Mitä tulee panhardien asemointiin ja mitoitukseen: * mitä ylemmäs saa korin kiinnikkeen, ja mitä ylemmäs saa akselin kiinnikkeen, sen parempi. Miksikö? Ko. toimenpide vaikuttaa roll centerin korkeuteen -> auton painopiste on auton koria kallistava voima, roll center taasen on "näkymätön piste" jonka ympäri auto kallistuu pituusakselilla. Mitä suurempi korkeusero painopisteen ja roll centerin välillä, sitä enemmän auto kallistuu niin mutkassa ajaessa, kuin kaltevalla alustalla. Eli kun roll center on ylhäällä, on painopisteen korkeuden aiheuttama vipuvarsi mahd. lyhyt -> kori ei kallistele yhtä helposti. * välivarsi ja panhard samaan kulmaan -> panhard saa siis olla korkeussuunnassa välivarren ala- tai yläpuolella, kunhan kulma on sama. Tämä siksi että eliminoidaan bumpsteer. * panhard mahdollisimman pitkäksi, mieluiten max. parin sentin heitolla ohjauksen välivarren pituuteen - tämäkin vähentää bumpsteeriä. Riittävä pituus vähentää akselin sivusuuntaisen liikkeen määrää suhteessa koriin -> parempi ajettavuus. * panhard mahdollisimman vaakatasoon, lähinnä puslien ja kiinnikkeiden ylimääräistä rasitusta estämään. * takana mielellään tutkailee roll centerin korkeuden hieman ylemmäs kuin edessä. Auttaa ajettavuudessa. Ei mikään ykkösprioriteetti korotetussa maastoautossa kuitenkaan..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 20.03.2015 13:06 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Juu, koville joutuu. Esim vedät sivuluisussa vaikka katukiveyksen reunaan, auton massa heilahtaa sitä vasten jne.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() panhard
nyt on se asento muutettu mut etujousituksessa on jotain mäta,ei jousta enemmaan kui 8cm
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Jotenkin näyttäisi ohjaussylinterin hytikkaletkun kulma tulevan panhardin kanssa aika lähekkäin joustoliikkeessä..?
__________________
Jukka |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään LN46 kääntövarret orkkis. | Pajares | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 16.07.2014 09:28 |
Ostettu BJ kääntövarret | MikZ | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 09.12.2013 16:13 |
työnalla = high steer kääntövarret toyotaan | tare | Tekniikka & Jutustelu | 35 | 20.05.2013 19:23 |
Myyty unimogin kääntövarret | tare | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 13.05.2010 20:54 |
Myydään hj kääntövarret + muuta | tdic-89 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 13 | 16.03.2009 21:01 |