Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.10.2014, 20:02
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Hoii!! En oo huomannu että on kyselty! No mitään on tapahtunut mutta kaikki on niiiiin hidasta mitä autolle on tapahtunut että.. No, puolusteluks pyörähdin kyllä leikkaussalinkin puolella ja siitä tuli kolme viikkoa lepoa sitten ihan kaikkeen.. Itse asiassa tämän edistymistä on näkyy kyselty juurikin leikkauspäivää edeltävänä päivänä! Pyydän anteeks, mutta särkylääkkeet oli näkyy ihan hyvät kun meni ohitte tuokin sujuvasti!

Kaikki on tuntunut vaativan aikaa ja huomioita joten auton suhteen ei kauheesti oo siis tapahtunut, mutta ajettu sillä sentään on! Öljyvuodot eripaikoissa on kyllä samalla tilkitty ja öljyjä vaihdeltu, termostaattikin meni vaihtoon kun termostaatin kumitiiviste oli revennyt ja täällä kävi pakkanen jo parissa kympissäkin.. Tilanne ei siis ole kakkosauton hankinnassakaan edennyt mihinkään kun tuolle kirnulle tulee vaan noita kilometrejä n.80km per päivä.. Perverssiä!!

Tuo akseli edistyy siis etana sitkeessä räkä klimpissä vauhtia, mutta yllättävän kivassa vaiheessa tuota on mennä jatkamaan kun käsissä on siistejä kalikoita.

Pistetään pari kuvatusta:

Hemmetin hyvät levyt oli tuossa vanhus bj:ssä!! Puhdistuksen jälkeen ei häpeä uusille, palat sama homma!





Pallit on kiiloteltu ja huoliteltu omistajalta ja autolta tasapuolisesti, kelvolliset tuli kummistakin Pari uraa tuli jopa täytettyä jotta tulis niinkus ees jonninmoiset.



Yleiskuvaa palikasta, maalia jäi kilpien maalauksen jälkeen vähän yli niin tuli jo sutia osa akselista maaliin. Kaikkea ei vielä maalata kun akseliin joutuu asennusvaiheessa hitsaamaan nuo kierrejousten pedit kuiteskin.



Kääntöpää kasassa, pallintiivisteet menossa paikoilleen.



Nämä kuvat on itseasiassa jo vanhoja tänne tullessaan, akselissa on molemman puolen kääntöpäät paikoillaan ja olkalaakerit shimmattuina ja rasvat sisällä. Pallontiivisteet myös paikoillaan ja momentissa, se miksi tuo tällä kertaa jumi tuohon vaiheeseen oli että itse sen navan (mihin etupyöränlaakerit kasataan ja pitää pronssiholkit sisällään) kiinnityspultit kaipasi vaihtoa (muutama menetti kantansa purkuvaiheessa, niissä oli joku helvetin outo avainkanta! 13mm j 14mm väliin..) ja niitä piti odotella hetki ja taas homma pysähtyi hetkeksi..

Periaatteessa loppu on vaan uusien laakereiden asentamista ja stefojen paikoilleen naputtelua, mitään valtaisia hitsi/hiontahommia ei enää olisi edessä. Viikonloppuna ehken kerkee taas nytkäyttää eteenpäin!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.10.2014, 21:22
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Thumbs up

Hienoa tulee !!!
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.10.2014, 06:26
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Hieno projekti. Nuihin hienosti kiilotettuihin palleihin ois voinut vetää vielä 2-k maalin päälle niin ois pysynyt ruostettomina vielä pitkään. Tuppaavat pallit ruostua ja sitten menee huovat ja kumitiivisteet. Tietty kovakromaus ois kova juttu mutta missä niitä kromauttaa?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.02.2015, 19:34
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Jessus kun takkuaa tämänkin päivittely jos autonkin "tuunailu"..

Hep! Tehdään siis pieni edistysaskel!

Ja heti alkuun kiitokset taaskin kehuista! 2k-maali oli todella vahvasti harkinnassa noihin palleihin.. Jostain syystä taaskin tuli vaan paljaalla vedettyä tääkin hommeli! Arvelin vaan sitten lopulta että jos noin pitkään on kestänyt tuolla korroosiolla niin jospa se nyt jatkossakin kestäs vielä sen minkä tartteekin.

Tuollainen kätevä hylsy joka on sievä kuin sika pienenä tuli rakenneltua tuohon laakerien lukitus/kiritysmutterille, navoissa tuntuu ainakin rasva riittävän. Tais noihin napoihin/maljoihin kaikkiaan lähes 6 tuubia molyrasvaa upota..



Tuossa kuva vimpan päälle uitetusta navasta/napalukosta, ei muuten herkällä herkistynyt nuo napalukot! Syksyllä kun akselihomma jäi parkkiin niin nakkasin nuo uimaan polttoöljyyn jossa ne makoili pari kuukautta jossa niitä välillä pihtien avulla tuli välillä käänneltyä, ei auttanut. Sitten olivat moottoriöljyssä kuukauden päivät joka ei tehonnut myöskään! Viimeisenä keinona ennen totaalipurkua keitin noita 20min. öljyssä tohon avulla ja jopa herkistyivät! Samalla puhdistuivat tehokkaasti ja rupesivat haisemaan helvetin pahasti "palaneelle" öljylle joka tarttui tehokkaasti, eipä tartennut noilla näpeillä ainakaan mitään ylimääräistä enää sitten kotonakaan roplailla..



Sitten pitikin käydä hakemassa motivaatiota mettästä, kävin aloitin uuden perinteen jonka mukaan joulukuusi viedään autolla takaisin sinne mistä se on haettukin! Hyvinhän se vielä tuolla meni!



Lunta oli tuon verran



Pistetään sitten tuollainen viittä vaille valmis kuva aksulasta, Jarruputkien kiinnikkeiden teko on tuossa vaiheessa edessä ja kulmien passailu iskareiden kiinnikkeille. Pikkasen piti niitäkin käännellä, käännön rajoittimet on myöskin uusittu ja niittenkin pitäisi nyt kestää.



Tuollaiset tuli vanhasta hylsystä leikellä..



Ja tein niistä pitimet ja pyörimisen eston jarruletkun kiinnikkeille.



Ja nyt jatketaas vielä tänään myöhemmin tai huomenissa, pitää käydä pistää toitsu tulille ja lähtee morsmaikkua kulettelemaan pitkin itä-suomea!

To be continued..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.02.2015, 20:47
TJH TJH ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.14
Sijainti: pelkosenniemi
Viestit: 75
Perusasetus

Kyllä on hieno projekti ja työnjälki on priimaa. Hoppuilemaan näitten kanssa ei kannate alkaa kunhan vaan jossakin vaiheessa hommat etenee etiäpäin. Ja hienoa että näillä tuolla liikenteen seassakin päästellään.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.02.2015, 07:12
lepoantti lepoantti on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.711
Perusasetus

tulevia etuakseliremontteja ajatellen olisit vetänyt jarruletkun suoraan satulalle saakka, nyt joudut aina murjomaan jarruputkea kun irroitat satula. tällä tavoin yhdessä omassa tötterössä banjopultin kera niin saa suunnata letkun mieleisellä tavalla, ja kun tekee remonttia niin nostaa vaan satulan sivuun nätisti.


Viimeksi muokannut lepoantti : 09.02.2015 07:15
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.02.2015, 17:26
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Lepoantti on harvinaisen oikeessa tuossa..

Mutta pistetään korvan taakse ja muutetaan kun ekan kerran joutuu tuon kanssa vekslaamaan tai putki murtuu! Jos jotain ei nyt särkymällä säry niin nuo satulathan saanee pötkötellä nyt paikallaan kotvasen, koputetaan puuta tuon suhteen.. Tuo kuva on muuten siitä huono sen suhteen kun nuo satuloille menevät putket "höröttää" tuossa vielä kuin mikkihiiren korvat suorastaan kerjäten jonkun repäisemään ne irti paikoiltaan, ne tuli nuoltua aika paljon tarkemmin noita jarrukilven ja satuloiden kupeita pitkin..

Pistetääs pari mukavan lumista ajokuvaa kun piti päästä mettään makkaranpaistoon!

Tuosta se tie läksi!







Karahkat alkaa paksuntua ja metsätieuralla renkaan jäljet on jo muuttuneet ainoastaan telavetoisten laitteiden jäljiksi..



Sit tuntui että bertan pyyhkimistä loppuu veto kesken ja piti käydä tsekkaamassa tilanne ulkopuolelta! Ei ihme ettei jaksanut enää pyyhkiä kun piti pakata lunta kone peltiä vasten! Heh!



Ja kun tie rupesi näyttämään tältä ja lunta oli puolisen metriä niin motivaation haku reissu lukollisen etuakselin alle saamiseen oli onnistunut!



Siis tuumasta toimeen! heti seuraavana päivänä iltaa vasten (valitan kuvien puutosta, oli kerrankin tekemisen maku ja silloin ei kerkee kuvailemaan! ) auto roikkui nosturin varassa tunkeilla tuettuna ja vanha akseli pyöri tallista ulos! Ja siitä ei taas montaa hetkeä mennyt kun tilanne näytti tältä, siinähän mallaillaan uutta (vasta maalattua) akselia alle näpi mustana!



Ja sinnehän se asettui!





Tuossa vaiheessa jätin auton talliin jo rauhaan ja maalin kuivamaan kun alkoi olla puoli yö käsillä, joka ei tosin ollut ihme kun vasta kuuden aikaan päätin vasta aloittaa tekemään tuota swappia iltaa vasten ja kierrejousten petejäkään ei ollut vielä tehty.. Mutta kannatti aloittaa!

Seuraavana aamuna vain tallille survomaan tuollainen hämähäkki konehuoneeseen. Eli kyseessähän on levyjarrullisen bertan pääjarrusylinteri kaikkine hilppeineen.



Ja pikkuilmailuiden jälkeen löytyi topakat jarrut!! Tuon jälkeen vielä aurauskulmien tarkastus/säätö ja auto oli valmis ajoon!

Voin vain sanoa ettei koskaan minun aikana autossa ole ollut noin hyviä jarruja!! Se on kakkapuhetta jos väitetään ettei rumpujarrut muka pidä tarpeeksi,(ainakaan puhtaan ja kuivana) nehän ottaa vaikka asfaltilla sujoksi jos ei bj tee kuperkeikkaa. Mutta nyt tarkoitan että niissä on tuntoa, tuntuu että jarrutusmatkat talvella olisi puolittunut. Ennen rumpujarrut ottivat epätasaisesti ja toinen haukkasi hieman aikaisemmin lukkoon, sitten haukkasi molemmat ja kaikkein tehokkain talvijarrutus juuri ennen lukkiutumista jäi saavuttamatta. Nyt lukkiutumisen rajan tuntee polkimessa ja siinä rajoilla voi kikkailla vaikka kuin, no tätähän oikeastaan on turha hehkuttaa.. Kaikkihan nyt on NORMAALILLA autolla ajanut!

Mutta nyt siis tuntui että urakka tosiaan kannatti! Jarrut parani huomattavasti, auton vetely katosi olkatappien kulman korjaantumisella. Ei enää sellaista rumpujarrumaista tunnetta ohjauksessakin että pieni kaarto ruokkii itse itseään ja kohta haukkaa!! Heh! Eli ohjauskin muuttui loogiseksi kuten edelleen siinä normaaliautossakin kuuluisi.. Lisäksi napalukot on kevyet käyttää ja viimeisen muttei vähäisempänä etuperässä on tositoimien varalta se spartan locker..

Mitäs spartasta vois sanoa!? Vetää molemmilla, ei juuri kilkattele.. Outoa? Ja huonona puolena jonka arvasinkin niin tiukassa vedossa nelikolla kääntyessä puskee.. Ainakin nyt talvella, saa nähdä onko kesällä yhtään parempi. Mutta tällähän ei siis ajella huvikseen nelikolla ihan vaan huvikseen "varoilta", jos sitä nelikkoa siis tarttee niin omiin ajatuksiini sopii että auto on myös silloin neliveto!

Pistetääs vielä sumuinen kuva kun tästä kaikesta uudesta hurmaantuneena viskasin vielä paikoilleen karvan verran tuoreemman toitsun rattiakselin jatkeen! Tais olla carinan joltain 93-95vm. väliltä..? Enpä muista?! Kävi paikoilleen heittämällä, töötin kehän sitä "hankainta" piti aavistus taivuttaa ulommaksi ja porata vilkun palautukselle sokkatappien reiät mutta ei siis paha rasti!



Nyt keleppaa taas körötellä! Jatkoa odotellessa.. Mitäs sitten.?

Viimeksi muokannut Bj 40 : 09.02.2015 17:55
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
BJ-42 Kunnostus käyttöpeliksi. tp Maasturiprojektit 5 27.11.2015 16:12
Myydään Cosworth kisamoottorin ja käyttis. Kala92 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 12.05.2012 23:21
BJ-42 kunnostus? tp Tekniikka & Jutustelu 4 08.08.2011 20:55
Ostettu Käyttis autoa toyota Hj,Bj tai nissan patrol, YM Anfi O/M/V Ajoneuvot 5 09.12.2010 17:16
Ajo jälkien hoito ja kunnostus Peeveli Tekniikka & Jutustelu 3 23.01.2006 14:33


Sivu luotu: 18:47 (GMT +2).