![]() |
![]() |
|
Linkit Off-Road -linkkejä ympäri maailman. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Sinällään jo taas vanhaan aiheeseen, mutta noita repeytyneitä vetolenkkejä yms. on tullut töissä nähtyä ihan enemmän kuin tarpeeksi - ja aika monta rikottuakin. Esim. puoliperävaunun surrauslenkit mistä vedetään kärryt laivan kanteen kiinni toisaalta kestää käsittämättömän paljon suoraa vetoa, ottaen huomioon varsinkin takarungon palkin pystyseinän seinämävahvuuden mihin lenkit on hitsattu kiinni. Mutta toisaalta hiemankin sivuvetoa niin ihan vetomestarilla laivan kannella vetämällä ilman nykäystä saa monesti vetolenkin repeämään irti rungosta - usein myös vääntää tai hajottaa runkopalkin. Etupään lenkit kestää yleensä enemmän (sama lenkki ja kiinnitys, mutta paksummassa raudassa hitsattuna), mutta ainakin vetopöydän nostoteholla saa hyvin rikottua, kun on 20t ketju kiinni. Toisaalta noita kärryjä joudutaan välillä repimään aika raa'alla voimalla ahtaista taskuista pois, eli veturi on 90* kulmassa kärryn alla, takarungon surrauslenkistä ketju suoralla vedolla sivulle kireällä (yleensä toisella vetomestarilla vedetään koko ajan kohtisuoraan sivulle takaa samaa tahtia vetotapissa kiinni olevan veturin kanssa), ja vetur(e)illa neliveto päällä kiskotaan suoraan sivulle -> kärryn takapään ylitys ei tällöin "haukkaa", vaan kärry tulee sivuttain liukumalla ulos taskusta. Voi kuvitella, millaisia voimia siellä on varsinkin takalenkeissä kun kärryssä painoa usein sen 20-25 tonnia. Yleensä noissakin paukahtaa silti 20t surrausketju poikki, ei suinkaan se vetolenkki.. lähtee muuten siinä vaiheessa todella äkäisesti se mikä ikinä ensin sattuukaan hajoamaan ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
En vielä saanut selvyyttä kysymykseeni. Miksi railon reunat ovat umpiruosteessa ja vain reunoissa näkyy juuri taipunutta puhdasta metallia. Enkö nyt ymmärtänyt kaikkea, ei kai tuossa kuulu olla uraa/haleamaa joka on aiemmin ruostunut?
Jos tuo palkki olisi ollut ehjä niin särkyessään olisi kestänyt huomattavasti enemmän ja näkyvä särkynyt pinta olisi täysin puhdasta ruosteetonta metallia?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
![]() |
Luokat |
hinaus, naru, onnettomuus, vaijeri, vetopiste |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
vinssaus tien yli | Rekisteröimätön | Chit-Chat | 19 | 06.02.2010 16:13 |
onnettomuus | -hatsuni- | Chit-Chat | 6 | 25.10.2008 21:51 |
Vinssaus ankkuri! | Gravedigger | Chit-Chat | 4 | 16.08.2008 19:06 |
Poitsun eka vinssaus | Karhu67 | Chit-Chat | 4 | 06.06.2006 07:57 |
Kiinalainen vinssaus | JanneBlomgren | Chit-Chat | 17 | 07.11.2005 18:43 |