![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Jos minäkin, Ruokien säilytys ? - Kompurakylmäboxi on tosi hyvä, pysyy kylmänä ja vie vähän virtaa. Ollaan oltu Defellä parikin päivää parkissa ja 2x keltasta Optimaa on vielä riittänyt. Taitaa kaikki olla Danfossin kompurasysteemillä, Italialaiset boxit on hieman karumpia kun esim Waecon boxit jotka viimeistellympiä. Kummastakin kokemuksia. Kalliita, mutta hyviä ovat. Katos vaikka tuolta: http://www.navimare.fi/product_catalog.php?c=60 - Inverttereiden hyötysuhde ei taida olla kovin hyvä ja siksi virrankulutus voi olla iso. Isoista inverttereistä ei ole kokemusta. Navigaattorit ? - Minulla Garmin ja Ozi. Ozi kyllä offailuun "ehdoton", siihen saa paljon karttoja ja voit kalibroida vaikka käsin piirretyn kartan siihen. Old School äijänä pidän myös oikeista kartoista enemmän kun esim Garmin vektorikartoista. Garmin on kätevä myös Venäjällä siirtymien suunnistamiseen. Koska Defen kabiini on aika kompakti, on minulla erillinen PC ja näyttö ruuvattu kojelautaan, ihan toimiva ratkaisu. Läppäri OK jos mahtuu olemaan. Työkalut ? - Aikalailla autokohtasta, mutta jos on jotain erikoistyökaluja hankittu, vaikka Defen tuulettimen irroitus työkalu, otan sen mukaan. Mieti mitä voisit tarvita jos jotain hajoaa. Tämä on aika henkilökohtainen mielipide. Minulla on esimerkiksi jarruputki- työkalut mukana, muttei rälläkkää joka toisilla taas normi setti. Ota kuitenkin moottorisaha, kirves ja lapio matkaan. Varaosat ? - Sama juttu kun yllä, koska Defessä aika erikoisia letkuja, on mulla kaikki letkut mukana. On laturi, vesipumppu, hihna, kiristyspyörä, jarrupalta, etc. Olen sen verran mukavuudenhaluinen että teen melkoisesti ennakoivaa huoltoa kotona tallin lämmössä ja reissussa keskityn muihin kun autoremontteihin. JNE. - Kompura on myös hyvä olla matkassa ja jos laitat ARB tyyliset lukot jotka tarvitsee paineilmaa, hommaa sen verran iso kompura että renkaan täytöt onnistuu myös. Hyvä oli myös infota millaiseen autoon noi kaikki on ängetty. +virtajärjestelmät jne.. - Taas mun old school juttu on se etten yrittänyt mitään erikoisia akkujuttuja tehdä, mulla on 2x keltainen Optima rinnan ja toistaiseksi (useampi vuosi) on mennyt ihan hyvin. Kompura jääkaapeissa on automatiikka joka sammuttaa boxin kun akun napajännite laskee liian alas, ei imase akkua tyhjäksi. Kun akut näin, on vinssille aina täys akkukapasiteetti käytössä, toisaalta en käytä mitään poppi-koneita parkissa ja leiri valot on LED valot. Päävirtakytkin on vinsiille ja myös saan autosta kaiken sähkön pois. Defe on ilman mitään ECU:a, eli voin katkaista kaiken virran. Koska autoni on Defender 90 jossa aika rajoitetusti tilaa, on "kaikelle" oma paikkansa ja mietitty siten että mitä tarvitaan usein on hyvin? esillä. Keittimenä on Coleman bensa keitin, tommonen: http://www.coleman.eu/UK/p-23734-unl...ner-stove.aspx Tosi hyvä ja kun käytän pienkone bensaa ei haise ja jos se loppuu, on normi bensaa aina saatavilla. Hajun takia käytän myös moottorisahassa pienkonebensaa. Offailuni on enempi retkeilyä autolla ja ylläolevat ovat vain ja ainoastaan minun näkemyksiä asioista, muilla on oletettavasti aivan päinvastaisia mielipiteitä. Sieltä jostain löydät omasi.
__________________
Juha |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
siinä näkyy mukavasti maastokartta ja kartasta voi ihmetellä mitä edessä on tulossa. Luurin navigaattori on oivallinen normi navigointiin kun pysytellään tiellä, tilanne mielestäni muuttuu kun ollaan metsässä ja haetaan jotain vanhaa tieuraa tai reittiä. Nää on just niit henkilökohtaisia preferenssejä mitä tarkoitin.
__________________
Juha |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Juu ilmeisesti taitaa olla menneen talven lumia toi airamin kylmälaukku (juuri se peltier elementillä oleva) hankintalistalle siis toi kompurakaappi.
Navigaattorina mulla tulisi toimiin samsung tab2 johon ympätty ozi for android, jahka sitä opettelis eka käyttään . Kompura löytyy autosta koska arbin takalukko, joten se hoidettu. Varaosia ajattelin : kaks jousipakkaa eteen ja taakse+ pari iskaria+ohjausvarret+taka kartaani+jarruputkee ja siihen työkalut +renkaan paikkaus vermeet + vararenkaalle tein tuplapohjan takaluukkuun ni mahtuu rengas nätisti kyytiin ja päälle voi laittaa vielä tavaraa. Nää tavarat tarvis ahtaa lyhkäseen highrooffi susukiin , sen jälkeen näkee paljonko jää tilaa vaatteille+sapuskalle ja muulle oheismateriaalille. Saas näkee jaksaako susuki liikkua enään ![]() Suunnitelmissa olisi lähtee Venäjälle helatorstaina kun alkoi kummasti kiehtoo toi matkailu siellä ekan reissun jälkeen
__________________
-MMC- Suzuki Jimny -02 Suzuki sj 413 Ex Toyota Lj -89 Ex Suzuki sj 413i Ex Suzuki sj 410 Viimeksi muokannut Kekkeruusi : 07.01.2015 20:37 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ja jos porukalla lähtee, kannattaa varmaan yhdessä miettiä noista epätodennäköisemmistä työkaluista, kuka ottaa mitä.
Koko jousipakkoja en välttämättä ronttaisi, painavat pirut suskassakin. Eikö pelkillä varanorrilla pärjäisi. Kampetta tulee itse ainakin haalittua reissuun, kuin reissuun liikaa. Edellisen Karjalan reissun kokemuksella vaatetuksesta oli käytössä lähinnä päällä olevat ja pari varapaitaa lisäksi ajoittain kumisaappaat (keli toki suosi). Kerran tuli tehtyä rouvan kanssa kuukauden reissu (Islantiin ja takaisin). Hj oli kohtuu täynnä, mutta ei ylikuormattu. Silloin kamat mietittiin hyvin tarkkaan, ja suunnilleen kaikki vaate- ja majoituskampe oli käytössä. Pyykkiä onneksi päästiin pesemään reissun puolivälissä. Kelit vaihtelivat toki välillä 0 - +25. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Vararengaskin on vähä niin ja näin, koska se vie paljon tilaa ja on paianva. Ennemmin kunnolliset liimat ja paikat mukaan, niin melkoisen reiän saa paikattua. Viimeksi venäjän safarilla meillä oli yksi vararengas/3 autoa, kun kaikissa oli sama pulttijako ja rengaskoko.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Siit vararenkaasta sen verran että Venäläiset suosivat siltarekenteissaan niitä teräs hakoja
joilla niputtavat tukkeja. Ne voi viiltää renkaan kylkeen semmoisen ventin että paikkaaminen on reissussa hankalaa. Mutta jos on samanlaiset autot jossa samat rengaskoot, silloin pärjää hyvin kimppa v-pyörällä. Mut "koiranpaskoja" ja paikkauskamoja kuten edellä sanottiin matkaan, aika usein on tarvittu. Ja kuten edellä mainittiin, miettikää kimpassa kuka ottaa mitäkin ettei kaikilla ole jotain, mutta sit joku kama puuttuu täysin. Ja tietty älliä mukaan ettei tarkoitushakuisesti mennä hajottamaan autoja. Etukäteen jonkinlainen plan miten HC reissu vedetään ja sen mukaan varustaudutaan. Rento chillailu reissu on myös ihan OK, HC haasteet voi sitten hakea vaikka kotimaan suunnistuskisoista. Kannattaa miettiä jos mukana on toinen täydellinen setti vaatteita, jos dyykkaat johonkin suohon ja kastut läpi, olo kohenee kummasti kun voi vaihtaa kaikki kuivat kamat päälle. Jotenkin on varakanisteri jossa polttoainetta tuntunut aina hyvältä matkaseuralta, ei ole usein tarvittu, mutta kun pa-mittari alkaa pohjaamaan eikä huoltsikasta ole tietoakaan, rauhoittaa kummasti. Ja jos sattuu tankki puhkeamaan, on sitten polttoainetta mukana. Painotan taas että kaikki on henkilökohtaisia juttuja enkä koe olevani mikään auktoriteetti Venäjän safaroinnissa, kunhan nyt kerron miten itse teen.
__________________
Juha |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
"henkilökohtainen" safarivarustus? | lacrits68 | Chit-Chat | 13 | 19.05.2011 22:21 |
Suzukin safarivarustus | asentaja | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 31.07.2006 09:21 |