Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.03.2015, 19:27
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Mutta jos verrokkirengas olis 7.50-16 (802mm) niin siihen sais max 879mm renkaat eli esim 35x12,5-15 (877mm)

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.03.2015, 19:37
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

ja volvossa rengaskoko menisi niin, että 8.90-16 rengas 885mm + 77mm = 962mm eli 38"=953mm rengas menis, mut 38,5 jäis 4mm liian isoksi.

280/85-16 = 870mm + 77mm = 947mm mikä riittää 37" renkaalle (928mm),
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.03.2015, 20:59
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
volvossa rengaskoko menisi niin, että
8.90-16 rengas 885mm + 77mm = 962mm
eli 38"= 953mm rengas menis,
mut 38,5 jäis 4mm liian isoksi
Eikös siihen Volvvoon 38,5 saa ihan laillisesti tuon uuden mukaan?

885 mm + 10% = 973,5 mm

Ja suurempi luku on määräävä: 77 mm vs 10%

Joten eikös se silloin mene tuon 10% / 973,5 mukaan???

Ja 38,5 on jotain 966 mm?

39" = 979 mm, joten se menee jo yli.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.03.2015, 23:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Eikös siihen Volvvoon 38,5 saa ihan laillisesti tuon uuden mukaan?

885 mm + 10% = 973,5 mm

Ja suurempi luku on määräävä: 77 mm vs 10%
Teksti menee niin, että 51mm tai 10%, suuremman ollessa määräävä - maastoautossa kuitenkin maksimissaan 77mm.

Henkilöautoissa taas renkaat on sen verran pieniä yleensä, että tuskin missään autossa halkaisija kasvaa 77mm.. siksi varmaan on maastoiautoihin määritelty tuo 77mm raja.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.03.2015, 23:39
Arska:n Avatar
Arska Arska ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.07.04
Sijainti: Valtimo, Finland.
Viestit: 1.708
Perusasetus

Lainaus:
Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.
Kyllä tässä ihan selvästi sanotaan että suurempi arvo on määräävä, eli 10% mukaan mennään yli 770mm renkaalla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.03.2015, 23:41
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Ööö....6X6 Volvo lienee kuorkki?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.03.2015, 00:15
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.089
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ööö....6X6 Volvo lienee kuorkki?
Mihinkä lie liittyy ylläoleva, mutta tuleva lakiteksti koskee kaikkia autoja jatkossa, myös 6x6 kuorkkivolvoo.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.03.2015, 07:29
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Ja tähänkin pykälään liittyen kävin joutessani juttelemassa tuossa yhen konttorin päällikön kanssa, kun autoa katsastin toissapäivänä.
Ei kerro trafi etukäteen (eikä jälkikäteen) katsastusasemille mitään, vaan oletuksena on, että katsastusmiehet itse käy jatkuvasti jostain trafin sivujen sokkeloista tutkimassa muuttuneitä pykäliä.
Tästä syystä on hyvä, jos edes asiakas ottaa selville viimeisimmät säännöt ja pykälät...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.03.2015, 11:05
VeeWee:n Avatar
VeeWee VeeWee ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.04.10
Sijainti: Salo
Viestit: 258
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mihinkä lie liittyy ylläoleva, mutta tuleva lakiteksti koskee kaikkia autoja jatkossa, myös 6x6 kuorkkivolvoo.
Toihan tekee kuorma-autojen rengasmuutokset jatkossa aika mahdottomaksi,jollei otteelta löydy valmiiksi kokoja
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.03.2015, 23:48
aslakki:n Avatar
aslakki aslakki ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 14.11.06
Sijainti: joutseno, .
Viestit: 1.209
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Teksti menee niin, että 51mm tai 10%, suuremman ollessa määräävä - maastoautossa kuitenkin maksimissaan 77mm.

Henkilöautoissa taas renkaat on sen verran pieniä yleensä, että tuskin missään autossa halkaisija kasvaa 77mm.. siksi varmaan on maastoiautoihin määritelty tuo 77mm raja.
"Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm. Kun renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava ja ajopiirturi tarvittaessa kalibroitava."

Kyllä mie ymmärrän tuon niinpäin että tuo 77mm korvaa edellisessä lauseessa olevan 51mm jos luokkana on G

.....on kyll yhtä hienosti kirjoitettua tekstiä kun aina ennenkin, noita pykäliä kun koittaa katsurit suomentaa niin mikään yllätys ole et konttoreilla paljon eri käytäntöjä


e. olinpas hias...
__________________
WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.03.2015, 00:04
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

No helvetti, en minä enää osaa näköjään lukea, tai tulkita lukemaani!

Totta turisette, isompi arvo on määräävä ainakin tuon tekstin mukaan..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 05.03.2015, 20:51
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Jaaha, pitänee alkaa kiirehtiä pakuvolvon kopistelua...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 05.03.2015, 21:17
JuHem JuHem ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.01.05
Sijainti: Kuopio
Viestit: 47
Perusasetus

Miten minusta tuntuu, että moni innostuu turhan hätäiseen tässä.
Kuten joku jo tuolla mainitsikin, niin eihän 20% tehosääntö näyttäisi poistuvan. Iskutilavuussääntö vain vaihtuu vääntömomenttiin. 25% iskutilavuuden kasvamisen sijaan voi vääntö kasvaa 20%

Matin laittamassa lainauksessahan lukee:
"Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertailumoottorin vääntömomentti;"

Eli kaikkien (myös muiden kuin noiden kahden) pykälien on täytyttävä. Ei vain yhden.

Tuo muutos auttaa varmaankin niiden lussujen V8:en leimaamista joihinkin, mutta mitenkäs käy turbojen kanssa? Taitaa väännössä tulla aika äkkiä kasvua yli tuon 20 prosentin, jos vertailumoottoreissa ei ole yhtään turbomallia... (puhdasta mutuilua.)

10% säännön poistuminen painon osalta on varmasti hyvä juttu ja antaa lisää vapauksia.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 05.03.2015, 21:32
Mutis:n Avatar
Mutis Mutis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 08.04.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 1.176
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JuHem Näytä viesti
Miten minusta tuntuu, että moni innostuu turhan hätäiseen tässä.
Kuten joku jo tuolla mainitsikin, niin eihän 20% tehosääntö näyttäisi poistuvan. Iskutilavuussääntö vain vaihtuu vääntömomenttiin. 25% iskutilavuuden kasvamisen sijaan voi vääntö kasvaa 20%

Matin laittamassa lainauksessahan lukee:
"Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertailumoottorin vääntömomentti;"

Eli kaikkien (myös muiden kuin noiden kahden) pykälien on täytyttävä. Ei vain yhden.

Tuo muutos auttaa varmaankin niiden lussujen V8:en leimaamista joihinkin, mutta mitenkäs käy turbojen kanssa? Taitaa väännössä tulla aika äkkiä kasvua yli tuon 20 prosentin, jos vertailumoottoreissa ei ole yhtään turbomallia... (puhdasta mutuilua.)

10% säännön poistuminen painon osalta on varmasti hyvä juttu ja antaa lisää vapauksia.
Tätä minäkin olen pohdiskellut. Tuohon sj410 jotain puhdikkaampaa konetta miettinyt, mutta joku sopivan lussu 1.6 kone saattaa nykyään olla helpompi leimata. Jälkeenpäin ahdettu vaatii dynolaput, mutta senhän saa sorvattua sopivaksi, jos lähtökohtana on tarpeeksi tehoton moottori. Painoa taitaa vieläkin rajoittaa etuakselimassa.
__________________
RASOR
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 05.03.2015, 21:37
Divi Divi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.02.15
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 21
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JuHem Näytä viesti
mutta mitenkäs käy turbojen kanssa? Taitaa väännössä tulla aika äkkiä kasvua yli tuon 20 prosentin, jos vertailumoottoreissa ei ole yhtään turbomallia... (puhdasta mutuilua.)
Eihän niitä turbomuutoksia ole ennenkään voinu kunnon ahdoilla leimata. Kadulle ja radalle omat säädöt..

Valitaan vaan lohko aihioksi se lussu vapari, joka leimataan sitten ahtimen kanssa omavalmisteena penkkilapulla joka on vaparia hitusen tehokkaampi 0,xbar ahdoilla. Radalla tai metsässä ruuvataan sitten ahdot ylös ja otetaan ne konit ulos. Tietty muistetaan (ehkä) tiputtaa ahdot takasin rekisteröinnin mukaisiin arvoihin kun palataan tielle.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 05.03.2015, 21:43
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Vääntö homma voi tulla vastaan tiiselöinnissä.
Aikanaan kun 240 volvoon kyllästyin bensaa ostaa laitoin audin tdi moottorin. Molemmat oli 115hv mutta vääntö nousi varmaan 100nm. En toki tiiä onko siellä tarpeeksi tehokasta vertailu mallia kun sillo ei tarvinu kattoa.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 02.03.2015, 19:37
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Thumbs up

!!!!


Toivottavasti toteutuu.
Isompi on yleensä parempi ja niin tässäkin asiassa.
Voisis sitten saada XJ:n nykyiset 235/85R16 kumit leimattua, kun ovat nyt muutaman millin isot?

Mikäs toi STRO on ja voikossitä tavallinen pulliainen ihmetellä jossain?

t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 02.03.2015, 19:43
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes Näytä viesti

Mikäs toi STRO on ja voikossitä tavallinen pulliainen ihmetellä jossain?

t. Ismo Ämmä
Mulla on 14 vuotta vanha STRO:n manuaali vuodelta 2001, sisäkannessa on tarra automediat oy, jonka kautta lie tuo opus alunperin tilattu.

Veikkaan et tuosta kai sellasen vois hankkia:

http://www.automediat.com/stro-tilaukset.html
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 02.03.2015, 19:46
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.618
Perusasetus

Loistavaa! Toivotaan että menee läpi, olisi useammassa autossa sitten ihan lailliset renkaat alla. Dodgeenkin saisi 315/75 renkaat ilman mutinoita

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes Näytä viesti
Mikäs toi STRO on ja voikossitä tavallinen pulliainen ihmetellä jossain?

t. Ismo Ämmä
Sehän on se rengasmuutosten raamattu
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rajat kiinni ja äkkiä!! Lars Society 3 09.02.2016 19:31
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... Korpikumpu Chit-Chat 16 19.12.2009 20:38
LJ 70 rengasmuutoksen paperit PikkuPeikko Tekniikka & Jutustelu 5 06.02.2008 06:49
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 25 09.07.2007 10:34


Sivu luotu: 20:03 (GMT +2).