![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
siinä näkyy mukavasti maastokartta ja kartasta voi ihmetellä mitä edessä on tulossa. Luurin navigaattori on oivallinen normi navigointiin kun pysytellään tiellä, tilanne mielestäni muuttuu kun ollaan metsässä ja haetaan jotain vanhaa tieuraa tai reittiä. Nää on just niit henkilökohtaisia preferenssejä mitä tarkoitin.
__________________
Juha |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Juu ilmeisesti taitaa olla menneen talven lumia toi airamin kylmälaukku (juuri se peltier elementillä oleva) hankintalistalle siis toi kompurakaappi.
Navigaattorina mulla tulisi toimiin samsung tab2 johon ympätty ozi for android, jahka sitä opettelis eka käyttään . Kompura löytyy autosta koska arbin takalukko, joten se hoidettu. Varaosia ajattelin : kaks jousipakkaa eteen ja taakse+ pari iskaria+ohjausvarret+taka kartaani+jarruputkee ja siihen työkalut +renkaan paikkaus vermeet + vararenkaalle tein tuplapohjan takaluukkuun ni mahtuu rengas nätisti kyytiin ja päälle voi laittaa vielä tavaraa. Nää tavarat tarvis ahtaa lyhkäseen highrooffi susukiin , sen jälkeen näkee paljonko jää tilaa vaatteille+sapuskalle ja muulle oheismateriaalille. Saas näkee jaksaako susuki liikkua enään ![]() Suunnitelmissa olisi lähtee Venäjälle helatorstaina kun alkoi kummasti kiehtoo toi matkailu siellä ekan reissun jälkeen
__________________
-MMC- Suzuki Jimny -02 Suzuki sj 413 Ex Toyota Lj -89 Ex Suzuki sj 413i Ex Suzuki sj 410 Viimeksi muokannut Kekkeruusi : 07.01.2015 20:37 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ja jos porukalla lähtee, kannattaa varmaan yhdessä miettiä noista epätodennäköisemmistä työkaluista, kuka ottaa mitä.
Koko jousipakkoja en välttämättä ronttaisi, painavat pirut suskassakin. Eikö pelkillä varanorrilla pärjäisi. Kampetta tulee itse ainakin haalittua reissuun, kuin reissuun liikaa. Edellisen Karjalan reissun kokemuksella vaatetuksesta oli käytössä lähinnä päällä olevat ja pari varapaitaa lisäksi ajoittain kumisaappaat (keli toki suosi). Kerran tuli tehtyä rouvan kanssa kuukauden reissu (Islantiin ja takaisin). Hj oli kohtuu täynnä, mutta ei ylikuormattu. Silloin kamat mietittiin hyvin tarkkaan, ja suunnilleen kaikki vaate- ja majoituskampe oli käytössä. Pyykkiä onneksi päästiin pesemään reissun puolivälissä. Kelit vaihtelivat toki välillä 0 - +25. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Vararengaskin on vähä niin ja näin, koska se vie paljon tilaa ja on paianva. Ennemmin kunnolliset liimat ja paikat mukaan, niin melkoisen reiän saa paikattua. Viimeksi venäjän safarilla meillä oli yksi vararengas/3 autoa, kun kaikissa oli sama pulttijako ja rengaskoko.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Siit vararenkaasta sen verran että Venäläiset suosivat siltarekenteissaan niitä teräs hakoja
joilla niputtavat tukkeja. Ne voi viiltää renkaan kylkeen semmoisen ventin että paikkaaminen on reissussa hankalaa. Mutta jos on samanlaiset autot jossa samat rengaskoot, silloin pärjää hyvin kimppa v-pyörällä. Mut "koiranpaskoja" ja paikkauskamoja kuten edellä sanottiin matkaan, aika usein on tarvittu. Ja kuten edellä mainittiin, miettikää kimpassa kuka ottaa mitäkin ettei kaikilla ole jotain, mutta sit joku kama puuttuu täysin. Ja tietty älliä mukaan ettei tarkoitushakuisesti mennä hajottamaan autoja. Etukäteen jonkinlainen plan miten HC reissu vedetään ja sen mukaan varustaudutaan. Rento chillailu reissu on myös ihan OK, HC haasteet voi sitten hakea vaikka kotimaan suunnistuskisoista. Kannattaa miettiä jos mukana on toinen täydellinen setti vaatteita, jos dyykkaat johonkin suohon ja kastut läpi, olo kohenee kummasti kun voi vaihtaa kaikki kuivat kamat päälle. Jotenkin on varakanisteri jossa polttoainetta tuntunut aina hyvältä matkaseuralta, ei ole usein tarvittu, mutta kun pa-mittari alkaa pohjaamaan eikä huoltsikasta ole tietoakaan, rauhoittaa kummasti. Ja jos sattuu tankki puhkeamaan, on sitten polttoainetta mukana. Painotan taas että kaikki on henkilökohtaisia juttuja enkä koe olevani mikään auktoriteetti Venäjän safaroinnissa, kunhan nyt kerron miten itse teen.
__________________
Juha |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Se tuli vielä mieleen et jos mietit autojen välistä kommunikointia PRM puhelimilla vai mitä
ne snadit käsikapulat on, mieti vielä uudelleen. Kyllä normi toimiva LA-puhelin on vielä aikalailla parempi vaihtoehto eikä ne kovasti maksa. Joku yhteydenpito systeemi on hyvä olla. Kuten sivutettiin aiemmin, PMR voisi toimia jos joku lähtee scouttaamaan reittiä ja muut odottelee, mulla tähän LA käsikapula jota ei kyllä ole juuri tarvittu.
__________________
Juha |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Jos pelkona on että renkaan kylki viilletään niin ei siihen taida nuo paikkauskamat auttaa? Eikö olisi helpompaa pitää mukana sisägummia? Ei kait siinä haittaa vaikka renkaan kyljessä olisi reikä? En ole koskaan onnistunut noita renkaita puhkomaan millään reissulla. Tosin aina itsellä on vararengas ollut. Mut olettaisin venäjän reissulla pärjäävän hyvin kun ottaa sisäkumin mukaan. Se ei vie paljoa tilaa. Mikäli ei ole bedlockeja niin ei sen sisään laittokaan kovin vaikea homma pitäisi olla.
Enkä nyt oikein ymmärrä miksi johonkin venäjän reissuun pitää varaa mukaan jotain jousipakkoja? No jonkin mädän toitsun nyt ymmärrän kun ne paskat on niin mätiä että puolet autosta tippuu matkalle. Mukana pitää olla aina toinen toitsun raato mistä saa osia sitä mukaan kun ne putoaa matkalle. Mut jos auto ei ole läpi mätä toitsu niin en oikein näe miten onnistut jousen repimään paikaltaan? Toki aina noissa onnistuu kun oikein yrittää, mutta onko se kaluston rikkominen sitten reissun idea? Mulla ei ole yhdelläkään venäjän reissulla ollut mitään varaosia mukana. Enkä ole sellaisia siellä edes tarvinnut. Työkaluja on aina ollut mukana, mut harvoin niitäkin on tarvinnut. Ei se auto sinne hajoa ellet aja niin että hajotat sen auton sinne. Eri asia on sitten nämä hardcore reissut missä ei tehdä muuta kuin vinssata suolla ja muutoinkin keskitytään lähinnä rikkomaan se kalusto, mut en oikein näe mitään ideaa tuollaisessa. Monta kertaa nähnyt kun porukka vaan vetää vauhdilla paikkojen läpi. Sit ihmetellään että mites se peli hajosikaan tuossa.. Ei ole koskaan ymmärtänyt tuollaista. Itse ainakin pyrin ajamaan niin ettei kalusto hajoa tai saa osumaa. Eikä mulla ole koskaan kalusto hajonnut yhdelläkään reissulla. Tulihan siellä kulmakorvessakin ajettua hardcore reittiä (kun vähän eksyi reitistä) täysin vakiolla citymaasturilla, eikä tullut mitään vauriota. Kyllä itse ainakin kävisin autoa hieman läpi ennen tuollaista reissua. Jättäisin ne kaikki varaosat talliin ja katsoisin että se auto on sellaisessa kunnossa ettei se reissussa tarvi mitään varaosia. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
"henkilökohtainen" safarivarustus? | lacrits68 | Chit-Chat | 13 | 19.05.2011 22:21 |
Suzukin safarivarustus | asentaja | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 31.07.2006 09:21 |