Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 07.01.2015, 11:50
Td5:n Avatar
Td5 Td5 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++

Rekisteröitynyt: 19.10.03
Sijainti: Vantaa, Suomi.
Perusasetus

Jos minäkin,

Ruokien säilytys ?
- Kompurakylmäboxi on tosi hyvä, pysyy kylmänä ja vie vähän virtaa. Ollaan oltu Defellä
parikin päivää parkissa ja 2x keltasta Optimaa on vielä riittänyt. Taitaa kaikki olla
Danfossin kompurasysteemillä, Italialaiset boxit on hieman karumpia kun esim Waecon
boxit jotka viimeistellympiä. Kummastakin kokemuksia. Kalliita, mutta hyviä ovat.
Katos vaikka tuolta: http://www.navimare.fi/product_catalog.php?c=60
- Inverttereiden hyötysuhde ei taida olla kovin hyvä ja siksi virrankulutus voi olla iso.
Isoista inverttereistä ei ole kokemusta.

Navigaattorit ?
- Minulla Garmin ja Ozi. Ozi kyllä offailuun "ehdoton", siihen saa paljon karttoja ja voit
kalibroida vaikka käsin piirretyn kartan siihen. Old School äijänä pidän myös oikeista
kartoista enemmän kun esim Garmin vektorikartoista. Garmin on kätevä myös Venäjällä
siirtymien suunnistamiseen. Koska Defen kabiini on aika kompakti, on minulla erillinen PC
ja näyttö ruuvattu kojelautaan, ihan toimiva ratkaisu. Läppäri OK jos mahtuu olemaan.

Työkalut ?
- Aikalailla autokohtasta, mutta jos on jotain erikoistyökaluja hankittu, vaikka Defen
tuulettimen irroitus työkalu, otan sen mukaan. Mieti mitä voisit tarvita jos jotain
hajoaa. Tämä on aika henkilökohtainen mielipide. Minulla on esimerkiksi jarruputki-
työkalut mukana, muttei rälläkkää joka toisilla taas normi setti.
Ota kuitenkin moottorisaha, kirves ja lapio matkaan.

Varaosat ?
- Sama juttu kun yllä, koska Defessä aika erikoisia letkuja, on mulla kaikki letkut mukana.
On laturi, vesipumppu, hihna, kiristyspyörä, jarrupalta, etc. Olen sen verran
mukavuudenhaluinen että teen melkoisesti ennakoivaa huoltoa kotona tallin lämmössä
ja reissussa keskityn muihin kun autoremontteihin.

JNE.
- Kompura on myös hyvä olla matkassa ja jos laitat ARB tyyliset lukot jotka tarvitsee
paineilmaa, hommaa sen verran iso kompura että renkaan täytöt onnistuu myös.

Hyvä oli myös infota millaiseen autoon noi kaikki on ängetty.
+virtajärjestelmät jne..
- Taas mun old school juttu on se etten yrittänyt mitään erikoisia akkujuttuja tehdä, mulla
on 2x keltainen Optima rinnan ja toistaiseksi (useampi vuosi) on mennyt ihan hyvin.
Kompura jääkaapeissa on automatiikka joka sammuttaa boxin kun akun napajännite
laskee liian alas, ei imase akkua tyhjäksi. Kun akut näin, on vinssille aina täys
akkukapasiteetti käytössä, toisaalta en käytä mitään poppi-koneita parkissa ja leiri valot
on LED valot. Päävirtakytkin on vinsiille ja myös saan autosta kaiken sähkön pois.
Defe on ilman mitään ECU:a, eli voin katkaista kaiken virran.

Koska autoni on Defender 90 jossa aika rajoitetusti tilaa, on "kaikelle" oma paikkansa ja
mietitty siten että mitä tarvitaan usein on hyvin? esillä.
Keittimenä on Coleman bensa keitin, tommonen:
http://www.coleman.eu/UK/p-23734-unl...ner-stove.aspx
Tosi hyvä ja kun käytän pienkone bensaa ei haise ja jos se loppuu, on normi bensaa aina
saatavilla. Hajun takia käytän myös moottorisahassa pienkonebensaa.

Offailuni on enempi retkeilyä autolla ja ylläolevat ovat vain ja ainoastaan minun näkemyksiä
asioista, muilla on oletettavasti aivan päinvastaisia mielipiteitä. Sieltä jostain löydät omasi.

Vanha 07.01.2015, 14:31
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Td5 Näytä viesti
Navigaattorit ?
- Minulla Garmin ja Ozi. Ozi kyllä offailuun "ehdoton", siihen saa paljon karttoja ja voit
kalibroida vaikka käsin piirretyn kartan siihen. Old School äijänä pidän myös oikeista
kartoista enemmän kun esim Garmin vektorikartoista. Garmin on kätevä myös Venäjällä
siirtymien suunnistamiseen. Koska Defen kabiini on aika kompakti, on minulla erillinen PC
ja näyttö ruuvattu kojelautaan, ihan toimiva ratkaisu. Läppäri OK jos mahtuu olemaan.
Olettaisin että tuollaisen navigaattorin aika on jo ohi. Itsellä ei ole tainnut koskaan olla erillistä navigaattoria. Aina käyttänyt luurin kautta navigaattoria. Muinoin kun offisuunnistusta treenasi niin silloin oli pocket pc millä tuota kokeiltiin ja hyvin se toimi. Muutoinkin se näyttö on niin pieni, joten läppäri vois olla parempi. Tuollaiset pienet läppärit ei paljoa maksa.
Vastaa lainaten
Vanha 07.01.2015, 15:19
Aktiivijäsen+++

Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Olettaisin että tuollaisen navigaattorin aika on jo ohi. Itsellä ei ole tainnut koskaan olla erillistä navigaattoria. Aina käyttänyt luurin kautta navigaattoria. Muinoin kun offisuunnistusta treenasi niin silloin oli pocket pc millä tuota kokeiltiin ja hyvin se toimi. Muutoinkin se näyttö on niin pieni, joten läppäri vois olla parempi. Tuollaiset pienet läppärit ei paljoa maksa.
Totta, mutta kuten sanoin oon aikalailla old school. Defessä on 15" näyttö keskellä kojelautaa,
siinä näkyy mukavasti maastokartta ja kartasta voi ihmetellä mitä edessä on tulossa.
Luurin navigaattori on oivallinen normi navigointiin kun pysytellään tiellä, tilanne
mielestäni muuttuu kun ollaan metsässä ja haetaan jotain vanhaa tieuraa tai reittiä.
Nää on just niit henkilökohtaisia preferenssejä mitä tarkoitin.
Vanha 07.01.2015, 20:33
Kekkeruusi:n Avatar
Kekkeruusi Kekkeruusi ei ole kirjautuneena
Veteraani+

Rekisteröitynyt: 18.03.12
Sijainti: Nokia
Perusasetus

Juu ilmeisesti taitaa olla menneen talven lumia toi airamin kylmälaukku (juuri se peltier elementillä oleva) hankintalistalle siis toi kompurakaappi.

Navigaattorina mulla tulisi toimiin samsung tab2 johon ympätty ozi for android, jahka sitä opettelis eka käyttään .

Kompura löytyy autosta koska arbin takalukko, joten se hoidettu.
Varaosia ajattelin : kaks jousipakkaa eteen ja taakse+ pari iskaria+ohjausvarret+taka kartaani+jarruputkee ja siihen työkalut +renkaan paikkaus vermeet + vararenkaalle tein tuplapohjan takaluukkuun ni mahtuu rengas nätisti kyytiin ja päälle voi laittaa vielä tavaraa.

Nää tavarat tarvis ahtaa lyhkäseen highrooffi susukiin , sen jälkeen näkee paljonko jää tilaa vaatteille+sapuskalle ja muulle oheismateriaalille. Saas näkee jaksaako susuki liikkua enään

Suunnitelmissa olisi lähtee Venäjälle helatorstaina kun alkoi kummasti kiehtoo toi matkailu siellä ekan reissun jälkeen
Ex Toyota Lj -89
Ex Suzuki sj 413i
Ex Suzuki sj 410

Viimeksi muokannut Kekkeruusi : 07.01.2015 20:37
Vastaa lainaten
Vanha 07.01.2015, 21:31
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++

Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Perusasetus

Ja jos porukalla lähtee, kannattaa varmaan yhdessä miettiä noista epätodennäköisemmistä työkaluista, kuka ottaa mitä.
Koko jousipakkoja en välttämättä ronttaisi, painavat pirut suskassakin. Eikö pelkillä varanorrilla pärjäisi.
Kampetta tulee itse ainakin haalittua reissuun, kuin reissuun liikaa. Edellisen Karjalan reissun kokemuksella vaatetuksesta oli käytössä lähinnä päällä olevat ja pari varapaitaa lisäksi ajoittain kumisaappaat (keli toki suosi).
Kerran tuli tehtyä rouvan kanssa kuukauden reissu (Islantiin ja takaisin). Hj oli kohtuu täynnä, mutta ei ylikuormattu. Silloin kamat mietittiin hyvin tarkkaan, ja suunnilleen kaikki vaate- ja majoituskampe oli käytössä. Pyykkiä onneksi päästiin pesemään reissun puolivälissä. Kelit vaihtelivat toki välillä 0 - +25.
Vastaa lainaten
Vanha 07.01.2015, 23:11
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari

Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Perusasetus

Vararengaskin on vähä niin ja näin, koska se vie paljon tilaa ja on paianva. Ennemmin kunnolliset liimat ja paikat mukaan, niin melkoisen reiän saa paikattua. Viimeksi venäjän safarilla meillä oli yksi vararengas/3 autoa, kun kaikissa oli sama pulttijako ja rengaskoko.
Vastaa lainaten
Vanha 08.01.2015, 07:22
Aktiivijäsen+++

Perusasetus

Siit vararenkaasta sen verran että Venäläiset suosivat siltarekenteissaan niitä teräs hakoja
joilla niputtavat tukkeja. Ne voi viiltää renkaan kylkeen semmoisen ventin että paikkaaminen
on reissussa hankalaa. Mutta jos on samanlaiset autot jossa samat rengaskoot, silloin
pärjää hyvin kimppa v-pyörällä. Mut "koiranpaskoja" ja paikkauskamoja kuten edellä sanottiin
matkaan, aika usein on tarvittu.

Ja kuten edellä mainittiin, miettikää kimpassa kuka ottaa mitäkin ettei kaikilla ole jotain,
mutta sit joku kama puuttuu täysin. Ja tietty älliä mukaan ettei tarkoitushakuisesti mennä
hajottamaan autoja. Etukäteen jonkinlainen plan miten HC reissu vedetään ja sen mukaan
varustaudutaan. Rento chillailu reissu on myös ihan OK, HC haasteet voi sitten hakea vaikka
kotimaan suunnistuskisoista.

Kannattaa miettiä jos mukana on toinen täydellinen setti vaatteita, jos dyykkaat johonkin
suohon ja kastut läpi, olo kohenee kummasti kun voi vaihtaa kaikki kuivat kamat päälle.

Jotenkin on varakanisteri jossa polttoainetta tuntunut aina hyvältä matkaseuralta, ei ole
usein tarvittu, mutta kun pa-mittari alkaa pohjaamaan eikä huoltsikasta ole tietoakaan,
rauhoittaa kummasti. Ja jos sattuu tankki puhkeamaan, on sitten polttoainetta mukana.

Painotan taas että kaikki on henkilökohtaisia juttuja enkä koe olevani mikään auktoriteetti
Venäjän safaroinnissa, kunhan nyt kerron miten itse teen.

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
"henkilökohtainen" safarivarustus? lacrits68 Chit-Chat 13 19.05.2011 22:21
Suzukin safarivarustus asentaja Tekniikka & Jutustelu 9 31.07.2006 09:21

Sivu luotu: 21:34 (GMT +2).