Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.12.2014, 21:47
p.jäppinen p.jäppinen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.10
Sijainti: Imatra
Viestit: 444
Perusasetus

Niin ja ilmanvaihdon poisto kannattaa miettiä mahdollisesti viemärien kautta

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.12.2014, 22:47
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

"Pitkulaisista" lattiakaivoista


Jos olisin nyt tekemässä tuota talliani, niin varmaan laittaisin nuo kapeat- ja leveät lattiakaivot autopaikan reunoille.
Nyt on montun molemmin puolin ns. kuivakaivot ja montun edessä Öljynerotuskaivon päällä n. 500x500 valurautarakenteinen kaivon "runko osa", ja siihen 20(?) T ritiläkansi ja 5(t) T umpikansi. ja kaatoja veden kannalta tarpeeksi, Mutta tunkkien, pumppukärryn, akselipukkien yms kannalta liikaa. (kuivakaivoissa merialumiinista tehdyt reijitetyt suojakannet, jotka upotettu lattiaan, ja kestää "jonkin verran" yliajaa ja tunkata.
Biltemalla käpälöin tuota vedenpoistokourua nro 87-2600, 3x1m, 54e, ja se äkkiseltään tuntu siltä, että kestää huoletta kävellä yli, ja vetää järjellisiä painoja yli, mutta ritilä ei varmaan kestä tunkata, eikä varmaan pumppukärryäkään, jos kyytissä on yli 1000 kg. ja tuossa bilteman sarjassa on se huono puoli, että kourussa ei varmaankaan ole laskua, joten se pitää tehdä myös ritilään...

PS Ja se alle 35m2 (25m2) on aika paljon säilytystilaa, toki pitää kertomasi mukaan rakentaa erilleen tallista...

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 22.12.2014 22:51
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.12.2014, 22:35
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.915
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja p.jäppinen Näytä viesti
Niin ja ilmanvaihdon poisto kannattaa miettiä mahdollisesti viemärien kautta
Tämähän kuulostaa jännältä, ja mielenkiintoiselta ?? Onks käytännön kokemuksia ja esimerkkejä ??
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.12.2014, 23:04
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Tämähän kuulostaa jännältä, ja mielenkiintoiselta ?? Onks käytännön kokemuksia ja esimerkkejä ??
Haiskahtaa ihan paskalta, jos on pytyt ja muut.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.12.2014, 12:44
p.jäppinen p.jäppinen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.10
Sijainti: Imatra
Viestit: 444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Tämähän kuulostaa jännältä, ja mielenkiintoiselta ?? Onks käytännön kokemuksia ja esimerkkejä ??
Pikkasen ilmasin itteäni väärin, siis tarkotin että ilmanvaihdon poisto olis lattiakaivojen kauutta, kuitenkin vesirajan yläpuolelta. Käytännössähän tätä systeemiä on käytössä todella monessa maalaamossa. Perus tallissakin olis vaan suurena etuna ettei pöly leijailis koko aikaa ilmassa vaan painuis lattialle.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.12.2014, 19:46
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.653
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja p.jäppinen Näytä viesti
Pikkasen ilmasin itteäni väärin, siis tarkotin että ilmanvaihdon poisto olis lattiakaivojen kauutta, kuitenkin vesirajan yläpuolelta. Käytännössähän tätä systeemiä on käytössä todella monessa maalaamossa. Perus tallissakin olis vaan suurena etuna ettei pöly leijailis koko aikaa ilmassa vaan painuis lattialle.
Niin ja jos korkea talli niin lämpöhän on ylhäällä. Tällä systeemillä kun korvausilma tulee yläosaan niin saadaan lämpökin sekoittumaan. Itseläkin nuo ilmanvaihtolaitteet on vielä vaiheessa. Tuo lattikaivo homma ei enään onnistu mutta mikään ei estä laittamasta poistoilmaputkia seinälle alas. Sitähän voisi kokeilla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.12.2014, 00:26
ISO-A ISO-A ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 23.05.06
Sijainti: Nivala, Finland.
Viestit: 266
Perusasetus

En tiiä onko muilla ollu ongelmia irti lähtevien ruuvipenkkien kans,mut itelle just viime kesänä tekastiin talli niin yksi oleellinen asia oli että ruuvipenkin pitää pysyä kiinni vaikka minkälainen ääliö sitä repis. Ite toteutin sen niin et lattia valun sisään valettiin n.60-70cm kanttiinsa oleva 12mm vahva rauta levy josta tartunnat valu-verkkoon.levyyn olin valmiiksi hitsannu 15cmx15cmx10mm kanttiputken jonka yläpäässä sitten 12mm vahva,n.50cm halkaisijaltaan oleva pyöreä levy johon penkki tuli kiinni.En oikein vielä oo tosissaan testannu mut luulempa tuon pysyvän
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.01.2015, 23:31
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.499
Perusasetus

Tallin runkorakenne ja kuori pohdintaan


Noniin, uuteen taloon on muutettu ja suurin osa tavaroista on jo purettu muuttolaatikoista. Lauantaina tuli testattua Kulmakorven ajopäivää ensimmäisen kerran niin että kaiken pystyi pakkaamaan etukäteen autoon, lastaamaan auton trailerille ja lähtemään matkaan 20 min ennen ajojen alkamista. On tässä puolensa että kalusto on omassa pihassa, vaikkakin remontin tekeminen ei kyllä houkuta pohjolan tallissa. Sulo Vilen iski ja ostin saksinosturin kun kerran halvalla sai, joten tulipa samalla päätös autonosturin tyypppin.



Tallin pohja ja mitat (12,5 x 8 x 4,5m) alkaa olemaan aika selkeänä mielessä, joten seuraavaksi pitäisi alkaa miettimään runkorakennetta ja pinnoitusta. Onko mielipiteitä vaihtoehdoista:
  1. pitkästä tavarasta tekeminen
  2. liimapuupalkkirunko ja uretaani/-villaelementtiseinillä
  3. teräsrunko ja uretaani/-villaelementtiseinillä
  4. valmishallipaketit
  5. harkko (lämpöharkko, valuharkko tai kevytsoraharkko)
  6. joku muu

Tallin tekemiseen tulen käyttämään ammattilaista tai useamapaa, joten kustannuksissa ei voi säästää rajattomasti itse tekemällä.

Viimeksi muokannut offroadjouni : 25.01.2015 10:51 Perustelu: Lisätty harkkovaihtoehto viidenneksi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.01.2015, 08:40
vellihousu:n Avatar
vellihousu vellihousu ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 26.01.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 646
Perusasetus

Jos loytyy valmispakettina niin säästää varmaan pirusti työmieskuluissa.Toi rakentaminen on niin hiton kallista.
Mut päivittele tätä topiccia mitä ikinä teetkin, saa sitten itekin ideoita/tietoa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.01.2015, 19:45
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.393
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
  1. pitkästä tavarasta tekeminen
  2. liimapuupalkkirunko ja uretaani/-villaelementtiseinillä
  3. teräsrunko ja uretaani/-villaelementtiseinillä
  4. valmishallipaketit
  5. joku muu

Tallin tekemiseen tulen käyttämään ammattilaista tai useamapaa, joten kustannuksissa ei voi säästää rajattomasti itse tekemällä.
Ykköstä ja kolmosta on tullut kokeiltua. Edellinen talo ja autotalli on ykköstä ja nykyinen uuden tallin rakennusprojekti on kolmosta. Siinä on lupa vielä auki, eli hommat jatkuu ja vapaa-ajan ongelmia ei isommin siis edelleenkään ole. Sitä on tehty periaatteella mahdollisimman paljon omana työnä ja silloin kun muilta töiltä ehtii. Siksi se kai on niin pitkään kestänytkin...

Ei se kolmonen mitenkään ongelmaton ja yksinkertainen ole sekään - tulee monenlaista materiaalien toisiinsa liittämisen juttua pohdittavaksi ja toteutettavaksi. Ykkönen olisi helpompi siinä mielessä, että on eri materiaaleja vähemmän ja hommat suoraviivaisempia. Kolmosessa on erilaisia liitoksia eri materiaalien välillä ja niiden ratkaisuja, rakennusfysiikan detaljeja enemmän kuin ykkösessä. Teetin kuitenkin suunnitelmat teräsrungosta elementein. Tuttu rakennusmestari omine tuttuineen suunnittelivat ja oma tytär sitten viimeisteli jonkin verran lujuuslaskelmia. Jos nyt aloittaisin sen uudestaan, niin aika tiukka pohdinta olisi vaihtoehtojen 1-3 välillä. Nyt sain sen verran hyvät kaupat elementeistä, että kannatti kolmonen tehdä. Jos pitäisi ostaa ykköslaadun uudet elementit, niin tekisin ennemmin ykkösen, jos omaa puutavaraa saa vielä käyttää runkorakenteissa (mikä lie tilanne nykyisin?).

Paikalla rahtisahattu puutavara pitäisi kai riittää oman käytön runkorakenteisiin vielä vai onko jo sekin mahdollisuus mennyt? Ajoin omaa projektia aloittaessa omasta metsästä kasan tukkeja pihaan ja sahattiin ne sitten siinä kenttäsirkkelillä. Runkotavaraa ei tehty teräsrungosta johtuen kuin varastoparven lattialankut, mutta silti noin 50-60 kiintoa tukkia sahattiin 2 ja puoli päivää. Tehtaalaiset kattoristokot laitoin. Ostin teräsrungon pystytettynä tutulta pajalta, joka taitaa homman. Laitoin siihen sitten 150mm elementit pintaan ja vähän Lammi-valuharkoilla valuseinää jatkoksi, kun oli pidemmän palokeston vaativaa tilaa rakennuksen yhdessä nurkassa (30kW kattilan tila yms.).
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.01.2015, 11:09
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti

Tallin pohja ja mitat (12,5 x 8 x 4,5m) alkaa olemaan aika selkeänä mielessä, joten seuraavaksi pitäisi alkaa miettimään runkorakennetta ja pinnoitusta. Onko mielipiteitä vaihtoehdoista:
  1. pitkästä tavarasta tekeminen
  2. liimapuupalkkirunko ja uretaani/-villaelementtiseinillä
  3. teräsrunko ja uretaani/-villaelementtiseinillä
  4. valmishallipaketit
  5. joku muu

Tallin tekemiseen tulen käyttämään ammattilaista tai useamapaa, joten kustannuksissa ei voi säästää rajattomasti itse tekemällä.
5.

http://www.hplush.fi/siporexharkko

Noista tein itse. Tuon helpompaa materiaalia tuskin onkaan. 300*200*600 harkosta tuli pohjan kooksi 10,2*7,2m, ei tarvinut turhaan leikellä harkkoja, sen kun liimaili kasaan. Pinnoittaa voi sitten millä vain, rappaus, laudoitus, pelti... Ei tosin tarvi ensimmäisenä tehdä sitäkään. Nuo sisäseinät väliseinälaatasta 600*600*100.
Tuohon tuli yläpohja tehtyä myös samasta materiaalista:

http://www.hplush.fi/tasoelementti

Sai näppärästi yläpohjasta romun keräys paikan.

Eli seinä ja yläpohja toimii kokonaan eristeenä ja yksiaineisena ei pitäisi olla ongelmia kosteuden kanssa.
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 01.03.2015, 20:21
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.499
Perusasetus

Vähän päivityksiä. Ensi viikolla pitäisi tilata maaperätutkimus ja jotain pääsuunnittelijakontakteja on jo saatu. Kohta täytyisi alkaa lukitsemaan että mistä materiaalista sen tallin lopulta tekee. Pitkästä tulisi kai kumminkin halvempi kuin harkoista, mutta aloin vielä miettimään teräsrunkoista tallia vaihtoehtona. Syynä tähän on uusimmat pohjapiirrustukset:



Tässä kuvassa sisämitat on vähän pienentyneet, kun laskin 100 m2 kerrosalan 250 mm paksulla seinällä, jolloin sisämitoiksi jäisi 12 x 7,5 m. Muutin parvihyllykön rakennetta niin että kolmella seinällä on teräspalkit pystyssä - pultattuna lattiaan ja seinään. Palkissa on n. 2,5 m korkeudella ulokehylly-tyyppiset 1200 mm pitkät I-palkit vaakatasossa jonka päälle tulee sitten joku hyllylevy tai ritilä joka peittää tuon kuvan vihreän alueen. Pystytolpat jatkuvat lähes kattoon asti, ja sinne päälle tulee siltanosturin kiskot. Tällä tavalla kattotuolit voidaan tehdä normaalilla mitoituksella ja tehdä vaikkapa käyttöullakko lisätilaksi. Parvi ja nosturi voidaan tehdä lopputarkastuksen jälkeen jos lupa-asiat ovat jotenkin vaikeita niille.

Ylläolevasta kuvasta aloin sitten pohdiskelemaan että miksei tekisi koko runkoa teräksestä kun kerran noin paljon jo terästä sinne laittaa? Ei varmaan enää paljon nosta hintaa ja villa- tai uretaanielementeillä niputtaminen on varmaan nopein tapa pystyttää seinää. Huono juttu tuossa sandwich-elementissä on hinta: Nettikoneesta löytyvän tiedon perusteella jotain villaelementtiä saa 26 €/m2 + alv, josta tulisi n. 6000 euroa tämän kokoisen hallin ulkoseinän hinnaksi. Pitääköhän tuollaista hallia hitsatessa olla luokkahitsarin paperit? Minkälainen yläpohja ja katto teräshalliin kannattaisi tehdä niin että kylmäsiltoja ei syntyisi?

Viimeksi muokannut offroadjouni : 01.03.2015 20:23
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 01.03.2015, 21:26
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Pitääköhän tuollaista hallia hitsatessa olla luokkahitsarin paperit?
Pitää. Hallin teräsrakenteet tekevällä yrityksellä pitää olla CE (SFS-EN 1090-1)hyväksyntä kantavien teräsrakenteiden valmistamiseen. Eli itse ei noita enään pysty tekemään.
Äkkiseltään voi tulla puusta tehty runko halvemmaksi ja tekee sitten erikseen jälkeenpäin teräksestä tarvittavat hyllyt ja nosturi paikat. Tosin se sitten menee omalle vastuulle.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 01.03.2015, 21:53
Juh44 Juh44 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.09.14
Sijainti: Tornio
Viestit: 10
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Minkälainen yläpohja ja katto teräshalliin kannattaisi tehdä niin että kylmäsiltoja ei syntyisi?
Noissa mitä oon itse kasannut on teräsristikoiden päällä kantava profiilipelti ja sen päällä villat ja huopa. Toki tarvittaviin väleihin aluskate tms.

Elementit nousevat reunasta samalle tasolle katon yläpinnan kanssa joten kylmäsiltoja ei juuri tule.

Mutta rakenne tuppaa olemaan niin monimutkainen että kannattaa piirtäjällä piirrätyttää..... siellä on kaikenmaailman tuuletusrakoja ja reunavanereita yms...

Jotain hyväähän teräsrungossa ja elementeissä täytyy olla kun se on melkeimpä ainoa rakennustapa nykyaikana... (nopeus->halpuus)

Tuollaisen 100m2 tallin kanssa ei kauaa mene kun se tehdään "yritystyönä" eikä tallinomistajan iltahommina.

Ja jos se siltanosturi himottaa niin todella helppo tehdä nosturiradalle valmius runkopilareihin, sekä toi parvikin on helppo rakentaa niiden varaan.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! datsun 3.3d Tekniikka & Jutustelu 20 10.07.2014 21:36
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä Lars Uutiset 0 11.10.2012 04:53
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä Mikedeus21 Tekniikka & Jutustelu 4 02.10.2009 16:33
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa toyota4x4 Chit-Chat 5 14.06.2009 09:47
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä Paavo Tekniikka & Jutustelu 15 24.05.2006 16:22


Sivu luotu: 11:11 (GMT +2).