Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.11.2014, 22:31
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ipu33 Näytä viesti
Täytyypä tuo lukasta läpi! Joo kyllä se mersun kone nyt ois ajatuksena toteuttaa. Tonne bertan projektiin koitan kirjoitella jos tästä nyt jotain tulee
tuossa topiikissa oli muistaakseni minun kirjoittamat ohjeet tuon bj:n vanhemman jakiksen muuttamisesta toisen laatikon perään/kardaanilaipalle.
Jos olet teettämässä tuota jakiksen sisääntuloakselia uudesta tavarasta, niin pistä yv.

p.s tuossa bj-40:ssä on tuon moottori/vaihteisto/jakis paketin koostamisen suurin ongelma tilanpuute, ja nimenomaan pituussuunnassa; takakardaani meinaa kutistua olemattomaksi.

p.s.s tuossa pihassa olisi ylimääräisenä, ajamalla liikkuva neliveto mersu, tuolla 3 litran 6 syl turbodieselillä oliko OM603, ja 4-vaihteisella automaatilla jossa sähköhydraulisesti ohjattu jakolaatikko, siis takaveto/33%eteen 66%taakse/jäykkä neliveto -kytkeytyminen tapahtuu veto päällä. valitettavasti tuossa ei ole alennusvaihdetta, kun on vm. 89 vai 90 Farkku mersu (w124), 2+3 henkilön paku.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.11.2014, 22:36
Ipu33:n Avatar
Ipu33 Ipu33 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 16.10.11
Sijainti: Rauma, Finland
Viestit: 818
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
tuossa topiikissa oli muistaakseni minun kirjoittamat ohjeet tuon bj:n vanhemman jakiksen muuttamisesta toisen laatikon perään/kardaanilaipalle.
Jos olet teettämässä tuota jakiksen sisääntuloakselia uudesta tavarasta, niin pistä yv.

p.s tuossa bj-40:ssä on tuon moottori/vaihteisto/jakis paketin koostamisen suurin ongelma tilanpuute, ja nimenomaan pituussuunnassa; takakardaani meinaa kutistua olemattomaksi.

p.s.s tuossa pihassa olisi ylimääräisenä, ajamalla liikkuva neliveto mersu, tuolla 3 litran 6 syl turbodieselillä oliko OM603, ja 4-vaihteisella automaatilla jossa sähköhydraulisesti ohjattu jakolaatikko, siis takaveto/33%eteen 66%taakse/jäykkä neliveto -kytkeytyminen tapahtuu veto päällä. valitettavasti tuossa ei ole alennusvaihdetta, kun on vm. 89 vai 90 Farkku mersu (w124), 2+3 henkilön paku.
Bj:n jakiksessa huonona puolena välitykset. Lt230 olis hitaammilla välityksillä kun bertan jakis joten olisi sinänsä hyvä vaihtoehto. 603 + automaattilodju tosiaan vois kiinnostaa mutta ei varmaan ole tollanen sähkölaatikko hyvä tähän tarkotukseen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.11.2014, 23:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Pikkasen ulos topiikista...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ipu33 Näytä viesti
Bj:n jakiksessa huonona puolena välitykset. Lt230 olis hitaammilla välityksillä kun bertan jakis joten olisi sinänsä hyvä vaihtoehto. 603 + automaattilodju tosiaan vois kiinnostaa mutta ei varmaan ole tollanen sähkölaatikko hyvä tähän tarkotukseen.
Siis tuo vanhan "Manne/taksi-mersun" automaatti on juurikin se "pommin kestäväksi" varusteltava ilman sähköä toimiva, ns. superturbo- laatikko, ja tuo jakis ei oikein sovellu offikäyttöön, kun siitä puuttuu se hidas neliveto; ja nuo sähköohjaukset hoitaa alunperin "tietokone", sama ohjaa myös takaperän lukkoa, joka sekin voidaan lukita "vetopäällä" -> siis esim. minulla on tuo jakiksen keskilukko johdotettu sisälle, siis kaksi johtoa, ja ne kytkemällä yhteen muuttuu "marsu" takavetoisesta jäykälle nelivedolle... vielä kun jaksais etsiä pari johtoa, niin saisi takaperän lukonkin 100% jumiin samalla.

Mutta asiaan; siis tuossa bj-40:ssä tila on tiukalla pituussuunnassa, ja tuo bj:n alkuperäinen jakis on huomattavan "lyhyt" varsinkin jos pitää olla kardaani käsijarru. alkuperäinen jakis on lyhyeltä puolen liian nopea monessa tilanteessa.
Ja tuossa nimimerkkini bj:ssä on nollasarjan kappale noista minun 2,85 hitaan puolen välityksistä (tehty muistaakseni taannoisella vuosituhannella), ja leimakunossa, siis 38x12,5-15 swamppereilla, ja 4.88 perävälityksillä ei koskaan ole sammunut tyhjäkäynniltä vedätyksessä, toki tyhjäkäynti kierrokset laskee...
tuosta lt230 jakiksesta ei mitään kokemusta...mutta esim. 10 cm lyhempi takakardaani on jo aika lyhyt korotettuun autoon..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.11.2014, 23:15
Ipu33:n Avatar
Ipu33 Ipu33 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 16.10.11
Sijainti: Rauma, Finland
Viestit: 818
Perusasetus

Onko 722.3 loota? Laita mulle yv:na mitä haluaisit laatikosta ja moottorista.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis tuo vanhan "Manne/taksi-mersun" automaatti on juurikin se "pommin kestäväksi" varusteltava ilman sähköä toimiva, ns. superturbo- laatikko, ja tuo jakis ei oikein sovellu offikäyttöön, kun siitä puuttuu se hidas neliveto; ja nuo sähköohjaukset hoitaa alunperin "tietokone", sama ohjaa myös takaperän lukkoa, joka sekin voidaan lukita "vetopäällä" -> siis esim. minulla on tuo jakiksen keskilukko johdotettu sisälle, siis kaksi johtoa, ja ne kytkemällä yhteen muuttuu "marsu" takavetoisesta jäykälle nelivedolle... vielä kun jaksais etsiä pari johtoa, niin saisi takaperän lukonkin 100% jumiin samalla.

Mutta asiaan; siis tuossa bj-40:ssä tila on tiukalla pituussuunnassa, ja tuo bj:n alkuperäinen jakis on huomattavan "lyhyt" varsinkin jos pitää olla kardaani käsijarru. alkuperäinen jakis on lyhyeltä puolen liian nopea monessa tilanteessa.
Ja tuossa nimimerkkini bj:ssä on nollasarjan kappale noista minun 2,85 hitaan puolen välityksistä (tehty muistaakseni taannoisella vuosituhannella), ja leimakunossa, siis 38x12,5-15 swamppereilla, ja 4.88 perävälityksillä ei koskaan ole sammunut tyhjäkäynniltä vedätyksessä, toki tyhjäkäynti kierrokset laskee...
tuosta lt230 jakiksesta ei mitään kokemusta...mutta esim. 10 cm lyhempi takakardaani on jo aika lyhyt korotettuun autoon..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.11.2014, 23:57
Dectane Dectane ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 2.940
Perusasetus

Tuolta mun topicista tosiaan löytyy mun havannointeja sekä muiden neuvoja. Ensitöikseen vinkiksi täytyy heittää että lähdöt pitää olla sivulla että saa kardaanin kulman ja pituuden järkeväksi eikä suoraan takana niinku esim. Hilux ja suskat.

Lyhyemmällä, esim 605 tai 602 koneella tuo jakishomma ois varmaan järkevämmin toteutettavissa.

Omassa päädyin tuohon lt230 lootaan ku semmonen oli saatavilla, siihen saa hyvin välityksiä ja vakionakin on jo paremmat ku muissa, lähdöt sivulla ja siinnä on kardaanikässäri. Kestävyydestä en vielä tiiä mutta rangemiehet kehu
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.11.2014, 06:16
Ipu33:n Avatar
Ipu33 Ipu33 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 16.10.11
Sijainti: Rauma, Finland
Viestit: 818
Perusasetus

Itseä alkoi askarruttanaam sähköt (startti, lataus, hehku) koska berttahan on 24v. Tietysti yksi vaihtoehto olisi laittaa moottorille oma 12v järjestelmä. Mites bertan laturin perseessä ne öljyletkut, voiteleeko ne alipaine pumppua?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.11.2014, 06:24
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ipu33 Näytä viesti
Itseä alkoi askarruttanaam sähköt (startti, lataus, hehku) koska berttahan on 24v. Tietysti yksi vaihtoehto olisi laittaa moottorille oma 12v järjestelmä. Mites bertan laturin perseessä ne öljyletkut, voiteleeko ne alipaine pumppua?
Jep. Pumpun voiteluun
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.11.2014, 13:08
Dectane Dectane ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 2.940
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ipu33 Näytä viesti
Itseä alkoi askarruttanaam sähköt (startti, lataus, hehku) koska berttahan on 24v. Tietysti yksi vaihtoehto olisi laittaa moottorille oma 12v järjestelmä. Mites bertan laturin perseessä ne öljyletkut, voiteleeko ne alipaine pumppua?
Mulla se asia ei ole ongelma ku auto rakennetaan kokonaan uusiksi ja teen siihen 12v sähköt.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään bj40 jakolaatikko aneemi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 29.10.2014 12:33
Ostettu BJ40 VÄLITETTY JAKOLAATIKKO Gegguli86 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 11.11.2012 20:12
Myydään / Vaihdetaan BJ40--->C303 mersuana O/M/V Ajoneuvot 6 15.08.2012 20:11
Ostetaan Bj40 Jakolaatikko,moottorin kumityynyt/vaihdelaatikon Lalli bj40 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 04.09.2010 21:50
bj40 jakolaatikko O/M/V Muut 1 28.04.2004 18:01


Sivu luotu: 05:55 (GMT +2).